Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Spørgsmål ang. skat
Fra : Jesper Christiansen

Dato : 05-09-03 10:46

Hejsa

Jeg er ret blank hvad skat og selvangivelse angår - men hvad betyder det
helt præcist hvis jeg kan trække .. lad os sige 10.000 kr fra i skat på min
selvangivelse? Hvad giver det mig? Udbetaling af 10.000kr som jeg allerede
har betalt i skat, eller hvordan?

Med venlig hilsen og på forhånd tak!
Jesper Christiansen

Fra : anders majland

Dato : 05-09-03 11:42

> [...]
på min
> selvangivelse? Hvad giver det mig? Udbetaling af 10.000kr som jeg

Det afhænger dels af typen af fradrag men også af din indtægts størrelse
hvor meget du sparer..

Prøv at taste din løn og fradrag mm ind på
http://www.tastselv.toldskat.dk/fskbrgn/sk2003profil.asp
og se hvor lidt forskel det gør med f.eks 10000kr i kørselsfradrag.

/A

Fra : Jesper Christiansen

Dato : 09-09-03 10:47

De 10.000 - som vist efter nærmere udregninger er 18.000 - er fra kost/logi,
som man har ret til ved arbejde langt fra hjemmet..

Fra : anders majland

Dato : 09-09-03 14:58

> De 10.000 - som vist efter nærmere udregninger er 18.000 - er fra
> kost/logi, som man har ret til ved arbejde langt fra hjemmet..

Er det Fradrag for udgifter til kost og logi efter reglen om dobbelt
husførelse ?

Du kan tage fradrag for dine dokumenterede merudgifter til kost og logi,
hvis du af erhvervsmæssige grunde midlertidigt har udgifter til dobbelt
husførelse, dvs. at du dels har udgifter til din sædvanlige bopæl, dels
har udgifter til kost og logi i nærheden af dit midlertidige arbejdssted
Hvis du ikke har dokumentation for udgifterne, kan du i stedet tage et
standardfradrag for merudgifter ved dobbelt husførelse på 400 kr. pr.
uge.

Det der skal lægges mærke til her er "midlertidigt". Jeg har over 300km
til arbejde og har derfor også nogle ikke ubetydelige merudgifter til
kost og logi. Men mit arbejde lever ikke op til kravet om at det skal
være midlertidigt så det giver ikke fradrag..... Så det giver kun lidt
kørselsfradrag (frem og tilbage hver uge)

Se også

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=104085&ov_id=200069&search=A.F.3.1

/A

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 09-09-03 19:52

anders majland wrote:

> Er det Fradrag for udgifter til kost og logi efter reglen om dobbelt
> husførelse ?

Nej, det er nok de nye regler for standard fradrag ved "midlertidigt"
arbejde langt væk fra egen bopæl.

Midlertidigt er pt mellem 2 og 3 år. (Dom fra Storebæltarbejdere

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.