Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Vejledning i helt simpelt regnskab på nett~
Fra : Klaus Jensen

Dato : 14-09-03 17:08

Hejsa!

Jeg har et lille firma, og ville gerne finde nogle simple vejledninger til,
hvordan man anvender dobbelt bogholderi. Det er aldeles ukomplicerede ting
her har med at gøre...: Al indtægt kommer fra konsulentopgaver og jeg
udbetaler kun løn til mig selv. Anskaffelser er også ret minimalt og i hvert
fald nogenlunde ukompliceret.

JEg er pt. ved at afprøve Stone's SummaSummarum, og til 800kr ser det fint
ud. Men der er stadig en del ting, der kniber lidt med - på det rent
regnskabsmæssige.

F.eks. når jeg udbetaler et beløb til mig selv. Hvilke konti skal jeg så
postere på og hvordan? Der kunne jeg godt bruge en side der fortalte, at man
skal ha disse konti x, y og z, og så skal man tage pengene fra
bank-kontoen - og modpostere på konto X... Altså HELT walkthrouh-agtigt.

Hvis ikke der er nogen der kender en sådan side (og det skal virkelig være
simpelt), er det så okay at spørge her? :)

- Klaus

Fra : Dan

Dato : 14-09-03 18:51

> [...]
>
> Hvis ikke der er nogen der kender en sådan side (og det skal virkelig være
> simpelt), er det så okay at spørge her? :)

Spørg du bare her - det er det nyhedsgrupperne er til for

En vigtigt detalje, når vi snakker løn til dig selv: Er dit firma en
personlig dreven virksomhed eller et selskab (f.eks ApS eller A/S)?

Forøvrigt behøver du ikke bruge et elektronisk bogføringsprogram.
Du må også gerne gøre det manuelt, f.eks. på papir eller i en
konteringsbog - jeg kender endda to små virksomheder, hvor de har blot har
lavet bogføringen i Excel, og udskriver ugens bogføring, når de laver
bogføringen hver week-end.

mvh.,
Dan

Fra : Klaus Jensen

Dato : 14-09-03 19:18

"Dan" <No_Sp@m.Net> wrote in message news:bk29ph$i3k$1@sunsite.dk...
> Spørg du bare her - det er det nyhedsgrupperne er til for

Det er jo rigtigt. :)

> En vigtigt detalje, når vi snakker løn til dig selv: Er dit firma en
> personlig dreven virksomhed eller et selskab (f.eks ApS eller A/S)?

Det er en enkeltmandsvirksomhed, og jeg laver nogle programmeringsopgaver i
min fritid for en stor kunde - og så hvad der måtte komme af løse opgaver -
i år indtil videre kun en enkelt, som det ikke ser ud til jeg får betaling
for - men det er en anden historie. :)

Jeg kommer nok til at omsætte for omkring 100.000kr i år fordelt på sølle 10
fakturaer. Så det er skam helt i det små. :)

Hvis jeg kort skal skitsere, hvilke typer ting der foregår, som skal i
regnskabet:

Indtægter:
- Fakturaer for udviklingstimer
Udgifter:
- Udbetaling af løn til mig selv (min favorit :D )
- Telefon / Internet / Deslige
- Småanskaffelser (blækpatroner og en smule hardware)
- Moms
- B-skat (ja det er jo så mig selv som person, men jeg vil stadig gerne
regne ud, hvor meget jeg bør betale).

Indtil videre har der været noget der ligner 30 posteringer i år i det
løselige regnskab jeg har lavet i Excel for at kunne afregne moms. Det er
måske nok "lidt lidt" at bruge 800kr på regnskabsprogram, men hvis det
automatisk kan udregne moms og lave årsregnskab inkl. hvad jeg skal betale i
skat, samt jeg løbende kan afstemme med bankkontoen, så vil jeg egentlig
gerne give det.

Konkret er det den med udbetaling af løn til mig selv, jeg er mest i tvivl
om, hvordan jeg skal håndtere. Pengene er naturligvis "taget" i banken - men
så skal de jo modposteres somewhere. Der er en konto i SuummaSummarum
(standard kontoplan, som jeg valgte) til "Løn, A-indkomst", "særlig
indkomst" mm... Men jeg mener at kunne huske fra de meget lange og ulideligt
kedelige regnskabstimer på handelsskolen for mange år siden, at det skal
være noget med "udbetalt til indehaver"... Skal jeg bare oprette en konto
som "Løn, A-indkomst", som jeg kalder "Løn, B-indkomst"?

- Klaus

Fra : Dan

Dato : 15-09-03 05:14

> [...]
> så skal de jo modposteres somewhere. Der er en konto i SuummaSummarum
> (standard kontoplan, som jeg valgte) til "Løn, A-indkomst", "særlig

Pengene skal ganske rigtigt kreditteres i banken, men du skal ikke bruge
kontoen for A-indkomst i driften til modpostering.
Hvis der ikke allerede er en konto under Egenkapitalen i Balancen, der
hedder noget i retning af "Privatforbrug", "Hævninger" eller lignende, så
skal du oprette en sådan konto.

Så posteringen kommer til at se således ud:

Bank Kredit
Privatforbrug Debet

Du kan i princippet udemærket postere dine B-skatter ind på kontoen for
private hævninger også, men det normale er at lave en hjælpekonto til dette,
så man kan holde lidt styr på lige præcis denne del - denne hjælpekonto skal
selvfølgelig også oprettes under Egenkapitalen.

Så, en B-skat postering vil komme til at se således ud:

Bank Kredit
B-skat Debet

Jeg håber, at det var "down to earth" nok, og til at forstå - ellers må du
spørge igen

mvh.,
Dan

PS: Hvis du ikke regner med at have mere en ca. 30 posteringer om året, så
lav dem da i hånden, og spar de knap 1.000,- kr.
Køb en konteringsbog til formålet. Den koster vel omkring 30,- kr., så
der er da nogle penge sparet.
Eller lav et lille konteringsark i Excel til formålet - bare husk, at
udskrive bogføringen, hver gang!

Fra : Klaus Jensen

Dato : 15-09-03 21:15

"Dan" <No_Sp@m.Net> wrote in message news:bk3eaa$cn5$1@sunsite.dk...
> Hvis der ikke allerede er en konto under Egenkapitalen i Balancen, der
> hedder noget i retning af "Privatforbrug", "Hævninger" eller lignende, så
> skal du oprette en sådan konto.

Så er det klaret! Det var jo ikke så svært, tak. :)

Hvad så med moms-afregning...

Jeg skal ta pengene i kassen og... Så er der en konto, som hedder
moms-afregning... Det må vel være sådan? :)

- Klaus

Fra : Dan

Dato : 16-09-03 05:40

> Så er det klaret! Det var jo ikke så svært, tak. :)

Der er intet, der er svært, hvis man ved, hvordan

> Hvad så med moms-afregning...
>
> Jeg skal ta pengene i kassen og... Så er der en konto, som hedder
> moms-afregning... Det må vel være sådan? :)

Det er korrekt:

Kasse Kredit
Momsafregning Debet

Der er dog et par detaljer:

Du skal huske, at lave en såkaldt intern momsafregning, hvor du flytter de
beløb, der står på de forskellige moms- og afgiftskonti ned på denne konto
for momsafregning.
Det vil typisk være disse:

Salgsmoms Debet
Købsmoms Kredit
CO2-afgift Kredit
Elafgift Kredit
Momsafregning Kredit (Kan også være debet, hvis du skal have
penge tilbage)

De 4 øverste konti skal gå i nul, og det endelige beløb (som du skal
betale i moms) skal ende med at stå på konto for moms-afregning.
Når du så betaler momsen, som den øverste bogføring viser, så skal kontoen
for momsafregning derefter også gå i nul.

Og, den sidste detalje: Hvis du tilmelder dig momsafregning over nettet,
så vil T&S ikke alene automatisk trække/betale momsen, men du vil også spare
25 kr., for hver eneste momsafregning, som du får godtgjort i
administration.

Nu lyder 25,- kr., ikke af meget, men...

- krummer er også brød,
- mange bække små...

25,- kr. hver momsafregning over mange år, giver alligevel noget

Håber, at det var til at forstå - ellers må du spørge igen

mvh.,
Dan