1 krone i dag?
Fra : Popeye

Dato : 21-09-03 21:34

Jeg så en udsendelse hvor en mands far købte en propel i 1930 for én krone
og propellen blev vurderet til 10.000,- kr i dag.

Jeg kom til at tænke på , hvad hvis hans far var gået ned i banken og sat 1
kronen ind på en konto, hvor meget ville den så være forøget til i dag, med
rentes rente?

Nogle bud?

Peter

--
"Eventuelle stavefejl er opstået under transmission"

Fra : kni

Dato : 21-09-03 22:08

"Popeye" <popeye(fjern-dette)@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
1
> kronen ind på en konto, hvor meget ville den så være forøget til i dag,

30 km - propellen altså ! Geeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Fra : Steen D. Pedersen

Dato : 21-09-03 22:12

> [...]

1
> kronen ind på en konto, hvor meget ville den så være forøget til i dag,

Prøv at se på http://www.danmarksstatistik.dk/dst/dst.asp?o_id=3311

Mvh
Steen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 22-09-03 21:09

On Sun, 21 Sep 2003 23:12:22 +0200, "Steen D. Pedersen"
<sdp@mailmeFJERNDETTE.dk> wrote:

>"Popeye" <popeye(fjern-dette)@mail.tele.dk> wrote

>1
>med
>
>Prøv at se på http://www.danmarksstatistik.dk/dst/dst.asp?o_id=3311

En meget god lille regner, men den kan ikke bruges til at se
hvad 1 krone er blevet til i dag med rentes rente.

Den måde det skal udregnes på er hvad er 1 krone blevet til
beregenet med rente og rentes rente. Værdien heraf skal så
tilbagediskonteres med frobrugerindekset så man kan se hvad
købekraften af den forrntede krone ville være i 1930.

Altså lidt i samme stil som når pensionsselskaberne beregner
værdien af en pension på ens 60 års fødselsdag omregnet til
købekraft pr. i dag.

/Knud

Fra : Anders [8000]

Dato : 23-09-03 20:45

> beregenet med rente og rentes rente. Værdien heraf skal så
> tilbagediskonteres med frobrugerindekset så man kan se hvad
> købekraften af den forrntede krone ville være i 1930.

Men nu er det jo altså ikke det han spørger om. Gør det ikke mere indviklet
end det er!!!!!!!

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 22-09-03 16:20

Popeye wrote:
> [...]
>
> Jeg kom til at tænke på , hvad hvis hans far var gået ned i banken og
> sat 1 kronen ind på en konto, hvor meget ville den så være forøget

7-8 kr.

(Men jeg tror at mønten i sig selv havde været mere værd... )

\MK

Fra : Martin

Dato : 22-09-03 17:54

Tager man gennemsnitligt 8% i rente - bare et gæt - så er investeringen
blevet til hele 275,38 kr. i dagens mønt

1 * 1,08^73

/martin

Fra : Knud Berggreen

Dato : 22-09-03 21:06

On Mon, 22 Sep 2003 18:53:49 +0200, "Martin"
<pasgaard-fjerndette-@tiscali.dk> wrote:

>Tager man gennemsnitligt 8% i rente - bare et gæt - så er investeringen
>blevet til hele 275,38 kr. i dagens mønt
>
>1 * 1,08^73

Har du medregnet forbrugerindexet?

/Knud

Fra : Anders [8000]

Dato : 23-09-03 20:44

> Har du medregnet forbrugerindexet?

hvad snakker du om?!?

Fra : Ivar

Dato : 24-09-03 22:24

Martin skrev:

> Tager man gennemsnitligt 8% i rente - bare et gæt - så er investeringen
> blevet til hele 275,38 kr. i dagens mønt

Det er et bud, men jeg tror 8% er for højt. Bortset fra en periode
i 70'erne og 80'erne har renten været lavere.
Man kan prøve at regne omvendt, altså hvor stor skulle renten
gennemsnitligt være for at 1 kr blev til 10.000 kr på 73 år.
Det ville kræve en gennemsnitlig bankrente på 13,45% og det
har den helt sikkert ikke været.

Jeg synes det er sjovt hvorledes svarene i denne tråd blander
alt muligt ind, som intet har med det egentlige spørgsmål at gøre.
Det minder mig om et tysk tv-program jeg så for en del år siden.
En tv-journalist gik ind på en tysk børs og stillede forskellige
personer dette simple spørgsmål: Hvis en person køber en
aktie og en future for i alt 110 DM. Hvis han har givet 100 DM
mere for aktien end for futuren, hvor meget har han så betalt
for aktien?
Næsten alle dem der blev spurgt begyndte at forklare om kursværdi etc.,
i stedet for at svare på spørgsmålet.

Ivar

Fra : Ivar Madsen

Dato : 28-09-03 08:36

Ivar wrote:

> [...]
> gennemsnitligt være for at 1 kr blev til 10.000 kr på 73 år.
> Det ville kræve en gennemsnitlig bankrente på 13,45% og det

Du glemmer at skattefar ville have sin andel af renterne hvert eneste år.

Ivar

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-09-03 18:37

Popeye wrote:

> Jeg kom til at tænke på , hvad hvis hans far var gået ned i banken og sat 1
> kronen ind på en konto, hvor meget ville den så være forøget til i dag, med
> rentes rente?

og hvorfor egentlig ?

Rente, og inflation er udtryk for forskydninger i købekraft,
og har kun relevans indenfor et kortere åremål,
mange siger et levnedsløb, jeg siger mands minde.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-09-03 14:32

Popeye wrote:

> [...]
> kronen ind på en konto, hvor meget ville den så være forøget til i dag, med

Prøv med en rente på mellem 0,5 og 1% i snit, så er det ca 2 - 3 kr.

(Kontoindskud har altid været rent tyveri fra bankerne