Fodring af ænder
Fra : Torben F@rum

Dato : 22-09-03 12:15

Hej

Er der nogen der har et godt forslag til en foderautomat til ænder, som
gerne kan fyldes til 2-3 uger ad gangen.

Jeg har forsøgt mig med fodring direkte på jorden, men det bliver noget
svineri når vejret er i det våde hjørne. Desuden er det for arbejdskrævende,
og jeg bryder mig ikke om at "forstyrre" ænderne dagligt.

Torben Farum

Fra : Mars

Dato : 22-09-03 14:58

hej

Vi bruger en 200 L tønde hvor kornene løber ud på en tømmmerflåde som tønden
står på ? det fungerer ok.

Ms

Fra : Torben F@rum

Dato : 22-09-03 20:05

"Mars" <no@name.com> skrev i en meddelelse
> hej
>
> Vi bruger en 200 L tønde hvor kornene løber ud på en tømmmerflåde som
tønden
> står på ? det fungerer ok.
>
> Ms

Ingen problemer med at kornet bliver vådt ?

Torben Farum

Fra : Mars

Dato : 22-09-03 20:44

Nej ikke andet en den slat som løber ud på brættet.
Det fungerer sådan at der er 2 huller for neden af tønden hvor en begrænset
mængde løber ud, når så ænderne æder af det løber det til i takt med det
forsvinder.

mvh

Martin

Fra : Jan Nielsen

Dato : 23-09-03 08:48

On Mon, 22 Sep 2003 21:05:28 +0200, "Torben F@rum" <farum@city.dk> wrote:

>Ingen problemer med at kornet bliver vådt ?

Det er uden betydning at kornet bliver vådt. Tværtimod; ænder vil langt
hellere søge føde på lavt vand end æde fra en fodertønde.
Hvis man har mulighed for det, er det bedre at fodre direkte på lavt vand, og
sprede kornet over et større område - det kræver at man fodrer et par gange om
ugen, eller bruger en foderspreder med automatisk tænd/sluk, men til gengæld
slipper man for rotter og anden djævelskab.

--
- JN -

Fra : Per, Odense

Dato : 23-09-03 08:54

Jan Nielsen wrote:

> [...]
> ugen, eller bruger en foderspreder med automatisk tænd/sluk, men til gengæld
> slipper man for rotter og anden djævelskab.

Det er en rigtig god metode (selv om den ikke opfylder det med at kunne
fodre for 2-3 uger ad gangen), men er der ikke noget om det blev forbudt
af hensyn til vandmiljøet?
Per, Odense

Fra : Jan Nielsen

Dato : 23-09-03 10:50

On Tue, 23 Sep 2003 09:53:52 +0200, "Per, Odense" <Per.dk@mailBox.dk> wrote:

>Det er en rigtig god metode (selv om den ikke opfylder det med at kunne
>fodre for 2-3 uger ad gangen), men er der ikke noget om det blev forbudt
>af hensyn til vandmiljøet?

Det skulle såmænd ikke undre mig. Mon ænderne ved samme lejlighed blev
informeret om at de ikke måtte skide i vandet efter de har ædt kornet?

Sålænge Fyns Amt vedbliver med at udstede byggetilladelse til nye svinefarme
i kystnære områder, sålænge har jeg ingen skrupler ved at fortsætte med at fodre
direkte i vandet.
--
- JN -

Fra : Per, Odense

Dato : 23-09-03 11:35

Jan Nielsen wrote:

> Det skulle såmænd ikke undre mig. Mon ænderne ved samme lejlighed blev
> informeret om at de ikke måtte skide i vandet efter de har ædt kornet?

Ja, du må sq.. hellere få lavet et lokum til dem

http://www.fyns-amt.dk/wm111315

Og skynd dig så lige og skyd dem - det er de rene skadedyr.

Per

Fra : J Nielsen

Dato : 23-09-03 16:37

On Tue, 23 Sep 2003 12:35:22 +0200, "Per, Odense" <Per.dk@mailBox.dk> wrote:

>http://www.fyns-amt.dk/wm111315
>
>Og skynd dig så lige og skyd dem - det er de rene skadedyr.

Ja tak ska' du ha'... Det er lige før vi skal kræve skydepenge af staten
hver gang vi nedlægger en and.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Torben F@rum

Dato : 23-09-03 19:34

wrote:

> [...]
svinefarme
> i kystnære områder, sålænge har jeg ingen skrupler ved at fortsætte med at

D.v.s. så længe andre må gøre noget DU finder forkert, vil du gøre som det
passer dig ?

Torben Farum

Fra : J Nielsen

Dato : 23-09-03 21:21

On Tue, 23 Sep 2003 20:34:10 +0200, "Torben F@rum" <farum@city.dk> wrote:

>D.v.s. så længe andre må gøre noget DU finder forkert, vil du gøre som det
>passer dig ?

Jeg troede egentlig at jeg havde udtrykt mig klart nok::

   "sålænge Fyns Amt vedbliver med at udstede byggetilladelse til nye
   svinefarme i kystnære områder, sålænge har jeg ingen skrupler ved at
    fortsætte med at fodre direkte i vandet."

Hverken mere eller mindre.

Jeg har altså klart præciseret begrebet hvortil mine manglende skrupler
knyttede sig - fodring i vand. Jeg gav også udtryk for årsagen hertil - Fyns
Amts (i mine øjne) lemfældige omgang med udstedelsen af byggetilladelser til
svinefarme.

At du ser det som et selvvalgt charte blance til at gøre hvad som helst der
passer mig, må stå for din egen regning... ok?

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Torben F@rum

Dato : 24-09-03 07:52

"J Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Nu har jeg stor tiltro til amternes evne, vedrørende udvidelser af
svinebrug, hvis du vidste hvilken papirgang der ligger forud for sådan en
tilladelse......

Torben Farum