Hvordan får man et script ind på en html-s~
Fra : Lise

Dato : 21-09-03 16:55

Hej NG

Jeg er totalt nybegynder her! Jeg kan asp, html og VBscript i excel.

Men hvordan laver jeg et script på min hjemmeside? Hvad skal jeg skrive for
at browseren ved, hvad den skal?? Er det helt tåbelige spørgsmål??

håber på noget hjælp!

Mvh Lise

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 21-09-03 16:56

Lise wrote:
> [...]
>
> Men hvordan laver jeg et script på min hjemmeside? Hvad skal jeg skrive for
> at browseren ved, hvad den skal?? Er det helt tåbelige spørgsmål??

Start med at læse nogle artikler på f.eks. www.netcoders.dk

Desuden - hvis du skal have hjælp til ASP skal du over i
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp ;)

FUT: dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

mvh
johan

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-09-03 18:09

Johan Holst Nielsen <johan@weknowthewayout.com> writes:

> [...]

Man inkluderer scripts i en webside med HTML-tagget "script".

Enten et eksterns script:
<script type="text/javascript" src="eksternFil.js"></script>
eller med scriptet direkte i HTML-koden:
<script type="text/javascript">
// ... Javascript-kode here
</script>

Det eneste klient-side script-sprog der virker i mere end en browser,
er Javascript, så der er ikke nogen vej uden om at lære det. Hvis du
har små, simple problemer der skal løses, så kan folk her i gruppen
sikkert godt give dig en løsning, men på længere sigt bliver du nødt
til at forstå hvad der står.

Der er masser af "Javascript tutorials" derude (bare spørg Google),
men de fleste af dem er ikke de bits værd de er lavet af. Enten er de
forældede, eller også giver de en en masse dårlige vaner.

Der er ved at være ro om standarderne for HTML og CSS (selvom IE ikke
er så god til den sidste), men Javscript er stadig meget forskelligt i
de browsere der findes, specielt hvis man vil have gamle (forældede)
browsere som Netscape 4 og IE 4 med. Mange af de forældede tutorials
opfører sig som om der kun findes to browsee: IE og Netscape 4. Det er
langt fra tilfældet mere.

Nyedsgruppen comp.lang.javascript har en FAQ med nogle referencer:
<URL:http://jibbering.com/faq/#FAQ3_1>
De anbefaler kun en bog, "JavaScript: The Definitive Guide, 4th Edition",
som du kan prøve at finde på biblioteket (eller i en boghandel hvis
du mener det seriøst).

> Start med at læse nogle artikler på f.eks. www.netcoders.dk

Den virker godt nok meget rodet. Jeg kunne ikke finde noget der
lignede en introduktion til scripting (men der er tydeligvis ikke
nogen kvalitetskontrol på artiklerne), og så har den popup-reklamer.

Et sted der plejer at have god information er <URL:http://www.html.dk/>.
Det har dog ikke en tutorial om Javascript.

/L

Fra : Lise

Dato : 23-09-03 13:18

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Art D'HTML: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Hej Lasse

Tusind tak for din hjælp! Jeg kender godt html.dk. Ærgerligt, at de ikke har
noget om javascript.

Jeg vil forsøge at finde den bog, du anbefaler.

Tak for beskrivelsen af, hvad der skal stå i html-dokumentet! Det hjælper
mig et stykke vej.

Jeg har taget et kursus i Java for nogle år siden - men har aldrig brugt
det. Er der stor forskel på Java og Javascript?

Det skulle vel ikke være så svært for mig at sætte mig ind i javascript
sproget, hvis blot jeg kan finde en god introduktion og beskrivelse af
sproget!

Jeg har prøvet den side, som Johan anbefalede, men synes ikke lige det er
det, jeg søger.
Så jeg forsøger mig med det, du anbefaler!

Tak for det,
Lise

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-09-03 22:03

"Lise" <l.christ@get2net.dk> writes:

> Jeg har taget et kursus i Java for nogle år siden - men har aldrig brugt
> det. Er der stor forskel på Java og Javascript?

Det er to helt forskellige sprog. De har lidt til fælles, da de begge
har taget notationen fra sproget C, men ellers er der ikke mere lighed
mellem Javascript og Java, end der er mellem Javascript og C++.

> Det skulle vel ikke være så svært for mig at sætte mig ind i javascript
> sproget, hvis blot jeg kan finde en god introduktion og beskrivelse af
> sproget!

Selve sproget er ikke så slemt, men det er *noget* forskelligt fra andre
objektorienterede sprog. Hvor Java er klasse-baseret er Javascript
prototype-baseret. Man har ikke klasser, men kan lave og udvide objekter
som man har lyst til.

---

var o = new Object();
o.foo = 42;
o.bar = "ok";
o.self = o;

var p = new Object();
p.bar = "dimsedut";

function alertBar(obj) {
alert(obj.bar);
}

alertBar(o.self);
alertBar(p);

---

En anden forskel er at funktioner er førsteklasses værdier. Man kan
lave en funktion der tager en anden funktion som argument, og som
returnerer en funktion:

---
function twice(oldFunc) {
return function(arg){return oldFunc(oldFunc(arg));}
}

function multTwo(x) {
return x*2;
}

var multFour = twice(multTwo);

alert(multFour(3));
---

Det tager lidt tilvænnen at forstå hvad der sker når man smider rundt
med funktioner på den måde.

/L

Fra : Lise

Dato : 24-09-03 13:44

> [...]
> Art D'HTML: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Ja, ok jeg kan nok se, at der er stor forskel! Så jeg må tage det helt
forfra!!

Det er så med at holde tungen lige i munden med de funktioner

Tak for hjælpen.

Mvh Lise