Våben, LMG og MP49
Fra : Brian Lund

Dato : 25-09-03 03:47

Hej, af mangel på en bedre gruppe, og da de i udlandet næppe ved det,
spørger jeg her :)

Er der en der ved hvad hærens våben, LMG og MP49 er for nogen... Jeg har set
nogen billeder af det tyske WW2 MG-42, og det ligner til forveksling, men
hvad så med MP49 (maskinpistol)?

Brian

Fra : Eric Johannesen

Dato : 25-09-03 04:14

Hej
Hærens lmg Model 75 er en moderniseret kopi af det tyske lmg model 42, lmg
er en forkortelse for Let Maskin Gevær. Hærens Lmg er båndfødet og det er
muligt at skift piben.
Mp 49 er en 9 m/m dansk kopi af en svensk mp og den er på vej ud til fordel
for Dimaco C8 5,56 m/m. Skudhastighed ca. 900 i min. 36 skuds stangmagasin

Eric

Fra : Claus Espeholt

Dato : 25-09-03 08:34

Hej
Jeg mente nu at det hedder LMG M/62. Som sagt i princippet som en MG42,
justeret på mange punkter og i NATO kaliber.
MP M/49 er lavet på basis af den svenske MP M/45 (I Ægypten kaldet Port
Said) - men de fleste dele kan ikke byttes mellem M/49 og M/45.
MvH
Claus

Fra : Olfot

Dato : 25-09-03 10:14

Hærens model M75 er ikke en moderne udgave af MG 42. MG 42 er idag hærens
MG62 .. MG 42 er udviklet af tyskland og brugt under anden verdenskrig og
det er ikke de store ændringer der sket med LMG'et siden dengang.
MP49 er som korrekt skrevet af Claus en svensk maskinpistol med klap kolbe
og et 30 skuds magasin er bla. blevet brugt af danske kampvognsbesætninger
pga. den ikke fylder særlig meget. har selv kørt kampvogn
(jyskdragon/dronningens livregiment).

/of

Fra : Henrik

Dato : 26-09-03 21:37

Som officer i forsvaret vil jeg slå fast at:
MG42 betyder MaskinGevær 42 og til forveksling er identisk med MG62
(MaskinGevær62)
M75 står alene for Model75 og er et fuldautomatisk gevær udviklet fra M66
som næsten identiske (M75 er dog noget mere økonomisk og derved teknisk
noget mere primitivt) De er også begge tyske og udviklet fra det tyske M44
også kaldet stormgevær.
MP49 er rigtig nok det svenske maskinpistol som i skrivende stund skulle
være udskiftet ved alle enheder pga slidtage.
M75 og M66 er også ved at være udfaset pga slidtage.
MG62 er der ikke begyndt at være rygter om at skulle udfase.
M75 er også for nyligt udfaset af den tyrkiske hær og det skulle være ganske
billigt at købe reservedele til den dernede.

Fra : Claus Espeholt

Dato : 28-09-03 08:04

M/75 er lavet mange steder, bl.a. i Grækenland og Tyrkiet, men hvem vil købe
noget tyrkisk fremstillet og ligeledes tyrkisk brugt ? I Tyskland klipper de
for tiden fabriksnye M/75 i stykker.
M/75 har en noget simplere buffer, og et lidt ændret visier - set i forhold
til M/66. M/66 har grønt plastikskæfte, mens M/75 findes både med træ og
sort og grønt plastik. M/66 findes også som finskytteriffel med kikkert.
Jeg mener ikke at M/75 er udslidt men teknisk er det et ikke lige så godt
gevær som M/95.
Bruger Livgarden ikke stadig M/75 ? Jeg synes ikke jeg har set Livgarden stå
vagt med M/95 (med gevær i hånd - i stedet for med gevær ved fod)
Claus

Fra : Henrik

Dato : 01-10-03 19:57

Jeg har set talrige eksempler på at GV66 var udstyret med træskæfte.
Jo slotsvagten har stadigvæk gv75 med et 6skudsmagasin
Jo de i Danmark indkøbte, opmaginiserede gavegivetfratyskland osv er
nedslidt i et antal, som gør det uanvendeligt i den nødvendige målestok ved
en skarp situation. og det er rigtigt mange. Ja jeg ved at de klipper dem i
tyskland og andre steder.
Angående de tekniske kvalitet imellem gv95 og gv75 oplever forsvarets folk
ofte at våbnet ikke tåler så hårdhændet behandling som gv75.
GV75 repræsentere en holdning til infanterikamp som ikke er holdbar i dag.
Uden at røbe noget fortroligt, kan man roligt påstå at kuglens evne til at
skade er væsentlig forskellig. Man fandt også at folks evne til at træffe
med våbnet præsist er vigtigere end kuglens gennemtrængningsevne, hvorfor
kaliberen er sat ned. Dette problem gav forsvaret store problemer i Kosovo.
Som en sidebemærkning har man også bemærket at den danske soldats evne til
at træffe med gv75 var faldende med fremadskriende årgange. Man antager at
muskelmassen pr årgang er væsentlig faldet.

Fra : Jakob Hansen

Dato : 03-10-03 10:26

On Wed, 1 Oct 2003 20:56:55 +0200, "Henrik"
<H.Hilskov(fjerdette)@Get2net.dk> wrote:

>Jo slotsvagten har stadigvæk gv75 med et 6skudsmagasin

Da jeg for 14 dage siden brugte en frokostpause på Amalienborg
stotsplads, var det nu m95 garderne bar på....

Hilsen
Jakob Hansen

Fra : Claus Espeholt

Dato : 03-10-03 20:12

Iflg. regl. for gev. M/95 står man ikke med geværet ved fod men holder det i
håndtaget et stykke over jorden. Det var måske også det de gjorde ?
Brugte de også bajonet ? I så fald er Livgarden vel de eneste de bruger
bajonet til M/95.
MvH
Claus

Fra : Christian H. Nielsen

Dato : 05-10-03 14:22

Fandt lige et billede af LMG M/62 som nævnt tidligere blev udviklet og
implementeret af tyskerne under 2. verdenskrig.

Billedet: http://home19.inet.tele.dk/ivplr/pics/Dagsigte_320_c.jpg
Her ses geværet med påsat optisk sigte.

Er selv enkadreret som LMG skytte ved 3/II/LG men kommer desværre aldrig til
at slæbe rundt på dette fantastiske våben da jeg i resten af min
værnepligtsperiode (indtil 28/11-03) skal gå vagt ved de kongelige slotte og
palæer :)
Desuden skulle LMG være ved at blive udfaset til fordel for de noget nyere
LSV som jeg desværre aldrig fik lov til at afprøve.

Jeg kan yderligere fortælle at jeg er en del af den første årgang der går
vagt med GV M/95. Billederne fra vores første vagtskifte (fra M/75 til M/95)
er således optaget i historiebøgerne.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 09-12-03 08:54

"Christian H. Nielsen" <chn83@c.dk> wrote in message

> Er selv enkadreret som LMG skytte ved 3/II/LG men kommer desværre aldrig
til
> at slæbe rundt på dette fantastiske våben

Ja, det er sgu' en fantastisk bøsse - men lidt i den tunge ende...

> Desuden skulle LMG være ved at blive udfaset til fordel for de noget nyere
> LSV som jeg desværre aldrig fik lov til at afprøve.

Desværre har de fundet ud af, af den ikke er så god, når den skal stoppe en
lastbil fyldt med sprængstof, der kommer med 120 km/t imod et checkpoint, så
de genovervejer for tiden.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 09-12-03 10:24

"Christian H. Nielsen" <chn83@c.dk> skrev i en meddelelse
> Fandt lige et billede af LMG M/62 som nævnt tidligere blev udviklet og
> implementeret af tyskerne under 2. verdenskrig.

> [...]

Her er LMG påsat trefod så det kan låses til punktild eller bredeild inden
for 400x200TS ud til 1000m.
http://www.2480.dk/vaben%20i%20hjv.htm
Her er et andet:
http://www.klartilhandling.dk/billed/kampdag2/IMG_0036.html

Fra : arc@na

Dato : 09-12-03 10:45

"Claus Espeholt" <espeholt@grenaa-kommune.dk> wrote in

> M/75 har en noget simplere buffer, og et lidt ændret visier - set i
> forhold til M/66. M/66 har grønt plastikskæfte, mens M/75 findes både
> med træ og sort og grønt plastik.

Den findes også i en ny-ombygget form som karabin (med teleskopkolbe) som
udleveres til SAN og forsyningspersonnel i HJV.

arc@na

Fra : Platoon

Dato : 01-10-03 17:38

> [...]
set
> nogen billeder af det tyske WW2 MG-42, og det ligner til forveksling, men

Jeg ved en smule om de våben. LMG Hedder helt korrekt MG62 da det er året
hvor det blev indført i forsvaret. Grunden til den ligner den gamle tyske er
fordi det er en videreudvikling af dette i mine øjne helt uovertrufne våben.
Det er faktisk kun i DK det er et LetMaskinGevær i England er det et
middeltung våben, da deres lette kun er 5.56 og MG62 er 7.62.
Om MP49 ved jeg ikke så meget på trods af at jeg selv har været udstyret med
en i flere år, men jeg vil da lige sende en forespørgsel ud angående data
til nogen af mine venner. Det jeg ved nu er at det er 9mm og rent faktisk
ed den ved at blive udfaset til fordel for en karabin med teleskopskæfte
denne er en diemaco (licens colt) og er faktisk mage til GV M/95 bare med et
kortere løb og så selvfølgelig skæftet.

MVH Kim

Fra : Kell

Dato : 17-12-03 23:44

Mener at huske at MP49 er af mærket Husquana..?
Ret mig , hvis jeg tager fejl ikke hvis det er stavet forkert

Fra : Michael Christensen

Dato : 18-12-03 12:06

"Kell" <shiv@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Mener at huske at MP49 er af mærket Husquana..?
> Ret mig , hvis jeg tager fejl ikke hvis det er stavet forkert

Er det ikke en Hovea? MP M/44 mener jeg er en Husquarna...
/mik

Fra : Winther

Dato : 18-12-03 14:35

"Michael Christensen" <MichaelChr@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> "Kell" <shiv@privat.dk> skrev i en meddelelse
>
> Er det ikke en Hovea? MP M/44 mener jeg er en Husquarna...
> /mik

M44 er en svensk Husquarna. Den var sjov at skyde med. I strid sidevind
skulle man somme tider skyde 4-5 skiver ved siden af for at ramme. Alt dette
er nu en saga blot, for dette herlige våben er nu udfaset, - eller hvor det
nu er endt hende

Vh. Winther

Fra : Mars

Dato : 18-12-03 14:33

måske skulle i søge om en gruppe der hedder dk.fritid.hjemmevaern.dk !!

Fra : H.S.

Dato : 18-12-03 14:47

"Mars" <no@name.com> skrev i en meddelelse
> måske skulle i søge om en gruppe der hedder dk.fritid.hjemmevaern.dk !!

Det synes jeg faktisk var en rigtig god idé !

Hvordan gør man det ?

Fra : arc@na

Dato : 18-12-03 15:19

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> wrote in news:brsb14$ob1$1@sunsite.dk:

> Det synes jeg faktisk var en rigtig god idé !
> Hvordan gør man det ?

Man laver en OTD (oplæg til debat, som skal indeholde et forslag til en
fundats) som man poster i news:dk.admin under overskriften
[OTD] dk.****.****
og samtidig sender man indlægget til Syregruppen.

Så går der et par måneder, hvorefter man får et afslag... )

Spøg til side: Du kan læse mere på http://www.usenet.dk

arc@na

Fra : arc@na

Dato : 18-12-03 15:15

"Mars" <no@name.com> wrote in

> måske skulle i søge om en gruppe der hedder dk.fritid.hjemmevaern.dk
> !!

....(CUT bundcitering)...

Måske skulle du kigge på http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html...

arc@na

Fra : @rsten

Dato : 18-12-03 17:21

Mars wrote:
> måske skulle i søge om en gruppe der hedder dk.fritid.hjemmevaern.dk

dk.general kunne også suppleres med dk.oberst, dk.sergent eller dk.menig
men det er måske for de høje herre altid får deres vilje - og de andre - nåe
ja...

(... og undre sig over at denne gruppe ikke hedder dk.generel ?)

--
/carsten

Fra : Slorup

Dato : 18-12-03 17:48

MP49 er af mærket carl Gustav, ligesom vores 84mm Dysekanon.

/Søren

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 23-12-03 18:13

"Slorup" <lorup@"FJERNES"city.dk> wrote in message news:<brsluj$2e7m$1@news.cybercity.dk>...
> MP49 er af mærket carl Gustav, ligesom vores 84mm Dysekanon.
>
> /Søren

Det tror jeg så ikke helt på. Carl-Gustaf er ikke et mærke. Det er en
model. Lavet af Saab Bofors som også lacer vores PV M/95 også kaldet
AT4. Men det er rigtigt at dysekanonen er en Carl-Gustaf.

http://www.saab.se/dynamics/node5560.asp

/Jacob Laugesen

Fra : S?ren GP

Dato : 24-12-03 01:05

Jeg skal opfordre jer til at finde en anden gruppe at diskutere jeres
emne i. Jeg finder mildest talt denne sammenblanding af krig og
jagt for upassende.
For at være konstruktiv skal jeg anbefale jer følgende:
http://groups.msn.com/
http://www.igroups.dk/

Mvh..........Søren

Fra : Rea721

Dato : 24-12-03 02:40

S?ren GP wrote:

> Jeg skal opfordre jer til at finde en anden gruppe at diskutere jeres
> emne i. Jeg finder mildest talt denne sammenblanding af krig og
> jagt for upassende.

Tja det kan man jo ha divergerende meninger om altså ikke hvad du finder
upassende.

> For at være konstruktiv skal jeg anbefale jer følgende:
> http://groups.msn.com/
> http://www.igroups.dk/

Du har ret i at debatten under alle omstændigheder ikke høre hjemme i 2
usenetgrupper, og kunne med fordel ha lavet en FUT til dk.general...men at
henvise en debat på usenet til at blive ført uden for usenet er noget
underlig.

FUT dk.general

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod1@721.dk http://721.dk
Dec 2003

Fra : S?ren GP

Dato : 24-12-03 13:12

Debatten om dette emne hører i hvert fald ikke hjemme under
"dk.fritid.jagt"
At jeg har anbefalet førnævnte debatforum skyldes, at der var fremsat
en ønske om et specielt forum vedr. krigsvåben o.a., som ikke blev
imødekommet.

Mvh........Søren

Fra : Rea721

Dato : 24-12-03 14:01

S?ren GP wrote:

> Debatten om dette emne hører i hvert fald ikke hjemme under
> "dk.fritid.jagt"

Hvorfor F***** fjerner du så min FUT og bevidst poster til dk.fritid.jagt ??
Jeg prøver jo netop at fjerne debatten _fra_ dk.fritid.jagt... Dine ord og
dine handlinger strider imod hinanden.

> At jeg har anbefalet førnævnte debatforum skyldes, at der var fremsat
> en ønske om et specielt forum vedr. krigsvåben o.a., som ikke blev
> imødekommet.

Hvis et emne ikke har sin egen gruppe.... kan dk.general bruges.

FUT igen sat til dk.general, hvilket betyder at svar lander i den gruppe med
mindre at man bevidst ønsker at poste OT i dk.fritid.jegt.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 25-12-03 02:15

Well, hvis man ikke er velkommen her, til å snakke om militære våpen

(golly, tenk på alle jegere som jager med jaktrifle med mausermekanisme - de
kan ikke spørre her om våpnet det er jo *militært*! - dette blir like dumt
som det norske politiet (betrakt det som en advarsel, stort dummere blir man
ikke! - som driver en iherdig og gevaldig sløsing av skattebetalernes
penger, i forsøk på å gjøre ulovlig til jakt "våpen av militær
karakter.....)

Men altså er man ikke velkommen her, ER man velkommen hos deres nordiske
brødre, over hos Fjeldab....æææææ Fjeldgeriljaen. Både milihistlist som er
en diskusjonsgruppe for mennesker som er interessert i, samler på og skyter
med militære våpen av alle mulige typer, samt Norske Patronsamlere står åpne
og bare venter på litt liv!

Klikk kun på lenkene nedenfor, følg enkle instruksjoner som ankommer deres
mailbox og start angrepet og erobringen av det gamle norske land!

VELKOMMEN!

--
ErikP

--

ErikP

Miltærhistorie? : milihistlist-subscribe@yahoogroups.com
Samler? : Norske-Patronsamlere-subscribe@yahoogroups.com

Rea721 <skod1[remove]@721.dk> skrev i

Fra : Peter Weis

Dato : 25-12-03 17:34

"Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> wrote:

> penger, i forsøk på å gjøre ulovlig til jakt "våpen av militær
> karakter.....)

I Frankrig er militærkalibre vist ulovlige til jagt ... det indbefatter det
populære 6.5x55. Så der er allerede præcedens.

mvh
Peter

Fra : Erik Prestmo

Dato : 26-12-03 15:50

Peter Weis <p.weis@email.dk.slet> skrev i news:bsf40h$riv$2@sunsite.dk

> I Frankrig er militærkalibre vist ulovlige til jagt ... det indbefatter
det
> populære 6.5x55. Så der er allerede præcedens.

Presedens? galskap og dumskap vil ingen ende ta!

La meg se, kjapp liste:

30-06 (7,62x63) : militært = forbudt

..308 Win (7,62x51) : militært = forbudt

..223 (5,6x45) : militært = forbudt

7x57 : militært = forbudt

7,62x54R : militært = forbudt

Dæffen denne lista blir lang, like lang son nesa til jegerne, som ikke
lenger kan gå på jakt!

Hmmmm, det var sannelig en flott måte å bli kvitt de brysomme jegerne på,
ikke har de vett til å benytte politiske virkemidler heller, for å bli kvitt
slik galskap!

Presedens? AH! innenfor EU, muligens. Selv har jeg stemt mot, 2 ganger,
nettopp av slike hensyn bl.a. og er fortsatt stolt av det.

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Fra : Egon Stich

Dato : 25-12-03 16:53

"S?ren GP" <annettes-nisse@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jagt for upassende.
> For at være konstruktiv skal jeg anbefale jer følgende:

Jeg synes det er uhyggeligt med mennesker der er så "frelste", at de ikke
kan skelne værktøj fra krig.
Det er da en naturlig ting for en jæger at være interesseret i "værktøjet".
det minder om reaktionen hos jagtmodstandere der skriger MORD når de støder
på noget om jagt eller udøvelse af samme.

MVH
Egon.

Fra : S?ren GP

Dato : 28-12-03 18:15

Hvorfor skal jeg som jæger have en "naturlig" interesse for LMG (let
maskin gevær) og MP49 (maskinpistol?)?
Fordi jeg går på jagt behøver jeg da ved gud ikke interessere mig for,
hvordan man slår mennesker ihjel. Der er da f...... til forskel!
Der er en grund til, at disse debatgrupper er opdelt i forskellige
emner, og det er vel fordi, at deltagerne i disse grupper, skal
debatere gruppens emne, og ikke alt muligt andet, som er emnet
uvedkommende.

Mvh.....Søren

Fra : Mars

Dato : 28-12-03 18:34

Enig !! find en anden gruppe at diskutere jeres krigs legetøj i !

Ms

Fra : Egon Stich

Dato : 29-12-03 12:52

> [...]
> emner, og det er vel fordi, at deltagerne i disse grupper, skal
> debatere gruppens emne, og ikke alt muligt andet, som er emnet

Det skal du da heller ikke.
MEN, du kunne jo godt acceptere, at andre ser lidt anderledes på tingene end
dig..!
Af og til virker det, som om tolerence er blevet et fremmed begreb for
danskere.
Man interesserer sig meget for sin egen lille navle, og stræber efter at få
forbudt alt der ikke lige kildrer ens eget lille ego.
En følge heraf er jo for.ex. vores aldeles vanvittige våbenlov.

MVH
Egon.

Fra : Mars

Dato : 29-12-03 17:05

Nu hedder denne gruppe jo dk.fritid.jagt og ikke dk.fritid.hjemmeværn eller
krig ..prøv snak kat ovre i dk.fritid.dyr.hund !!! for ikke at nævne køb
eller salg i en forkert gruppe !! vi er venlige herovre :)

det er nu engang en jagt gruppe og bør derfor kun omhandle jagt !!!

ms

Fra : Erik Prestmo

Dato : 29-12-03 22:58

Egon Stich <stich@get2net.dk> skrev i news:tUUHb.378$Ys3.145@news.get2net.dk

> [...]

> forbudt alt der ikke lige kildrer ens eget lille ego.
> En følge heraf er jo for.ex. vores aldeles vanvittige våbenlov.

Vanvittig våpenlov!

Der traff du spikeren på hodet, og sannelig tror jeg du traff årsaken også!

Toleranse, er det et ukjent begrep i Danmark i dag?

Fra : Egon Stich

Dato : 30-12-03 12:17

> Vanvittig våpenlov!
>
> Der traff du spikeren på hodet, og sannelig tror jeg du traff årsaken
også!

> Toleranse, er det et ukjent begrep i Danmark i dag?

Hej Nordmann..
Det kan jeg love dig, det er. Ukendt. Selv om danskere praler af at være
tolerante. Dette gælder dog kun overfor dem man er enige med.
Du skulle se, hvad reaktionerne er, hvis man møder til jagten med en
Winchester 94 cal. 30-30.
Helt galt bliver det, om man nedlægger noget vildt med den.
Man bliver garanteret ALDRIG inviteret mere..!
På trods af, at både riffel og kaliber er et af de mest anvendte på
verdensplan.

Angående våbenlov:
Der har lige været alvorligt ment forsøg på, fra regeringens side, at
forbyde at bære ENHVER form for kniv!! Fornuftig vis afværget, så vi fortsat
må bære kniv med max. 7 cm klinge.!!!
Man tror men derved kan hindre knivstikkeri. Dette på trods af at vi da, så
vidt jeg ved, har love der forbyder vold og drab. De virker ikke, så prøver
man at fjerne værktøjet. Det kan man heller ikke. De eneste der adlyder
love, er de i forvejen lovlydige. Dem kan man så ramme.
Det er jo hele filosofien bag våbenloven.

MVH
Egon.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 30-12-03 18:55

> [...]

> love, er de i forvejen lovlydige. Dem kan man så ramme.
> Det er jo hele filosofien bag våbenloven.

Jeg følger opp jeg Egon, delvis som en illustrasjon på at hengehodene ikke
skal være så fordømrade redde for at en tråd er "udefor denne gruppes
charter"! For nå er vi plutselig inne på saker som er av interesse for selv
den mest smalsporede, politisk korrekte, jeger!

For det første er det sørgerlig lesning, dette med den forminskede respekt
for Tolerancen[Tm].

Fordi den Danske regjering til stadighet bedriver falsk reklame, og forsøker
å tillokke seg utenlandske turister (les Norske Fjeldaber!) under falske
forlokkelser: man ligefrem reklamerer med Den Hellige Danske Tolerance!!

Nuvel.

Dette med 30-30, og Politisk-Ukorrekte-Jaktgevær[Tm] :

Både riflen og kaliberet er fortrinlig til jakt, spesielt jakt etter både
Danske og Norske forhold, korte hold, og raske skudd.

Det finnes knapt nok et kaliber det er skutt flere amerikanske Deer med enn
dette, spesielt i kombinasjon med den omtalte riflen. Som kjent er de
amerikanske Deer betydelig større enn det vi forbinder med denne sort dyr,
det er snarere Hjort eller en liten elg, enn et rådyr....

Men her i den Skandinaviske Snusfornufts Højborg, preller selvsagt slike
argumenter av, som vann på den berømte gåsa: Vi-Alene-Vite!!

Om kniver:

Det er selvsagt bare så selvopptatte og vankunnige mennesker som
Skandinaviske Kristelig-Liberalere/Socialdemokrater som kan finne på, på
alvor, å tro at man kan gjøre noe med lovløshet og kriminell fremferd i et
samfunn, ved å forsøke å regulere våpenlovene!

Kriminelle har aldri - A.L.D.R.I. - latt seg henfalle til å søke noen som
helst om lov til noenting - det er jo DET det betyr å være kriminell.

Ergo vil det aldri lykkes å regulere kriminelle ved å regulere våpenlovene.

Man må i stedet satse på å endre den straffeprosesslovene, samt å bli enige
om strengere strafferammer for en rekke lovbrudd som har "gått av moten" å
gi straff for, innbrudd, tyveri, ran osv osv, samt å sørge for at disse
strengere strafferammer etterleves av domstolene - om nødvendig ved å skifte
ut en generasjon av fullstendig ubrukbare dommere......

Våpenlovene rammer kun deg og meg, og likesinnede.

Vi er allerede jo prøvet av samfunnet og funnet å være fullstendig uten
behov for oppmerksomhet fra ordensmakten - derfor har vi da også tillatelse
til å eie og oppbevare våpen.....

Mine kniver, både 15 - 25 cm lange, er ufarlige, fordi JEG eier og
oppbevarer dem!

Jeg leker med tanken på å opprette en mindre samling av gamle sabler og
lignende, heldigvis en ubyråkratisk prosess her.

Nettopp for å forhindre at slike "farlige gjenstander" kommer på avveie! Hos
en ellerede godkjent våpeneier ligger sverd og sabler trygt forvart, uten at
samfunnet trenger å engste seg!

Det er på tide noen får en ide om å rekonstruere "den skandinaviske
samfunnsmodellen", bli kvitt en hel masse unødvendige lover og reguleringer,
og samtidig bli kvitt 30 - 40% av de statsansatte, som ikke har noe
meningsfylt virke, hverken for oss eller noen andre......

Fra : Egon Stich

Dato : 31-12-03 11:15

> [...]
> alvor, å tro at man kan gjøre noe med lovløshet og kriminell fremferd i et
> samfunn, ved å forsøke å regulere våpenlovene!

Hej nordmann.
Det var nu faktisk socialdemokraterne og fremskridtspartiet, der fik stoppet
den konservative justitsministerindes vanvittige forslag.

Ellers giver jeg dig aldeles ret i dine betragtninger.
Det har altid undret mig, at danske skytter i stedet for at kæmpe for deres
rettigheder, altid har dukket hovedet, og sagt: "det kunne være værre". Hvis
vi tier, går det slemme sikkert over.
Nogle af de værste har i menneskealdre været sportsskyttelederne.
For nylig har de uden videre vedtaget, at ældre prøvede rifler ikke mere kan
registreres som sportsvåben. Exempelvis Otterup M/52. Ren expropriation.
Sjovt nok har det vist sig, efter at man med stort postyr foranstaltede en
våbenmønstring i skytteforeningerne, at de ikke har haft orden i
kartotekerne, således at adskillige rifler ikke mere findes registrerede.
(Kort er forsvundet). Og ikke igen kan registreres. Det er jo en opfordring
til at sælge sort..!
Med djævelens vold og magt, skal alle skyde med et standardvåben.
Stille og roligt har politikerne skåret den ene skive efter den anden af
pølsen.
Rammer man jægerne, tier sportsskytterne, og omvendt.
Stå sammen, kan man ikke.
Men nok råbe og skrige, hvis våbenhistorisk interesserede tillader sig at
stille spørgsmål om våben der ikke lige falder i ens smag.

MVH
Egon.

Fra : M@X

Dato : 31-12-03 15:41

Du rammer pølsen præcist i enden - Egon, og godt nytår til alle - osse Erik
" the mountain monkey"

M@X

Fra : Erik Prestmo

Dato : 03-01-04 01:01

Egon Stich <stich@get2net.dk> skrev i news:6TxIb.553$CW2.20@news.get2net.dk

> [...]

> Men nok råbe og skrige, hvis våbenhistorisk interesserede tillader sig at
> stille spørgsmål om våben der ikke lige falder i ens smag.

Og i Norge: Geværskytterne er fornøyd så lenge det går ut over
pistolskytterne, jegerne gir faen så lenge det gjelder sportskytterne og
omvendt.....

Også her går lederne som oftest i spissen og finner på nye forbud, for
sikkerhets skyld!

For 3 års tid siden kom det plutselig et forslag om en liste over "godkjente
pistoler" fra styret i Norsges Skytterforbund. Det skapte (for en gangs
skyld) så mye bråk at Formannen og ledende styremedlemmer ble felt på neste
generalforsamling!

En slik liste ville raskt ha tatt knekken på pistolskytingen, fordi
skytterne gjerne vil ha moderne våpen, og en slik liste hadde rskat kommert
til å få samme skjebne som Moses' 10 bud: hogget i sten......

Det jævlige var at myndighetene SLETT IKKE hadde etterspurt noen slik liste,
og et par år sebnere kom det utrolig nok et nytt program : Spesial felt
pistol/revolver, hvor den siste rest av forbud mot kortløpede pistoler
(lommepistoler) forsvant.... samtidig som et delvis forbud mot
magnumpistoler/revolvere forsvant, ja man får til og med kjøpe TO av den
sorten, fordi det er to klasser.....

OG: de som kun ønsker å skyte med skivepistoler kan rolig fortsette med det,
ingen hindrer dem......

Hadde de politisk korrekte rådd grunnen alene, ville vi kun ah hatt våpen
med gummistrikk, for lengst, simpelthen fordi det ikke synes å være noen
grense for hvor korrekt man kan bli!