solen
Fra : Ukendt

Dato : 22-09-03 20:15

Jeg har lige været i planetariet og set en film om korallerne og at de ikke
kan klare det vilkår de får pga varmen, jeg mener at have set nogle artikler
hos dr om at videnskabsmændene mener at solen er grunden til at det bliver
varmere på jorden, men er der reelt grundlag for det? jeg mener at have læst
at der har været varmere for et par hundrede år siden, så man kan vel sige
at det er noget som kommer og går?

Ole

Fra : Peter Jensen

Dato : 22-09-03 21:23

Ole Madsen wrote:

> [...]
> nogle artikler hos dr om at videnskabsmændene mener at solen er
> grunden til at det bliver varmere på jorden, men er der reelt grundlag

På kort sigt bliver vejret tilsyneladende påvirket af solens magnetiske
aktivitet, som varierer naturligt. I de seneste 100 år er aktiviteten i
gennemsnit blevet øget, hvilket bl.a. viser sig ved kortere
solpletcykluser.

Ved større aktivitet bliver solens magnetfelt styrket, hvilket afskærmer
mere af den kosmiske stråling. Det menes at denne stråling kan være
ansvarlig for en del af skydannelsen, så en dæmpning af strålingen giver
færre skyer. De færre skyer reflekterer så mindre sollys, hvilket igen
giver et varmere klima. Diagrammer der sammenligner solens aktivitet og
jordens temperatur falder tilsyneladende meget godt sammen.

Læs evt. mere her:
http://www.dmi.dk/fsweb/sol-jord/projekter/rum_klima/solklima_dis.html

På meget længere sigt, så har solen, lige siden den blev dannet,
langsomt øget lysudbyttet. Nogle forskere mener at det vil gøre Jorden
ubeboelig inden for den næste milliard års tid. Andre spekulerer med så
lidt som 100 millioner år. Spørgsmålet er bare om Jordens til den tid
dominerende livsform vil komme i tanke om at forlade planeten før det er
for sent. Det siges jo at en frø kan koges levende, hvis man bare
skruer temperaturen langsomt nok op ...

> jeg mener at have læst at der har været varmere for et par hundrede år
> siden, så man kan vel sige at det er noget som kommer og går?

Formentligt. Jeg har ikke set nogen gode beviser på at vi mennesker har
kunnet påvirke klimaprocessen nævneværdigt. Der er simpelthen for mange
faktorer der er uden for vores kontrol. Det er også ved at være længe
siden vi har haft en istid, men hvis den kommer, så er der nok ikke
meget vi kan gøre for at stoppe den.

--
PeKaJe

"Gee, Toto, I don't think we are in Kansas anymore."

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 23-09-03 21:08

Peter Jensen wrote:

> [...]
> faktorer der er uden for vores kontrol. Det er også ved at være længe
> siden vi har haft en istid, men hvis den kommer, så er der nok ikke

Hvis vi ville, kunne vi let nok påvirke klimaet væsentligt. Det er nok
bare nærmest umuligt at *styre* klimaet.

Noget helt andet er at vi muligvis også kan påvirke klimaet *uden* at
ville det.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-09-03 10:50

"Ole Madsen" <Maaseiah[SNABEL]paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hos dr om at videnskabsmændene mener at solen er grunden til at det bliver
> varmere på jorden, men er der reelt grundlag for det?

Solen er en variabel stjerne. Ikke meget, men nogle få promille har
målelige konsekvenser på Jorden.
De seneste 20-25 år er Solen blevet målelig mere aktiv.
Aktiviteten følger solpletperioderne - eller rettere periodens længde.
Kortere end 11 år = varmere klima - længere end 11 år = koldere klima.

>jeg mener at have læst
> at der har været varmere for et par hundrede år siden, så man kan vel sige
> at det er noget som kommer og går?¨

Du har læst en smule forkert. Den globale temperatur har vist stigning
siden det Maundske minimum omkring år 1700.
Derimod var der varmere i Stenalderen end nu - og i en periode i den
sene vikingetid - omkring år 1200.

Per A. Hansen