Uisoleret stald og frostfrit ??
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-09-03 08:07

Hej NG.

I forbindelse med at jeg er ved at lave overslag / projetering til en ny
stald til et evt. køb af ejendom kunne jeg godt tænke mig at vide lidt om om
I kan holde jeres stalde frostfrie hele vinteren fraregnet prioder hvor det
virkeligt er meget koldt og intet hjælper.

Den stald jeg regner med at lave bliver delvist Uisoleret, med 33 cm tykke
Lecavægge. Gulvet bliver betongulv med et kapillarbrydende lag. Loftet
isoleret med ca. 100-150 mm rockwool.

Staldens størelse bliver ca. 90 m2.

Er der nogen af jer der kan fortælle mig lidt om om jeres stald har
problemer med frost, og hvor dan de er isolerede / opvarmede ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Pia J

Dato : 22-09-03 08:25

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
> [...]
det
> virkeligt er meget koldt og intet hjælper.

Nu har du jo hørt lidt om min stald. Da vi havde lang tid med hård frost i
vinter, var der ca. -5 i stalden som værst om natten, men jeg havde jo ingen
dyr der. Selv de små rum for enden var ikke helt frostfri, så vi havde en
lille radiator kørende i det ene rum pga kummefryser og vaskemaskine, som
frøs til (svært ikke at kunne vaske i flere måneder....)

Jeg ved ikke om bygningens størrelse har nogen betydning?

:Pia

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 22-09-03 08:29

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
> I kan holde jeres stalde frostfrie hele vinteren fraregnet prioder hvor det
> virkeligt er meget koldt og intet hjælper.

Om vinteren er der en anelse varmer i stalden end udenfor - især når der
er mange heste inde. Så vi har frost i stalden fra det fryser omkring et
par grader udenfor.

Men vandrøret og drikkekoppen er begge med varmelegmer, som vi tænder
når det fryser meget. Men hestenes forbrug alene var nok til at holde
frosten væk sidste vinter.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-09-03 08:42

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men vandrøret og drikkekoppen er begge med varmelegmer, som vi tænder
> når det fryser meget. Men hestenes forbrug alene var nok til at holde

Har du nogle links til de varmelegemer ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 22-09-03 09:13

Christian B. Andresen wrote:

> "Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> wrote in message

> om om

> det

> Har du nogle links til de varmelegemer ?

Nej ikke umddelbart. Drikkekoppen er lavet i rustrfri stål af én der er
god til den slags. Der sidder en 60 watt varmepære under karret inde i
drikkekoppen. (En søjle monteret i gulvet).

Langs vandrøret har jeg noget ganske almindeligt varmekabel, som man
bare sætter 220 volt til og tænder når der er koldt (selvregulerende).
Udenom er der så en masse isolering.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-09-03 09:29

> Nej ikke umddelbart. Drikkekoppen er lavet i rustrfri stål af én der er
> god til den slags. Der sidder en 60 watt varmepære under karret inde i
> drikkekoppen. (En søjle monteret i gulvet).

230 V ?
sammen med vand og dyr, er det ikke farligt ?
Kommer rørene nedefra så ?
Er det bedre end oppefra ?

> Langs vandrøret har jeg noget ganske almindeligt varmekabel, som man
> bare sætter 220 volt til og tænder når der er koldt (selvregulerende).
> Udenom er der så en masse isolering.

Er det det til gulvvarme ?
Hvis nej, hvor kan man købe sådan noget ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 22-09-03 11:01

Christian B. Andresen wrote:
> "Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> wrote in message

> 230 V ?

Jeps.

> sammen med vand og dyr, er det ikke farligt ?

Nej, drikkekoppen er tæt, og ledningen forsvinder 'bagud' af det område
hestene går i. Så der skulle ikke være nogen mulighed for kortslutninger
der omfatter hverken heste eller mennesker.

> Kommer rørene nedefra så ?

Det kommer ind på bagsiden af 'drikkesøjlen'. Den står i et hjørne, og
hestene kan dermed ikke komme til hverken vandrør eller ledning.

> Er det bedre end oppefra ?

Det bedste ville jo være at føre vandet op direkte fra de frostfri 80-90
cm. Så er man fri for varmekabel osv. på dét stykke ihvertfald. Men der
var betonguld i forvejen...

> Er det det til gulvvarme ?

Det vil jeg tro. Det er noget jeg har fået.

> Hvis nej, hvor kan man købe sådan noget ?

En elektriker har sikkert noget liggende. Ellers kunne man prøve et af
de mere håndværker-rettede 'byggemarkeder', en maskinforretning eller lign.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-09-03 21:32

HEj Christian

Produkter her far kan bruges til frostsikring af vandrør og lign.

www.devi.dk

Mvh MArtin

Fra : john lundsgaard

Dato : 22-09-03 08:54

> I kan holde jeres stalde frostfrie hele vinteren fraregnet prioder hvor
det
> virkeligt er meget koldt og intet hjælper.

Hej Christian.

Desværre nej ;-((

Med stille frost, så klarer vi vandforsyningen ned til et par graders frost,
men når østenvinden hyler, så fryser hele Lo....., og så er det frem med
spandene til vand.

Og ja det har noget med størrelse, isolation etc. at gøre. Vores bokse er
som sådan relativ isolerede med, 100 mm isolering i loftet, men de er
anbragt i en lade med 6 meter højde, og uden isolering op til halmloftet, så
vandforsyningen på "ydersiden" af boksene fryser.

Hilsen John

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 22-09-03 10:15

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote:

>Er der nogen af jer der kan fortælle mig lidt om om jeres stald har
>problemer med frost, og hvor dan de er isolerede / opvarmede ?

I vor stald har vi problemet når hestene er ude om dagen og det
fryser. Så er alle drikkekopper bundfrosne når hestene skal ind. Vi
klarer det ved at hælde kogende vand fra en elkedel i drikkekopperne
lige inden hestene tages ind. Kort efter hestene er kommet ind er
temperaturen steget så meget at alle rør tør op og alting virker fint
til næste dag, hvor det hele gentages hvis der stadig er frost.

I en ny stald vi er ved at lave, vil der være så megen luft at hestene
ikke kan opvarme rummet tilstrækkeligt. Vi har derfor investeret i
drikkekopper med cirkulation, samt et varmelegeme der tænder hvis
frosten nærmer sig. Den gamle stald vil ligeledes blive indrettet med
disse drikkekopper.

Dette udstyr er købt hos Fremtiden Staldinventar www.fremtiden-.dk
(Bjarne Thomsen) der også leverer boksene. Om det virker kan jeg
selvfølgelig ikke udtale mig om endnu, men jeg tvivler ikke.

De gamle og fuldt funktionsdygtige drikkekopper sælges for Kr. 1,00
pr. stk. Stor rabat ved køb af alle 8

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-09-03 10:24

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

> [...]
> temperaturen steget så meget at alle rør tør op og alting virker fint
> til næste dag, hvor det hele gentages hvis der stadig er frost.

Bare så vandet I hælder i er kølet nok ned så hestene ikke brænder mulen

> [...]
> drikkekopper med cirkulation, samt et varmelegeme der tænder hvis
> frosten nærmer sig. Den gamle stald vil ligeledes blive indrettet med

Det lyder lidt som om at det med at holde en stald frostfri er svært uden
opvarmning ?
Mon ikke også det er lidt som pest eller kolera med hensyn til om man vil
have:
- frosne vandrør og god luft
- isolering og optøede vandrør og måske dårlig indeklima.

> Dette udstyr er købt hos Fremtiden Staldinventar www.fremtiden-.dk
> (Bjarne Thomsen) der også leverer boksene. Om det virker kan jeg
> selvfølgelig ikke udtale mig om endnu, men jeg tvivler ikke.

Lækkert inventar, har du nogle priser ?

> De gamle og fuldt funktionsdygtige drikkekopper sælges for Kr. 1,00
> pr. stk. Stor rabat ved køb af alle 8

7,75 ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 22-09-03 18:29

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote:

>Bare så vandet I hælder i er kølet nok ned så hestene ikke brænder mulen

En halv liter kogende vand i en bundfrosset drikkekop falder i
temparatur så hurtigt at du kan røre ved det uden af det føles varmt,
men så har det allerede gjort sin gavn.

> [...]
>have:
>- frosne vandrør og god luft
>- isolering og optøede vandrør og måske dårlig indeklima.

Det er mere et spørgsmål om hvor megen luft der er i stalden. Den nye
stald bliver isoleret men ikke opvarmet. Der bliver så megen luft at
hestene umuligt kan opvarme den. Opvarmning ville blive en bekostelig
affære. På trods af kulden er jeg overbevist om at der bliver kamp til
stregen om at sikre sig en plads i de nye bokse. Klimaet bliver
optimalt.
- Altså for heste der får lov til at opføre sig som heste

>Lækkert inventar, har du nogle priser ?

Ja, 7 bokse for Kr. 70.240, men det kan du ikke bruge til meget. De
har nemlig utroligt forskellige bokse der alle bliver tilpasset til
hver enkelt stald. Intet er standard, heller ikke prisen.

>7,75 ?

Nej, Kr. 2,00 - Se, DET kalder man rabat )))

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 22-09-03 10:27

Ole Braad-Sorensen <braadso@soholm.com> wrote:

>Dette udstyr er købt hos Fremtiden Staldinventar www.fremtiden-.dk

Undskyld. Det var www.fremtiden-as.dk

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 22-09-03 11:15

> [...]
det
> virkeligt er meget koldt og intet hjælper.

(klip)

Jeg har lige været ovre og måle min stald op og den er præcis 62 kvm stor.
Vi har tre heste i stalden om natten. Normalt står den øverste stalddør åben
til vi har ca. 4 graders frost udendørs om natten så lukker vi døren.
Isolering i vægge er der ikke. Vi har vores halm og hø liggende oven på
staldens loft og det isolerer jo en del. Jeg har så ca. 250 baller halm i
stalden og det tager så noget af gulv og luft pladsen. Vi har aldrig været
udsat for at vandkopperne fryser til her. Jeg plejer at trykke på alle
vandkopper hver morgen og igen lige inden hestene tages ind fra folden af.
Vi har holdt 4 + grader som det allerlaveste i stalden. Da vi skulle lave
stald i tidens morgen da ville jeg bare have en lille hyggelig stald for så
har hestene en chance for at varme den op selv.

--
~ Hilsen
Annette ~