Advarsel til alle som har en hjemmeside me~
Fra : Niller©

Dato : 23-09-03 09:31

http://www.fiskesiden.dk/ har jeg fundet flere af mine billeder - med
tilhørende tekst - kopieret direkte over, det drejer sig om fluemønstre for
mit vedkommende og jeg vil anbefale at man smutter forbi for at tjekke ud om
de også har stjålet noget fra dig !

--
MvH
Niller©

Fra : Alex Linaa

Dato : 23-09-03 12:04

"Niller©" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> på http://www.fiskesiden.dk/ har jeg fundet flere af mine billeder - med
> tilhørende tekst - kopieret direkte over,

Jeg synes du skal tælle de billeder det drejer sig om, og så sende dem en
regning på 800,- pr. stk.

/Alex

Fra : Niller©

Dato : 23-09-03 13:32

Han har slettet dem og det godtager jeg denne gang , men der er en del andre
billeder af "forskellige fluestikke" så hermed er der mulighed for at andre
kan finde deres billeder der og gøre insnigelse !

--
MvH
Niller©

Fra : Niller©

Dato : 23-09-03 14:06

I den forbindelse vil jeg da lige sige at manden er fulstædig ligeglad med
copyright, se lige her:

Dato: 23-09-2003 hvordan kan i overhovedet sætte dette på siden:
Copyright © 2002 Fiskesiden.dk

Når i viser komplet mangel på respekt for andres arbejde med denne
"disclaimer":
Da flere af vores kunder/brugere sender udklip fra kataloger mm. til
brug på Fiskesiden.dk har vi ikke mulighed for at kontrollere
ophavsrettigheder etc. Derfor er det de enkelte forretninger/brugere der har
ansvaret for det indsendte materiale. Fiskesiden.dk kan under ingen
omstændigheder gøres ansvarlig for brug af materiale med 3. mands
rettigheder. Hvis nogen mener det har copyright/ophavsret til
materiale/billeder som er anvendt på Fiskesiden.dk skal der blot sendes en
mail og det vil blive fjernet.

Dette giver udtryk for ligegyldighed og "går den så går den" holdning
og forøvrigt ville den aldrig holde i retten !

//Niller©
Indlæg fra Niller

Dato: 23-09-2003 Hvis du ønsker at lufte flere af dine holdinger til
denne side - kunne du måske sende en direkte mail - istedet for at poste det
i dette forum.

Du kunne jo også bare lade værd med at bruge siden - jeg er sikker på
at der er mange andre brugere som har gav af siden her.

Og som sagt hvis vi skal komme ind på copyright loven skal du være
velkommen til at sende en mail.

Hvis du ønsker din brugerprofil slettet - kan du blot poste det her -
så sker det med det samme.

Med venlig hilsen

Thomas
Fiskesiden.dk

--
MvH
Niller©

Fra : Poul Krogh

Dato : 23-09-03 18:16

Hmmm tjaaa. Det ved jeg faktisk ikke om det ikke ville. Han kan jo under
ingen omstændigheder checke om de billeder der bliver sendt ind, faktisk er
copyrighted af vedkommende der indsender dem (medmindre det eksplicit står
på billederne) På samme måde bliver ingen ISP stillet til ansvar for hvad
deres kunder henter og gemmer på deres private diske. Ej heller for hvad
deres binære nyhedsgrupper indeholder, de har endda det ulovlige materiale
liggende på deres proxyservere.

Om det er forkert at bruge billederne uden tilladelse, klart ja, men tror
ikke man kan anklage manden direkte for det. Og mener faktisk at der er
noget om tredie mand og dennes ansvar. Går ud fra at han har skrevet en
disclaimer af en art til de folk der sender billeder og andet materiale ind
til ham, hvor han forklarer dette.
Men dette er bare mit bedste bud. Må nok ha fat i en advokat af en art for
at være sikker.

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-03 19:35

"Poul Krogh" <poulkrogh@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
faktisk er
> copyrighted af vedkommende der indsender dem (medmindre det eksplicit

Så har han et problem, der er hans alene. Han er ansvarlig udgiver og
skal derfor sikre, at han ikke krænker trediemands rettigheder. Kan han
ikke finde ud af det, må han lade være med at publicere andres
materiale.

> [...]
hvad
> deres binære nyhedsgrupper indeholder, de har endda det ulovlige

Har _intet_ med sagen at gøre. Fiskesiden.dk kan ikke sammenlignes med
en ISP eller en proxyserver. Hvordan kan du dog overhovedet sammenligne?

> Om det er forkert at bruge billederne uden tilladelse, klart ja, men
tror
> ikke man kan anklage manden direkte for det.

Hvem skal man så anklage?

> [...]
en
> disclaimer af en art til de folk der sender billeder og andet

Han kan skrive nok så mange "disclaimers", men det fratager ham ikke for
hans juridiske ansvar.

> Men dette er bare mit bedste bud. Må nok ha fat i en advokat af en art
for
> at være sikker.

Men ikke desto mindre har du da givet dit besyv med.

--
-Jens B.

Fra : Thomas

Dato : 23-09-03 14:12

Hold da kæft for en platugle. Send en stor regning! "Er ikke ansvarlig for
3. mands rettigheder" - han bliver klogere gør han.
Hilsen
Thomas

Fra : Jens og Jannie

Dato : 23-09-03 23:48

Thomas wrote:
> [...]
> ansvarlig for
> 3. mands rettigheder" - han bliver klogere gør han.

Nu kender jeg ikke reglerne, men efter at have tjekket nielses side undrer
det mig, at der ikke står noget om, at billerne er copyrighted, det er da
det minste man kan gøre hvis man ønsker at have dem for sig selv, men det
kan være jeg misforstår.

og mon niels er inehaver af rettighederne til billedet af olympus kameraet.

Jens

Fra : Niller©

Dato : 24-09-03 08:55

Til Jens
Det er ikke nødvændigt at sætte et © på side ...jeg ejer billederne
alligevel ( har du fx sat et navneskilt på din og fammiliens cykler ? )
Jeg binder fluerne, jeg tager billeder af dem, jeg sætter det op på en side
på nettet ( og det er absolut ikke uden omkostninger - selv om nogle af jer
tror at internettet er en gratis ta selv afdeling !) så bliver jeg temmelig
ophidset når man finder det hele kopieret over på en anden side, så
vedkommene kan høste frugter af mit arbejde - uden at spørge/betale.
( Til en PRIVAT hjemmeside ville jeg hellere end gerne låne billeder og
andet materiele ud mod at man nævner mig som © i den forbindelse)
Du er mere end velkommen til at spørge Olympus om det er i orden om jeg gør
REKLAME med link og det hele (og jow jeg kunne godt forudse at nogle emsige
personer ville kikke efter selv mikroskopiske ting man kan gøre indsigelser
over på min hp) !
Men du kan da altid lige lægge din adresse her på nettet, så vil jeg kikke
forbi for at se om der er noget jeg kan bruge hjemme hod dig

--
MvH
Niller©

Fra : Jens og Jannie

Dato : 24-09-03 10:58

Niller© wrote:
> Til Jens
> Det er ikke nødvændigt at sætte et © på side ...jeg ejer billederne
> alligevel ( har du fx sat et navneskilt på din og fammiliens cykler ?
> )

som sagt jeg kender ikke reglerne, men når du skriver at det ikke er
nødvendigt at sætte (C) på siden, må det jo være rigtigt. men det ville da
ikke skade at gøre det.

> [...]
> uden at spørge/betale. ( Til en PRIVAT hjemmeside ville jeg hellere
> end gerne låne billeder og andet materiele ud mod at man nævner mig

Jeg ser ikke hele nettet som et gratis ta selv bord, og jeg benytter ikke
copyrigt beskyttet materiale i nogen hendseende, men jeg oplever mange
private hjemmesider, hvor det er gjort klart, hvilken holdning ejeren har
til brug af hans arbejde. og det virker på mig som et fornuftigt kompromi
når der nu er så mange der ser nettet som et gratis ta selv bord, og der kan
jo ikke være tvilv om at en stor del af nettet er et gratis ta selv bord. så
når nu folk har så svært ved at finde ud af det, hvorfor hjælper du dem så
ikke, ved at fortæle hvordan billederne på din side må bruges.

> [...]
> Men du kan da altid lige lægge din adresse her på nettet, så vil jeg
> kikke forbi for at se om der er noget jeg kan bruge hjemme hod dig

jeg tvivler på at olympus vil brokke sig, men det sætter tingene lidt i
perspektiv, når du bare antager at du må bruge deres materiale.
Jeg har en hjemmeside, men der er ulelukkende familiebilleder, så jeg
tvivler på at du kan bruge det til noget.

Jens

Fra : Niller©

Dato : 24-09-03 11:15

ok fiskesiden giver klart nok en holdning med et © i bunden af siden, men
samtidig vil de ikke tage ansvar for noget som helst, i realiteten kan de så
kopiere hvad som helst ind på siden under dække af at det er brugerene som
sender det hele ind , tænk dig om- den holder ikke !
Og du er forøvrigt ligeglad fordi du ikke er i "farezonen" eller hvad
ja nu var det din adresse IRL som jeg i spøg mente, tager gerne alt der ikke
er navneskilte på (hmmm en nummerplade er vel en slags navneskilt
.....men den kan da bare skrues af
ja jeg ved det, dette er ved at være OT så jeg må beherske mig fra nu af

Fra : Jens og Jannie

Dato : 24-09-03 13:27

Niller© wrote:
> [...]
> realiteten kan de så kopiere hvad som helst ind på siden under dække
> af at det er brugerene som sender det hele ind , tænk dig om- den

Der er jeg helt enig i, det er da galt når man viser at man har kendskab til
copyrigt reglerne, og så ikke overholder dem. og mit indlæg skulle ikke
forståes som et forsvar af fiskesiden, men mere som en forklaring eller
forståelse af hvorfor det nogen gange går galdt.

> Og du er forøvrigt ligeglad fordi du ikke er i "farezonen" eller hvad

Nej jeg er ikke ligeglad, tvært i mod er jeg indtreseret i debaten om
hvornår nettet er allemans eje og hvornår det ikke er.

> ja nu var det din adresse IRL som jeg i spøg mente, tager gerne alt
> der ikke er navneskilte på (hmmm en nummerplade er vel en slags
> navneskilt ....men den kan da bare skrues af

ok den fangede jeg ikke lige, men jeg kan nu heller ikke lide
sammenligningen, for i mit hjem er der ingen tvivl om at man bevæger sig på
privat grund, eller hvem der ejer mit indbo, på nettet derimod, kan det
efter min mening godt vare svært at se hvornår noget er lagt ud til fri
afbenyttelse og hvornår det ikke er, og det er netop en tydeliggørelse af
denne problemstiling jeg efterlyser, om det så skal være et krav til at
copyrigtet materiale skal være mærket, eller et krav om at materiale fra
nettet kun må benyttes af andre hvis det står direkte på siden, kan
diskuteres.

> ja jeg ved det, dette er ved at være OT så jeg må beherske mig fra nu
> af

ja du har ret

Jens

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-09-03 15:14

"Jens og Jannie" <jannieogfjernjens@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> på nettet derimod, kan det
> efter min mening godt vare svært at se hvornår noget er lagt ud til fri
> afbenyttelse og hvornår det ikke er,

Overhovedet ikke. Med mindre, det specifikt står angivet, så er _intet_
materiale på nettet til fri afbenyttelse. Det er faktisk ikke ret svært at
huske på. Hvis noget materiale står beskrevet som til fri afbenyttelse, så
vil det stadig være hensigtsmæssigt at indhente en skriftlig bekræftelse på
dette, inden man begiver sig ud i at offentliggøre dette andre steder.

> [...]
> copyrigtet materiale skal være mærket, eller et krav om at materiale fra
> nettet kun må benyttes af andre hvis det står direkte på siden, kan

Loven er jo ganske klar, så hvad er det, du ønsker at tydeliggøre
yderligere? Med mindre du specifikt har fået tilladelse af rettighedshaver,
så må du ikke benytte andres materiale. Når man giver sig i kast med at
markedsføre et web site, så er det da ens egen forbandede pligt at sætte sig
ind i de love og regler, der gælder for området.

--
-Jens B.

Fra : Hobi

Dato : 24-09-03 16:25

Hvis jeg ikke ønskede, at alle kunne bruge materialet på min hjemmeside,
ville jeg da aldrig ligge det ud på den.
Det er ulovligt, at stjæle - det kan jeg kun være enig i - men er det at
stjæle, hvis man plukker brombær i skoven.....? ( Det er det i øvrigt ikke,
hvis skoven er offentligt tilgængeligt ).
Hvis du ikke ønsker, at folk anvender materiale fra din hjemmeside, så er
det mindste du kan gøre, da at angive det - evt. med (C)-mærke.

Iøvrigt synes jeg, at det er en ret hysterisk og ligegyldig diskussion, som
ikke har noget som helst med gruppens fundats at gøre.

EOD herfra.

--
MVH
Hobi

Fra : Jens og Jannie

Dato : 24-09-03 17:09

Jens Bruun wrote:

> Overhovedet ikke.

Jo det er, der står efter min mening.

Med mindre, det specifikt står angivet, så er
> _intet_ materiale på nettet til fri afbenyttelse. Det er faktisk ikke
> ret svært at huske på.

Det er jo ikke rigtigt, der er mange med private ofentlige og komercielle
hjemmesider som ikke vil have noget imod, at man bruger deres billeder,
nogen kræver præsise kildehendvisninger og nogen har slet ikke taget
stilling til spørgsmålet.

Hvis noget materiale står beskrevet som til
> fri afbenyttelse, så vil det stadig være hensigtsmæssigt at indhente
> en skriftlig bekræftelse på dette, inden man begiver sig ud i at
> offentliggøre dette andre steder.

Ja det kan vi ikke være uenige om.

> [...]
> giver sig i kast med at markedsføre et web site, så er det da ens
> egen forbandede pligt at sætte sig ind i de love og regler, der

Jeg mener ikke loven er klar igen, som jeg har forstået det, står der
ophavsberetiget materiale. men det er jo tydeligt, at mange har svært ved at
finde ud af hvad der er ophavsberetiget og hvad der ikke er, dertil kommer
at der er forskellige tidsfrister på hvorlænge en ophavsret gælder,
ophavsret er heler ikke ens i alle lande.

Jens

PS loven om ophavsret skal følges som alle andre love, men det ville jo ikke
skade at hjælpe folk lidt på vej. det er bare min holdning til det, at andre
har en anden er ok, så nu vil jeg stoppe diskutionen inden den bliver til
for iritation, for folk der helere vil læse om lystfiskeri.

Fra : Mikael Petersen

Dato : 24-09-03 17:55

er denne diskussion ikke ved at køre lidt død ? - Du har jeg ikke
tidligere været bekendt med Fiskesiden.dk - men for mig at se
overholder de vel de regler der skal overholdes. De skriver at man
blot skal sende en mail hvis der er billeder som man mener man har
rettighed over - så vidt jeg kan få har de fjernet dine billeder
med det samme - det er ikke for at tage nogens part - men den er
ved at være langt ude....

Fra : Thomas

Dato : 24-09-03 22:12

Hør nu lige her,
Når man laver en side der lukrerer på at folk indsender materiale og hvor
man samtidighed skriver på at man skider på andres rettigheder, så er det
simpelthen tyveri eller i bedste fald hæleri. At skrive at man fjerner
materialet (når man bliver opdaget) er bare ikke nok. Det holder ingen
steder. Respekt for andres arbejde! Hvis manden ikke kan levere varen selv
eller regulært, skal han lukke siden. Og jeg er ret sikker på at hans ISP
mener det samme.
Hilsen
Thomas

"Mikael Petersen (slet GY4KT)" <msako@GY4KThotmail.com> skrev i en
meddelelse news:10644225980.339299316628011@dtext.news.tele.dk...

Fra : Michael, Fyn

Dato : 24-09-03 17:02

Næh, men det er sgu ulovligt at plukke dem i en anden mands kolonihave

Michael, Fyn
Ved svar....ret min mailadresse

Fra : Dan Borup

Dato : 24-09-03 21:52

Flot!!! jeg har faktisk fundet mit billed der også, der står at teksten er
lavet af www.lilleaaen.dk
http://www.fiskesiden.dk/lasestof.php?&mode=vis&id=94 www.fiskesiden.dk
http://home13.inet.tele.dk/danborup/8.htm min private hjhemmeside
guddommelig gudenå

Det skulle beskrive gratis fiskeri i gudenåen , altså stykket nedstrøms gul
zone, billedet jeg har taget er ca. 1,8 km oppe af gul zone altså ikke
gratis fiskeri... manden skriver om noget han ikke ved en skid om.. sådan er
det jo nok med tyve...

Men her er en kilde kode der kan bruges til "no right klik" på
hjemmesider...

<head>
<META NAME="Generator" CONTENT="Stone's WebWriter 3.5">
<!-- Minus AutoDato -->
<title>dit navn </title>
<script language="JavaScript">
<!--
// No rightclick script v.2.5
// Din email adr
// Don't delete this header!
var message="Copyright © Du skal ikke stjæle mit materiale" // Message for
the alert box
// Don't edit below!

function click(e) {
if (document.all) {
if (event.button == 2) {
alert(message);
return false;
}
}
if (document.layers) {
if (e.which == 3) {
alert(message);
return false;
}
}
}
if (document.layers) {
document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);
}

document.onmousedown=click;
// --> </script>
</head>

Med venlig hilsen
Dan Borup

Fra : Benny Fly

Dato : 24-09-03 13:57

Selv uden juridisk baggrund mener jeg at kunne regne ud, at forbeholdet på
fiskesiden.dk ikke holder nogen steder. Det svarer til, at man godt må
stjæle, hvis man bare lover at give det tilbage igen, når man bliver
opdaget.

Jeg foreslår, at jer der føler jer ramt, kontakter hinanden privat og
stiller et samlet samlet krav til indehaveren, om erstatning eller
anmeldelse. Brug priser fra andre, der sælger billedmateriale på nettet som
argument, ex. www.kortal.dk . Redaktøren af fiskesiden.dk må have det fulde
ansvar for siden, og hvis han mener, at det er brugernes skyld, må det være
ham, der skal gøre sine krav gældende over for eventuelle misbrugere af hans
side.

Selv om denne tråd ikke lige handler om fangstrapporter, synes jeg i høj
grad, at den er interessant for dk.fritid.lystfiskeri, da det jo nok er her,
der er størst chance for at komme i kontakt med andre, der er blevet
bestjålet. Jeg hører også meget gerne om et resultat af jeres anstrengelser.

Dan Borup <danborup@post3.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f7203dc$0$97164$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> hjemmesider...
>
> <head>
> <META NAME="Generator" CONTENT="Stone's WebWriter 3.5">
charset=iso-8859-1">

Fra : Dan Borup

Dato : 25-09-03 11:14

Efter at have sendt ham en mail, er mit billed nu faktisk fjernet fra hans
side... tak for det.....

Dan

Fra : Ola Nilsson

Dato : 25-09-03 15:37