Loadballancing router?
Fra : Tom

Dato : 25-09-03 09:08

hej

Er træt af TDCs ADSL router når knægten er igang samtidig med at jeg også
skal på nettet. Der er stort set INTET båndbredde tilbage til mig når han er
igang med sine on-line spil, så der skal en ny router til.

Den skal have min 4 porte og MEGET gerne en 8 stykker da vi har 5-6 pcere i
det hele. Vi har en 512 Mb ADSL forbindelse som skal fordeles LIGELIGT
mellem portene. Desuden har vi brug for 10/100 Mb mellem portene da de
nuværende 10 er for lidt hvis man vil hente fra huset server.
Tja og så skal den have DHCP, NAT, firewall osv plus den skal være så billid
som mulig.
Hvilken router skal man købe?

--
Tom

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 25-09-03 09:51

Tom wrote:
> [...]
> det hele. Vi har en 512 Mb ADSL forbindelse som skal fordeles LIGELIGT

Det var godt nok en kraftig forbindelse

> [...]
> nuværende 10 er for lidt hvis man vil hente fra huset server.
> Tja og så skal den have DHCP, NAT, firewall osv plus den skal være så billid

Som jeg ser det, er dit eneste valg hvis du vil have en "load balancing"
router en Linuxboks eller tilsvarende.
En hardwareløsning der kan det du søger er alt andet end billig.

En Linuxboks er billig på den måde at du kan nøjes med en smule gammel
hardware og software du kan hente fra nettet.
Din største investering er den tid der skal bruge på at systemet op.

Se mere på <http://lartc.org/howto/>.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Tom

Dato : 25-09-03 10:05

> Som jeg ser det, er dit eneste valg hvis du vil have en "load balancing"
> router en Linuxboks eller tilsvarende.
> En hardwareløsning der kan det du søger er alt andet end billig.

Æv jeg fandt ellers på en eller anden hjemmeside for et par uger siden, en
router som kunne det (i flg annoncen) og jeg kan bare ikke huske hvor jeg
har set den.
Steen du ved jo godt at jeg ikke er til alt det Linux
Derfor vil jeg heller ikke have en linux-server som skall stå og sutte strøm
året rundt.

> [...]
> hardware og software du kan hente fra nettet.
> Din største investering er den tid der skal bruge på at systemet op.

hmmm
Kan ikke lige se den box som du omtaler, har du en pris på den?

--
Tom

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 25-09-03 10:47

Tom wrote:

> Æv jeg fandt ellers på en eller anden hjemmeside for et par uger siden, en
> router som kunne det (i flg annoncen) og jeg kan bare ikke huske hvor jeg
> har set den.

Selvfølgelig kan det fås; det er kun et spørgsmål om pris

> Steen du ved jo godt at jeg ikke er til alt det Linux

Havde ikke lige set at det var dig

> Derfor vil jeg heller ikke have en linux-server som skall stå og sutte strøm
> året rundt.

Du behøver såmænd heller ikke en dedikeret server til det.
Til dette formål alene vil en lille maskine i retning af en rimelig 486
eller en lille pentium med floppydrev og to netkort være rigeligt

Hvad enten du vælger en Windows, en Linux eller en hwrouter vil du komme
til at skulle have en dedikeret boks til det.

Der er et par stykker software til Windows her:
<http://www.bandwidthcontroller.com/>
<http://www.netlimiter.com/>

Men igen kræves der en dedikeret boks til det (hvis det skal være
ordentligt).

Disse løsning mangler dog den dynamiske fordeling af båndbredde som du
kan lave med en Linuxboks.

Hvor stor er din Windowsserver rent hardwaremæssigt?

> hmmm
> Kan ikke lige se den box som du omtaler, har du en pris på den?

Det er heller ikke en decideret boks; det er "Linux Advanced Routing and
Traffic Control Howto".

F.eks. er flg. afsnit muligvis interessant for dig:
<http://lartc.org/howto/lartc.cookbook.ultimate-tc.html>.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-09-03 10:14

Steen Suder, privat wrote:

> Det var godt nok en kraftig forbindelse

Ja - med den hastighed burde der ikke være
problemer med at få rigelig hastighed til alle

Men du har helt ret - den absolut billigste
løsning er en gammel PC, der kører Linux til
at styre fordelingen.

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Tom

Dato : 25-09-03 11:36

> Ja - med den hastighed burde der ikke være
> problemer med at få rigelig hastighed til alle

Så så folkens det er jo ikke en firma-linie med 100 brugere bag ved

> Men du har helt ret - den absolut billigste
> løsning er en gammel PC, der kører Linux til
> at styre fordelingen.

Jeg vil bare ikke betale 3-4 Kr og dagen i strømregning til en gammel
linux-kværn. Det er jo noget som skal køre i mange år, så en routerløsning
vil være nr 1 da jeg alligevel skal have en router eller switch for at få
100 Mb netværk internt i huset.

--
Tom

Fra : Per Bau

Dato : 25-09-03 10:59

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
han er
> igang med sine on-line spil, så der skal en ny router til.

Prøv af kigge på denne router BEFSR81 fra linksys. Den har 8 porte & Qos
der prioritere forskellige former for trafik og/eller porte på routeren.
Den kan nok fås til en 8-900,-

http://www.linksys.com/Products/product.asp?prid=155&scid=29

/Per

Fra : Tom

Dato : 25-09-03 11:32

> [...]
>
> Prøv af kigge på denne router BEFSR81 fra linksys. Den har 8 porte & Qos
> der prioritere forskellige former for trafik og/eller porte på routeren.

Har prøvet at læse lidt om den, men umiddelbart ser det ikke ud til at den
kan fordele trafikken (på en retfærdig måde) som jeg er ude efter. Det
virker som om det bare er en alm router.

--
Tom

Fra : Per Bau

Dato : 25-09-03 12:24

> [...]
> kan fordele trafikken (på en retfærdig måde) som jeg er ude efter. Det
> virker som om det bare er en alm router.

Har du også læst afsnittet omkring Qos i brugermanualen?

Det gør at du kan prioritere trafik fra nogle prote højere end fra
andre. Er det ikke det du er ude efter?

/Per

Fra : Tom

Dato : 25-09-03 12:45

> den
>
> Har du også læst afsnittet omkring Qos i brugermanualen?

Æv har prøvet 10 gange nu, men jeg kan ikke downloade brugermanualerne,
eller noget som helst med PDF på deres hjemmeside. Heller ikke hvis jeg
prøver "Save as..".
Men ved en søgning om Qos ser det da ud til at den kan (sådan da) lade nogle
få højere prioritet end andre, selv om det ikke er at DELE. Men bevares så
kan jeg jo smide knægtens PC på port 5-8 som har en lavere prioritet

> Det gør at du kan prioritere trafik fra nogle prote højere end fra
> andre. Er det ikke det du er ude efter?

Næææsten, men ikke helt.
Findes der ikke andre alternativer så køber jeg denne router da den også har
en rimelig pris.

--
Tom

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-03 12:25

Tom skrev:

>Har prøvet at læse lidt om den, men umiddelbart ser det ikke ud til at den
>kan fordele trafikken (på en retfærdig måde) som jeg er ude efter.

Den har noget der hedder Quality of Service hvor man kan sætte
prioritet på applikationer eller porte. Det kunne måske gøre det
du ønsker?

--
Bertel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-09-03 13:28

On Thu, 25 Sep 2003 13:24:30 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Den har noget der hedder Quality of Service hvor man kan sætte
> prioritet på applikationer eller porte. Det kunne måske gøre det
> du ønsker?

Ikke som spørgsmålet er stillet (ligelig fordeling af båndbredde
til et antal brugere).

Desuden er værdien af QoS, hvis man kun laver det i den ene ende,
diskutabel, og især hvis det kun er udgående på en SOHO-router,
hvor linien typisk er overbelastet i den modsatte retning.

-A

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 26-09-03 22:26

Det du vidst har mest brug for det er en professionel linje og ikke en ADSL.

En linje hvor du kan styre trafikken mere end du kan med ADSL.

Under alle omstændigheder tvivler jeg på at din søn vil kunne komme til
at game samtidig med at surfer på nettet.

Du kan godt sætte en linux router op med båndbredde deling, det har jeg
selv gjort. Virker fortræffeligt når andre sidder henter og belaster
linjen. Det giver "rimelige" svartider når man surfer, men jeg tror ikke
du vil opnå gode svartider til spil Det kræver en rigtig fastnet linje.

Læste engang lidt om teorien og forskellene på en ADSL og en fastnet
linje. ADSL'en er optimeret til at kunne give en HØJ download eftersom
det er det linjen bliver målt efter. Dette giver desværre ikke optimale
ping tider heller. Kan ikke huske siden og teorien heller, men
konklusionen var, ADSL sucks sammenlignet med "rigtig" linje.

/mikkel

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-09-03 22:29

Mikkel Bundgaard invalid@invalid skrev dette:

[ ... ]
> Kan ikke huske siden og teorien heller,
> men konklusionen var, ADSL sucks sammenlignet med "rigtig" linje.

Og så glemte du lige noget om prisforskellen!

Og du kender muligvis heller ikke indholdet i linket i min signatur? -
Prøv at tage en tur rundt der! Det kan faktisk være lærerigt på en hel
del punkter

Den rigtige anvendelse forøger risikoen for at graden af
misforståelser bliver væsentlig reduceret

Fra : Tom

Dato : 26-09-03 22:46

> [...]
>
> Under alle omstændigheder tvivler jeg på at din søn vil kunne komme til
> at game samtidig med at surfer på nettet.

Tja jeg vil nu ikke give dig ret. hvis jeg skal se på pengepungen. En 512 Kb
er ok til vores lille husstand. Sønnen vil også kunne spille sine online
spil hvis han kun havde 256 til sig selv.
Da der er tale om en router kan det i princippet være ligemeget hvad der
sidder på WAN siden.
Jeg er kun ude efter en router der kan tildele efter behov så min søn får
512 hvis jeg ikke lige henter noget men hvis jeg vil have nogle pakker så
sætter den hastigheden på hans port ned til 256.
Der kan ikke være den store videnskab i at lave en router der kan dette for
en fabrikant, men efterspørgslen er åbenbart ikke stor nok (endnu).

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK