Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Friværdi ?
Fra : Gitta Mogensen

Dato : 18-09-03 11:13

Hejsa I Gruppen

Nogle Venner af os har netop fået (gen) Vurderet deres hus, som de for ca.
5 år siden købte. Huset blev købt for ca. 1 Million, og er nu Vurderet af et
nyt kreditforenings-selskab til cirka 1.2 Million. Altså en friværdi på ca.
160.000

Men så starter problemerne, Banken siger nemlig at det pantebrev på cirka
150.000 som der er i Huset, skal indfries først. Altså kan man ikke bruge
friværdien til at nedbringe "Gammel" Dyr gæld, ny bil eller ligende.

Kan det være rigtigt, at man ikke kan råde over friværdien, ved en ny
låneoptagelse hos et kreditforenings-selskab, Hvis ikke pengene bruges
direkte på Huset ?

/Gitta

Fra : David T. Metz

Dato : 18-09-03 14:35

Gitta Mogensen skriblede:
> [...]
>
> Kan det være rigtigt, at man ikke kan råde over friværdien, ved en ny
> låneoptagelse hos et kreditforenings-selskab, Hvis ikke pengene bruges

Kreditforeningslånet kan kun dække 80% af prisen. For at svare ordentligt
på dit spørgsmål må man vide, hvad restgælden er nu og hvordan den er
fordelt på realkreditlån og pantebrev/banklån.

Hvordan når du fx frem til at "friværdien" er 160.000? Er den samlede gæld
i huset ca. 1 mio.?

Kort fortalt: med en vurdering på 1,2 mio. vil et realkreditlån højst kunne
være 960.000,- Dvs. "friværdien" til realkreditbelåning er "nuværende
hovedstol" minus 960.000.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Daniel Birch

Dato : 18-09-03 20:10

"Gitta Mogensen" <hojben@FJERN_DET_MED_STORTc.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kan det være rigtigt, at man ikke kan råde over friværdien, ved en ny
> låneoptagelse hos et kreditforenings-selskab, Hvis ikke pengene bruges

Se Davids svar.

Jeg gætter på, at prioriteterne i jeres hus pt. ser sådan her ud:

1. Kreditforening
2. Privat pantebrev
3. evt. ejerpantebrev til bank

Problemet opstår, fordi kreditforeningen ikke vil ligge efter et privat
pantebrev. Derfor skal pantebrevet (alstå nr. 2) acceptere, at nr. 1 bliver
udvidet (lånet forhøjes). Det er der rigtig mange pantebreve, der ikke
tillader.

Men det er svært at sige noget konkret uden at få lidt tal koblet på.

mvh
Daniel

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-09-03 18:33

Daniel Birch wrote:

> [...]
> udvidet (lånet forhøjes). Det er der rigtig mange pantebreve, der ikke

Jeg gætter på at det er en proff. pantebrevsudsteder, der er placeret
som prioritet nr 2.
Og de kræver en indfrielse på den effektive rente, dvs restgæld
omregnet til dagskurs, dvs ca 1,3 gange det I lånte,

åhja, kunne vi dog blot sælge lidt privat rådgivning...

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : J. Nielsen

Dato : 23-09-03 23:00

"Erik G. Christensen" wrote:

> [...]
> Og de kræver en indfrielse på den effektive rente, dvs restgæld
> omregnet til dagskurs, dvs ca 1,3 gange det I lånte,

.....Hvilket er rimelig usandsynligt - vi er nok nærmere i kurs 100
eller noget der ligner. Dit forslag lyder urealistisk.

> åhja, kunne vi dog blot sælge lidt privat rådgivning...

Ja, du gør da en ihærdig indsats ...

Mvh.

J. Nielsen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-09-03 14:37

"J. Nielsen" wrote:

> ....Hvilket er rimelig usandsynligt - vi er nok nærmere i kurs 100
> eller noget der ligner. Dit forslag lyder urealistisk.

Nå, du kender ikke inkonvertible pantebreve ?

Svjh er det næsten standard i handel med sommerhuse, så sælger kan få
del i "pensions"opsparingen

Fra : J. Nielsen

Dato : 26-09-03 09:38

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message

> Nå, du kender ikke inkonvertible pantebreve ?

Jo tak.

> Svjh er det næsten standard i handel med sommerhuse...

For det første er der jo ikke tale om et sommerhus i denne tråd, men
en helårsbolig. For det andet husker du i hvert fald forkert såfremt
du mener at inkonvertible pantebreve er standard i handel med
sommerhuse. Prøv lige at ajourføre din viden på dette område.

> så sælger kan få del i "pensions"opsparingen

For det tredje er det jo yderst sjældent at pantebrevet ikke omsættes
til kolde kontanter til sælger og så kan sælger jo stort set være
ligeglad med indfrielsesvilkår og pantebrevsformularen iøvrigt...

Mvh.

J. Nielsen