Hvad skal jeg bruge? (trådløst LAN)
Fra : Morten Christensen

Dato : 24-09-03 17:22

Jeg har gået og tænkt lidt på at få noget trådløst netværk så jeg kan gå på
nettet med den bærbare rundt omkring i huset. Jeg har så været inde på
edbpriser og kigge lidt på hvad man kan få, men jeg er blevet lidt i tvivl
om hvad jeg skal købe for at det virker. Det jeg gerne vil have er, at
modtageren skal kunne sættes til min ADSL router, således at den bærbare kan
gå på nettet gennem den.

Så jeg skal altså bruge et kort til den bærbare og så en modtager til at
sætte direkte til routeren.

Hvad skal jeg købe for at det kan lykkedes? Det må meget gerne være 3com, da
jeg har meget gode erfaringer med det. Men andre forslag er velkomne!

På forhånd tak!

--
Hilsen Morten Christensen

Fjern [REMOVE] i mail-adressen ved direkte svar.

Fra : Jens

Dato : 24-09-03 22:29

"Morten Christensen" <morten[remove]@mopedgallery.dk> skrev i en meddelelse

> Så jeg skal altså bruge et kort til den bærbare og så en modtager til at
> sætte direkte til routeren.

Jeg har kun gode erfaringer med det Avaya sæt jeg købte i Bilka til kr.
699,-
Der medfulgte PCMCIA netkort og Access Point. Det har en rigtig god
rækkevidde, bedre end jeg har testet med D-Link.
Ved dog ikke om de har flere tilbage.

> Hvad skal jeg købe for at det kan lykkedes? Det må meget gerne være 3com,
da
> jeg har meget gode erfaringer med det. Men andre forslag er velkomne!

Ovennævnte sæt er utroligt nemt at sætte op, og som standard er kryptering
slået til, så man ikke med det samme deler sin forbindelse med naboerne.

Jens

Fra : anders majland

Dato : 25-09-03 12:28

> Hvad skal jeg købe for at det kan lykkedes? Det må meget gerne være
3com, da
> jeg har meget gode erfaringer med det. Men andre forslag er velkomne!

Så skal du bare have et 3com officeconnect wireless 11g acces point og
et 3com 11 a/b/g wireless pc card med xjack antenne. Det er ihvertfald
hvad jeg er blevet lidt lun på

3com ordre numre: 3crwe454g72 & 3crpag175

/A

Fra : Lars Godthaab

Dato : 26-09-03 19:45

3COM kører en kampagne lige for øjeblikket hvor man får følgende udstyr :
1 stk. OfficeConnect Cable/DSL Wireless Gateway 11g(1*10Mbps WAN & 4*10/100
LAN) + 1 stk. OfficeConnect Wireless 11g PC Card

Boksen kører Wireless op til 54 Mbit og indeholder også en Statefull
Inspection firewall og er lige til at koble på en ADSL forbindelse direkte
på den officielle forbindelse.

Prisen for boks incl. pc card ligger i omegnen af 1200,-til 1300,- kr. incl
moms. ( kampagne kører indtil 30. september )

Varenr. : 3CRWE554G72+3CRWE154G72

Se link her :
http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=features&pathtype=purchase&sku=3CRWE554G72
og her :
http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=features&pathtype=purchase&sku=3CRWE154G72

MvH

Lars

Fra : anders majland

Dato : 26-09-03 21:39

> Boksen kører Wireless op til 54 Mbit og indeholder også en Statefull
> Inspection firewall og er lige til at koble på en ADSL forbindelse
direkte
> på den officielle forbindelse.

Jeg har (desværre) kun brug for et access point. Kan sikkerheden "slås
ned" således at den kan bruges "blot" som access point ?

(Setup: isdn-router <> firewall <> lan (og så et ap her))

/A

Fra : Lars Godthaab

Dato : 27-09-03 11:42

Hej Anders

Der kører også en kampagne med accesspoint + pccard

Acc. point kører så bare som en lan enhed.

varenr : 3CRWE454G72+3CRWE154G72

Prisen er ca. 130-140 kr. billigere for dette sæt

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 26-09-03 22:46

On Fri, 26 Sep 2003 20:44:59 +0200, Lars Godthaab wrote:

> 3COM kører en kampagne lige for øjeblikket hvor man får følgende udstyr :
> 1 stk. OfficeConnect Cable/DSL Wireless Gateway 11g(1*10Mbps WAN & 4*10/100
> LAN) + 1 stk. OfficeConnect Wireless 11g PC Card

Jo, men gælder den kampagne i DK? Såvidt jeg kan se er det kun i USA og
Canada.

--

/Jesper
OBS: Erstart invalid med dk ved direkte svar!

Fra : Lars Godthaab

Dato : 27-09-03 11:35

Jeg kan se hos distributørerne at kampagnen også gælder her.

/Lars

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 27-09-03 15:11

On Sat, 27 Sep 2003 12:34:50 +0200, Lars Godthaab wrote:

> Jeg kan se hos distributørerne at kampagnen også gælder her.
>
> /Lars

OK - ved du om .11g PC-card'et med X-jack antennen (# 3CRPAG175) er med
i kampagnen?

Fra : Lars Godthaab

Dato : 27-09-03 15:31

Det er den ikke, det kort der er med i kampagnen ( se tidligere link) er
ikke med X-jack antenne og så kan det også kun køre 802.11g, hvorimod det
kort du snakker om både kan køre 802.11a, b og g.

Det skal så også siges at det nye x-jack kort fra 3COM koster næsten det
samme som begge dele i kampagnen. Kortet er selvfølge fedt hvis man tit er
steder hvor der er offentlig wireless adgang, da det praktisk talt kan koble
op imod alle acc. points.

Fra : anders majland

Dato : 27-09-03 17:14

> Det skal så også siges at det nye x-jack kort fra 3COM koster næsten
> det samme som begge dele i kampagnen. Kortet er selvfølge fedt

xjack er mest fed ved at den kan blive siddende i maskinen under
transport

/A

Fra : anders majland

Dato : 29-09-03 15:02

> xjack er mest fed ved at den kan blive siddende i maskinen under
> transport

Og der er nu bestilt et stk *.11g 3com accespoint og xjack pccard (fra
ComputeStore da de lovede levering indefor 3 dage) selvom det næsten
kostedede det dobbelte af tilbudet...

Forskellen mellem den "billige" pccard adapter og den med xjack er iføge
3com specs også en forskel på 1.4dB i følsomheden ved 54mbit - Så jeg
får da lidt extra for de mange extra penge ...

Jeg har ellers mest været til Zyxel men den xjack antenne ser nu smart
ud i rekvalme materialerne

/A

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 29-09-03 16:19

On Mon, 29 Sep 2003 16:02:21 +0200, anders majland wrote:

> Og der er nu bestilt et stk *.11g 3com accespoint og xjack pccard (fra
> ComputeStore da de lovede levering indefor 3 dage) selvom det næsten
> kostedede det dobbelte af tilbudet...

Smider du lige et "review" af stumperne op her i gruppen når du har fået
testet dem et par dage? Tænker især på rækkevidde, hastighed osv.

Fra : anders majland

Dato : 29-09-03 22:58

> Smider du lige et "review" af stumperne op her i gruppen når du har
fået
> testet dem et par dage? Tænker især på rækkevidde, hastighed osv.

Selvfølgelig

Men nu er mine forudsætninger ikke de bedste da det er det første
trådløse jeg får i fingrene der er til mig selv ... Men flre kolleger
bruger zyxel ap og det indbyggede netkort i deres centrino acer
travelmates. Så en oplagt sammenligning vil være xjack netkortet kontra
et indbygget der har antenner placeres langs skærmen og derfor i teorien
bedre modtagemuligheder .... Aå lidt kan jeg da finde og sammenligne med

/A

Fra : anders majland

Dato : 27-09-03 17:15

> Jeg kan se hos distributørerne at kampagnen også gælder her.

Hvem er distributørerne ?

(Måske min arbejdsgiver er kunde der i forvejen)

Men ellers - Nogen der har set tilbudet i detailleddet (helst postordre)

/A

Fra : Lars Godthaab

Dato : 27-09-03 17:57

Ang. distributører/forhandlere, se her :
http://www.3com.dk/partners/partnerlist.html#distributor

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 29-09-03 22:49

"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> wrote:

> Men ellers - Nogen der har set tilbudet i detailleddet (helst postordre)

Ja, der hvor jeg arbejder har vi kørt med tilbudet i omkring 14 dage, selv
om der er solgt ganske godt, har vi stadig masser på lager.

http://www.proconsult.dk/go/kamp0001

P.S.: Jeg arbejder i ovenstående firma.

--
Med Venlig Hilsen

UUlrik Lunddahl
Mail: fornavn@efternavn.dk (ret selv) - Web: www.efternavn.dk (ret selv)
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : Jens

Dato : 30-09-03 06:46

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
selv
> om der er solgt ganske godt, har vi stadig masser på lager.

Så burde du måske få rettet denne mindre heldige formulering:

> 256Bit WPA kryptering (den nye 100% sikre standard)

Der er ikke nogen standarder der er 100% sikre......

Jens

Fra : testpersonen

Dato : 01-10-03 13:51

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote in message

> Ja, der hvor jeg arbejder har vi kørt med tilbudet i omkring 14 dage, selv
> om der er solgt ganske godt, har vi stadig masser på lager.

Det eneste som er det mest røv irriterende er at den ikke understøtter
eksterne antenner !
ellers havde jeg købt en :)

Testpersonen