Afrunding med Math.round
Fra : Per Gregersen

Dato : 25-09-03 07:57

Kan man få math.round til at afrunde med et enkelt decimal?

Det jeg har nu er:

var size = 25.89887
size=Math.round(size)

Så runder den af til 26

Jeg vil gerne af den til at runde af med et decimal = 25.9

Kan dette lade sig gøre?

Mvh
Per Gregersen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 25-09-03 09:26

Per Gregersen wrote:
> [...]
> size=Math.round(size)
>
> Så runder den af til 26
>
> Jeg vil gerne af den til at runde af med et decimal = 25.9

Ja og det er meget simpelt

Gang size med 10, afrund og divider med 10

Hintzmann c",)

Fra : Per Gregersen

Dato : 25-09-03 10:14

> Ja og det er meget simpelt
>
> Gang size med 10, afrund og divider med 10
>
> Hintzmann c",)

Det var smart...takker mange gange...

Fra : Per Gregersen

Dato : 25-09-03 13:08

Når jeg nu udskriver resultatet, kan det så lade sig gøre at
udskrive med tusindtalsseperator?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-09-03 17:10

Per Gregersen <per@2-planhuset.dk> writes:

> Når jeg nu udskriver resultatet, kan det så lade sig gøre at
> udskrive med tusindtalsseperator?

Det kan det da, men det kræver at du selv sætter den ind. Tal er tal,
og det du vil have er strenge, så du må konvertere tallet til en streng,
og så sætte separatorer ind i tallet.

Hvis det er det du skal bruge det til, så er du måske også
interesseret i at have to cifre efter decimalkommaet. Det vil division
med 100 ikke nødvendigvis give dig, fx. 42.5001 afrundet til hundrededele
giver strengen 42.5, ikke 42.50.

I moderne browsere er det nemt:
---
function toDec(num,numDec,decSep,kSep) {
var numStr = num.toFixed(numDec);
var parts = numStr.split(".");
return parts[0].split(/(?=(?:\d{3})+$)/).join(kSep)+decSep+parts[1];
}
---

Ældre browsere har ikke toFixed eller udvidede regulære udtryk, så der
kan man få brug for at splitte strengen manuelt.

/L

Fra : Per Gregersen

Dato : 26-09-03 10:42

> [...]
> var numStr = num.toFixed(numDec);
> var parts = numStr.split(".");
> return parts[0].split(/(?=(?:\d{3})+$)/).join(kSep)+decSep+parts[1];

Nu bliver det vist lidt mere indviklet end jeg umiddelbart har forstand
til...
Hvordan bruger jeg lige ovenstående funktion på min variabel (size)?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-09-03 12:10

> [...]

> til...
> Hvordan bruger jeg lige ovenstående funktion på min variabel (size)?

Det vil nok virke med:
size = toDec(size,2,".",",");
Så vil en size på 1000025.89887 blive til strengen "1.000.025,90", altså
dansk notation med to betydende cifre.

Det virker som sagt ikke i bare lidt ældre browsere (IE før 5.5,
Netscape 4, Opera 6).

/L