Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Alex hoppede på limpinden !
Fra : Anders

Dato : 17-09-03 22:46

Mange danskere bliver for tiden overdænget med mails fra Afrika, som lover millioner
af dollars, hvis bare man følger instrukserne. Det kan virke naivt at hoppe på limpinden,
men det er der alligevel nogle, der gør.

Alex hoppede på limpinden
Alex Johansen er en af dem, der ville forfølge lykken i form af 5% af 24,5 millioner
dollars. Han lod sig dupere af mail-skrivernes professionelle formuleringer og ikke mindst
af udsigten til skovle nogle millioner kroner ind på sin bankkonto.

http://www.dr.dk/nyheder/tv/Kontant/article.jhtml?articleID=121077

Har du nogensinde svaret på en Nigeria-mail?
Ja
Nej

Det hele forekom ganske enkelt. Der var nemlig ikke noget at tabe - i første omgang.
Det drejede sig bare om at åbne en konto i Danmark, som er gratis at oprette og så ville
pengene strømme ind. Troede han, for i næste mail opstod der nogle komplikationer.

Betal straks 8000 dollars
Pludselig skulle der betales 15.300$ ellers ville den nigerianske stat tage pengene.
Alex får efter flere mails frem og tilbage pruttet beløbet ned på 8000$, svarende til knap
53.000 kroner. Pengene skal skaffes hurtigt og afleveres på et hotel i Amsterdam.

Alex Johansen kører afsted på sin motorcykel og møder på hotellet i Amsterdam to
afrikanske mænd, der får de 8000$, skriver en kvittering og forlader hotellet.

Alex Johansen lod sig fuppe af afrikanske svindlere

Røde mærker på sedlerne
Her tror Alex, at historien slutter med, at de har snydt ham, men tre dage senere
tropper flere afrikanere op i et par dyre biler og tager ham med til et andet hotel, hvor
han får præsenteret en kuffert med en masse dollar-sedler i. Problemet er bare, at der er
et rødt mærke på hver seddel og det forsvinder, når man hælder en bestemt vædske på dem.
Alex får at vide, at vædsken koster 250.000 dollars for halvanden liter og det skal han
betale, før han kan få sine 5%.

Alex Johansen indser nu, at han er fuppet og tager hjem med uforrettet sag og cirka
100.000 kroner fattigere inklusive rejseudgifter. Han henvender sig til politiet i USA,
England, Nigeria og Danmark, så de kan efterforske sagen.

Politiet følger udviklingen
Herhjemme følger Bagmandspolitiet udviklingen, men har ikke til hensigt at
efterforske sagerne. En vigtig årsag er, at det ville blive for omkostningsrigt at følge
de mange spor rundt i Europa for måske til sidst at ende i et eller andet afrikansk land.

Politiets eneste råd til danskere, der modtager sådanne Nigeria-mails er at trykke
hårdt og kontant på Slet-knappen.

Links:

Læs seneste nyt om Nigeria-breve hos IT-sikkerhedstjenesten CERT

BBC har beskæftiget sig med Nigeria-

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-09-03 22:52

"Anders" <Xbolten@ofir.dk> writes:

> [...]
> Afrika, som lover millioner af dollars, hvis bare man følger
> instrukserne. Det kan virke naivt at hoppe på limpinden, men det er

Det er da noget der er stået på i laaaang tid efterhånden. Man skal
efter min mening være temmelig naiv for at hoppe på den.

Men der er da nogen der fik lidt sjov ud af det for 7 år siden:
<http://www.sickhumor.dk/Epost/Jose/index.html>.

FUT: dk.snak.off-topic

--
Jacob - www.bunk.cc
People who make no mistakes do not usually make anything.

Fra : Uffe Holst

Dato : 18-09-03 08:38

In an article of 17 Sep 2003 Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Det er da noget der er stået på i laaaang tid efterhånden. Man skal
> efter min mening være temmelig naiv for at hoppe på den.

Ja, jeg har set dem i mange år, men i øjeblikket kommer der rigtig
mange af dem, så at sige "for tiden overdænget" er da meget korrekt.

--
Uffe Holst

Fra : Keld H. Mikkelsen

Dato : 17-09-03 23:49

"Anders" <Xbolten@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
omkostningsrigt at følge
> de mange spor rundt i Europa for måske til sidst at ende i et eller andet

En yderst fornuftig disponering af Bagmandspolitiet. Det kunne da også lige
passe at skatteydernes penge skulle bruges til at efterforske sådanne sager,
hvor nogle har opført sig så naivt.

mvh. Keld H. Mikkelsen
http://www.jernbanebilleder.dk

Fra : Rasmus Mejer Christe~

Dato : 18-09-03 02:26

Hvis det har interesse kan man gå ind på www.scamorama.com og læse om folk
der har taget godt og grundigt pis på disse "scammers" - stor
underholdningsværdi! :)

Fra : [DK6400] Brian Balde~

Dato : 18-09-03 13:17

Halløjsa Rasmus.

Der leverede du godt nok efteråret joke.
Har siddet og pløjet dem igennem......i _timer_

Du har leveret stof og en diabolsk inspiration til at gå i lag med
dem.....gnæk gnæk gnæk.

1000 tak

Brian

Fra : enlight

Dato : 18-09-03 13:39

[DK6400] Brian Baldersbaek wrote:
> [...]
> Har siddet og pløjet dem igennem......i _timer_
>
> Du har leveret stof og en diabolsk inspiration til at gå i lag med

Hehe, forstår dig godt - det kan være pænt skægt. Bare lige husk at du
ikke skal møde dem personligt, eller udlevere navn / adresse.

Den nigerianske/afrikanske mafia står ret højt på listen over
"People-ya-dont-wanna-fuck-with" (tm)

De er pæææææææææææænt skrupelløse oveni deres forskruede hoveder.

------------
enlight

Fra : [DK6400] Brian Balde~

Dato : 18-09-03 13:58

"enlight" <nospam@nospam.dk> skrev

> Hehe, forstår dig godt - det kan være pænt skægt. Bare lige husk at du
> ikke skal møde dem personligt, eller udlevere navn / adresse.

Kunne aldrig falde mig ind.

> Den nigerianske/afrikanske mafia står ret højt på listen over
> "People-ya-dont-wanna-fuck-with" (tm)

Tager man et kig på de røde historier, altså hvor det lykkedes at hive
penge, fotos
eller guld ud af scammerne, får man et interessant indtryk af det kollosale
vid,
der unægteligt må husere rundt på Net-Café-besøgende håbefulde drengerøv
i Nigeria.

Dog...ingen tvivl. Man skal nok afholde sig fra, at møde dem.
Man bliver skudt, bollet i røven og frarøvet alt. Bye bye, life.

> De er pæææææææææææænt skrupelløse oveni deres forskruede hoveder.

Nej...de er fattige....også på penge.

Men hold kæft for en griner. Uha...man er stadig øm i maven

Brian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-03 17:39

[DK6400] Brian Baldersbaek skrev:

>Nej...de er fattige....også på penge.

Jeg har læst at Nigeriascam er en milliardindustri.

--
Bertel

Fra : Nick

Dato : 18-09-03 17:47

> Jeg har læst at Nigeriascam er en milliardindustri.

Der er nok en milliardomsætning, men det er næppe en egentlig industri...

/Nick

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-03 18:01

Nick skrev:

>Der er nok en milliardomsætning, men det er næppe en egentlig industri...

De producerer da tabere ...

--
Bertel

Fra : [DK6400] Brian Balde~

Dato : 18-09-03 15:40

Altså.......Der er i særdeleshed én, der tager kegler.

Det er "IAMA DILDO".
Den er så morsom, at man tager sig i, at gå rundt på gaden og grine fjoget.
Imponerende !!!
At se den stupide scammer stå og lade sig fotografere......at han har
_gjort_ det......narret i sin egen grådighed...er toppen !

Brian

Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-09-03 05:31

Anders skriver:

> Mange danskere bliver for tiden overdænget med mails fra Afrika, som lover millioner
> af dollars, hvis bare man følger instrukserne. Det kan virke naivt at hoppe på limpinden,
> men det er der alligevel nogle, der gør.

Det er da pisse morsomt at kommunikere med de såkaldte "nigerianere".
JEg har trukket et par stykker rundt ved næsen.

Klaus
det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-03 10:07

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> JEg har trukket et par stykker rundt ved næsen.

Du drømmer.

--
/Gevaldi
Har du mere end 4 linier i din signatur så læs her:

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-09-03 15:20

Gevaldi skriver:

> Du drømmer.

Er du klar over, hvor vilde de er, når man når ud på den 6-7 mail med
dem ?

Fra : Zaphod

Dato : 18-09-03 06:58

Kan også anbefale www.quatloos.com hvor man i "The Brad Christensen files"
kan følge Nigerianerne blive "scammet tilbage" :)

Fra : complex@pc.dk

Dato : 18-09-03 09:22

Det er "stort" af Alex at stå frem
hvor mange af vi andre turde det!

godt gået Alex !

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Keld H. Mikkelsen

Dato : 19-09-03 02:35

<complex@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Det er "stort" af Alex at stå frem
> hvor mange af vi andre turde det!
>
> godt gået Alex !

Hvorfor synes du at det er "stort" at Alex har gjort sig selv grundigt til
grin på landsdækkende TV ?

Det er vel ikke et spørgsmål om at turde/ikke turde, men nærmere om det nu
virkeligt er klogt i forhold til sin
omgangskreds/arbejdsplads/forretningsforbindelser osv. at vedgå offentligt
at man har været så naiv.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-09-03 11:00

Keld H. Mikkelsen wrote :

> [...]
> det nu virkeligt er klogt i forhold til sin
> omgangskreds/arbejdsplads/forretningsforbindelser osv. at vedgå

Hvad tror du har størst effekt i forhold til at advare folk imod disse
svindlere?

1.
Morten Lykkegaard (TV-Avisen), der i sit fine jakkesæt fortæller seerne
at nu skal de søreme passe på med at svare på disse emails.

eller

2.
Alex der i detaljer fortæller om sine oplevelser og om hvorfor han de
enkelte steder valgte at tro (endnu mere) på det de sagde

?

Jeg sad da også flere gange under udsendelsen og tænkte at nu måtte ti-
øren da snart falde, men de forstår åbenbart at vise folk de rigtige
ting, så man hopper på den.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Svar til gruppen og ikke til mig privat !
Skriv under det du svarer på - www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Andy

Dato : 18-09-03 17:46

> Alex hoppede på limpinden

Gud ske tak og lov for det!

Hvis han ikke var blevet narret, så havde han været medskyldig i tyveri af
et fremmed lands statsmidler.

Hvem kan have ondt af en mand som både er grådig, moralsk anløben og dum på
samme tid.

Andy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-03 17:53

Andy skrev:

>Hvis han ikke var blevet narret, så havde han været medskyldig i tyveri af
>et fremmed lands statsmidler.

Nemlig. Det er et forhold der ofte glemmes.

>Hvem kan have ondt af en mand som både er grådig, moralsk anløben og dum på
>samme tid.

Næ, jeg har også svært ved det.

--
Bertel

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 18-09-03 18:13

"Andy" <aaa_2500X@hotmail.com> writes:

> Hvis han ikke var blevet narret, så havde han været medskyldig i tyveri af
> et fremmed lands statsmidler.

"You can't con an honest man" -- P.T.Barnum

Selvfølgelig kan man det, men noget er der alligevel om snakken.

Fra : Karina og Christian

Dato : 18-09-03 18:56

"Andy" <aaa_2500X@hotmail.com> wrote in message
[klip]

> [...]
> et fremmed lands statsmidler.
>
> Hvem kan have ondt af en mand som både er grådig, moralsk anløben og dum

Helt, helt enig.

Jeg har mere end almindelig svært ved at se, hvordan man på nogen måde kan
se det sjove i endsige have ondt af en person, der ønsker at være med til at
smugle midler fra et fattigt lands statskasse ud for selv at få en del af
pengene. Jeg finder det *u*almindeligt frastødende - og efter min
overbevisning skulle han - hvis det ellers havde været muligt - prompte
straffes for forsøg på en eller anden af berigelsesforbrudelserne. Tænk at
man vil være sig selv bekendt

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Per V. Klüver

Dato : 18-09-03 20:16

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> straffes for forsøg på en eller anden af berigelsesforbrudelserne. Tænk at

Nu så jeg ikke pågældende udsendelse, men umiddelbart vil jeg da mene at den
gode man faktisk har begået noget kriminelt. Hvidvaskning af sorte penge er
da ulovligt - og jeg mener da også at medvirken er?

Per K.

---

Fra : Karina og Christian

Dato : 18-09-03 20:55

"Per V. Klüver" <pvk@imv.au.dk> wrote in message
[klip]
> Nu så jeg ikke pågældende udsendelse,

Det gjorde jeg heller ikke.

> men umiddelbart vil jeg da mene at den
> gode man faktisk har begået noget kriminelt. Hvidvaskning af sorte penge
er
> da ulovligt - og jeg mener da også at medvirken er?

Det vil det utvivlsomt være. Men nu skete forbrydelsen med at tømme Nigerias
statskasse jo heldigvis ikke, hvorved der så følgelig ikke er sket nogen
egentlig forbrydelse.

Men som sagt: Han burde - efter min mening - kunne straffes for forsøg på en
af berigelsesforbrydelserne.

Med fare for at gentage mig selv: Jeg væmmes virkelig ved sådanne mennesker

Med venlig hilsen
Karina

Fra : [DK6400] Brian Balde~

Dato : 19-09-03 11:59

"Karina skrev
> Det vil det utvivlsomt være. Men nu skete forbrydelsen med at tømme
Nigerias
> statskasse jo heldigvis ikke, hvorved der så følgelig ikke er sket nogen
> egentlig forbrydelse.

Tør dog fråden af munden.
Sagen er jo, at der ikke er nogle statsmidler at forbryde sig på, til at
starte med.
Hele lortet er svindel og humbug fra ende til anden.

> Men som sagt: Han burde - efter min mening - kunne straffes for forsøg på
en
> af berigelsesforbrydelserne.

Uanset hvad.....så skal der være nogle realistiske midler til at starte med,
at forbryde sig på.
Det har der aldrig været.

> Med fare for at gentage mig selv: Jeg væmmes virkelig ved sådanne
mennesker

Med fare for at gentage mig selv, så væmmes jeg ved mennesker, der pudser
glorie.
De har selv lig i lasten, hvilket gør det til en noget skinger omgang.

Nej....jeg synes også det er flot af Alex at stå frem uanset hvad man måtte
mene om hans intentioner.
Hans pointe var jo, at forhindre andre i, at falde i samme grøft.

Brian

Fra : Karina og Christian

Dato : 19-09-03 12:09

"[DK6400] Brian Baldersbaek" <ElskerJegSpam@stofanet.dk> wrote in message
[klip]
> Sagen er jo, at der ikke er nogle statsmidler at forbryde sig på, til at
> starte med.

Det *tror* de folk jo der er.

> Hele lortet er svindel og humbug fra ende til anden.

Øh ja; men folk *tror* jo øjensynligt i deres uendelige visdom, at de ville
kunne få fingre i dele af et fattigt lands statsmidler.

> Med fare for at gentage mig selv, så væmmes jeg ved mennesker, der pudser
> glorie.
> De har selv lig i lasten, hvilket gør det til en noget skinger omgang.

Nope. Der er i *den* grad forskel på, hvad man gør sig skyldig i. Dette her
er så absolut en af de mere ækle ting.

> Nej....jeg synes også det er flot af Alex at stå frem uanset hvad man
måtte
> mene om hans intentioner.
> Hans pointe var jo, at forhindre andre i, at falde i samme grøft.

Jeg øsnker, at der vil være flere af hans slags, der "fald i samme grøft" og
taber en frygtelig masse penge. Moralen kan de jo ligesom ikke miste, for
sådan en er de så afgjort ikke i besiddelse.

Karina

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-09-03 23:30

"Per V. Klüver" <pvk@imv.au.dk> writes:

> Nu så jeg ikke pågældende udsendelse, men umiddelbart vil jeg da mene at den
> gode man faktisk har begået noget kriminelt. Hvidvaskning af sorte penge er
> da ulovligt - og jeg mener da også at medvirken er?

Nævnte de ikke en sag i Norge, hvor en gut var blevet dømt for
(medvirken til) hvidvaskning af penge udelukkende fordi han *troede*
at han var i gang med en hvidvaskning, mens han i virkeligeheden bare
blev snydt. Han handlede altså i ond tro.

--
Jacob - www.bunk.cc
You never get a second chance to make a first impression.

Fra : Hans Paulin

Dato : 19-09-03 00:11

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Nævnte de ikke en sag i Norge, hvor en gut var blevet dømt

....jo...
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-03 16:27

Jeg ville ingen skrupler have ved at stjæle 25 millioner fra den danske
statskasse, ville blot se det som tilbagebetaling af alle de afgifter og
skatter jeg er blevet frarøvet uden anden grund end at financiere enlige
mødre og indvandrere......

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-09-03 20:23

Mick FTW skriver:

> [...]
> statskasse, ville blot se det som tilbagebetaling af alle de afgifter og
> skatter jeg er blevet frarøvet uden anden grund end at financiere enlige

Og så vil du have os andre til at betale det hele ?

Vær glad for at der er nogen der gider at betale til dig, hey, du har
vel gået i skole, hvem har betalt det ?

Fra : Michael Nielsen

Dato : 20-09-03 01:55

"Mick FTW" <Mick[at]cbvision[prik]dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> statskasse, ville blot se det som tilbagebetaling af alle de afgifter og
> skatter jeg er blevet frarøvet uden anden grund end at financiere enlige

Det kan vi hurtigt ordne Mick.
Du skal bare overføre 10.000 kr. til min konto. Så ved jeg, du er en sikker
forbindelse.
Derefter overfører jeg de 25 millioner kr., som jo retligt er dine, til din
konto, og vi deler i porten.
Hvis du er frisk på det, så har du misforstået pointen med tråden.

Michael

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-09-03 19:52

Men der er 1 ting jeg ikke forstår.

Da jeg fik mit første Nigeria brev (og det var før at scammet blev
almindeligt kendt) var jeg naturligvis nysgerrig. Jeg søgte på de
forskellige navne på banker (noget som Alex gør sent i sit forløb),
afsendere osv., og fik naturligvis allerede der links op med scammet
beskrevet.

Der er altså ingen undskyldning for ikke at lave almindelig research, når
det er så hamrendede nemt.

Dengang forestillede jeg mig det var drengerøve på net cafe'er og skoler der
sad og lavede disse breve, men DET er det vist ikke helt alligevel.

Jesper