SATA harddisk...
Fra : Hans Milling

Dato : 24-09-03 12:40

Hej NG

Jeg står for at skulle investere i to stk SATA harddiske, og i den
forbindelse har jeg lige et par spørgsmål.
For øjeblikket kører jeg med to almindelige diske på IDE kontrolleren.
Der er dog SATA raid kontroller på mit motherboard og jeg har tænkt
mig at køre RAID0 til mine data.
1. Er der noget specielt der kræves ekstra når man køber SATA diske?
Bruges samme flade (eller runde) kabel som på almindelige IDE
harddiske, og hvad med strømstikket i disken er det også det samme?
Måske nogen har et billede af en SATA disk hvor man ser på de stik der
er? Der fulgte nemlig nogle små flade kabler med mit motherboard, men
om det er strøm eller datakabler det aner jeg ikke.
2. Nogen der har erfaring med et specielt mærke/model, jeg vil vægte
støjen som det væsentlige, dernæst søgetid/hastighed og sidst prisen.

Mvh Hans...

e-mail: nivs1978 @ hotmail.com

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 24-09-03 12:56

Hans Milling wrote:
> For øjeblikket kører jeg med to almindelige diske på IDE kontrolleren.
> Der er dog SATA raid kontroller på mit motherboard og jeg har tænkt
> mig at køre RAID0 til mine data.

OK - det er jo som man lyster. Jeg synes RAID 0 er lidt risikabelt...

> 1. Er der noget specielt der kræves ekstra når man køber SATA diske?
> Bruges samme flade (eller runde) kabel som på almindelige IDE
> harddiske, og hvad med strømstikket i disken er det også det samme?

Nix. Det er netop grunden til at købe SATA diske. Der er eet kabel til hver
disk. Slut med master/slave helvedet. Kablerne er meget tynde og runde, så
airflowet i samme øjeblik bliver forbedret.

> 2. Nogen der har erfaring med et specielt mærke/model, jeg vil vægte
> støjen som det væsentlige, dernæst søgetid/hastighed og sidst prisen.

Jeg har en kammerat der lige har købt to diske til et tilsvarende SATA/RAID
0 setup. Han blev af SHG.dk anbefalet at købe nogle Seagate Barracude 7, 8
MB cache, 120 GB stk.

--
Martin K

Fra : Henrik Dissing

Dato : 24-09-03 15:20

On Wed, 24 Sep 2003 13:56:17 +0200, Martin Kirschmeyer wrote:

>OK - det er jo som man lyster. Jeg synes RAID 0 er lidt risikabelt...

Tjah, risikoen for at miste alt som følge af et disknedbrud er præcis den
dobbelte i forhold til ingen RAID, men den er på den anden side ikke større
end risikoen for at miste halvdelen af sine data, og det er jo ofte næsten
ligeså galt.

Medmindre, selvfølgelig vi taler RAID-0 vs. RAID-1.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Per Nielsen

Dato : 24-09-03 15:44

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har en kammerat der lige har købt to diske til et tilsvarende
SATA/RAID
> 0 setup. Han blev af SHG.dk anbefalet at købe nogle Seagate Barracude 7, 8
> MB cache, 120 GB stk.

Jeg mindes for nogen tid tilbage at det blev frarådet at bruge Seagate
harddiske til RAID. Det var vist noget med at harddiske og controllere ikke
rigtigt spillede sammen. Men det problem ser ud til at være løst nu?
Ihvertfald når det gælder SATA RAID 0?

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 24-09-03 15:53

Per Nielsen wrote:
> Jeg mindes for nogen tid tilbage at det blev frarådet at bruge Seagate
> harddiske til RAID. Det var vist noget med at harddiske og
> controllere ikke rigtigt spillede sammen.

Det er korrekt. Det var Seagate Barracuda IV diskene.

> Men det problem ser ud til
> at være løst nu? Ihvertfald når det gælder SATA RAID 0?

Jep...

--
Martin K

Fra : Per Nielsen

Dato : 24-09-03 16:11

> Det er korrekt. Det var Seagate Barracuda IV diskene.

Dem har jeg også to stks af . Hvad med Barracuda V diskene?

> Jep...

Thx mate.

Fra : Jan.Kristensen

Dato : 24-09-03 19:01

Maxtor er nummer et. Wester Digital nummer 2, den er dog den hurtigste men
larmer en del.

Læs om harddiskene på Pc Profissionell`s hjemmeside ( tysk testside )

Fra : Per Nielsen

Dato : 24-09-03 19:47

"Jan.Kristensen" <jan@gunde.dk> skrev i en meddelelse
> Læs om harddiskene på Pc Profissionell`s hjemmeside ( tysk testside )

Har du et link?

Fra : Kenneth Achner

Dato : 24-09-03 15:07

Skal du køre RAID0 skal begge diske være ens!

Fra : Per Nielsen

Dato : 24-09-03 15:47

"Kenneth Achner" <kenneth@achner.invalid> skrev i en meddelelse
> Skal du køre RAID0 skal begge diske være ens!

Er det rigtigt? Med IDE RAID kunne man bare ikke udnytte al pladsen på den
største disk. En 60GB harddisk kombineret med en 40GB, kunne kun udnyttes
som 40+40, altså samlet 80GB i RAID 0. Der kunne ikke udnyttes mere plads på
den største disk end hvad der var til rådighed på den mindste.

Fra : Kenneth Achner

Dato : 24-09-03 16:59

Okay - ny formulering af samme budskab - skal du gøre det rationelt uden at
miste ressourcer skal begge diske være ens.

Fra : Jonas Jalling

Dato : 24-09-03 16:29

Kenneth Achner wrote:
> Skal du køre RAID0 skal begge diske være ens!

<snip>
Nix, det er underordnet. Det er bare minimumsloven der gælder. Dvs. at
den mindste/langsommeste disk bestemmer.

Jonas Jalling

Fra : Hans Milling

Dato : 25-09-03 11:46

Tak for jeres svar.

Jeg har hele mit maskin setup som backup DVD-RW (Ghost er sagen) så
intet problem der ved nedbrud, det er ren hastighed jeg går efter,
derfor RAID0.
Dog er jeg stadivæk i vildrede omkring de kabler der. Jeg kunne forstå
på Martin Kirschmeyer at de to røde (skod farve) kabler der fulgte med
er datakabler, men bruger SATA diske samme strømstik som almindelige
harddiske og cd-rom drev, eller skal der invisteres i et omformerstik
eller specielt y-kabel?

Hans...

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 25-09-03 17:03

Hans Milling wrote:
> Jeg har hele mit maskin setup som backup DVD-RW (Ghost er sagen) så
> intet problem der ved nedbrud, det er ren hastighed jeg går efter,
> derfor RAID0.

OK...

> [...]
> er datakabler, men bruger SATA diske samme strømstik som almindelige
> harddiske og cd-rom drev, eller skal der invisteres i et omformerstik

Nej! SATA bruger et specielt kabel som du skal købe ved siden af.

Er du for fremtiden ikke venlig at skrive _under_ det du svarer på, og
klippe det overflødige væk?

Martin K