CBB/Sonofon GPRS?
Fra : David Holm

Dato : 13-09-03 15:48

Er der nogen der har erfaring med dette?

Pt. bruger jeg Telmore (TDC) mens de har gratis GPRS men synes til tider det
er noget langsomt sammenlignet med eks. Telias.

Mvh

David

Fra : Claus E Beyer

Dato : 13-09-03 16:29

"David Holm" <wormie_fjerndette@alberg.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har erfaring med dette?

> Pt. bruger jeg Telmore (TDC) mens de har gratis GPRS men synes til tider det
> er noget langsomt sammenlignet med eks. Telias.

CBB's/Sonofons GPRS "ruller" bedre end TDC's synes jeg her efter at have prøvet
begge dele. CBB styrer hvad angår GPRS. Telmore er vist ved at komme lidt bagud.

Når det begynder at koste igen, hedder det 9,99 kr/MB hos CBB uden
abonnementsafgift, mens det hos Telmore kommer til at koste 18,75 kr/MB med en
abonnementsafgift på kr. 25 om måneden.

Claus

Fra : Telmore - Frank Rasm~

Dato : 13-09-03 16:52

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når det begynder at koste igen, hedder det 9,99 kr/MB hos CBB uden
> abonnementsafgift, mens det hos Telmore kommer til at koste 18,75 kr/MB

Ja, vi må erkende at vi ikke kommer til at konkurrere på GPRS. Vi har valgt
ikke at satse på
dette område, bl.a. fordi 3 kommer på banen med en række services, vi ikke
kan konkurre med
grundet den teknologiske forskel. Så priserne falder ikke hos Telmore på
GPRS foreløbig.

Med venlig hilsen

Frank Rasmussen
Telmore A/S

Fra : Claus E Beyer

Dato : 13-09-03 18:26

"Telmore - Frank Rasmussen" <fr@telmore.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan konkurre med
> grundet den teknologiske forskel. Så priserne falder ikke hos Telmore på

Så skal man jo huske at afmelde sin GPRS hos Telmore senest den 30.09., hvis man
vil undgå at betale abonnementsafgift.

Claus

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 13-09-03 18:39

Claus E Beyer wrote:
> "Telmore - Frank Rasmussen" <fr@telmore.dk> skrev i en meddelelse

> Så skal man jo huske at afmelde sin GPRS hos Telmore senest den
> 30.09., hvis man vil undgå at betale abonnementsafgift.

Telmores GPRS-"nederlag" begyndte den 28/08-03 med den ugentlige begrænsning i
gratis-perioden.

--
Rainer Schöbe (Germany)
using o2 (Germany) GPRS

Fra : Fischer

Dato : 14-09-03 09:41

> [...]
> på banen med en række services, vi ikke kan konkurre med
> grundet den teknologiske forskel. Så priserne falder ikke hos

Der har tidligere været en del kraftige antydninger fra Telmore om at der
ville komme prisnedsættelser på GPRS.
Set på den baggrund er det selvfølgelig rart at der nu kommer en klar
melding, så man ved hvad man skal forholde sig til.
At meldingen så ikke er særlig positiv, er en helt anden sag.

Jeg har anskaffet mig et CBB nummer til GPRS-brug efter den 30/9, for alle
vores Telmore numre vil helt klart blive frameldt GPRS i nærmeste fremtid.
Jeg har ikke lyst til at betale abonnement hos det abonnements-fri Telmore.

Men da jeg så enten skal medbringe en ekstra telefon eller junglere med 2
SIM-kort for at benytte GPRS, vil jeg nok overveje at flytte mit eget
primære nummer til CBB.
Til gengæld er der vel næppe grund til at flytte konens og børnenes numre,
men på den anden side ser det jo ud til at CBB hårdnakket følger Telmore når
det drejer sig om taletid. Og hos CBB får jeg jo en 100% prop i ungernes
forbrug (ingen overtræk).

Jeg vil absolut helst blive ved Telmore, da jeg føler at de er meget mere
proffessionelle en CBB. Men god service kan måske også købes for dyrt.

*Fischer

Fra : Dennis Nielsen

Dato : 14-09-03 10:14

Har det på nøjagtig samme måde, jeg har været kunde i Telmore fra deres
begyndelse, men synes efter hånden ikke de kan følge med, og har seriøst
også overvejet CBB. Jeg har flere gange udfyldt deres tilmeldingsblanket,
men har i sidste øjeblik ville give Telmore en chance. - Dog er tiden for
Telmore ved at løbe ud. Hele deres koncept synes jeg er ved at falde fra
hinanden, både billig telefoni, GPRS, og deres pludselige abonnementer...?
Frank`s udtalelse om at de ikke vil/kan følge med tror jeg har store
konsekvenser for Telmore, jeg kender mange der har det på samme måde som
mig. - Stadig tvivlende, men vil ikke blive for enhver pris. - Og hvor tit
er det lige man kontakter kundeservice, personlige ikke ret tit, så deres
glimragende kundeservice har jeg ikke snakket særlig tit med, men bare at
vide den er der, har selvfølgelig også noget at sige. Men kan det i det
lange løb opveje ulemperne i resten af "forretningen"...?

Bare min frustrende mening...

Dennis

Fra : Claus E Beyer

Dato : 14-09-03 13:14

> [...]
> melding, så man ved hvad man skal forholde sig til.
> At meldingen så ikke er særlig positiv, er en helt anden sag.

Det er ikke længere Telmore der styrer.

> [...]

> Men da jeg så enten skal medbringe en ekstra telefon eller junglere med 2
> SIM-kort for at benytte GPRS, vil jeg nok overveje at flytte mit eget

Me too! Det der afholder mig fra det indtil videre, er at det koster 300 kr at
blive tilmeldt udlandstelefoni hos CBB. Noget jeg allerede har betalt 99 kr for
hos Telmore.

Claus

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-09-03 17:09

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in message
> [...]
prøvet
> begge dele. CBB styrer hvad angår GPRS. Telmore er vist ved at komme lidt

Hvordan "ruller" bedre? Går det hurtigere at få siderne frem, eller er det
ren download hastighed?

Jeg synes ellers TDC´s GPRS som jeg bruger på telmore i øjeblikket. Kører
udemærket. Det er da godtnok til at læse news med, og tjekke lidt
hjemmesider... Men jeg kan dog ikke forklare, for hvis man "surfer" så går
det med 1,5KB/s mens hvis man sætter en download igang, så går det med
3,75KB/s kan godt være noget med pingtiden at gøre, at der først skal
"sættes gang i" overførslen og det derfor ikke går hurtig når der surfes og
der er mange små datapakker.

> Når det begynder at koste igen, hedder det 9,99 kr/MB hos CBB uden
> abonnementsafgift, mens det hos Telmore kommer til at koste 18,75 kr/MB
med en
> abonnementsafgift på kr. 25 om måneden.

Jeg synes ikke lige jeg kan finde noget om GPRS hos CBB.. Er det bare mig
eller??

Fra : Claus E Beyer

Dato : 13-09-03 18:27

> Hvordan "ruller" bedre? Går det hurtigere at få siderne frem, eller er det
> ren download hastighed?

Det virker som om at der er færre pauser i GPRS'en fra Sonofon. Min hastighed
står til 57600 hele tiden, men det er noget jeg har sat den til inde under
modem.

> [...]
> 3,75KB/s kan godt være noget med pingtiden at gøre, at der først skal
> "sættes gang i" overførslen og det derfor ikke går hurtig når der surfes og

TDC GPRS kører da også ganske udmærket, men jeg synes altså at Sonofon
kører lige en tand bedre. Der kan selvfølgelig være lokale forskelle afhængigt
af dækningen.

Claus

Fra : Johnny

Dato : 14-09-03 11:31

Claus E Beyer wrote:

> TDC GPRS kører da også ganske udmærket, men jeg synes altså at Sonofon
> kører lige en tand bedre. Der kan selvfølgelig være lokale forskelle afhængigt
> af dækningen.

Det kommer selvfølgelig også an på, hvordan teleselskaberne prioriterer
på deres net. Sonofon sater jo meget på erhverv (som bruger en del GPRS
og Highspeed data), og jeg mener, at der visse steder ligefrem er en del
timeslots reserveret til dataformål hos Sonofon. Det er så her ASC fra
Sonofon lige kunne springe til og hjælpe til, før jeg kommer ud på dybt
vand...

Men jeg memer faktisk (hvis min hukommelse er intakt), at der i de
større byer er reserveret GSM900 timeslots kun til GPRS. Disse timeslots
kan altså kun bruges til GPRS data, så brugerne oplever en hurtigere og
bedre service.

--
/ Johnny

I love my Sony-Ericsson T310!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-09-03 13:35

"Johnny" <johnny_fjern_alt_efter_navnet@inpulse.dk> wrote in message

> [...]
> større byer er reserveret GSM900 timeslots kun til GPRS. Disse timeslots
> kan altså kun bruges til GPRS data, så brugerne oplever en hurtigere og

Hvor meget er det en timeslot er?

Prøv at se i news:dk.binaer under "prstimeslot" har tastet forkert kan jeg
se

Det er lidt grafisk over en transmision.... Det er somom det bevæger sig af
1,5KB/s

Det højeste jeg har været oppe på er 4,5KB/s

Ënten overfører den med 1,5 3,0 eller 4.5 KB/s

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-09-03 13:56

Message id: news:3f644234$0$13210$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 14-09-03 21:32

Hej Bjarke!

Bjarke Hansen wrote:
> Hvor meget er det en timeslot er?

Den maksimale hastihed der p.t. kan opnås i en timeslot med GPRS er 13,4 kbit/s.

> Prøv at se i news:dk.binaer under "prstimeslot" har tastet forkert
> kan jeg se
>
> Det er lidt grafisk over en transmision.... Det er somom det bevæger
> sig af 1,5KB/s

Det svarer præcist til 1,675 KB/s. Men timeslot-hastigheden kan også være ned
til 9,05 kbit/s.

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 14-09-03 21:23

Hej Johnny!

Johnny wrote:
> [...]
> timeslots
> kan altså kun bruges til GPRS data, så brugerne oplever en hurtigere

Så kunne dem der bruger en gammel single-band telefon ikke ringe hos Sonofon!
Det tror jeg næppe.

Men måske er 1800 MHz-frekvenserne reserveret til data.

Fra : Johnny

Dato : 15-09-03 07:39

Rainer Schöbe wrote:

> Så kunne dem der bruger en gammel single-band telefon ikke ringe hos Sonofon!
> Det tror jeg næppe.
>
> Men måske er 1800 MHz-frekvenserne reserveret til data.

Nu er der heldigvis flere frekvenser ledig på en GSM900 mast (et
timeslot er jo kun en opdeling af én enkelt frekvens på en mast), og så
vidt som jeg ved, så kan man reservere en del af masten og ikke hele
masten. Når man er i DCS1800 dækning så skifter telefon selvfølgelig
selv over til DCS1800 (afhængig af operatørens opsæøtning af netværket),
og der er intet problem. De forskellige selskaber kan endvidere styre,
hvornår der skal vælges DCS1800 i stedet for GSM900. Altså kan man vælge
om der i visse områder skal benytes DCS1800 som standard.

Men hvis jeg husker rigtigt så kører GPRS kun på GSM900 nettet???

Og så er rene singleband telefoner efterhånden sjældne. Der er ikke
mange folk tilbage som bruger Nokia 5110 længere (okay okay der skal da
nok være nogle folk, men efterhånden er det ikke et problem længere)

--
/ Johnny

I love my Sony-Ericsson T310!

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 15-09-03 18:00

Hej Johnny!

Johnny wrote:

> [...]
> så
> vidt som jeg ved, så kan man reservere en del af masten og ikke hele

Taget ASC's posting i betragtning har du selvfølgelig ret. Jeg har læst
"reserveret alle GSM900 timeslots", men det har du jo ikke skrevet. Undskyld!

> Men hvis jeg husker rigtigt så kører GPRS kun på GSM900 nettet???

I Sonofons net eller generelt?

Fra : Johnny

Dato : 15-09-03 21:35

Rainer Schöbe wrote:
> Hej Johnny!
>
> Taget ASC's posting i betragtning har du selvfølgelig ret. Jeg har læst
> "reserveret alle GSM900 timeslots", men det har du jo ikke skrevet. Undskyld!

Helt okay

> I Sonofons net eller generelt?

Den var svær. Nogle folk fra TDC, ORANGE eller TELIA der kan hjælpe?

--
Mvh. Johnny
Telefoner:S/E T310, Siemens S55/M50

Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand
wrong answers

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 16-09-03 09:55

Hej Johnny!

Johnny wrote:

> Den var svær. Nogle folk fra TDC, ORANGE eller TELIA der kan hjælpe?

Men så skyldedes det operatørernes prioritering og ikke tekniske grunde, da det
selvfølgelig er teknisk muligt at køre GPRS på et GSM1800 net, f.eks. i de to
tyske single-band GSM1800 net E-Plus og o2.

Fra : ASC

Dato : 15-09-03 11:48

"Johnny" <johnny_fjern_alt_efter_navnet@inpulse.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> større byer er reserveret GSM900 timeslots kun til GPRS. Disse timeslots
> kan altså kun bruges til GPRS data, så brugerne oplever en hurtigere og

Det er fuldstændigt korrekt, som Johnny skriver. Vi har valgt specielt i
nogle storbyer og andre trafikmæssigt højt belastede områder, at dedikere
timeslot til GPRS.
Ps. dette er også tilfældet for HSCSD.

mvh
ASC

Fra : Morten Nielsen

Dato : 17-09-03 11:46

> Det virker som om at der er færre pauser i GPRS'en fra Sonofon. Min
hastighed
> står til 57600 hele tiden, men det er noget jeg har sat den til inde under
> modem.

Tja min står på 115200, men det er kun forbindelsen til telefonen og ikke
telefonens forbindelse til masten.

Kører

Jeg klarer 4.7kb/s i download (konstant) på min vej igennem det sjællandske
landskab med IC3 (Hos Telmore).

/Morten