Sikkerhed med TightVNC
Fra : Henrik Fomsgaard

Dato : 22-09-03 23:23

Hejsa
Jeg har en gammel Pentium maskine med Win98 til at stå og downloade og som
Printserver i kælderen. For at følge lidt med og kunne styre det fra min
bærbare kører jeg tightVNC Server på den. Begge mine PC'er sidder bag en
Sparklan
WX-6215G Router.
Det har opført sig noget mærkeligt (sløvt / langsomt), og den anden aften
oplevede jeg decideret at musemarkøren drønede rundt af sig selv.
Jeg slukkede resolut PC en og afinstalerede tightVNC.
Kan det virkeligt lade sig gøre at hacke sig ind på sådan et system, eller
er jeg blevet paranoid og kan roligt køre videre med den opsætning. Jeg har
ikke selv åbnet nogle porte i routeren.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-09-03 23:34

"Henrik Fomsgaard" <hfalf@mail.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> eller er jeg blevet paranoid og kan roligt køre videre med den
> opsætning. Jeg har ikke selv åbnet nogle porte i routeren.

En router er jo kun sikker indtil den kan brydes op, men hvis musen blot
kørte rundt uden at foretage sig nogle operationer, tror jeg mere det måske
var klumper i trafikken (hvis du da også legede med din mus) end nogen der
havde fået adgang.

Jeg ville blive mere urolig, hvis maskinen ligefrem foretog sig ting,
medens du blot kiggede på.

--
Bjarke Andersen

Fra : Henrik Fomsgaard

Dato : 22-09-03 23:42

Når jeg tænker over det sad jeg og kunne ikke rigtigt styre den i et stykke
tid, så gik jeg ned til den, og lige pludselig kørte det rundt og trykkede
på forskellige ikoner, så det kan måske godt være alle de instruktioner som
jeg ikke fik igennem der lige pludselig blev fyret af.
Dvs. Jeg kan roligt kører med sådan en opsætning.
Jeg overvejer at sætte routeren i DMZ for bedre at kunne bruge de rigtige
porte til at downloade, men er det alt for åbent eller hvad.??

MVH
Henrik

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 23-09-03 05:47

> Jeg overvejer at sætte routeren i DMZ for bedre at kunne bruge de rigtige
> porte til at downloade, men er det alt for åbent eller hvad.??

Det er det og ganske unødvendigt. DMZ gør den pågældende maskinen totalt
eksponeret.
Jeg bruger TightVNC med mine maskiner, og har åbnet port 5800tcp og 5900tcp;
det fungerer glimragende. Du skriver dog at problemet er lokalt, og det
undrer mig. Der burde ingen 'klumper' i trafikken være - har du sikret dig
du kun har de mest nødvendige protokoller? NetBEUI har det med at lave den
slags smadder der (det har jeg i hvert fald selv oplevet). Langsom reaktion
kan også have noget at gøre med firewall. Har du egentlig testet hvordan den
anden maskine kører generelt? Er den blevet langsommere, selv ved lokal
styring?

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther