Jagt med salonriffel
Fra : Hans-Henrik Pedersen

Dato : 21-09-03 15:14

Hej alle

Jeg sad sammen med nogle jagtvenner og vi kom til at tale om hvorvidt det er
lovligt at gå på jagt med salonriffel uden at have riffeltilladelse. Det er
en selvfølgelighed at våbentilladelsen og dermed også jagttegn er på plads.
Så spørgsmålet er: Må man jage med salonriffel kun med våbentilladelse, uden
af have bestået riffelprøven?

mvh Hans-Henrik

Fra : Peder Porse

Dato : 21-09-03 15:17

Ja, riffeltilladelsen kræves kun til jagt med centraltændnede våben.
pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 21-09-03 18:47

On Sun, 21 Sep 2003 16:17:09 +0200, Peder Porse <pp@pederporse.dk> wrote:

>Ja, riffeltilladelsen kræves kun til jagt med centraltændnede våben.

Kan du dokumentere det?

Jeg erindrer ikke fra min Jagttegnsundervisning at det var et spørgsmål om
rand/centraltænding. Jeg har selv forsøgt at undersøge det og eks. Jagtlovens
paragraf 40 skelner mellem glatløbede og riflede våben og salonrifler er jo
riflede våben. Der er dog en række cirkulærer og bekendtgørelser som er med til
at regulere dette, men intetsteds har jeg kunnet finde at tændingsformen er
afgørende.

Man kan jo også anskue det udfra sikkerhedsafstande:

400 m maks for lovlige haglegeværer og haglammunition.
2000 m salonriffel
3000 m salonriffel magnum
>5000m riffel

Men kan du dokumentere det, vil jeg da lade mig overbevise. Indtil da tror jeg
lige at Hans-Henrik skal klappe hesten.
--
Venlig Hilsen
Kim Kolmorgen

Fra : Preben Nielsen

Dato : 21-09-03 22:41

Hvis man kigger i lærebogen Vildt og jagt kapitel 1 side 7 under
riffelprøven står der " Jagt med riffel ( riffel i hvilken der anvendes
ammunition med centraltænding ) må kun udøves af personer der har bestået
riffelprøven "

Mvh.
Preben Nielsen
Jagttegnsunderviser

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 22-09-03 14:10

On Sun, 21 Sep 2003 23:41:24 +0200, "Preben Nielsen" <preben-d@nielsen.mail.dk>
wrote:

> [...]
>riffelprøven står der " Jagt med riffel ( riffel i hvilken der anvendes
>ammunition med centraltænding ) må kun udøves af personer der har bestået

Ja - det kan jeg jo godt se. Så det er jo sikkert rigtigt, men for at være 100%
sikker ville jeg da meget gerne se en henvisning til en lov/bekendtgørelse, da
det jo er det der er afgørende og ikke lærebogen. Jeg har som sagt selv forsøgt
at finde det, men er ikke i stand til at finde et entydigt svar (hverken den ene
eller den anden vej).

Fra : Peder Porse

Dato : 24-09-03 18:40

Kim Kolmorgen wrote:

> [...]
> riflede våben. Der er dog en række cirkulærer og bekendtgørelser som er med til

Ja, det kan jeg: Jagttegnsbekendtgørelsen § 11 stk. 5

Venlig hilsen

Fra : Peder Porse

Dato : 24-09-03 18:43

Glemte lige et link: