Vang-Torup sogn, Hundborg herred, Thisted ~
Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 12-09-03 11:26

Jeg har nogle aner fra dette område, som jeg har lidt svært ved at finde.

Blandt andre Jens Christensen (Kusk), født 4. juni 1830 i Vang-Torup
sogn.(har jeg fra microkort C111-5 1/8).

Så langt så godt.
Men hvis jeg gerne vil søge ham i Arkivalieronline, så findes der kun Vang
sogn i Hundborg herred, og jeg kan ikke finde ham dér i FT1840.

Familien kan selvfølgelig være flyttet - men er der ikke andre muligheder?
Hvad med Torup - findes det ikke som selvstændigt sogn så? På dda.dk findes
der FT for Torup 1787 og 1801.

mvh
anne lise

Fra : K. Thidemann

Dato : 12-09-03 16:40

On Fri, 12 Sep 2003 12:26:16 +0200, "Anne Lise Kirk Jensen"
<alkj_gmafood@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>Hvad med Torup - findes det ikke som selvstændigt sogn så? På dda.dk findes

Torup er et stednavn i Vang sogn i Thisted amt.

Vester Torup er et selvstændigt sogn i Thisted amt.

Vang sogn kan søges på nedenstående år:

Thisted, Hundborg, Vang, FT-1787, A8995,

Thisted, Hundborg, Vang, FT-1801, B6105,

Thisted, Hundborg, Vang, FT-1834, C5060,

Thisted, Hundborg, Vang, FT-1845, C1418,

Thisted, Hundborg, Vang, FT-1850, C1618,

Mvh
K. Thidemann

Fra : K. Thidemann

Dato : 12-09-03 16:50

> [...]

>Blandt andre Jens Christensen (Kusk), født 4. juni 1830 i Vang-Torup
>sogn.(har jeg fra microkort C111-5 1/8).

Jeg ved ikke om det er den rigtige Jens - burde vel være 4 år.

Thisted, Hundborg, Vang, Wang Bye, , en Gaard, Lille Diernes kaldet,
41, FT-1834

Christen Jensen, 36, Gift, , Gaardens Eier,
Maren Poulsdatter, 35, Gift, , Hans Kone,
Peder Christensen, 5, Ugift, , Deres Børn,
Kirsten Christensdatter, 4, Ugift, , Deres Børn,
Jens Christensen, 2, Ugift, , Deres Børn,
Anders Poulsen, 38, Ugift, , Tjenestekarl,
Ole Christian Jensen, 27, Ugift, , Ligeledes,
Mouridtz Christensen, 16, Ugift, , Tjenestedreng,
Ane Andersdatter, 29, Ugift, , Tjenestepige,
Ingeborg Jensdatter, 15, Ugift, , Barnepige,

Fra : K. Thidemann

Dato : 12-09-03 17:27

> [...]

>Hvad med Torup - findes det ikke som selvstændigt sogn så? På dda.dk findes

I bogen Sogn Herred Amt står der:

Torup * (=Vang sogn i Hundborg h.)

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 13-09-03 07:13

Anne Lise Kirk Jensen skrev:

> Hvad med Torup - findes det ikke som selvstændigt sogn så?

Torup (eller Tvorup) Sogn blev ødelagt af sandflugt og nedlagt i 1794.
Torup Sogn forekommer dog som administrativ inddeling en tid efter 1794
(herunder matrikulært) hvorfor det ikke er overraskende hvis det findes
som sogn i senere folketællinger (fx 1801).

TT