Dårligt knæ
Fra : Kirstine

Dato : 21-09-03 19:55

Hejsa

Jeg ved godt, at jeg ikke kan forvente at få stillet diagnoser på
nettet...men måske der er nogle, der har en positiv erfaring, som jeg
kan bruge?

Mit knæ volder mig problemer. Det er sådan kommet snigende - jeg er ikke
faldet eller er blevet tacklet i en fodboldkamp. Knæet hæver op og gør
ondt, hver gang jeg bevæger mig rundt i mere end 5 minutter ad gangen.
Det gør ondt inde i knæet, sådan lidt bagved knæskallen og trækker nedad
i benet - selvom jeg ikke er sikker på, at de smerter nede i benet ikke
mere handler om, at jeg går "skævt" på benet for at aflaste knæet.

Frosne ærter er indtil nu den bedste lindring jeg har kunnet komme på,
og det får hævelsen til at aftage en smule og bedøver "varmen" og
smerten, som jeg føler i knæet for en periode. Lige til jeg går rundt på
benet - så vender det tilbage. Jeg kan godt selv se, at det er
uholdbart, at jeg skal rende rundt med to poser frosne ærter bundet
rundt om knæet hele tiden, og da jeg arbejder osm pædagog i en
vuggestue, så har jeg ikke mulighed for at sidde og hvile hele tiden.

Jeg har for godt og vel 6 år siden fået lavet en kikkertoperation i
knæet, fordi jeg var blevet sparket over det. Dengang fik jeg - som jeg
husker det - at vide, at jeg havde læderet ledbånd og korsbånd, men at
lægerne havde valgt ikke at foretage sig noget operativt. Jeg var på
krykker en god måneds tid og brugte derefter endnu nogle uger på
genoptræning af mit noget visne ben.

Så nu er jeg bange for, at det har noget med de ledbånd at gøre, og jeg
er ved at dø af skræk for, at jeg skal opereres. Har ikke tid, råd eller
lyst til at skulle sætte mit liv i stå i flere måneder for en
knæoperation Omvendt har dette nu stået på i en uge, så mit håb om,
at det bare forsvinder af sig selv igen er efterhånden ret lille.
Alligevel er jeg bange for undersøgelser, prøver, operation,
genoptræning og hvad der ellers kan følge med, hvis jeg går til lægen.

Puha - det blev en længere smøre...håber I måske kan berolige mig lidt.

Kirstine
---
http://www.minipip.dk
*Trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Michael Vittrup

Dato : 22-09-03 07:54

Fra : Kirstine

Dato : 25-09-03 14:49

In article <Pine.GSO.4.21.0309220853320.842-100000
@dumbo.servers.ima.auc.dk>, vittrup@ima.auc.dk says...

> Hmm .. har du overvejet konsekvenserne, hvis du IKKE går til lægen i tide?

Tjah...frygt kan altså få mig til at se tingene ret alternativt! Men nu
ha jeg været afsted på skadestuen, er blevet indlagt, opereret og
udskrevet igen. Så forhåbentligt kan jeg nu se frem til et knæ, der
virker lidt bedre.

Kirstine
---

Fra : Michael

Dato : 26-09-03 13:11

> [...]
> ha jeg været afsted på skadestuen, er blevet indlagt, opereret og
> udskrevet igen. Så forhåbentligt kan jeg nu se frem til et knæ, der

Hej Kirstine

Du må hellere end gerne fortælle gruppen hvad du fejlede. Hvilket indgreb
lægerne foretog og hvordan du har det nu og hvad fremtiden byder ang. dit
knæ.

På den måde kan det være personer i lignende situationer kan bruge din tråd
til noget.

Lund..........

Fra : Kirstine

Dato : 26-09-03 14:07

In article <3f742ccc$0$7052$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
miggernonolund@stofanet.dk says...

> Du må hellere end gerne fortælle gruppen hvad du fejlede. Hvilket indgreb
> lægerne foretog og hvordan du har det nu og hvad fremtiden byder ang. dit
> knæ.

Sorry - det har du da helt ret i.

Jeg blev indlagt, fordi mit knæ var fastlåst og på indersiden af
knæledet kunne der mærkes en bløddelsdeffekt. Kikkertoperation -
heldigvis da - hvor lægerne fjernede en del arvæv og noget brusk, samt
en reperation af en lille flænge i menisken med...øøhhe - pile tror jeg
de kaldte det.

Lige nu går det da okay...har selvfølgelig ondt og er meget glad for de
Bonyl, som jeg fik en recept på. Stingene skal fjernes d. 6. oktober, og
så skal jeg langsomt have gang i benet igen med fysioterapi. Foreløbig
sygemelding lyder på 6 uger, og der kommer nok til at gå noget tid
yderligere, før jeg kommer på børn igen. Heldigvis er jeg souschef, så
jeg kan da arbejde på kontoret, selvom jeg er på stokke. Og min
arbejdsplads har vist sig enestående og meget villige til at lave
ændringer i mine opgaver, så længe jeg har brug for det.

Jeg har fået at vide, at jeg bør overveje at finde et job, som ikke
belaster mit knæ så meget som mit nuværende, da mit knæled altid vil
være ret svagt. Og totalt forbud mod ski og fodbold...heldigvis ikke
noget, jeg dyrker. Til gengæld må jeg godt dykke og svømme, hvilket
passer mig glimrende Lægen mener heldigvis, at jeg - forudsat jeg er
opmærksom og sørger for at holde mine muskler stærke - burde kunne
slippe helt for yderligere problemer, så det er jo dejligt!

> På den måde kan det være personer i lignende situationer kan bruge din tråd
> til noget.

Det ville jo være godt - jeg har i hvert fald lært, at jeg skal gå til
lægen noget før. Lægerne mener, at skaden på menisken kan være kommet,
fordi jeg har hoppet rundt og belastet mit knæled helt forkert så længe
- det fik jeg en velfortjent skideballe for af kirurgen.

Kirstine
---

Fra : Michael

Dato : 30-09-03 21:25

"Kirstine" <minipip@minipip.dk> wrote in message
> In article <3f742ccc$0$7052$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
> miggernonolund@stofanet.dk says...

<snip en historie der forhåbentligt ender lykkeligt>

Hej Kirstine

Godt at høre at der er blevet gjort noget ved dine problemer. Jeg håber du
bliver kvit med det hele.

Jeg kan meget nemt sætte mig ind i problemerne eftersom jeg d.d. selv har
fået lavet en ACL rekonstruktion. På dansk har jeg fået lavet nyt forreste
korsbånd i mit højre knæ...

Jeg har tænkt mig at skrive lidt om hele forløbet her på gruppen når jeg kan
overskue konsekvenserne og helingen. Indtil da vil jeg fortsat være skæv på
Ketoganer (i hvert fald indtil i morgen).

Håber på det bedste for dig og mig ;)

Michael....

Fra : Kirstine

Dato : 01-10-03 18:38

In article <3f79e689$0$26150$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
miggernonolund@stofanet.dk says...

Hej Michael

> Godt at høre at der er blevet gjort noget ved dine problemer. Jeg håber du
> bliver kvit med det hele.

Takker. Jeg er ikke særlig optimistisk lige nu, da det føles som om, at
min knæskal "skurer" på noget, hver gang jeg forsøger at bevæge benet.
Jeg ser frem til lægens vurdering på mandag.

> Jeg kan meget nemt sætte mig ind i problemerne eftersom jeg d.d. selv har
> fået lavet en ACL rekonstruktion. På dansk har jeg fået lavet nyt forreste
> korsbånd i mit højre knæ...

Auch - det er da noget af en omgang. Hvad er der sket, siden du fik brug
for en ACL?

> Jeg har tænkt mig at skrive lidt om hele forløbet her på gruppen når jeg kan
> overskue konsekvenserne og helingen. Indtil da vil jeg fortsat være skæv på
> Ketoganer (i hvert fald indtil i morgen).

Det lyder som en rigtig god idé.

Jeg savner morfinsprøjten fra Opvågningen...men okay - Bonyl er også
okay

> Håber på det bedste for dig og mig ;)

Me too!

Kirstine
---

Fra : Janne

Dato : 22-09-03 18:23

Kirstine <minipip@minipip.dk> skrev:

> [...]
>følge med, hvis jeg går til lægen.
>
>Puha - det blev en længere
>smøre...håber I måske kan berolige mig lidt.

Min datter på 18 havde det samme problem, lægen sagde hun skulle
tage fiskeolie hver dag, og nu er smerterne pist væk.
janne