Udlejning af båd.
Fra : Lars Andersen

Dato : 21-09-03 20:07

Vi har nogle venner, der måske vil leje vores båd i ferien. Vi er
enige om at klare, fornuftige aftaler må til, og jeg forestiller mig
at der blandt NG-læserne findes erfaringer herom.
Jeg søger kopi af sådanne aftaler, som man eksempelvis ville indgå
venner imellem, og altså ikke et el. andet lovstof osv.

vh. Lars A.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 21-09-03 21:09

"Lars Andersen" <mes@lysan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg søger kopi af sådanne aftaler, som man eksempelvis ville indgå
> venner imellem, og altså ikke et el. andet lovstof osv.

Prøv at søge på tidligere tråde her i gruppen. Emnet har i forskellige
varianter været oppe nogle gange.

Reglerne (og forsikringshensyn, ansvar og alt det kedelige) ændrer sig jo
ikke, selvom der måtte være tale om udlejning til en ven. Sker der ulykker,
så er juraen nok den samme som ved anden kommerciel bådudlejning.

Måske skulle du bare låne båden til din ven. I kan måske så lave en en slags
erstatningsansvarsaftale. Jeg ville nok under alle omstændigheder spørge en
jurist

---
Mvh Peter Ingsø Laursen

Fra : Lars Andersen

Dato : 22-09-03 08:46

"Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> wrote in message news:<Bznbb.84446$Kb2.3666038@news010.worldonline.dk>...

> [...]
> erstatningsansvarsaftale. Jeg ville nok under alle omstændigheder spørge en

Jeg søgte, og fandt bl.a. mig selv spørge til emnet. Det nye er, at
det er en aftale mellem bekendte jeg efterspørger. Så det er folk 'der
gør det', jeg håber vil 'ud af busken' med deres erfaringer, og meget
gerne eksempel på skriftlige aftaler.

vh. Lars A.

Fra : Alvin

Dato : 22-09-03 14:20

Hvis det er gode venner og det derfor er venner du gerne vil beholde så lad
være med at gå på kompromis. Ring til et firma der lejer både ud i
DK/udlandet og "sig" at du overvejer at leje en båd og derfor gerne vil have
en kopi af lejebetingelserne/lejekontrakten. Med den som master kan du selv
lave en kontrakt, som som tager højde for alt.....hvilket betyder at du
formelt skal leje og ikke låne båden ud. Dertil vil en kontakt til dit
forsikringsselskab være fornuftigt. Forsikringsselskabet vil fortælle dig at
der er dyrerere at forsikre en udlejningsbåd, men at du gerne må låne båden
ud uden at du modtage penge. Hvis du laver en aftale med fosikringsselskabet
så skal du have den bekræftet skriftligt...ellers løber de fra aftalen. Det
op til moralen og dine "gamblergener" om du vil informere
forsikrinsselskabet om "udlejningen". Okay jeg kan god se at du med
berettigelse tænker - ham Alvin han er sgu det mest paranoide jeg længe har
mødt - men lav en professionel vandtæt kontrakt medens i er venner....for
kommer der først penge mellem venner....så går det galt .....og går det
galt....så går det rigtigt galt. Worst case du mister dine venner og hvad
værre er din båd uden kompensation.
PS efter ferien.
Dine "lejere...nu tidligere venner" har lavet en 2 m lang og 2 mm dyb ridse
i fribordet der er så dyb at båden næsten tager vand ind.........din "vens"
kone mener at det bare er en bagatel....som man ikke ser med mindre man ved
den er der.....og det olie der kom på genuaen bliver vel skyllet af i løbet
at sæsonnen......at der kom en trosse i skruen så akslen er skæv og hele
båden vibrerer som et masageapparat......er jo noget den har gjort siden de
sejlede ud af havnen første dag.
God fornøjelse som udlejer.

MVH "Paranøja Alvin"

Fra : Carsten Holck

Dato : 22-09-03 14:44

Alvin wrote:
> [...]
> venner....for kommer der først penge mellem venner....så går det galt
> .....og går det galt....så går det rigtigt galt.

Nemlig - kontrakter skal laves mens man ikke har brug for den - så er der
stor chance for at man aldrig får brug for den

Carsten Holck

Der havde båd i 5 år sammen med en studiekammerat - med kontrakt - men uden
at den nogensinde blev brugt - heller ike da vi solgte båden

Fra : Lars Andersen

Dato : 22-09-03 19:48

"Carsten Holck" <cholck@malling.no-spam.com> wrote in message news:<bkmubg$k9a$1@sunsite.dk>...

> Nemlig - kontrakter skal laves mens man ikke har brug for den - så er der
> stor chance for at man aldrig får brug for den

OK, jeg er ikke overrasket over de kraftige advarsler. Det ligger blot
ikke til mig altid at tro det værste, og fakta er også at udlån/udleje
af bil/båd/hus osv. forekommer i et el. andet omfang. Jeg vil gerne i
'kontakt' med folk der ved og tror på at vi mennesker kan lave gode,
fornuftige aftaler - og som sagt, gerne nogle med gode erfaringer og
noget på skrift.
Men idéen med at 'afkigge' en standardkontrakt er noteret.
På en måde synes jeg at lejer har mindst samme 'skrupler', men hvis
det forsikringsmæssige er på plads, vil lejers skader jo ikke være
anderledes end hvis han selv var ejer. Det synes jeg er en vigtig
pointe, men det kræver at lejer ikke frygter lejemålet, at han føler
sig tilpas med ansvaret, ja netop føler at det jo ikke er værre end
hvis han selv ejede skibet.
Men en simpel sag er jeg da enig i det ikke er - derfor også godt at
få det vendt her i forummet.

vh. Lars A.

Fra : Alvin

Dato : 22-09-03 21:43

Kære Lars
Du skriver:
[...]

Hvad vil du med successhistorier...dem kan du da ikke lære noget af. Hvis du
vil have noget på skrift, der er dårligere end en professionel kontrakt, som
er udfærdiget af jurister for netop at beskytte udlejer......så fatter jeg
ikke hvor du vil hen. Du kan eventuelt tage en professionel kontrakt og så
slette hver anden linie så får du et produkt der kan anvendes mellem venner
men intet er værd, hvis uheldet er ude. Hvis det virkelig er dine venner kan
de vel forså at du vil beskytte dem som venner og samtidig beskytte din
båd....med mindre du er hovedrig og ikke mener det er nødvendigt.......men
så havde du vel ikke postet dit indlæg. Uden at dømme dig eller være
uforskammet så virker det som om at du sidder mellem to stole og har "lovet"
at de kan leje båden men samtidig er berettiget nervøs for dit skib...men
det tør du ikke fortælle dine venner. Du kan sagtens komme i kontakt med
fantaster, der tror på det gode og kan bekræftige dig i...... som du skriver
"vi mennesker kan lave gode, fornuftige aftaler",..... men hvad vil du med
dem....hvor er de når der er penge = uvenskab mellem dig og dine venner. Jeg
beundrer dig for at du tror på det gode i folk for det skal man
anstændighedsvis......men der er ikke det samme som at man skal være naiv.
Som du kan læse er det her noget der optager mig. Jeg har med held lånt min
båd ud flere gange uden nogen former for kontrakter jeg har enddog fået en
"ny" påhænsmotor til 13.000 kr. da den "faldt" af under et udlån. Altså nema
problema....men jeg har til gengæld mistet en god ven grundet skaldede
4800.- kr i fm. leje af en lejlighed hvor vi ikke havde en ordentlig
aftale...og vi begge holdt på vores ret...han fik i øvrigt sine penge men
det er jo en ringe trøst.

For sidste gang i denne tråd

Alvin

Fra : Lars Andersen

Dato : 23-09-03 09:05

Hej Alvin

Tak for dit engagerede indlæg - jeg suger til mig! Nej jeg har ikke
lovet nogen noget, er blot meget 'på forkant' med muligheden. Faktisk
er det da et interessant emne, sådan generelt, da det også handler om
hvad venskab er. F.eks. kan man have den forståelse, at venskab er når
man bare ved at man vil optræde ansvarlig, altså erstatte hvad man
ødelægger. Med denne forståelse vil man så nok også mene at hvis en
relation mellem 2 går i vasken for 4800,- spir, så var det ikke
venskab.
Nå, men det kan jo udvikle sig helt filosofisk det her.
Men Alvin, tak alligevel.

vh. Lars A.