Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvad er handelsrente ved realkreditobl.?
Fra : Svend

Dato : 04-09-03 15:37

Jeg har netop solgt min lejlighed. Nu skal realkreditlånet indfries og
nu er det så jeg rynker lidt på næsen, for der dukker pludselige en
masse 'småudgifter' op, som ingen havde nævnt ...

1) Hvad er handelsrente? jeg kan næsten intet finde om det på nettet.
Det er rente jeg betaler til sælger, dækkende tidsrummer 1.1.2003 (som
er sidste rentetermin) og så frem til handelsdatoen, men??

Hvad er der så 'blevet af' de renter jeg har betalt via afdragene, i
de forgange 8 måneder? de 250 rentedage jeg skal betale, er præcis den
periode der er gået frem til nu. Hvis det var en 'strafrente', så
skulle den vel dække tidsrummet frem til næste termin - og ikke
tidsrummet fra sidste termin til nu?

Hvad er det jeg har misforstået her?

2) Mit pengeinstitut har været så 'venlig' at tilbyde mig en
kassekredit til godt 10% pro anno, til finansieringen af lånbetaling
frem til at de deponerede midler kan frigives.

Kunne jeg have fundet en billigere model end denne kassekredit?
Beløbet er på under 1 mio. kr. men renteudgiften løber hurtigt op i
25.000 kroner, grundet langsommelig tinglysning.

Fra : Anders

Dato : 07-09-03 13:06

"Svend" <svaage8@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har netop solgt min lejlighed. Nu skal realkreditlånet indfries og
> nu er det så jeg rynker lidt på næsen, for der dukker pludselige en
> masse 'småudgifter' op, som ingen havde nævnt ...

Overtagelsesdagen og renter er beregnet i "Refusionsopgørelsen" som din advokat laver, der
kan være tale om
Køber refundere sælger X-kr.
Sælger refundere køber Y-kr.

Hvis Y-kr er større end X-kr skal du refundere køber forskellen mellem Y-kr og X-kr

Fra : Svend

Dato : 07-09-03 14:15

> [...]
>Sælger refundere køber Y-kr.
>
>Hvis Y-kr er større end X-kr skal du refundere køber forskellen mellem Y-kr og X-kr

Ok. Det er tæt på det med "handelsrente" har jeg fundet ud af. Det
er den rente jeg som køber af en inkonv. obligation skal betale
obligationssælger, for indeværende renteperiode.

Normalt har realkreditinst. jo klaret alt med renter ifm.
obligationerne, men på købsoplysningen står de så nævnt.

Man skal bare huske at man jo har indbetalt et beløb til
realkreditinst. i løbet af året (som skal forfalde ved næste
rentetermin) - og de fremgår jo ikke af købsoplysningen.

Og derfor troede jeg pludselig, at jeg skulle af med et ekstra
5-cifret beløb. men jeg skal jo ikke betale samme rente to gange.

Fra : nick

Dato : 07-09-03 14:18

Svend <svaage8@mail1.stofanet.dk> wrote in message news:<mcjelvk8t1ip9scqoo4evffcufuef24kun@4ax.com>...

> [...]
> nu er det så jeg rynker lidt på næsen, for der dukker pludselige en
> masse 'småudgifter' op, som ingen havde nævnt ...

Hmm du er jo selv inde på hvad en handelsrente er. Handelsrente kaldes
også vedhængende rente og udgør kuponbetalingen til sælger, svarende
til den periode
sælger har holdt obligationerne.

> 2) handelsrenten skal vel dække tidsrummet frem til næste termin - og ikke
> tidsrummet fra sidste termin til nu? klip

Det afhænger af om der er mere eller mindre end 30 dage til næste
termin. Er der mere end 30 dage til næste termin skal du betale
vedhængende rente til sælger og er der mindre end 30 dage til næste
termin, vil du få et fradrag i købskursen, idet sælgeren modtager den
kommende termins kuponbetaling.

Dvs da der i dit tilfælde er mere end 30 dage til næste termin skal du
betale vedh. rente i perioden fra sidste termindag og frem til
valørdag.

Fra : Svend

Dato : 07-09-03 14:37

>Hmm du er jo selv inde på hvad en handelsrente er. Handelsrente kaldes
>også vedhængende rente og udgør kuponbetalingen til sælger, svarende
>til den periode
>sælger har holdt obligationerne.

Ja, jeg var bare ikke sikker. Men nu er det lykkedes mig at regne det
ud, så det passer på kroner og øre. Jeg havde 'aldrig' hørt om