Andre fædre som har HADET deres børn før f~
Fra : Ole@alltime.ru

Dato : 22-09-03 13:23

Findes der andre fædre her i gruppen hvis børn var uønsket inden fødslen, men senere i
barnets opvækst er blevet elsket 100%?

Jeg kan huske, at jeg bad min daværende samleverske om at få en abort fordi jeg ikke
ville ha børn. Det ville hun ikke og det fik mit had til at vokse endnu mere til det ufødte. Dette
had er dog heldigvis ændret til kærlighed for mit vedkommende.

Er det bare mig i hele Danmark som har følt på den måde? Hvis ikke, vil jeg meget gerne
høre andre fædres oplevelser omkring dette følsomme emne.

Fra : Tine Andersen

Dato : 22-09-03 13:30

<Ole@alltime.ru> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg meget gerne
> høre andre fædres oplevelser omkring dette følsomme emne.

Jeg tror bestemt ikke, du er den eneste. Adskillige af mine mandlige
bekendte har været behersket begejstrede for familieforøgelsen og er endt
med at være helt fint tilfreds.

Tine

Fra : Michael S. Jensen

Dato : 24-09-03 19:05

Personligt kender jeg ikke nogen, måske fordi de har holdt det for dem selv.
Men jeg synes det er modigt og flot af dig at indrømme, at du har det sådan.

Sifs mor

Fra : Bo Warming

Dato : 25-09-03 02:26

"Michael S. Jensen" <sonder@tdcadsl.dk> wrote in message
> Personligt kender jeg ikke nogen, måske fordi de har holdt det for dem
selv.
> Men jeg synes det er modigt og flot af dig at indrømme, at du har det
sådan.

Børn har deres trodsalder mod forældrene - og selvfølgelig rammes forældre
også af had mod børnene, fx fordi overjegets urimelige krav "Du SKAL elske"
er blevet fulgt på en falsk måde, og falskhed fortrængt ind under
gulvtæppet, kommer retur som små vulkanudbrud.

Her lidt om kloge folks nuancerede tanker om HAD
----------------------------
Hadet til/fra autoriteter er gavnligt

Saglig analytisk kritik er nok ofte nyttigere end følelsesmæssigt blindt
had, men man må ikke undervurdere, at der undertiden kan komme noget godt ud
af at følge følelser, man ikke forstår. Selv Lindh-mordet, som efterfulgtes
af en folkeafstemning, hvor det svenske folk trodsede gallup og omsider fik
sin vilje, kan man ikke udelukke som værende gavnligt - selvom man
principielt afskyr politisk og anden vold.

Børns had mod forældre, og forældres had mod børn, bliver fortrængt, men bør
tages alvorligt som en - forhåbentlig lille - brik i livets vidunderlige
puslespil.

"Den, som ikke kan hade, kan heller ikke elske. Voltaire

" We have to hate our immediate predecessors to get free of their
authority. D. H. Lawrence

" Had er altid selvhad. Man hader sin afmagt. Walter
Hilsbecher

" Had er der L Æ N G S T fornøjelser ved - man elsker i hast, men
afsky lever man med. Lord Byron

Hadet giver geniblik, ligesom kærlighed. Poul Martin
Møller

Hatred is something peculiar. You will always find it strongest and most
violent where there is the lowest degree of culture. Goethe

Når jeg holder op med at blive vred, så har jeg indledt min alderdom.
André Gide

Slægtninges had er det voldsomste. Tacitus

At hade er at straffe sig selv. -Hosea
Ballou

Hvad vi behøver er had. Herfra fødes vore ideer. Jean Genet

A man has enemies, whom he cultivates, cherishes and nurses, and
whom he hopes will always remain so. Werner Schneyder

Der er også jalousi i had: vi ønsker at have vor fjende for os
selv. Friedrich Nietzsche

Had må¨gøre en produktiv - eller kunne man lige så godt elske.Karl
Kraus

Hvis man skal bedømme Kærligheden efter de fleste af dens Virkninger,
ligner den mere Had end Venskab.La Rochefoucauld

Man hader ikke, så længe man afskyr.
Friedrrich Nietzsche

We are nearer loving those, who hate us, than those who owe us more, than
we wish. La Rochefoucauld

Fra : Rikke Mors

Dato : 25-09-03 11:06

Michael S. Jensen wrote:
> [...]
> Men jeg synes det er modigt og flot af dig at indrømme, at du har det sådan.

Jeg synes, det er meget flot af dig at tage hul på dette emne, som er
absolut tabu. Som kommende forældre mødes man konstant af andres
forventning om at man er i den syvende himmel af forventning over at
skulle være forældre - sådan behøver det absolut ikke at være - hverken
for fædrene eller for mødrene. Selvom man gerne vil have barnet er
graviditeten jo en periode, hvor man stiller sig selv mange spørgsmål og
tager mange ting op til revision. Det er absolut ikke sikkert at man
føler den store overvældende moder- eller faderfølelse vælde ud fra ens
indre. Og det er slet ikke det samme som at man ikke kommer til at elske
sine børn.

Rikke Mors