Markmølle Lødderup Sogn
Fra : Jørgen Markmøller

Dato : 20-09-03 23:08

Jeg mangler oplysninger om min oldefar Søren Jensen og oldemor Maren
Sørensen fra gården Markmølle, Lødderup sogn på Mors, hvor er de født og
hvornår?. De har en søn Jørgen Marinus Jensen Markmøller født den 5 april
1876 i Markmølle og død den 14 marts 1958 i Rakkeby på Mors.

Med venlig hilsen
Jørgen Krarup Markmøller
markmoller@vip.cybercity.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-09-03 14:25

Sun, 21 Sep 2003 00:08:25 +0200, skrev Jørgen Markmøller:

> [...]
>hvornår?. De har en søn Jørgen Marinus Jensen Markmøller født den 5 april
>1876 i Markmølle og død den 14 marts 1958 i Rakkeby på Mors.

I værket "Danske gårde" af J.C.B. laCour, III. samling, bd. 2 (1916)
anføres følgende om Markmølles ejer(e):

Ejer: Vilhelm Jensen Markmøller, som overtog gården 29. april 1911, er
født på ejendommen 20. maj 1881 og gift med Klara Elsine Amalie
Mikkelsen, født i København 16. august 1884.
[...]
Markmølle blev frikøbt fra Dueholm 1858 af Jens Sørensen Markmøller
for 6.000 Rbd. og han overdrog den samtidig til sin søn, Søren Chr.
Markmøller, den nuværende ejers fader.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 21-09-03 17:52

Det kan måske være (fra Familysearch):

SOREN CHRISTIAN JENSEN
Birth: 03 JAN 1834
Christening: 02 FEB 1834 Mark Molle, Lodderup, Thisted, Denmark
Father: JENS SORENSEN Family
Mother: JOHANNE CHRISTENSDATTER

- som ganske vist i FT 1850 har fået navneforandring til Sørensen:

FT-1834 Thisted, Morsø Sønder, Lødderup, Lødderup Bye, , Markmølle, 39,
Jens Sørensen, 41, Gift, , Møller,
Johanne Christensdatter, 43, Gift, , Hans kone,
Chr. Jensen, 16, Ugift, , Deres børn ,
Lisbeth Jensdatter, 10, Ugift, , Deres børn,
Peder Jensen, 7, Ugift, , Deres børn ,
Cicilia Jensen, 4, Ugift, , Deres børn ,
Jens Chr. Jensen, 3, Ugift, , Deres børn ,
Søren Chr. Jensen, 1, Ugift, , Deres børn ,
Peder Andersen, 19, Ugift, , Tjenestekarl,
Maren Michelsdatter, 23, Ugift, , Tjenestepige,
Larsine Christensdatter, 15, Ugift, , Tjenestepige,

FT-1845 Thisted, Morsø Sønder, Lødderup, Lødderup bye, , En mølle, 41,
Jens Sørensen, 52, Gift, , Møller, Weierslev sogn Thisted amt
Johanne Christensdatter, 54, Gift, , Hans hustrue, Weierslev sogn
Thisted amt
Peder Jensen, 18, Ugift, , Deres barn, Heri sognet
Jens Chr: Jensen, 14, Ugift, , Deres barn, Heri sognet
Søren Chr Jensen, 12, Ugift, , Deres barn, Heri sognet
Ane Cecilie Jensdatter, 15, Ugift, , Deres barn, Heri sognet
Mette Jensdatter, 8, Ugift, , Deres barn, Heri sognet
Peder Andersen, 23, Ugift, , , Karbye sogn Thisted amt

FT-1850 Thisted, Morsø Sønder, Lødderup, Lødderup Bye, , En mølle, 28,
Jens Sørensen, 56, Gift, , Møller, husfader, Vejerslev sogn, Thisted amt
Johanne Christensdatter, 59, Gift, , Hans kone, Vejerslev sogn, Thisted
amt
Cecilie Sørensdatter, 20, Ugift, , Deres børn, Her i sognet
Mette Sørensdatter, 13, Ugift, , Deres børn, Her i sognet
Jens Christian Sørensen, 19, Ugift, , Deres børn, Her i sognet
Søren Sørensen, 17, Ugift, , Deres børn, Her i sognet
Jens Christian Michelsen, 7, Ugift, , Plejesøn, Her i sognet
Mads Lauridsen, 21, Ugift, , Betjente på møllen, Øster Assels sogn,
Thisted amt
Ane Marie Lauridsdatter, 47, Ugift, , Tjenestepige, Her i sognet

Men Familysearch gør jo sagen noget mere speget med oplysningerne:

Soren Jensen Markmoller
Birth: About 1852 Seerupsminde, , Thisted, Denmark
Marriage: About 1875 Seerupsminde, , Thisted, Denmark
Spouse: Maren Sorensen
De angives af mormonregistret på Familysearch som forældre til din
bedstefar:

Jorgen Marinus Jensen MARKMOLLER (AFN: 14JV-0K2)
Birth: 5 Apr 1876 Loedderup, Thisted, Den.
Death: 14 Mar 1958 Rakkeby, Thisted, Den.
Marriage: 7 Apr 1903 V. Assels, Thisted, Den.
Spouse: Christina Marie Pedersen SEERUP (AFN: 14JV-0L8)

- så der skal regulære undersøgelser af bl.a. kirkebøger og skifter til,
før
den sag er ordnet.

VH

Erling Vester Jacobsen

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 22-09-03 04:05

Lidt yderligere om

Familien fra Mark Mølle i Løderup:

Jens Sørensen Bach, 23 år, gift 3. maj 1818 i Vejerslev med
Johanne Christensdatter Riis, 25 år *)

Børn (fra www.familysearch.com):

1. Elisabeth Jensdatter, født 22. august 1817 Vejerslev
2. Christen Jensen, født 21. september 1818 Vejerslev
3. Søren Christian Jensen, født 27. marts 1822 Lødderup,
hjemmedøbt 27. marts 1822 Mark Mølle, Lødderup,
død 28. februar 1833, Lødderup.
4. Lisabeth Jensdatterfødt 5. januar 1825 Lødderup,
hjemmedøbt 6. januar 1825 Mark Mølle, Lødderup
5. Peder Jensen født 29. april 1827 Lødderup,
hjemmedøbt 29. april 1827 Mark Mølle, Lødderup
6. Ane Cecilie Jensdatter, født 2. marts 1830 Mark Mølle, Lødderup
7. Jens Christian Jensen, født 24. august 1831 Lødderup,
døbt 5. september 1831 Mark Mølle, Lødderup
8. Søren Christian Jensen, født 3. januar 1834 Lødderup,
døbt 2. februar 1834 Mark Mølle, Lødderup
9. Mette Kirstine Jensdatter født 20. september 1837 Lødderup

FT-1801 Thisted, Morsø Sønder, Vejerslev, Vejerslef Bye, , , F20,
Christen Riis, 53, Gift, Hosbonde, Lægdsmand og gaardbeboere,
Elisebet Pedersdotter, 51, Gift, hans kone, ,
Maren, 19, Ugift, deres barn, ,
Karen, 17, Ugift, deres barn, ,
Birte Katrine, 13, Ugift, deres barn, ,
*) Johanne, 9, Ugift, deres barn, ,
Peder Christian, 11, Ugift, deres barn, ,
Christen, 4, Ugift, deres barn, ,
Laurs Christian, 2, Ugift, deres barn, ,
Anders Christensen, 31, Ugift, Tjenestekarl, Soldat,

- men der kan sikkert findes meget mere i folketællingerne og
Familysearch på internettet til en solid forberedelse til arkivbesøg.

Med venlig hilsen

Erling Vester Jacobsen

P.S. I anetavlen for dine oldeforældre på Familysearch er i hvert fald
én dum fejl: En person angives født i Hillerød, Frederiksborg amt. Det
er utvivlsomt Hellerød på Thyholm.

Det er en yderligere understregning af, at alt, du finder på nettet,
alene kan bruges som "vejviser", ikke som fakta.

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 22-09-03 16:54

Hvis jeg ikke tager fejl, kan du formodentlig hente megen hjælp til
viden om din forslægt i bogen:

Slægtsbog for Christen Christensen Serup f. 1809, gårdejer i
Seerupsminde, V. Assels sogn, og hustru Maren Jensdatter, deres forfædre
og efterkommere, 96 pp. 1963. DK.

Den bør kunne skaffes til ethvert bibliotek fra enten Statsbiblioteket i
Aarhus eller Det kgl. Bibliotek.

VH

Erling Vester Jacobsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-09-03 18:45

Mon, 22 Sep 2003 15:53:36 +0000 (UTC), skrev Erling Vester Jacobsen:

> [...]
>
>Slægtsbog for Christen Christensen Serup f. 1809, gårdejer i
>Seerupsminde, V. Assels sogn, og hustru Maren Jensdatter, deres forfædre

Tråden drejer sig om Markmølle i Lødderup sogn. Hvorledes mener du at
ovennævnte bog kan hjælpe med det? Jeg har lige hurtigt bladret den
igennem og kan ikke få øje på det relevante.

Tilgiv mig at jeg ikke har nærlæst det hele og at jeg evt. har overset
en detalje.

Har du iøvrigt selv tilknytning til Mors, siden du bidrager med tre
indlæg indtil nu? Det kunne jo være at vi har sammenfaldende
interesser.

Fra : Jørgen Markmøller

Dato : 22-09-03 21:40

Tak for indlæggene, det er spændende at læse. Man skal dobbelttjekke alle
oplysninger man får, der er mange muligheder.

Slægtsbogen har jeg selv, og den kan ikke hjælpe mig, det var fra denne at
jeg stillede spørgsmålet min oldefar Jørgen Marinus Jensen Markmøller der
ganske vist efter slægtsbogen har taget navneforandring den 4 maj 1905 fra
Jørgen Marinus Jensen.

Er der en venlig sjæl der kan lave et opslag i kirkebogen hvem Jørgen
Marinus Jensen født den 5 april 1876 i Markmølle Lødderup Sogn på Mors
forældre er?

Med venlig hilsen

Jørgen Markmøller

Fra : Bent Mortensen

Dato : 23-09-03 13:28

Hej Jørgen

Jørgen Marinus Jensen
Født 5 april 1876
Hjemmedøbt 7 april ved/Kapelenen
i Kirken 26 nov
Forældrer:
Gaardmand Søren Jensen Markmøller
Hustru Maren Sørensen af Løderup
Vidner ved Hjemmedåb Forældrene og Gaardmand Chr. Poulsens Hustru af Faarup
Fadder Barets Forældrer
Fik 1905 4 maj Kgl Bevilling på Navnet
Jørgen Matinus Jensen Markmøller

Venlig Hilsen
Bent Mortensen
på Mors

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 23-09-03 17:30

Kære Jørgen Markmøller,

Hvis jeg var dig, ville jeg få fat på Lødderup kirkebog og gennemgå
dødsfaldene i håb om at finde dine tipoldeforældre Søren Jensen
Markmøller og Maren Sørensen/Sørensdatter. De er døde på så sent et
tidspunkt, at der er store chancer for, at deres fødselsdag og fødested
er angivet.

Men måske har du allerede forsøgt at finde dødsindførslerne?

VH

Erling Vester Jacobsen

Fra : Show The Andersens

Dato : 14-11-03 09:24

> Sørensen fra gården Markmølle, Lødderup sogn på Mors, hvor er de født og
> hvornår?. De har en søn Jørgen Marinus Jensen Markmøller født den 5 april
> 1876 i Markmølle og død den 14 marts 1958 i Rakkeby på Mors.

Kan den have forbindelse med Vestermølle - eller er det en anden mølle???? I
Brejls skiftebogsuddrag er der under Arhus Katedralskole Rektorat gods et
fra 1700 tallet vedr Vestermølle i Lødderup sogn.

Annette Jordan