"Linux i skolen" frigivet i version 1.18
Fra : Gunner Poulsen

Dato : 21-09-03 13:22

Internettet 21. september 2003

Til skolefolket.

Projektet Gnu Skole (www.gnuskole.dk) har netop frigivet version 1.18 af
bogen Linux i skolen.

Bogen kan frit hentes og bruges på
http://www.gnuskole.dk/index.php?ID=28&lang=da

Linux i skolen er en vejledning i hvordan man som almindelig
administrator på en skole kan sætte en Linuxserver op til at dække alle
de funktioner en skoleserver har.

Der er bl.a. opskrifter på at sætte Linuxserveren op som:
- postserver
- proxyserver
- fil- og printerserver for Windows-maskiner
- printerserver
- server for Linuxmaskiner
- webserver
- ftp-server
- firewall
- DHCP-server
- tidsserver
- terminalserver (LTSP)
mm.

Motivationen for at skrive bogen er mottoet "Vi behøver jo ikke
allesammen opfinde den samme dybe talerken hver gang". Den tankegang
ligger fint op af tankegangen bag Fri Software generelt, nemlig at
samarbejde fremmer udviklingshastigheden og kvaliteten.

I version 1.18 er der opdateret kraftigt i kapitlerne om:
* Programmer vi tror på - men ikke vil beskrive i detaljer
* Installation af GNU/Linux
* Linux som postserver
* Linux som fil- og printerserver for Windows-maskiner
* Linux som server for Linuxmaskiner
Og ellers er der lavet en mængde smårettelser rundt omkring.

Vi anbefaler at vores bog bruges på følgende måde.

1. Udskriv de kapitler der dækker de funktioner du skal til at sætte op.
2. Sæt dig hen i lænestolen med en kop kaffe og læs det igennem så du
får et overblik over hvad der skal ske.
3. Åbn onlineversionen http://www.gnuskole.dk/bog/ og kopier kommandoer
ol. derfra. Så er du også sikker på at få de sidste ændringer med.
4. Stil spørgsmål om ting du er usikker på i
http://www.gnuskole.dk/newsportal/
5. Skriv tilbage til projektet med dine erfaringer og forslag til
tilføjelser.

Vi håber at mange både i skoleverdenen og i resten af computerverdenen
kan bruge vores vejledninger - det er det der er målet.

På vegne af projektet GnuSkole

Gunner Poulsen.
gunner@gnuskole.dk

--
Aktiv i projektet Gnuskole http://www.gnuskole.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-09-03 16:41

Gunner Poulsen wrote:
> Internettet 21. september 2003

> [...]

Initiativet er da udmærket, selvom det er Linux - men igen: hvad skal
man med linux, når man allerede har et velfungerende styresystem på
skolerne? Og der er stadig ikke nok dansk skolesoftware til brug i Linux.

[...]

> Vi håber at mange både i skoleverdenen og i resten af computerverdenen
> kan bruge vores vejledninger - det er det der er målet.

Kikkede lige på det - det var fyldt med "dos"-lignende udsagn om hvordan man
skulle installere softwaren, utrolig mange koder at huske - og det skal ske
udenad for at man kan ´gøre det hurtigt. jeg ved godt at man har en grafisk
brugerflade i Linux, men de fleste linux-nørder jeg har mødt, sværger til
"dos"-delen - eller skal vi mere korrekt sige den tekstbaserede del af
styresystemet.

Og sådan som jeg nåede at se bogen i sin fulde udstrækning, så er der lang
vej igen, førend den bliver til en god, pædagogisk opslagsbog - mange
henvisninger til andre bøger, hvor man skal finde nærmere oplysninger om
hvordan f.eks. installation foregår, og stadig alt for meget tekniksnak i
forhold til de små skoler, der måske kun har en lærer til at sætte disse
ting op.

Der er altså imho lang vej igen, førend systemet bliver modent nók til
skoleverdenen, så modent at man udskifter eksisterende udstyr ud med
Linux-baserede programmer.
--
ahw

Fra : Henrik

Dato : 21-09-03 18:17

> Initiativet er da udmærket, selvom det er Linux - men igen: hvad skal
> man med linux, når man allerede har et velfungerende styresystem på
> skolerne? Og der er stadig ikke nok dansk skolesoftware til brug i Linux.

Vi kan starte med at spare en masse penge. Alle de åndsvage licenser (jo
jeg ved det godt -mange skoler "glemmer" licenser til alle maskinerne).

> Der er altså imho lang vej igen, førend systemet bliver modent nók til
> skoleverdenen, så modent at man udskifter eksisterende udstyr ud med
> Linux-baserede programmer.

Måske nærmere at skoleverden bliver modent til GNU/Linux

-Henrik

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 22-09-03 01:42

Henrik skrev:

> Måske nærmere at skoleverden bliver modent til GNU/Linux

Både Linux og skoleverdenen er modne til hinanden. De mange
interesserede er noget af det der gør det fedt at være med fremme

Gunner Poulsen.
--
Aktiv i projektet Gnuskole http://www.gnuskole.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-09-03 07:10

Henrik wrote:
> [...]

Man skal have licenser uanset hvad man sætter på maskinerne - og vi sparer
ikke straks en masse penge. Der findes på skolerne massevis af
Windowssoftware, som kun virker under Windows -der findes ikke
Linux-software i nær samme grad (og på dansk) - det er kendsgerningerne i en
nøddeskal.
Først lav noget software, der IKKE kræver licens (og jeg tvivler på at en
forfatter af et stykke software til undervisningsbrug vil undlade at
forlange sine omkostninger dækket - desuden koster Windowssoftware ´til
skolerne heller ikke meget - endelig skal folk jo uddannes til at benytte
det, så nej, det er p.t. ikke attraktivt.)

> Måske nærmere at skoleverden bliver modent til GNU/Linux

Det ville da være et tilbageskridt hvis vi skulle gå tilbage til et
dos-lignende produkt,hvor man skal huske en hel masse koder m.v. - nogle
hævder at de har det bedst med det, men indlæringskurven er bestemt ikke
gunstig for den slags tiltag.

Måske har linux en fremtid som serverprodukt, men p.t. kan jeg ikke se, at
det gælder for produkter, der har med klientsiden at gøre, ejheller til
skoleelever.

De programmer jeg har afprøvet i linux-fladen er både tunge og ikke særlig
brugervenlige - og tro mig, jeg har faktisk forsøgt at sætte mig ind i det,
endda guided af en "professionel" linux-person på et seminar. Nej, det er
ikke det, jeg finder aktuelt p.t. Det kan måske komme, men det er endnu ikke
nået MS til sokkeholderne.

Jeg kan ikke læse dit evt. svar, da jeg skal på lejrskole fra i dag - så det
varer lang tid førend jeg kan svare.
--
ahw

Fra : Jesper Krogh

Dato : 22-09-03 08:08

I dk.undervisning.folkeskole, skrev Arne H. Wilstrup:
> [...]
> Windowssoftware, som kun virker under Windows -der findes ikke
> Linux-software i nær samme grad (og på dansk) - det er kendsgerningerne i en

Nøddeskallen er nok mere en hønen og ægget problem.

Hvis softwaren ikke bliver efterspurgt så bliver den heller ikke lavet,
det er de færreste OpenSource -softwareudviklere der har behov for
undervisningssoftware til dem selv. Det har dog vist sig at hvis der er
et behov så er der også en del udvilkere der gerne vil give en hånd med
at løse det ( Se på kdeedu projektet ).

> [...]
> skolerne heller ikke meget - endelig skal folk jo uddannes til at benytte
> det, så nej, det er p.t. ikke attraktivt.)

Igen, jeg syntes i skulle efterspørge en Linux version af softwaren når
i indkøber Windows versionerne, er der nok forespørgsler så skal det nok
komme.

> [...]
> dos-lignende produkt,hvor man skal huske en hel masse koder m.v. - nogle
> hævder at de har det bedst med det, men indlæringskurven er bestemt ikke

Husk på at dette kun er på serversiden, der er fine brugergrænseflader
med pej og klik, træk og slip, osv. på klientsiden.

> [...]
> ikke det, jeg finder aktuelt p.t. Det kan måske komme, men det er endnu ikke

Prøv at starte med OpenOffice.org og Mozilla begge på Dansk og til
Windows. Specielt Mozilla når da IE til langt, langt over sokkeholderne.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Mikey78

Dato : 29-09-03 07:02

> [...]
> skolerne heller ikke meget - endelig skal folk jo uddannes til at benytte
> det, så nej, det er p.t. ikke attraktivt.)

Hvis du havde sat dig ordentligt ind i tingene, ville du sikkert allerede nu
vide, at Linux er ganske gratis.
Der findes også betalingsudgaver, men det er lige så meget for det ekstra
programmel og udgifter fra distribuørens side.
Der er altså ingen licenser og det kan iøvrigt frit og lovligt downloades
fra nettet til brug på hvilken som helst computer du måtte ønske.
Derfor VIL man spare penge, ihvertfald i forhold til at skulle opgradere
eller ved køb af nye computere, og det gælder også yderligere software.
Link: http://www.linux.dk/artikler/artikel-01.php

Jeg er f.eks. udemærket klar over, at man ikke kan få Microsoft Office i en
gratis udgave, men til gengæld kan man få WordPerfect-pakken eller Open
Office som kan det samme, og det ganske gratis.
Hvorfor dog ikke benytte sig af det alternativ.
Open Office kan iøvrigt sagtens håndtere Microsoft-formater, så man kan
sagtens overføre dokumenter fra hjemmecomputeren uden problemer, selv om man
kører med Microsoft Office der hjemme.

Når man så snakker om software til undervisningsbrug, så laves der ikke
meget til Linux, af den simple grund at kun få skoler endnu har turdet at
konvertere til Linux, sikkert på grund af de samme forbehold som dine.
Her kommer OpenSource-tænkningen en til gode, da der jo efterhånden findes
så mange forskellige udgaver af Linux.
De har naturligvis også lavet nogle, hvor det er muligt at afvikle
Windows-programmer, f.eks. Lindows, således at dine undervisningsprogrammer
stadigt kan bruges.

On the contrary.
Med alle de Linux-distributioner der findes, er det kun et spørgsmål om
hvilken en I foretrækker.
Der er vist kun dem der ikke ved bedre, som foretrækker Windows, eller
ihvertfald dem der ikke har prøvet Linux.
I sidste ende er det f.eks. langt sikrere at bruge Linux, hvad angår virus
og lignende.
Der er simpelthen ikke samme interesse for at ødelægge et Linux-produkt,
hvilket vel også er værd at tage med.

> [...]
> dos-lignende produkt,hvor man skal huske en hel masse koder m.v. - nogle
> hævder at de har det bedst med det, men indlæringskurven er bestemt ikke

Helt ærligt - det er lang tid siden det foregik sådan.
Du kan stadig finde nogle distributioner der kører sådan, men det er
naturligvis kun nørder der har dem.
Corel Linux har jeg selv gode erfaringer med, og det skyldes sikkert også at
det er langt lettere at installere end Windows, og desuden meget hurtigere.
Igen - hvis du havde sat dig ordentligt ind i tingene...

> Måske har linux en fremtid som serverprodukt, men p.t. kan jeg ikke se, at
> det gælder for produkter, der har med klientsiden at gøre, ejheller til
> skoleelever.

Nu går det da helt galt for dig!
Unix er LANGT mere brugt end Microsoft indenfor server-verden.
Det skyldes større stabilitet, og sikkert også det faktum at det ikke er
sjovt at hacke sig ind i, ikke ligesom Microsofts produkter, der er fyldte
med sikkerhedshuller.
Kører man PHP og MySQL på serveren, så har tilsammen et bedre produkt end
med ASP og Access på en Windows-server.
Ask anyone...

> [...]
> endda guided af en "professionel" linux-person på et seminar. Nej, det er
> ikke det, jeg finder aktuelt p.t. Det kan måske komme, men det er endnu

Tja, der er vi så overhovedet ikke enige, men vi kan da godt aftale, at du
bare har haft en uheldig oplevelse.

Mikey

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 29-09-03 13:18

"Mikey78" <news1@--YOU-BETTER-DELETE-THIS--thiemer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> De har naturligvis også lavet nogle, hvor det er muligt at afvikle
> Windows-programmer, f.eks. Lindows, således at dine

Det lyder da rigtigt spændende!
Kan Lindows virkelig afvikle UNI-C's skolepakke og Mikroværkstedets
skolepakke? Så vil jeg straks anbefale, at alle skoler går over til Linux
omgående.
Hvis ikke, så..... venter vi til den kan!
De to pakker repræsenterer langt størstedelen af den pædagogiske
undervisningssoftware, som tusinder af skoler ønsker at anvende.

venlig hilsen Niels Aage

Fra : Jesper Krogh

Dato : 29-09-03 13:21

I dk.undervisning.folkeskole, skrev Niels Aage Schmidt:
> [...]
> Kan Lindows virkelig afvikle UNI-C's skolepakke og Mikroværkstedets
> skolepakke? Så vil jeg straks anbefale, at alle skoler går over til Linux

Den påstand, vil jeg hverken be eller af-kræfte.

> Hvis ikke, så..... venter vi til den kan!
> De to pakker repræsenterer langt størstedelen af den pædagogiske
> undervisningssoftware, som tusinder af skoler ønsker at anvende.

Hvis du virkeligt mener at dette programmel er vigtigt for at kunne
benytte Linux på klientmaskinerne, så syntes jeg da at dem der
efterspørger det skal rette kollektiv henvendelse til producenten og
efterspørge varen hos dem. Hvis de ikke ved efterspørgslen er der, så
leverer de heller ikke varen.

Idag er der efterhånden kun Microsoft der ikke leverer softwaren til
Linuxplatformen hvis det giver mening.

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 29-09-03 15:07

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse

Linux

> Den påstand, vil jeg hverken be eller af-kræfte.

Så det kan jeg ikke bruge til ret meget.

> [...]
> efterspørger det skal rette kollektiv henvendelse til producenten og
> efterspørge varen hos dem. Hvis de ikke ved efterspørgslen er der, så

Selvfølgelig mener jeg det, når tusindvis af skoler abbonnerer på aftalerne!
Men producenterne ønsker ikke at have udgifter til en parallel
Linux-udvikling i det forholdsvis lille danske marked. Det vil ødelægge
økonomien i deres udvikling.
Derimod er det interessant, hvis Lindows kan klare opgaven?? Er der nogen,
som ved det? Det var det jeg spurgte om!

venlig hilsen Niels Aage

Fra : Jesper Krogh

Dato : 29-09-03 15:11

> [...]
> Men producenterne ønsker ikke at have udgifter til en parallel
> Linux-udvikling i det forholdsvis lille danske marked. Det vil ødelægge

Hvis det er prioriteret så er prisen ikke ret meget højere for at
udvilke til 2 platforme, der er flere muligheder. QT, Java og hvis man
vælger nogle af de elementer i udviklingen, så kan det lade sig gøre at
få programmerne til at virke på begge platforme. Men det skal
prioriteres før det sker.

> Derimod er det interessant, hvis Lindows kan klare opgaven?? Er der nogen,
> som ved det? Det var det jeg spurgte om!

Hvis du har en Linux installation så kan du hente nyeste Wine fra
http://www.winehq.com og prøve at køre programmet gennem den. Det er det
Lindows gør, men det kræver jo at man har programmet til rådighed for at
man kan teste.

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 06-10-03 10:37

> [...]
> vælger nogle af de elementer i udviklingen, så kan det lade sig gøre at
> få programmerne til at virke på begge platforme. Men det skal

- og jeg spørger stadig? Kan den det. Jeg er træt af beskeder om, at det kan
jeg da selv bruge tid på. Hvis jeg havde oceaner af tid, så spurgte jeg
ikke.

> [...]
> http://www.winehq.com og prøve at køre programmet gennem den. Det er det
> Lindows gør, men det kræver jo at man har programmet til rådighed for at

Logik for burhøns??

Jeg mangler stadig svar fra en Linux-nørd, der ikke efterligner Poul Nyrup
og væver en intetsigende ende.
Er det dig, der kan svare klart?

vh Niels Aage

Fra : Jesper Krogh

Dato : 06-10-03 13:19

> Logik for burhøns??

Netop.. det har det såmænd været hele vejen igennem.

> Jeg mangler stadig svar fra en Linux-nørd, der ikke efterligner Poul Nyrup
> og væver en intetsigende ende.
> Er det dig, der kan svare klart?

Send mig en kopi af programmet som jeg legalt må teste med, så skal jeg
gerne give dig et ja eller nej svar på om det virker. Før har jeg ingen
mulighed, men det har du jo?

Jesper

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 06-10-03 18:31

> Send mig en kopi af programmet som jeg legalt må teste med, så skal jeg
> gerne give dig et ja eller nej svar på om det virker. Før har jeg ingen
> mulighed, men det har du jo?

Der er ikke tale om ét program. Der er tale om to meget store programpakker
fra Mikroværkstedet og UNI-C med lyd, animationer og serverbaseret kørsel.
Jeg må ikke sende dem til dig og forlagene viser ikke interesse for at teste
pakkerne på Linux. - og jeg har ikke en linuxmaskine - og jeg har ikke tid
og lyst til at forsøge endnu en gang med en Linuxinstallation.
Vi er ikke en meter længere end sidste år.
Hvis Linuxentusiasterne ønsker Linux ud på elevmaskiner, så kræver det tests
og markedsføring, der viser, at det kører i olie med andet end regneark,
tekstbehandling og Internetprogram.

venlig hilsen Niels Aage ( -men tak for svaret, der dog viste mig, at der
ikke er flyttet noget væsentligt endnu)

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 06-10-03 19:32

Niels Aage Schmidt wrote:
> [...]
> Jeg må ikke sende dem til dig og forlagene viser ikke interesse for at teste
Forlagene har interesse i at programere til en bredere GUI. Selv har jeg fået
positive tilbagemeldinger ved tidl. disk. i denne gruppe.
- og jeg har ikke en linuxmaskine - og jeg har ikke tid
> og lyst til at forsøge endnu en gang med en Linuxinstallation.
> Vi er ikke en meter længere end sidste år.
Jo vi er! Det er nu påvist at Linux er det mest brugte styresystem
hvad angår webservere i df i Kbh/Fr.
> Hvis Linuxentusiasterne ønsker Linux ud på elevmaskiner, så kræver det tests
> og markedsføring, der viser, at det kører i olie med andet end regneark,
> tekstbehandling og Internetprogram.
Hvorfor dog det? Som et udgangspunkt kan man jo sikre, via serverne, at vilkårlige
MS-maskiner også kan logge op mod Linux-serveren. Det er ikke særlig svært!
Hvorfor bliver du ved med at tro, at vi taler om et enten eller?

Hvad er det for en ideologi du kæmper for?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-10-03 21:32

Jesper Krogh wrote:
> [...]
skal
> jeg gerne give dig et ja eller nej svar på om det virker. Før har

der er tale om mange forskellige programmer fra Mikroværkstedet -
men du kan jo købe disse programmer og teste dem selv eller få
forlaget til at låne dig disse programmer m.h.p. en sådan test?
Vi må ikke låne disse programmer ud uden at bryde med
licensreglerne og risikere en kæmpebøde - det ønsker du ikke at vi
skal udsætte os for, vel?
--
ahw

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 08-10-03 19:22

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
> men du kan jo købe disse programmer og teste dem selv eller få
> forlaget til at låne dig disse programmer m.h.p. en sådan test?
Dette er problemet i en nøddeskal! Ingen
udover nogle få lærer kender disse programmer! Undervisningsprogrammer
skal frem i lyset, og de intet værd, med mindre de kan tages med hjem!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 06-10-03 21:06

Niels Aage Schmidt wrote:
> [...]
> jeg da selv bruge tid på. Hvis jeg havde oceaner af tid, så spurgte jeg
Hvad er det vil vide?
Jeg har selv for år tilbage tilbudt at undersøge samtlige undervisningsprogrammers
muligheder under Wine.
Jeg gider heller ikke spilde tiden! Er du til noget?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 29-09-03 20:02

Niels Aage Schmidt wrote:
> "Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse

> Linux
Hvorfor mener du, at det er et enten eller?

> Så det kan jeg ikke bruge til ret meget.
Vil du have alt serveret på et sølvfad?

Forældre, der snakker med deres børn, ved at denne intense anvendelse
er vildt overdreven!

> [...]
> Men producenterne ønsker ikke at have udgifter til en parallel
> Linux-udvikling i det forholdsvis lille danske marked. Det vil ødelægge
Hvor ved du det fra? Jeg har selv tidligere tilbudt
at være behjælpelig med at undersøge om Wine kunne bruges. Dengang viste du ikke stor interesse.
Det gjorde en producent derimod, som jeg havde flere hyggeligge brevvekslinger med.
Den disk. vi dengang førte konkluderede at Wine, emulatorer m.v. ikke var optimal, men at
softwaren, betinget af brugerønsker, burde programeres direkte til en unixbrugerflade.

> Derimod er det interessant, hvis Lindows kan klare opgaven?? Er der nogen,
> som ved det? Det var det jeg spurgte om!
Du kan købe dig en Lindows og så selv undersøge sagen.

> venlig hilsen Niels Aage

Med venlig hilsen

Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 29-09-03 20:23

Niels Aage Schmidt wrote:
> [...]
> De to pakker repræsenterer langt størstedelen af den pædagogiske
> undervisningssoftware, som tusinder af skoler ønsker
Hvad er det for ønsker???
Det må være på tide, at forældrene informeres!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard povlsen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 29-09-03 21:02

Mikey78 wrote:

> Hvis du havde sat dig ordentligt ind i tingene, ville du sikkert
> allerede nu vide, at Linux er ganske gratis.

Hvis du virkelig havde læst hvad jeg har skrevet, så ville du have opdaget
at det ikke er Linux jeg skriver om som software, men om de programmer, der
skal bruges under skoleinstallationer og på skolerne. Her er der IKKE lavet
ret mange programmer, der er på dansk og i tilstrækkeligt omfang. Det
betyder at der ikke kan anvendes linux, da de almindelige skoleprogrammer
som findes i handelen ikke kan køre under linux.

Det nytter ikke noget at hævde at linux er gratis, eftersom det simpelthen
ikke er det, sagen drejer sig om.

> Der findes også betalingsudgaver, men det er lige så meget for det
> ekstra programmel og udgifter fra distribuørens side.

Vi kan i dag få hele programpakker til omkring 200 kr. pr. maskine eller
under - inklusive Windows - og med fri opgraderingsret. Det er ikke
attraktivt at nøjes med de få programmer fra linux, som man selv skal
udvikle yderligere, og som der ikke findes umiddelbart telefonsupport til.

> [...]
> ønske. Derfor VIL man spare penge, ihvertfald i forhold til at skulle
> opgradere eller ved køb af nye computere, og det gælder også

Der er ikke nok programmer - hvad er det nu lige, du ikke forstår her?

> [...]
> pakken eller Open Office som kan det samme, og det ganske gratis.
> Hvorfor dog ikke benytte sig af det alternativ.

fordi vi har MS-Windows og officepakken, fordi vi har Windows-server og
fordi vi HAR en lang række undervisningsprogrammer på dansk, som ikke findes
til Linux. Hvorfor så skifte?

> Open Office kan iøvrigt sagtens håndtere Microsoft-formater, så man
> kan sagtens overføre dokumenter fra hjemmecomputeren uden problemer,
> selv om man kører med Microsoft Office der hjemme.

Det er en sandhed med mange modifikationer, men det er teknik, så lad det
ligge. Når man har Windows både hjemme og på skolen, hvad skal man så med
linux? Og i øvrigt': det er jo ikke kun officepakken, der er interessant i
skolevæsenet.

> [...]
> Windows-programmer, f.eks. Lindows, således at dine
> undervisningsprogrammer stadigt kan bruges.

Det gør det ikke billigere - programudviklerne og distributørerne skal
stadig have licenspenge til deres programmer, så hvorfor dog investere i
linux og bøvle med det, når man allerede har Windowsprogrammer og lincenser
til det?

> [...]
> Der er vist kun dem der ikke ved bedre, som foretrækker Windows, eller
> ihvertfald dem der ikke har prøvet Linux.

Forkert - jeg har prøvet linux- og jeg konstaterer at det hverken er
lettilgængeligt - ligesom det heller ikke virker særlig enkelt at installere
eller at tilføje printere og andet udstyr til uden videre.

Desuden gør det ikke undervisningsprogrammerne billigere at de i visse
tilfælde kan køre under linux, hvis man anvender et tillægsprogram eller
lignende. Hvorfor dog vælge linux, når man allerede har Windows, som er
bedre, mere intuitivt for de fleste, ikke kræver den store
kystskippereksamen for at kunne betjene og som giver adgang til en stor
mængde programmer, som ikke er udvilket til linux?

> I sidste ende er det f.eks. langt sikrere at bruge Linux, hvad angår
> virus og lignende.

Der er allerede fundet vira til linux -og det er i øvrigt kun et spørgsmål
om tid førend man også til linux vil se diverse vira dukke op.

> Der er simpelthen ikke samme interesse for at ødelægge et Linux-
> produkt, hvilket vel også er værd at tage med.

Endnu - fordi det ikke er særlig udbredt. Derudover kommer der en lang række
distributioner, der ikke indbyrdes kan arbejde sammen - så alene det gør det
ret så uoverskueligt at anvende linux: hvilken udgave, hvilken distribution
m.v.?

> Helt ærligt - det er lang tid siden det foregik sådan.

Tja, jeg prøvede det på et seminar sidste år - og her var der da også gui-
muligheder, men installationen begyndte stadig med tekstbaseret procedure,
ligesom linux-nørderne anvendte tekstbaseringen. De kunne ikke alle
forklare, hvordan man skulle gøre ved gui-delen, da de var vant til at huske
en lang række koder og indfald førend de kunne installere og arbejde med
programmerne.

> Du kan stadig finde nogle distributioner der kører sådan, men det er
> naturligvis kun nørder der har dem.

Red Hat?

> [...]
> også at det er langt lettere at installere end Windows, og desuden
> meget hurtigere. Igen - hvis du havde sat dig ordentligt ind i

Det er jeg så ikke enig i - men du har ret i at man skal sætte sig ordentlig
ind i tingene - det gælder alle produkter.

> Nu går det da helt galt for dig!
> Unix er LANGT mere brugt end Microsoft indenfor server-verden.

Unix? Det er ældre og mere gennemprøvet, ja, men nu taler vi om linux, som
ganske vist ligner unix på mange måder, men som dog ikke ER unix. Og selv
her er der massevis af varianter, så man kan ikke sige at det er "Unix" der
dominerer serververdenen, i hvert fald ikke uden at tydeliggøre, hvad det er
for en distribution/variation, der er tale om. Men til web-servere er unix
da endnu meget udbredt. Det gælder til gengæld ikke på klientsiden, hvor
unix stort set ikke eksisterer, fordi det nétop ikke er beregnet til det.

> Det skyldes større stabilitet, og sikkert også det faktum at det ikke
> er sjovt at hacke sig ind i, ikke ligesom Microsofts produkter, der
> er fyldte med sikkerhedshuller.

Det er noget ærkesludder- Microsofts produkter er ikke "fyldt med
sikkerhedshuller" - der findes mindst lige så mange "sikkerhedshuller" i
linux som i andre produkter, og crackere har jo netop benyttet sig af
Unix-servere for at hacke sig ind på Pentagon og andre steder med følsomme
oplysninger.

> Kører man PHP og MySQL på serveren, så har tilsammen et bedre produkt
> end med ASP og Access på en Windows-server.
> Ask anyone...

Helt uenig - der er ikke nogen væsentlig forskel på PHP og ASP - faktisk kan
man sige at ASP er langt lettere og mere intuitivt at have med at gøre end
PHP.
At sammenligne Access med MySql hører ingen steder hjemme - Acess er noget
tung at have med at gøre, men man kan udmærket køre MySql og andre databaser
på en windowsserver uden problemer.

> Tja, der er vi så overhovedet ikke enige, men vi kan da godt aftale,
> at du bare har haft en uheldig oplevelse.

Det kan vi da sagtens, men nu var jeg så ikke den eneste , der havde en
"uheldig oplevelse" . Min gode ven, der var med på seminariet, var virkelig
åben over for linux. Han er til daglig programmør og Novell-certificeret,
har arbejdet med Unix i professionelle institutioner plus en lang række
andre steder med professionelle opgaver, så han burde være selvskreven til
at kunne arbejde nogenlunde fornuftigt med disse ting. Han var da også
vældig interesseret i Linux' muligheder og har på hjemmeserveren installeret
flere linux-distributioner, men måtte også opgive at få tingene til at
lykkes uden videre -så let, det var det ikke, desværre.

Men som skolemand bliver jeg nødt til at sige: sålænge vi ikke har
produkter, der efterspørges af skoleverdenen og som kan anvendes licensfri
og gratis, og så på dansk, så har det ingen interesse. Så længe vi ikke har
uddannede personer, der kan køre linux og vedligeholde linux-servere, så er
det ganske uinteressant, hvad linux kan, hvor billigt det er i anskaffelse.
Mán har i landets største kommune allerede ofret millioner af kroner på
Windowsprodukter og anskaffet Windowsprogrammer og fået fornuftige aftaler
med Microsoft. Disse aftaler skrotter man ikke uden videre til fordel for et
temmelig uoverskueligt produkt som linux, der hverken har programmer
(danske) til undervisning og med rimelig kvalitet og pædagogisk tankegang.

Derfor må det blive Windows indtil man har set om Linux kan klare
opgaven -også når der skal yders support til programmerne.

Dernæst skal der uddannes folk, der kan vedligeholde systemerne - uden dette
er det ikke interessant.

--
ahw

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 03-10-03 19:07

Arne H. Wilstrup wrote:

> Hvis du virkelig havde læst hvad jeg har skrevet, så ville du have opdaget
> at det ikke er Linux jeg skriver om som software,
Det er Linux, du skriver om hr MSCE-studerende!
> [...]
> betyder at der ikke kan anvendes linux, da de almindelige skoleprogrammer
> som findes i handelen ikke kan køre under linux.
Det kan de måske godt? Hvem ved? Har du undersøgt det?
Du tror velsagtens også Hr. MSCE-studerende, at introduktion af Linux er
et enten eller?

Og hvad har ovst. så med serverfunktiom at gøre?
Måske du kunne prøve at formulere dine spørgsmål
mere præcist?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 03-10-03 21:16

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> en lang række koder og indfald førend de kunne installere og arbejde med
Den MSCE-studerende lyver?
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Carsten Holck

Dato : 06-10-03 09:40

Jørn Hedegaard Povlsen wrote:

> Den MSCE-studerende lyver?

Selektiv hukommelse ?

--
/carsten

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 06-10-03 10:25

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse

> Selektiv hukommelse ?

Vil det sige, at nu er installationen af Linux automatiseret, så man slipper
for alle de opgivelser af hardwareoplysninger og de tekstbaserede
forberedelser (skrivning af alle mulige "unix"-agtige koder med et utal af
parametre.), som jeg flere gange er kørt fast i?

Det glæder mig meget! Så er Linux blevet voksen. - og jeg får lyst til at
bruge den.
Hvilken version kan selv lægge sig ind og aflæse hardwarekonfigurationen?
Den gad jeg have.
Kan den købes på CD, så jeg slipper for disse ulidelige downloads af 117
elementer, der lige skal ligge præcis på én eller anden måde, så man er træt
inden man får begyndt.

venlig hilsen Niels Aage

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 06-10-03 18:57

Niels Aage Schmidt wrote:
> [...]
> bruge den.
> Hvilken version kan selv lægge sig ind og aflæse hardwarekonfigurationen?
Så vil jeg da, som tidligere, anbefale dig Mandrake.
Hvis du bare vil snuse til det, siger begejstrede, at knoppix er sagen. Den
findes også i en dansk version "dappix". Jeg har ikke selv prøvet.
> Kan den købes på CD, så jeg slipper for disse ulidelige downloads af 117
> elementer, der lige skal ligge præcis på én eller anden måde, så man er træt
> inden man får begyndt.
Det er langt tid siden, du har forsøgt?
Mit tidligere tilbud om at besøge dig står ved magt.

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 06-10-03 20:58

Niels Aage Schmidt wrote:
> [...]
> Den gad jeg have.
> Kan den købes på CD, så jeg slipper for disse ulidelige downloads af 117
Dine 117 problemer, kan måske, til start,
blot formuleres som et enkelt *konkret* problem?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 07-10-03 07:30

Niels Aage Schmidt skrev:

> [...]
> parametre.), som jeg flere gange er kørt fast i?
>
> Det glæder mig meget! Så er Linux blevet voksen. - og jeg får lyst til at
Ja der sker meget!
> [...]
> elementer, der lige skal ligge præcis på én eller anden måde, så man er træt

Jeg ville vælge Red Hat 9 hvis jeg var dig. Eller Fedora som næste
version kommer til at hedde.
Hvis du har en fast linje til internettet kan du hente
shrike-i386-disc1.iso, shrike-i386-disc2.iso og shrike-i386-disc3.iso
fra ftp://ftp.sunsite.dk/pub/os/linux/redhat/current/en/iso/i386/ og
installere fra dem - vælg en arbejdsstationsinstallation og vælg KDE
til. Se hvordan installationen ser ud på
http://www.linuxbog.dk/friheden/bog/installredhat.html

Gunner.
--
Aktiv i projektet Gnuskole http://www.gnuskole.dk

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 06-10-03 10:30

> Selektiv hukommelse ?

Jeg kan indirekte se, at JHP stadig er aktiv i gruppen med insinuationer,
beskyldninger om løgn mm.
Hvis han skulle kommentere mine indlæg, så svarer jeg fortsat ikke, da han
vedvarende er i mit kill-filter. Mit liv er for kort til JHP.

venlig hilsen Niels Aage

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 06-10-03 19:03

Niels Aage Schmidt wrote:
> "Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan indirekte se, at JHP stadig er aktiv i gruppen med insinuationer,
> beskyldninger om løgn mm.
m.m? Der er ikke noget løgn i at ahw er MSCE-studerende!
Der er derimod løgn simpel dokumenterbar i ahws indlæg,
og løgnagtige insinuationer i dine egne!
> Hvis han skulle kommentere mine indlæg, så svarer jeg fortsat ikke, da han
> vedvarende er i mit kill-filter. Mit liv er for kort til JHP.
Aha!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-10-03 21:30

Niels Aage Schmidt wrote:
> [...]
ikke,
> da han vedvarende er i mit kill-filter. Mit liv er for kort til

Det er som talt ud af mit hjerte - men det er dog overraskende at
en tålmodig og lyttende person som dig også kan få nok af JHP - så
må han virkelig være langt ude. Ja, han er også i mit filter.

--
ahw

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 08-10-03 18:47

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> en tålmodig og lyttende person som dig også kan få nok af JHP - så
> må han virkelig være langt ude. Ja, han er også i mit filter.
Mit mål er, at indflydelsen fra Knold og Tot marganaliseres! Med 600.000
folkeskoleelever og det samme antal forældre er det gådefuldt, at nyhedsgruppen
trives så dårligt. Er det monstro fordi Knold og Tot, siden e-samfundets dannelse,
stadig er faktuelle, om end forkullede meningsdominerende, "ejere" af gruppen?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 06-10-03 20:48

Carsten Holck wrote:

> Selektiv hukommelse ?
Hvad er hukommelse der ikke er selektiv?
Mvh
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-10-03 21:27

Carsten Holck wrote:

programmerne.

> Selektiv hukommelse ?

Nej, det er den rene, den skære sandhed - og det er der skam vidner
på.

--
ahw

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 08-10-03 17:54

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
>
> koder

> programmerne.

> Nej, det er den rene, den skære sandhed - og det er der skam vidner
Hvad betyder dit "Nej" her? (Spørgsmålet er :"Selektiv hukommelse?" og
du skriver "Nej, det er ..." Hvad mener du egentlig?

Jeg har en skarp hukommelse. Hvad betyder selektiv i den forbindelse?
At jeg selekterer fra hukommelsen?

Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 21-09-03 18:27

> [...]
> man med linux, når man allerede har et velfungerende styresystem på
> skolerne? Og der er stadig ikke nok dansk skolesoftware til brug i Linux.

Det anser jeg ikke som et problem, hvis folk efterspørger det så skal
det nok komme. Bare vær konsekvent når der bliver indkøbt software og
spørg "Kan jeg få det i en Linux version?"

Ellers er der også mange OpenSource skole programmer men det kræver jo
at underviseren ( læreren ) skal sætte sig ind i nyt software.

> [...]
> brugerflade i Linux, men de fleste linux-nørder jeg har mødt, sværger til
> "dos"-delen - eller skal vi mere korrekt sige den tekstbaserede del af

Tjo, nogle ser det som en force andre som en ulempe. Jeg vil også
betragte det som en ulempe at skulle huske en evindelig sekvens af
pej-og-klik for at sætte noget op, men sådan er vi så forskellige.

> Der er altså imho lang vej igen, førend systemet bliver modent nók til
> skoleverdenen, så modent at man udskifter eksisterende udstyr ud med
> Linux-baserede programmer.

Jeg tror heller ikke på at man giver sig til at skifte velfungerende
ting ud, men når der skal laves nyinvesteringer, så er Linux da værd at
kigge på som alternativ.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-09-03 07:04

Jesper Krogh wrote:
> Jeg tror heller ikke på at man giver sig til at skifte velfungerende
> ting ud, men når der skal laves nyinvesteringer, så er Linux da værd
> at kigge på som alternativ.

Jeg foretrækker langt hellere dit diplomatiske svar end de linux-fanatikeres
svar, jeg ofte læser. Tak for det.

Jeg var på et linux-seminar, hvor en yderst dygtig og kompetent person som
instruerede mig sagde at han bestemt mente at man ikke skulle udskifte linux
blot for at få et nyt styresystem. Der skulle være behov for det, og han
erkendte at der ikke var ret mange programmer til linux i relation til
skoleverdenen. Desuden er det jo ikke gjort med serveren alene. Der skal
skoleprogrammer til på dansk, og de findes ikke i tilstrækkelig grad.

Derfor er linux som klientsoftware ikke modent til skoleverdenen - men som
server kan det da godt have en vis berettigelse, hvis der er uddannede folk
nok til at vedligeholde systemerne.

Men jeg når ikke at se dit evt. svar. Jeg skal afsted til lejrskole, så jeg
må undvære jeres vid i de næste mange dage.

Hav det godt så længe.

--
ahw

Fra : Jesper Krogh

Dato : 22-09-03 07:50

I dk.undervisning.folkeskole, skrev Arne H. Wilstrup:

> Jeg foretrækker langt hellere dit diplomatiske svar end de linux-fanatikeres
> svar, jeg ofte læser. Tak for det.

Selv tak, ingen årsag.

> [...]
> server kan det da godt have en vis berettigelse, hvis der er uddannede folk

Se nu begynder du jo også selv og differentiere, og erkende at Linux
godt kan være et alternativ på serversiden. Hvis du kigger bogen igennem
så er det jo netop dette emne som den behandler. Du vil idag kunne sætte
en Linux maskine ind som server i netværket og dermed vil brugeren ikke
kunne kende forskel på om det er Windows eller Linux.

På klientsiden kunne man overveje at starte med at installere Mozilla og
OpenOffice.org på Windows klienterne og give sig til at efterspørge
Linux versioner af det specialiserede software som man benytter sig af.
Så er første skridt allerede taget.

Fra : PR

Dato : 23-09-03 18:13

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >
> [...]
> Kan du dog ikke bare for èn gang skyld glæde dig over at der er nogle
mennesker der gør noget godt, gratis og frivilligt? Skal alt gennem din
kværn af sortsyn og paranoia? Jeg ved godt, at du anser denne gruppe for din
egen, men giv dog os andre en pause for dit evindelige sludder. Vi har jo
læst alt dette om Linux før, så der er overhovedet ingen grund til at
gentage det. Vi ved godt at der efter din mening ikke er software nok på
dansk osv. Du har altså ingen som helst forpligtigelse til at opdrage, skole
eller på anden måde oplyse os. Du er ikke på arbejde!

Venlig hilsen PR

> [...]
>
> Der er altså imho lang vej igen, førend systemet bliver modent nók til
> skoleverdenen, så modent at man udskifter eksisterende udstyr ud med

---

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-09-03 13:05

PR wrote:

> [...]
> ikke er software nok på dansk osv. Du har altså ingen som helst
> forpligtigelse til at opdrage, skole eller på anden måde oplyse os.

Nej, ´jeg kan ikke bare glæde mig over at nogle mennesker gør noget gratis
og frivilligt alene af den grund. De pågældende mennesker ønsker at andre
skal bruge deres produkter og reklamerer derfor for det, selvom det er uhørt
at reklamere i denne gruppe. Men det tager jeg så let på og skriver blot min
kritik af det, de reklamerer for.

Du har ingen pligt til at læse mine indlæg, så hvis du ikke kan tåle at læse
min kritik, kan du bare lade være. Jeg har intet sortsyn, men udtaler mig om
realismen i disse ting i forhold til skoleverdenen -det er min ret, og det
gør jeg, hvad enten du synes om det eller ej.

Som sagt: jeg skriver når, hvor og hvordan det passer mig. Du kan bare lade
være med at læse mine indlæg, som i det mindste ikke er sludder og vrøvl,
men derimod velgennemtænkte, velargumenterede, afbalancerede og klare.

At jeg opfatter gruppen som min egen, er noget sludder - men jeg tillader
mig naturligvis at forholde mig til kendsgerningerne uanset om du synes om
det eller ej.

Hvis "vi" har læst alt det om linux før, hvorfor bliver man så ved med at
skrive om det her i gruppen?

At "vi" godt ved at der ikke er nok software på dansk efter min mening, er
atter noget sludder - det er ikke kun efter "min" mening, men sandheden,
hvilket jeg tidligere har argumenteret for og hvor selv linux-folkene har
måttet give mig ret.

Hvad angår min "forpligtelse" til at opdrage, skole eller oplyse , så har du
helt misforstået sigtet med en sådan nyhedsgruppe. Når linux-folk vil
reklamere for deres produkter her i gruppen (helt off-topic), så har jeg vel
også ret til at bruge min ytringsfrihed til at opdrage, skole eller oplyse.
Og det vil jeg fortsat gøre, uanset om du ønsker det eller ej . Du har ikke
patent på denne nyhedsgruppe, og kan langt mindre bestemme hvad jeg skal
skrive om.

Måske er du uvidende om grundlovens paragraf om ytringsfrihed, men ikke
desto mindre vil jeg fortsætte min revsende gerning her i gruppen til gavn
og glæde for de fleste - også selvom det en dag skulle ende med at det ikke
er de fleste, der lytter.

For at sige det mildt: du kan stoppe din forargelse op et vist sted. Jeg vil
blive ved med at skrive - uanset hvad du mener. Så opgiv det. Du kan ikke
"vinde" i denne sag.
--
ahw

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 27-09-03 14:49

Arne H. Wilstrup wrote:
> Som sagt: jeg skriver når, hvor og hvordan det passer mig. Du kan bare lade
> være med at læse mine indlæg, som i det mindste ikke er sludder og vrøvl,
Hvad er de så?

> men derimod velgennemtænkte, velargumenterede, afbalancerede og klare.

Grinerynkerne trækker sig nu sammen!

> [...]
> det eller ej.
>
> Hvis "vi" har læst alt det om linux før, hvorfor bliver man så ved med at
Gruppen består på "lærerkorpset" af tre tunghøre individer!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : PR

Dato : 27-09-03 17:09

> [...]
vil
> blive ved med at skrive - uanset hvad du mener. Så opgiv det. Du kan ikke

Det var jo lige så meget for ikke at blive slået i hartkorn med dine
dikkende lammehaler.
Selvfølgelig må du skrive lige hvad du vil, men derfor er det jo ikke
forbudt at overveje, om modtagerne har behov for at læse det du afsender -
og husk nu, at dit eget behov for at meddele ikke er det samme som, at alle
venter på dine ord.

PR

---

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-09-03 18:11

PR wrote:

> Det var jo lige så meget for ikke at blive slået i hartkorn med dine
> dikkende lammehaler.

hvem?

> [...]
> forbudt at overveje, om modtagerne har behov for at læse det du
> afsender - og husk nu, at dit eget behov for at meddele ikke er det

Det gælder jo allesammen.

Fordi du og andre måske er helt vilde med Linux så I absolut skal lade jeres
fanatiske interesse tilgå alle nyhedsgrupper, er det jo ikke sikkert at alle
synes det er lige relevant eller morsomt.

Det er jo heldigvis ikke dig, der sætter dagsordenen her i gruppen og dermed
heller ikke dig, der bestemmer, hvad der skal diskuteres, hvad der er
relevant eller interessant.

Men det er da interessant at du mener at folk er dikkende lammehaler blot
fordi de indgår i en skolerelevant diskussion. Det kan da være at folk lige
skulle være opmærksom på denne passus.

Det ER gået op for mig at du ikke bryder dig om mine indlæg - så du behøver
skam ikke at gentage det, men det er spild af tid at forsøge at korrekse mig
her i denne gruppe. Jeg skriver som sagt hvornår og hvad der passer mig, og
det kan hverken du eller andre gøre noget ved, så hvorfor dog forsøge dine
tomme slag i luften?

Tag dog at beskæftige dig med noget mere lødigt end min person - det kan
være du lærer noget af det!

--
ahw

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 27-09-03 18:39

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
> det kan hverken du eller andre gøre noget ved, så hvorfor dog forsøge dine
Grinerynkerne får en omgang mere.

> Tag dog at beskæftige dig
> med noget mere lødigt end min person - det kan
> være du lærer noget af det!

Og nu er de helt ustyrlige!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 24-09-03 12:58

Arne H. Wilstrup wrote:

> Initiativet er da udmærket, selvom det er Linux - men igen: hvad skal
> man med linux, når man allerede har et velfungerende styresystem på
> skolerne?
Hvis du ellers, gad at læse bogen, ville du indse, hvilket i øvrigt også
klart fremgår af Gunnar Poulsens annoncering, at bogen "Linux i skolen"
primært omhandler serverfunktinalitet.

Hvis vi ser på skolernes brug af styresystem i forbindelse med
web-servere, har jeg for de 10 første skoler nævnt på
www.danskskoleweb.dk/kbhfrb.htm (alfabetisk rækkefølge
over skolehjemmesider i kbh/frb) ved hjælp af www.netcraft.com
undersøgt for webservernes bagudliggende styresystem.

Resultatet er som følger:

www.alsgades-skole.dk : Linux
www.ci.kk.dk/skoler/amager_faelled_skole: Linux
www.bavnehoej-skole.dk: Linux
www.bellahoj.dk : Linux
www.b-i-s.dk: AIX
www.bispebjerg-skole.dk: Linux
www.blaagaardskolen.dk: Linux
www.brh-skole.dk: Linux
www.carolineskolen.dk: HP-UX
www.ci.kk.dk/skoler/skolen_i_charlottegaarden: Linux

Kvorfra vi ser, at Linux-anvendelse er ca. 80%, Div.
unix-systemer ca 20%, og MS-anvendelsen <10%.

> [...]
>
> Og sådan som jeg nåede at se bogen i sin fulde udstrækning, så er der lang
> vej igen, førend den bliver til en god, pædagogisk opslagsbog
Der er tilsyneladende lang vej igen, før ahw, er i stand til at føre en
seriøs diskussion ang. Linux.
> [...]
> ting op.

> Der er altså imho lang vej igen, førend systemet bliver modent nók til
??? Linux anvendes på 80% af kbh/frb.-skolernes webservere.
Herunder i øvrigt den skole, ahw selv er ansat på.

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 24-09-03 15:01

"Jørn Hedegaard Povlsen" skrev i en meddelelse...
> ??? Linux anvendes på 80% af kbh/frb.-skolernes webservere.
> Herunder i øvrigt den skole, ahw selv er ansat på.

Hvordan tester man, hvilken webserver ens skole benytter?

--
Bedste hilsner Grethe
Homepage: http://www.sportslex.com/

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 25-09-03 11:26

Grethe / Sportslex wrote:

> Hvordan tester man, hvilken webserver ens skole benytter?

Du går ind på www.netcraft.com
I venstre øvre hjørne er der et indtasningsfelt,
der har titlen "What's that site running?..."
Her indtaster du webserveren eksempelvis:
www.alsgades-skole.dk
hvorefter du aktiverer search-knappen.

Herfter aflæser du informationen:

The site www.alsgades-skole.dk is running Apache/1.3.9 (Unix) DAV/0.9.9
PHP/3.0.12 on Linux.

Med venlig hilsen
Jørn hedegaard povlsen

Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 25-09-03 14:48

"Jørn Hedegaard Povlsen" skrev i en meddelelse...
> Du går ind på www.netcraft.com
....[]...
> The site www.alsgades-skole.dk is running Apache/1.3.9
> (Unix) DAV/0.9.9 PHP/3.0.12 on Linux.

Der står også følgende:
"Educational institution connected to SEKTORNET".

Det betyder vel, at skolen ikke selv har en webserver, men
kobler op til sektornet?

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-09-03 16:18

Grethe / Sportslex wrote:
> [...]
> Der står også følgende:
> "Educational institution connected to SEKTORNET".
>
> Det betyder vel, at skolen ikke selv har en webserver, men

Nej, det der dem der "ejer" den IP addresse som skolen bruger, eller rettere
den blok af IPaddresser hvortil skolens IPaddresse hører

/carsten

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 25-09-03 16:51

Grethe / Sportslex wrote:

> ...[]...

> Der står også følgende:
> "Educational institution connected to SEKTORNET".
>
> Det betyder vel, at skolen ikke selv har en webserver, men
> kobler op til sektornet?
Jeg forstår ikke spørgsmålet? Du mener at skolens webserver
ikke er skolen webserver, fordi den kobler op til
sektornet???

Vi slår den lige op i Ripe:

Domain: alsgades-skole.dk
Registered: 1999-01-18

Registrant
Handle: AS15763-DK
Name: Alsgades Skole
Address: Alsgade 14
Postalcode: 1764
City: København V
Country: Danmark
Phone: +45 33 22 30 52
Email: tvor.als@ci.kk.dk

Konklusion: Alsgades Skole bruger, som de fleste andre i i kbh/frb
Linux!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 25-09-03 20:12

> Der står også følgende:
> "Educational institution connected to SEKTORNET".
>
> Det betyder vel, at skolen ikke selv har en webserver, men
> kobler op til sektornet?

Du har ganske ret.
At en skoles hjemmeside kører på en bestemt server betyder blot, at den
vært, man har sin hjemmeside hos har en server, som kører på hhv.
Linux/Windows2000 eller noget helt tredje.
Jeg ved konkret, at min skole har én server stående hos uni-c med en gammel
udgave af skolens hjemmeside (sektornet) ( jacobi.datanet.dk) og vores
nuværende hjemmeside kører på Linux hos Tabulex (www.sct-jacobi-skole.dk).
Den første (win2000) har vi selv oprindelig konfigureret mens den nuværende
(Linux) kører hos Tabulex og vi har aldrig rørt styresystemet på den. Det er
lidt altmodisch selv at bruge tid på at konfigurere en webserver. Det har
man professionelle til.
Det skal skolernes edb-vejledere ikke mere spilde tid på.

venlig hilsen Niels Aage Schmidt

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 25-09-03 21:09

Niels Aage Schmidt wrote:

> [...]
> udgave af skolens hjemmeside (sektornet) ( jacobi.datanet.dk) og vores
Hvor lang tid har du vidst det Niels Aage?
Hvordan har du det med din tidligere fordømmende udsagn ang. Linux?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : pmo

Dato : 24-01-05 19:01

Hehe Linux på skolerne? hehe tror i nu der er mange der ville kunne
lære af det? hehe lad det til os nørder ;)