varmetransmissionskoefficient (U-værdi)
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-09-03 07:10

Hej NG.

Hvis man skal beregne isoleringsevnen på en bygning, kan man så "bare" lægge
de forskellige varmetransmissionskoefficienter (U-værdier) sammen ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Claus E Beyer

Dato : 23-09-03 08:35

> Hej NG.

> Hvis man skal beregne isoleringsevnen på en bygning, kan man så "bare" lægge
> de forskellige varmetransmissionskoefficienter (U-værdier) sammen ?

Transmissionskoefficienten, er det ikke den der har enheden W/(grad x m2)?

Jeg mener at de skal "lægges sammen" på denne måde: 1/Uny = 1/U1 + 1/U2

-cb

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 23-09-03 21:24

Claus E Beyer wrote:

> Transmissionskoefficienten, er det ikke den der har enheden W/(grad x m2)?
>
> Jeg mener at de skal "lægges sammen" på denne måde: 1/Uny = 1/U1 + 1/U2

Ja, det er rigtigt hvis man sætter de to isoleringsmaterialer bag ved
hinanden. Så findes den samlede U-værdi som du siger, ved
1/U = 1/U1 + 1/U2 .

Hvis man sætter materialerne ved siden af hinanden (så varmen kan
transporteres ud gennem *enten* den ene *eller* den anden, fx som et
vindue og en omgivende væg), må formlen være U = U1 + U2 .

Analogien til resistanser (eller rettere konduktanser) af henholdsvis
serie- og parallelforbindelser er oplagt. Temperaturforskellen svarer
til den elektriske spændingsforskel, og varmetransporten svarer til
den elektriske strøm.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 24-09-03 06:57

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Hvis man sætter materialerne ved siden af hinanden (så varmen kan
> transporteres ud gennem *enten* den ene *eller* den anden, fx som et
> vindue og en omgivende væg), må formlen være U = U1 + U2 .

Ahh, ikke helt.
U*A=U1*A1+U2*A2=> U=U1*A1/A+U2*A2/A

> [...]
> serie- og parallelforbindelser er oplagt. Temperaturforskellen svarer
> til den elektriske spændingsforskel, og varmetransporten svarer til

Ja, men meget mere kompliceret grundet stofegenskaber, konvektion,
stråling mmm.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-09-03 12:27

Brian Elmegaard wrote:

> Ahh, ikke helt.
> U*A=U1*A1+U2*A2=> U=U1*A1/A+U2*A2/A

Nå ja. For U er vel defineret ved at

P = U·A·dT

hvor P er effekttabet der er proportionalt med temperaturforskellen dT
og med det areal A varmen tabes ud igennem.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-09-03 12:29

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> Nå ja. For U er vel defineret ved at
>
> P = U·A·dT
>
> hvor P er effekttabet der er proportionalt med temperaturforskellen dT
> og med det areal A varmen tabes ud igennem.

Vil det så sige at denne væg på 12 x 2,5 m = 30 m2 en temperaturforskel på
15°, hvordan finder jeg så ud af hvor stor en U min væg skal have ?
Hvad er en typisk værdi for P ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 25-09-03 13:28

"Christian B. Andresen" wrote:

> Vil det så sige at denne væg på 12 x 2,5 m = 30 m2 en temperaturforskel på
> 15°, hvordan finder jeg så ud af hvor stor en U min væg skal have ?
> Hvad er en typisk værdi for P ?

Det er nok bedre at spørge hvad en typisk værdi for U er.

For en 0,1 m tyk flamingoplade har vi fx
U = (0,04 W/(m·K))/(0,1 m) = 0,4 W/(m²·K)
ifølge tal fra gymnasiets blå databog.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-09-03 13:37

> Det er nok bedre at spørge hvad en typisk værdi for U er.
>
> For en 0,1 m tyk flamingoplade har vi fx
> U = (0,04 W/(m·K))/(0,1 m) = 0,4 W/(m²·K)
> ifølge tal fra gymnasiets blå databog.

Kan man så sige en typisk værdi for en ydervæg ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 25-09-03 14:25

"Christian B. Andresen" wrote:

> Kan man så sige en typisk værdi for en ydervæg ?

Det vil jeg mene. Men andre må levere selve tallet.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 26-09-03 08:10

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Det vil jeg mene. Men andre må levere selve tallet.

Ja, Christian må se at få hentet den Varmeståbi.

Fra : //zigge

Dato : 23-09-03 09:54

> Hej NG.
>
> Hvis man skal beregne isoleringsevnen på en bygning, kan man så "bare"
lægge
> de forskellige varmetransmissionskoefficienter (U-værdier) sammen ?

Jeg ved godt at du spørger her fordi du ikke gider at gå på biblioteket, men
de har altså en bog der hedder "Varmeståbi", der er svar på alle dine
spørgsmål og mange beregnings-eksempler.

Mvh
//zigge

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-09-03 10:15

"//zigge" <ziggeFJERN@privat.dk> wrote in message

> [...]
> de har altså en bog der hedder "Varmeståbi", der er svar på alle dine
> spørgsmål og mange beregnings-eksempler.

Eller også så spørger jeg her fordi jeg ikke kender til en sådan bog ?

Mange tak for rådet, den vil jeg låne.

--
mvh/rg. Christian

Fra : alexbo

Dato : 23-09-03 21:18

"Christian B. Andresen" skrev

> Hvis man skal beregne isoleringsevnen på en bygning, kan man så "bare"
lægge
> de forskellige varmetransmissionskoefficienter (U-værdier) sammen ?

Prøv
http://www.rockwool.dk

mvh
Alex Christensen