CPU køler
Fra : Jimmy Scheel Sørense~

Dato : 22-09-03 19:09

Jeg har købt en AMD Barthon 2500+ som jeg har proppet i et MSI KT6 Delta
FISR bundkort.

Standard køleren der fulgte med CPU'en er ikke optimal nok, efter min
mening. Da jeg ligger på ca. 75 grader når pc'en er lukket og samtidigt
arbejder. Jeg kan få CPU'en til at ligge lige under 70 grader hvis jeg lader
kabinettet stå åbent, men det holder jo ikke

Derfor er jeg på udking efter en ny køler der kan bringe temeperaturen ned
på et 'normal' leje.

Hvad kan i anbefale og som er til rimelige penge?

Jeg kan tilføje at jeg har et almindeligt ATX kabinet, som indeholder 2
hardiske, 2 cdrommer/brænder, 2 grafikkort, lydkort og netkort (de sidste 2
danner nok ikke så meget varme).

Desuden har jeg investeret i en Enermax strømforsyning med luft udsugning.
Den kører fuld kraft.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 22-09-03 19:23

Jimmy Scheel Sørensen wrote:
> [...]
> samtidigt arbejder. Jeg kan få CPU'en til at ligge lige under 70
> grader hvis jeg lader kabinettet stå åbent, men det holder jo ikke

Det lyder da helt galt! Har du monteret køleren rigtigt og med kølepasta og
hele baduljen?

> Hvad kan i anbefale og som er til rimelige penge?

Til rimelige penge er det noget med CoolerMaster Aero 7+, mens det optimale
nok er en ThermalRight SLK 600, 800 eller 900. Noget i denne stil:

http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACTR003&Fane=

+ en Papst 19 db blæser. Så er du flyvende

> Jeg kan tilføje at jeg har et almindeligt ATX kabinet, som indeholder
> 2 hardiske, 2 cdrommer/brænder, 2 grafikkort, lydkort og netkort (de
> sidste 2 danner nok ikke så meget varme).

Jeg har fuldkommen det samme, blot kun eet grafikkort, idet der er to
udgange på dette...

--
Martin K

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-03 19:29

"Jimmy Scheel Sørensen" <jimbo@jimboscorner.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

Det kommer helt an på hvad du havde tænkt dig.
Vil du have helt lydløshed, skal du have fat i en fra Copper Heaven serien,
f.eks. fra www.webconsult.dk

Vil du have meget for pengene, og nogenlunde lydløshed samtidig skal du helt
klart have et Spire køler. Ville vælge Whisperrock IV, da man får lidt mere
lydløshed, og bedre køling. Kan købes hos www.SHG.dk

Du kunne jo selfølgelig også købe en Thermalright SLK800 køleprofil, og
smække en Delta blæser på, men da støjniveauet er omkring det samme som på
støvsugere, er det nok ikke den fedeste løsning (medmindre man er døv).

Ville vælge Spire køleren, da man får klart mest for pengene, og de er rent
kvalitet, og så er de jo død billige.
Og så som evt. supplement ville jeg sørge for at du har et ok airflow i
kabinettet.
Kig efter hvor mange blæser pladser der er, og så fyld dem ud.
Kabelorden skader heller ikke airflowet, og det gør det også nemmere at
arbejde med computeren.

Hvis du gør alle disse ting, kan jeg love dig for at din CPU aldrig vil
komme i nærheden af de 75 grader igen.

Mvh. Mikkel