Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Lån til lejlighed
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 17-09-03 11:54

Hej!

Jeg har netop fået et "lånebevis til køb af ejerbolig" fra Nordea -
jeg skal have købt mig en ejerlejlighed.

Jeg er ikke den store haj til sådan noget, men har fået at vide, at
det er en god idé at have sådan et lånebevis med "på forhånd".

Men men men - er det nu også en god idé at låne pengene hos Nordea? Så
vidt jeg kan forstå, så er det oftest de små banker, der giver de
bedste renter ved både indlån og udlån? Jeg valgte Nordea, da det er
min bank i forvejen, og jeg har det fint med min bankrådgiver. Men
selvfølgelig spiller økonomien også ind - hvor meget er der at spare
på sådan noget?

Skal jeg blot bruge Nordea - eller skal jeg kigge mig om andre steder?
Skal jeg evt. tage lånebeviset med i en anden bank og spørge om de kan
gøre det bedre - hvordan skal jeg gribe det an.

FUT: dk.penge

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/
- også Siemens M55, S55, C55 samt SonyEricsson T610

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 17-09-03 12:08

>Skal jeg blot bruge Nordea - eller skal jeg kigge mig om andre steder?
>Skal jeg evt. tage lånebeviset med i en anden bank og spørge om de kan
>gøre det bedre - hvordan skal jeg gribe det an.

Det skader jo aldrig at prøve.

Men hvad er dit øvrige engagement i Nordea? Nordea kører jo meget på
deres "Ingen krejleri" og jo højere dit samlede engagement er (i kr.)
jo bedre rente får du.

Jeg har f.eks. kreditforeningslån i Nordea Kredit, boliglån i Nordea,
Lønkonto, kassekredit, børneopsparing, pensionsopsparing og
forsikringer i Tryg.

Dette gør mit samlede engagement rimelig højt (Læs: jeg skylder en
helvedes masse penge) og får en god rente på alle mine lån. Så hvis du
har andet end boliglån i Nordea, så kan renten faktisk være meget fin.

Nu læser jeg dit indlæg som at det kun er et banklån og ikke et
kreditforeningslån. Så burde der være basis for at handle ved andre
banker.

Mvh. Brian

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 17-09-03 12:33

Brian B. Christensen skrev:

>Det skader jo aldrig at prøve.

Spørgsmålet er HVOR jeg skal forhøre mig? Der findes jo andre store
banker (BG, DB, Jyske osv), men som sagt, så mener jeg flere gange at
have hørt, at det er de små banker man kan få gode tilbud i.

>Men hvad er dit øvrige engagement i Nordea? Nordea kører jo meget på
>deres "Ingen krejleri" og jo højere dit samlede engagement er (i kr.)
>jo bedre rente får du.

Jeg har alt samlet i Nordea - både det private og firmaets.

>Dette gør mit samlede engagement rimelig højt (Læs: jeg skylder en
>helvedes masse penge) og får en god rente på alle mine lån. Så hvis du
>har andet end boliglån i Nordea, så kan renten faktisk være meget fin.

Jeg har ingen lån pt. Nordea har til gengæld en god sjat af mine penge

>Nu læser jeg dit indlæg som at det kun er et banklån og ikke et
>kreditforeningslån. Så burde der være basis for at handle ved andre
>banker.

Sammen med lånebeviset er der et finansieringsforslag. Nordea kredit
på 5% og Banklån på 6,5%. Er der andre informationer der er relevante,
så giv lyd - jeg er ikke så stærk i det her.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : anders majland

Dato : 17-09-03 13:08

> Sammen med lånebeviset er der et finansieringsforslag. Nordea kredit
> på 5% og Banklån på 6,5%.

Uden at kende Nordea Kredit, så antager jeg at de 5% er fastforrentet i
hele lånets løbetid. Så kan der sikkert spares lidt ved istedet at tage
et rentetilpasningslån istedet (med den risiko der nu er på det.)

Men kig også på stiftelsesomkostningerne - der kan være noget at spare.

Men prøv evt at sammenling med online bankerne som skandiabank, nextbank
og hvad de nu ellers hedder (oversigt på www.mybanker.dk )

/A

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 17-09-03 13:10

anders majland skrev:

>Uden at kende Nordea Kredit, så antager jeg at de 5% er fastforrentet i
>hele lånets løbetid.

Det står ikke rigtig nogle steder, men det virker da meget rigtigt, at
det er sådan.

>Så kan der sikkert spares lidt ved istedet at tage
>et rentetilpasningslån istedet (med den risiko der nu er på det.)

Umiddelbart har jeg det bedst med fastrente, den er vel også lav lige
nu?

>Men kig også på stiftelsesomkostningerne - der kan være noget at spare.

Umiddelbart kan jeg ikke finde noget på de papirer jeg har?!

>Men prøv evt at sammenling med online bankerne som skandiabank, nextbank
>og hvad de nu ellers hedder (oversigt på www.mybanker.dk )

Jeg tager et kig, tak.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : anders majland

Dato : 17-09-03 14:46

> Umiddelbart har jeg det bedst med fastrente, den er vel også lav lige
> nu?

Alt er relativt - den var noget laver i juni/juli.

/A - der har 6% 2022 hos totalkredit.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 17-09-03 13:17

>Men kig også på stiftelsesomkostningerne - der kan være noget at spare.

Jeg ved godt at man ikke "må" tænke på den måde, men om
stiftelsesomkostninger er 3000, 5000 eller 7000 er ligemeget, når man
(som os) har taget omkostningerne med i lånet.

Det er garanteret sådan en som mig bankerne er glade for

Fra : D.u.n.k.

Dato : 17-09-03 12:13

> [...]
> Skal jeg evt. tage lånebeviset med i en anden bank og spørge om de kan
> gøre det bedre - hvordan skal jeg gribe det an.

Nu hvor vi taler om lån til ejerbolig må det antages, at lånebeviset gælder
et realkreditlån (op til 80 %) og boliglån for resten - eller hvad ?

For realkreditlånets vedkommende er forskellen fra institutut til institut
tilnærmelsesvis ens, så der er reelt ikke noget at hente. I det omfang vi
taler om banklån er det muligt, men der bør ikke være nogen væsentlig
forskel, når banken betragter dig som 'elite' kunde. Det er dog nemt at
undersøge ved at ringe til et par stykker af de andre banker og checke, hvad
de evt. vil kræve i rente.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 17-09-03 12:38

D.u.n.k. skrev:

>Nu hvor vi taler om lån til ejerbolig må det antages, at lånebeviset gælder
>et realkreditlån (op til 80 %) og boliglån for resten - eller hvad ?

Ja. Der er i øvrigt blevet medregnet en udbetaling på 76.000 (6%), på
den lejlighed jeg har kig på lige nu.

> [...]
>undersøge ved at ringe til et par stykker af de andre banker og checke, hvad

Jeg kan godt have mit kreditforeningslån i Nordea og det andet lån i
en anden bank? Er der nogen idé i det, eller skal jeg måske prøve at
få andre tilbud og vise dem til Nordea - for eventuelt at få dem til
at give mig det samme eller noget bedre?

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : D.u.n.k.

Dato : 17-09-03 12:51

> [...]
> få andre tilbud og vise dem til Nordea - for eventuelt at få dem til
> at give mig det samme eller noget bedre?

Du kan sagtens have kreditforeningslån et sted og banklån et andet sted og
for den sags skyld dine indlån et tredje sted. Banken har ikke noget krav på
et helkundeforhold, men engang imellem har det nok indflydelse på de tilbud
du får.

Med de oplysninger du har givet vil det være marginalt, hvad du kan hente
ved at checke markedet.
Du kan i stedet overveje om realkreditlånet skal være et 'almindeligt' lån
eller et rentetilpasningslån. Det kan giive dig op til et par 5 her og nu,
men risiko for at tabe dem senere.
Banklånet for du nok ikke meget under 6,5 % ved at spørge andre - jeg vil da
ikke afvise du kan skære en procent af, men husk renten er
fradragsberettiget så du mærker ikke forskellen fuldt ud.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 17-09-03 13:12

D.u.n.k. skrev:

>Banklånet for du nok ikke meget under 6,5 % ved at spørge andre - jeg vil da
>ikke afvise du kan skære en procent af, men husk renten er
>fradragsberettiget så du mærker ikke forskellen fuldt ud.

Den er allerede faldet til 6,25%! Nah, jeg læste det bare som 6,5% i
farten

Ang. rentetilpasning, er der ikke stor risiko for at renten stiger -
så er det ikke et godt tidspunkt at lade være med at få sådan et lån
(med rentetilpasning) - eller?

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : David T. Metz

Dato : 18-09-03 14:26

Lasse Hedegaard skriblede:

> Ang. rentetilpasning, er der ikke stor risiko for at renten stiger -
> så er det ikke et godt tidspunkt at lade være med at få sådan et lån
> (med rentetilpasning) - eller?

Mange råder til fastforrentede lån lige nu, fordi de vurderer at renten
ikke falder. Hvad der kan betale sig afhænger af hvad du tror
renteudviklingen vil være over den årrække du regner med at bo i
lejligheden. Er det kun få år kan det muligvis stadig være en god idé med
rentetilpasning - fx med 5-årig tilpasning, hvis du kun vil bo der 4-5 år.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-09-03 18:43

"David T. Metz" wrote:

> [...]
> rentetilpasning - fx med 5-årig tilpasning, hvis du kun vil bo der 4-5 år.

Jeg har ingen patentløsning, kun erfaring..

Beregn boligydelse på 30 år 5% obligationslån, her og nu

Brug den korteste rente, dvs F1 lån,

og iøvrigt uden ansvar..

Men de fastforrentede obl. lån kræver en rente på ca 7 - 8% før du kan
opkonvertere, og så igen et fald til nu rente,
tror du ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-09-03 13:04

> [...]
> Skal jeg evt. tage lånebeviset med i en anden bank og spørge om de kan
> gøre det bedre - hvordan skal jeg gribe det an.

Jeg aner ikke en hattefis om bolig, men jeg kan fortælle hvad min erfaringer
er med en "mindre" bank.
Da jeg stod og skulle låne $ til bilkøb ville min egen bank have 7000 i
omkostninger (!) - til pant i bil,livsforsikring og en hamper rente.
Så gik jeg over på den ande side af gade til en mindre bank, der kunn jeg
hente pengene næste dag og skulle give 500kr i omkostninger (samt renten var
1½% lavere).

Det kan bestemt betale sig at forhøre sig lidt og ikke stirre sig blind på
sin egen bank.

/Dennis

Fra : Henning

Dato : 17-09-03 16:36

On Wed, 17 Sep 2003 10:53:50 +0000 (UTC), Lasse Hedegaard
<laxxe@nospam.dk> wrote:

> [...]
>Skal jeg evt. tage lånebeviset med i en anden bank og spørge om de kan
>gøre det bedre - hvordan skal jeg gribe det an.

Ifølge nyeste nummer af Penge og Privatøkonomi, www.penge.dk, skulle
en ny kontoform hos SkandiaBanken være det nye hit.
Det kaldes en "alt i eet boligkredit" og er en blanding af en
kassekredit og boliglån, til lavere rente en boliglån normalt.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : anders majland

Dato : 17-09-03 19:57

> [...]
> Det kaldes en "alt i eet boligkredit" og er en blanding af en
> kassekredit og boliglån, til lavere rente en boliglån normalt.

Ny og nu - men de tager udgangspunkt i den offenlige vurdering og din
kredit kan så maks være 80% af denne. Jeg var også fristet men da jeg
købte til noget over vurderingen kunne det ikke betale sig for mig da
den resterende gæld så blev for dyr

/A

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 17-09-03 21:01

"anders majland" skrev:

> Ny og nu - men de tager udgangspunkt i den offenlige vurdering og din
> kredit kan så maks være 80% af denne.

Tager de udgangspunkt i den offentlige vurdering? Hvor fremgår det? Har
ikke kunne finde noget om det på deres hjemmeside.

Desuden kan man kun få bevilliget afdragsfri inden for 70 % af
vurderingen, mod normalt 80 %, hvis det er noget der tiltaler en.

Både Handelsbanken og Danske Bank (og sikkert også andre banker)
tilbyder samme type lån med pant i fast ejendom som Skandiabanken
tilbyder nu. Dog er det kun Skandiabanken jeg har set køre med
administrationsbidrag på 0,5 % af restgælden.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : anders majland

Dato : 18-09-03 09:57

> Tager de udgangspunkt i den offentlige vurdering? Hvor fremgår det?
> Har ikke kunne finde noget om det på deres hjemmeside.

Citat:" Belåning op til 80% af helårsboligens vurdering og 70% af
fritidshusets vurdering afhængig af ejendommens beliggenhed og
anvendelse, dog skal afdragsfrie lån ligge indenfor 70% for
helårsboliger og 60% for fritidshuse "

Jeg havde lidt emails frem og tilbage sidste år og deraf fremgik det at
helårsboligens vurdering er den offenlige vurdering - Så sparer de også
at skulle sende vurderingsfolk rundt...

> Desuden kan man kun få bevilliget afdragsfri inden for 70 % af
> vurderingen, mod normalt 80 %, hvis det er noget der tiltaler en.

Det nye i deres produkt er de afdragsfri perioder - Selve boligkreditten
har de haft længe

/A

Fra : anders majland

Dato : 18-09-03 10:09

> Jeg havde lidt emails frem og tilbage sidste år og deraf fremgik det
> at helårsboligens vurdering er den offenlige vurdering - Så sparer de
> også at skulle sende vurderingsfolk rundt...

I stand corrected - de har ændret kurs:"Som hovedregel tager vi
udgangspunkt i enten den seneste offentlige ejendomsvurdering eller den
aktuelle værdi. Den aktuelle værdi kan du f.eks. dokumentere, hvis din
bolig er handlet inden for det sidste år."

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-09-03 18:44

anders majland wrote:

> [...]
> aktuelle værdi. Den aktuelle værdi kan du f.eks. dokumentere, hvis din
> bolig er handlet inden for det sidste år."

Lad være med det,
lån er en handelsvare, der er svøbt ind i et skær af lovgivning.

Fra : anders majland

Dato : 22-09-03 20:09

> Erik G. Christensen
> Lad være med det,
> lån er en handelsvare, der er svøbt ind i et skær af lovgivning.

Lad være med hvad ?

/A

Fra : LowLifeDK

Dato : 17-09-03 18:36

> Jeg er ikke den store haj til sådan noget, men har fået at vide, at
> det er en god idé at have sådan et lånebevis med "på forhånd".

Har selv lige købt uden lånebevis og uden problemer.

Betalte du Nordea noget for ulejligheden for at lave dit lånebevis ?

Low

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 17-09-03 18:41

LowLifeDK skrev:

>Har selv lige købt uden lånebevis og uden problemer.

Ja, men det er smart at have. Hvis der er flere om budet fx., så er
det smart at kunne give til sælger.

>Betalte du Nordea noget for ulejligheden for at lave dit lånebevis ?

Ikke en øre, nej.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : David T. Metz

Dato : 18-09-03 14:20

Lasse Hedegaard skriblede:

> Men men men - er det nu også en god idé at låne pengene hos Nordea? Så
> vidt jeg kan forstå, så er det oftest de små banker, der giver de
> bedste renter ved både indlån og udlån?

Til en ejerbolig er det traditionelt kreditforeninger der tilbyder de
bedste låneformer. Men det er ikke altid tilfældet længere - det kan komme
an på hvordan du vil låne.

> Skal jeg blot bruge Nordea - eller skal jeg kigge mig om andre steder?
> Skal jeg evt. tage lånebeviset med i en anden bank og spørge om de kan
> gøre det bedre - hvordan skal jeg gribe det an.

Dit lånebevis forpligter ikke på nogen måde - det er blot et
overslag/tilbud fra banken. Når du finder den bolig du ønsker, så kan du
forhøre dig konkret om lånemulighederne. Spørg mindst én kreditforening
også. Lånebeviset kan du blot bruge til at se hvor dyr en bolig du kan
tillade dig at købe.