Fra fodring - udlukning ?
Fra : Berit Nielsen

Dato : 23-09-03 16:46

Hej alle.
Jeg har et spørgsmål omkring hvor lang tid i lader jeres heste stå fra
fodring til spisetid ??
Jeg mener nemlig at de skal /bør stå i mindst 1 time fra fodret gives til de
lukkes ud.
Findes der nogle steder hvor der står noget om det på nettet ?
Og hvad gør i hver især ??

PS.. spørgsmålet kommer af at der i vores stald lukkes ud ca. 10 - 15 min
efter sidste hest er fodret, og min store der spiser 2, 7 kilo kan slet ikke
nå at spise op, og taber sig, samt virker stresset og irreteret.

Hilsen Berit

Fra : Anet

Dato : 23-09-03 17:33

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> lukkes ud.
> Findes der nogle steder hvor der står noget om det på nettet ?

(klip)

Vi plejer at fodre og så lukke ud ca. 15 minutter efter. Vores heste vil
gerne ud igen straks. Vi har så også kun 3 heste så det hele går stille og
roligt og uden jag og stress.

hilsen

Annette

Fra : Anet

Dato : 24-09-03 10:53

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vi plejer at fodre og så lukke ud ca. 15 minutter efter. Vores heste vil
> gerne ud igen straks. Vi har så også kun 3 heste så det hele går stille og
> roligt og uden jag og stress.

(klip)

Måske skal jeg lige tilføje at vi lader den ene hest spise ude på folden og
de to andre lukkes ind i hver deres boks. Så det kan måske hænge sammen med
at de to gerne vil ud til den ene på folden. De får altid stråfoder på
folden hvor de kan tage ad libitum og så foder ellers to gange om dagen ved
siden af (morgen og aften). Vi har stadig vores heste gående ude hele døgnet
også vores araber.

hilsen

Annette

Fra : Musen

Dato : 23-09-03 18:04

> [...]
de
> lukkes ud.
> Findes der nogle steder hvor der står noget om det på nettet ?

Det har jeg aldrig hørt om, men det er der jo så meget jeg ikke har
Her fodrer jeg, før vi går hen med den "store" i dagplejen, og lukker ud når
vi kommer tilbage. Det tager omkring en halv til en hel time, men der har
endnu ikke været problemer.
Sidste år var Laban også vildt langsom til at spise, og der måtte jeg nogen
gange vente længe på at lukke ham ud, men det ser ud til han er blevet
hurtigere

> [...]
ikke
> nå at spise op, og taber sig, samt virker stresset og irreteret.

Ja det er jo ikke vildt smart. Kan den ikke vente med at blive lukket ud så,
og så måske være den der får foder først?

Venlig hilsen Mia

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 23-09-03 19:26

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>lukkes ud.
>Findes der nogle steder hvor der står noget om det på nettet ?

Hmmm... Nu "fodres" der på folden i øjeblikket her, men i
vinterperioden "tages op" omkring 6:30 og først gives der hø som der
bliver gumlet i indtil der gives havreguf en halv time senere.
Derefter serveres der igen hø som varer en times tid eller mere. Så
lukkes ud til en frisk dag på folden hvor der hele året er græs.

>PS.. spørgsmålet kommer af at der i vores stald lukkes ud ca. 10 - 15 min
>efter sidste hest er fodret, og min store der spiser 2, 7 kilo kan slet ikke
>nå at spise op, og taber sig, samt virker stresset og irreteret.

Nu skriver du ikke hvad du giver 2,7 kilo af...!

"Nogle" her kunne godt nå at spise den mængde havreguf på 10 minutter,
men så ville de helt bestemt blive fodret så de IKKE kunne nå det. Det
er vigtigt at hesten ikke fylder maven med korn alene. Der skal
grovfoder til.

Fodring og så 10 min efter ud af vagten, så ville selv *jeg* blive
stresset. Få arrangeret at det arme kræ kan stå og hygge sig lidt med
at gumle hø. Skal hesten absolut ud på det tidspunkt, så få startet
fodringen ikke så lidt før.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Iben Holst

Dato : 24-09-03 08:55

Hej Berit...

Da jeg var leder af en rideskole var der nemlig "problemet" med de
langsomt-ædende heste. Jeg fandt hurtigt ud af at løsningen var at gå og
studere hvem der var langsomst og sørge for at give dem foder først (de
andre efterfulgt selvfølgelig *S*). Jeg fandt ud af at der gik ca 1/2 time
til alle 25 var helt færdige med at æde og når den der var sidst færdig også
stillede sig hen til bokslågen meget kort tid efter, lukkede jeg dem alle
ud. Dvs. at de langsommeste ikke fik nogen specielt tid til at fordøje
foderet, for SÅ blev der stress - også hos dem... Efter foderet ville de
alle bare UD....

Iben

Fra : Nina Svanholm

Dato : 24-09-03 10:45

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse

Jeg fandt hurtigt ud af at løsningen var at gå og
> studere hvem der var langsomst og sørge for at give dem foder først (de
> andre efterfulgt selvfølgelig *S*).

Hej

Jeg gjorde det samme da jeg arbejdede på stutteri, for hestene måtte under
ingen omstændigheder blive stressede. De skal nemlig have lov til lige at
synke maden og stå og gumle lidt hø inden de bliver lukket ud -sådan gør vi
næsten også i den stald hvor Jacques står, der er kun tre, og når de har
spist deres mad (og sunket den) bliver der åbnet ud til folden, de kan
nemlig selv vælge om de vil være ude eller inde. På den måde kan de så selv
finde ud af om de vil gå lidt ud først og spise hø senere eller om det er
høet der får opmærksomheden først.........

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 24-09-03 09:00

Berit Nielsen wrote:
> [...]
> lukkes ud.
> Findes der nogle steder hvor der står noget om det på nettet ?

Vores heste er i princippet "lukket ud" altid. Dog ikke på græsfolde om
vinteren. Når de allesammen er ved at være færdige med at spise løsner
vi dem, og nogle af dem begynder ligeså stille at traske ud osv.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anne

Dato : 25-09-03 11:09

Det er nogle alle tiders svar der er kommet her, og jeg vil blot tilføje en
lille ting. Jeg har selv en hest, som jeg kæmper med at holde i foderstand,
og jeg har lært af erfaring, at den skal have ro til at spise, som de andre
skriver. Jeg vil tilføje, til de andres gode råd, at man skal vente med at
lukke ud, til alle er færdige. For hvis du begynder at lukke de andre ud,
mens den sidste spiser færdige, kan du risikere, at den spiser for hurtigt
eller undlader at spise op, fordi den vil ud med de andre. Det giver altid
lidt uro, når man begynder at trække ud. Det var bare lige det.
Anne

Fra : Anet

Dato : 30-09-03 13:07

"Anne" <anne@fake.dk> skrev i en meddelelse news:bkuetf$6ot$1@sunsite.dk...
> [...]
> eller undlader at spise op, fordi den vil ud med de andre. Det giver altid
> lidt uro, når man begynder at trække ud.

Der findes vel ikke steder hvor man begynder at lukke heste ud før alle er
færdige med at spise, eller? Det ville være lidt det samme som, at en
menneskefamilie med far, mor og børn og pludselig så rejser mor sig og går
fra bordet. Mon ikke man venter på alle? Jeg har aldrig set, at nogle er
blevet lukket ud før alle er færdige i de stalde hvor jeg har kommet igennem
årene. Det er lidt sjovt at betragte heste når de spiser. Nogle heste
sorterer deres mad, andre står og tygger maden godt og andre igen hugger
maden i sig i en fart.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Berit Nielsen

Dato : 01-10-03 06:27

Hej Anette.
Beklager at måtte skuffe din "naive" tro.
Faktisk troede jeg også selv det var løgn, men sådan forholder virkeligheden
sig desværre.
Som du ved er min den store sværd at fodre på, og det mindste stress får ham
til at tabe sig.
Det er selvfølgelig også tilfældet her, og alt for tit har han ikke spist
nær halvdelen af sit foder.
I den stald mine heste står, lukkes der nemlig ud således.
Når sidste foderspand er givet lukkes første hest stort set på marken.
Dette giver uro og stress til de heste som skal spise en del.
Min den store får 2,7 kilo, og den lille får 800 g. det hænder også ofte at
hun ikke har spist op.
Det brokker jeg mig selvfølgelig over, og det har så resulteret i at jeg er
blevet opsagt i stalden.
Pga. kommunikations og samarbejdsforhold tror jeg der stod i opsigelsen *SS*
Men manglende halm, "sksploderende" mødding & manglende oplysninger om heste
som ikke får foder er dagligdag.
Så det ødelægger ikke min dag, men det er også letter at slippe af med folk,
end at skifte opstaldere ud jævnligt.
Og det er langt fra man kan stole på det der bliver sagt, når man besøger et
sted.

Hilsen Berit Nielsen

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 01-10-03 07:55

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> wrote:

>Det brokker jeg mig selvfølgelig over, og det har så resulteret i at jeg er
>blevet opsagt i stalden.

Efter hvad du fortæller, så er det nok også den bedste løsning, ikk´?
Find et sted hvor man giver hestene ro og har tid til at stå *stille*
og se på dem medens de spiser.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 01-10-03 08:30

> [...]
> Hej Anette.
> Beklager at måtte skuffe din "naive" tro.
> Faktisk troede jeg også selv det var løgn, men sådan forholder

(klip)

Ja, det er synd og skam at alting skal gå så stærkt at hestene lever som på
en samlebånd. Igen som så ofte før efterspørger jeg lidt mere naturligt liv
for en hest. Men det er nok svært at finde når man skal ud og have opstaldet
hos andre mennesker med mindre man bor i nærheden af Ole.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 01-10-03 10:11

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>hos andre mennesker med mindre man bor i nærheden af Ole.

Hov, hov! Reklamer er ikke tilladt her !

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 01-10-03 10:24

"Ole Braad-Sørensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Hov, hov! Reklamer er ikke tilladt her !

(klip)

Næh, reklame er vel ikke tilladt her, men det er ros vel til den måde som
hestene holdes på hos dig........

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Berit Nielsen

Dato : 01-10-03 11:08

> Næh, reklame er vel ikke tilladt her, men det er ros vel til den måde som
> hestene holdes på hos dig........

Jamen... jamen der må da være en århusiansk Ole også .... håber jeg *S*

Hilsen Berit

Fra : Anet

Dato : 01-10-03 11:21

> Jamen... jamen der må da være en århusiansk Ole også .... håber jeg *S*
>
> Hilsen Berit

(klip)

Jeg tror ikke at du er så heldig.....desværre.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 01-10-03 12:05

> "Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> (klip)
>
> Jeg tror ikke at du er så heldig.....desværre.

Nej, jeg har heller ikke hørt om nogen lignende her ved Århus....

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 01-10-03 12:38

> Nej, jeg har heller ikke hørt om nogen lignende her ved Århus....
>
> Mvh. Marlene.

(klip)

Jeg tror at disse steder er svære at finde og tit finder man dem kun ved at
oprette sådan et sted selv eller have sine heste hjemme hos sig selv.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 01-10-03 12:45

Anet wrote:

> (klip)
>
> Jeg tror at disse steder er svære at finde og tit finder man dem kun ved at
> oprette sådan et sted selv eller have sine heste hjemme hos sig selv.

Hmm. Jeg kan ikke lade være med at blive nysgerrig: Hvad definerer
"disse steder"? At hestene går ude?

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Pia J

Dato : 01-10-03 12:47

> Hmm. Jeg kan ikke lade være med at blive nysgerrig: Hvad definerer
> "disse steder"? At hestene går ude?

Som jeg forstår det, at man håndterer hestene på deres præmisser og tempo,
ikke som noget der skal overstås for at holde en timeløn.

Jeg har kun set Oles heste en gang, men stressede, det er de i hvert fald
ikke.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 01-10-03 13:05

> Hmm. Jeg kan ikke lade være med at blive nysgerrig: Hvad definerer
> "disse steder"? At hestene går ude?
>
> -dennis

(klip)

At hestene går ude som det er muligt vejrmæssigt, at hestene har tid og ro
og, at der er en ægte interesse i deres velbefindende frem for at jage det
hele igennem. At hestenes pasning går forud for det at spare penge. En god
interesse i det rette foder. Samtale imellem den der passer hesten og den
der ejer den så alle behov eller de fleste tilgode ses osv.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 01-10-03 13:21

> [...]
> interesse i det rette foder. Samtale imellem den der passer hesten og den
> der ejer den så alle behov eller de fleste tilgode ses osv.

Ja, og opdragelse og indlæring udfra natural horsemanship-principper

Mvh. Marlene.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 01-10-03 13:42

Anet wrote:
> [...]
> interesse i det rette foder. Samtale imellem den der passer hesten og den
> der ejer den så alle behov eller de fleste tilgode ses osv.

Den slags steder kender jeg da ihvertfald ét mere af ;)

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Marlene

Dato : 01-10-03 13:20

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> Jeg tror at disse steder er svære at finde og tit finder man dem kun ved
at
> oprette sådan et sted selv eller have sine heste hjemme hos sig selv.

Ja, hvilket jo også er det bedste (hvis de da har heste at gå med) - men det
har vi jo haft oppe at vende før!

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 01-10-03 13:37

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> at
>
> Ja, hvilket jo også er det bedste (hvis de da har heste at gå med) - men
det
> har vi jo haft oppe at vende før!
>
> Mvh. Marlene.

(klip)

ja, hele debatten om alenehestene. Enig i øvrigt med dig.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Familien Jakobsen

Dato : 15-10-03 17:56

Det er der også hvis men kigger længe nok....
Jeg havde min hest på en rideskole før men der bar for meget stres også var
jeg ikke så gode venner med ejern....:(
Jeg har fundet et rigtig godt sted nu og det er jeg glad for.. Så det kan
godt lade sig gøre!!

-Sophie**