Kurser på realkredit obligationer
Fra : Peter

Dato : 05-09-03 08:20

Hej

Er der en af Jer kloge hoveder, der i klare vendinger kan forklare mig det
der med kurser og realkreditlån.

Jeg har et lån jeg tænker på skal omlægges - Hovedstol 773000,-
Restgæld ca. 750000,-

Da jeg fik lånet var kursen 98,??, hvilket betød ????

Hvis jeg nu skal indfri lånet og kursen på obligationerne er over 100 - hvad
så ???

Skær det lige ud i pap for mig, tak

Hilsen
Peter

Fra : Nico de Jong

Dato : 05-09-03 09:04

"Peter" <peter@FJERNDETTEanderzen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Da jeg fik lånet var kursen 98,??, hvilket betød ????

> Hvis jeg nu skal indfri lånet og kursen på obligationerne er over 100 -

Jeg forudsætter at du her snakker om et obligationslån.

Da du optog lånet, skulle du åbenbart bruge knap 760.000. For at skaffe de
penge, skulle der sælges obligationer, men da kursen var 98, skulle du
"bestikke" långiveren. De 760.000 svarer til de nævnte 98%, dvs at
hovedstolen blev til (760.000 / 98 * 100) = 773.000, hvilket er det beløb du
afdrager på og betaler rente på.

Kursen afhænger af, hvor gerne folk vil købe disse obligationer, f.eks. hvis
der er en pæn rente på. For nu at kunne "kvæle" lånet, skal der opkøbes
obligationer til den kurs de nu en gang har, så hvis kursen er f.eks. 105,
skal du af med 105 % af restgælden, dvs 1,05 x 750.000 = 787.500.

Nico

Fra : H

Dato : 05-09-03 14:00

"Nico de Jong" <nico@DUMPTHISfarumdata.dk> wrote in message news:<GuX5b.59$n5.28@news.get2net.dk>...

> [...]
> obligationer til den kurs de nu en gang har, så hvis kursen er f.eks. 105,
> skal du af med 105 % af restgælden, dvs 1,05 x 750.000 = 787.500.

Det er ikke korrekt !!!!

Et traditionelt obligationslån kan opsiges til kurs 100 til hver
termin. Du behøver altså ikke at betale 105% af restgælden, men nøjes
med kurs 100 (100 x 100 / 750.000) = 750.000.

Fra : Nico de Jong

Dato : 05-09-03 16:39

"H" <henrikholstpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Et traditionelt obligationslån kan opsiges til kurs 100 til hver
> termin. Du behøver altså ikke at betale 105% af restgælden, men nøjes
> med kurs 100 (100 x 100 / 750.000) = 750.000.
Jeg mener helt bestemt at huske at vores lån i det gamle hus vi havde,
skulle indfries til overkurs. Jeg vil se efter ved lejlighed.
Nico

Fra : Claus A. Groth

Dato : 06-09-03 20:19

> Jeg mener helt bestemt at huske at vores lån i det gamle hus vi havde,
> skulle indfries til overkurs. Jeg vil se efter ved lejlighed.
> Nico

Det har ikke været et kreditforeningslån, men sandsynligvis et fastforrentet
banklån. Disse skal nemlig i visse tilfælde indfries til en overkurs.

mvh

Claus Groth

Fra : D.u.n.k.

Dato : 06-09-03 21:52

"Claus A. Groth" <groth@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det har ikke været et kreditforeningslån, men sandsynligvis et
fastforrentet
> banklån. Disse skal nemlig i visse tilfælde indfries til en overkurs.

Det kan sagtens have været et inkonvertibelt kreditforeningslån. Der var en
periode - så vidt jeg husker - omkring 1980, hvor den løsning var ret meget
brugt ifm. lån.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Claus A. Groth

Dato : 07-09-03 07:51

">
> [...]
en
> periode - så vidt jeg husker - omkring 1980, hvor den løsning var ret

Ok, det var jeg ikke klar over.

Mvh

Claus

Fra : Nico de Jong

Dato : 07-09-03 08:36

> ">
>
> Ok, det var jeg ikke klar over.

Jeg kiggede lige på et hus HOME har til salg, og der stod flg. beløb:
Restgæld : 524.000, Obligationsrestgæld : 524.000, Kontant : 533.000.
Restløbetiden var 29 år, så det er altså ikke en gammel sag. Jeg får kursen
til knap 102.
Nico

Fra : D.u.n.k.

Dato : 07-09-03 09:20

"Nico de Jong" <nico@DUMPTHISfarumdata.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Restgæld : 524.000, Obligationsrestgæld : 524.000, Kontant : 533.000.
> Restløbetiden var 29 år, så det er altså ikke en gammel sag. Jeg får

Kursen på hvad ??
Et nyt lån du optager ?
Et lån du skal indfri ?

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Nico de Jong

Dato : 07-09-03 09:32

"D.u.n.k." <slet091255@iname.com> skrev i en meddelelse

> "Nico de Jong" <nico@DUMPTHISfarumdata.dk> skrev i en meddelelse
> > >

> Kursen på hvad ??
> Et nyt lån du optager ?
> Et lån du skal indfri ?

Nej, det var et lån man kunne overtage
Nico

Fra : Henrik B.

Dato : 03-10-03 23:44

Nico de Jong wrote:
:: 98, skulle du "bestikke" långiveren. De 760.000 svarer til de nævnte
:: 98%, dvs at hovedstolen blev til (760.000 / 98 * 100) = 773.000,
:: hvilket er det beløb du afdrager på og betaler rente på.
::
[...]

Dit regnestykke med kurs 105 er forkert! Sammenlign selv med dit kurs 98
regnestykke. Det korekte er:
750.000 / 105 * 100 = 714.285,-

M.v.h.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 05-09-03 20:40

On Fri, 5 Sep 2003 09:19:52 +0200, "Peter"
<peter@FJERNDETTEanderzen.dk> wrote:

>Skær det lige ud i pap for mig, tak

http://www.dr.dk/nyheder/penge/pengeskole/

Med venlig hilsen