L1 bridges og valg af CPU
Fra : sunsite.auc.dk

Dato : 09-04-01 12:26

Hej, jeg har lige et par spørgsmål, jeg håber, I kan hjælpe mig med.

1. Er der stor forskel på at vælge en Athlon med FSB på 266 frem for 200?

2. På http://www6.tomshardware.com/howto/01q1/010115/pcsystem-04.html står
der, at man skal "lukke" L1-bridges på CPU'en (hvordan helt præcist?).
Hvorfor er det lige, at det er nødvendigt?

På forhånd tak
Jeppe

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 09-04-01 13:57

"sunsite.auc.dk" <vesterbaek@mail.tele.dk> wrote in message
> Hej, jeg har lige et par spørgsmål, jeg håber, I kan hjælpe mig med.
>
> 1. Er der stor forskel på at vælge en Athlon med FSB på 266 frem for 200?

Der er 66MHz til forskel.
(Jeg er ikke sikker...men det er vist ikke alle socketA bundkortet der kan
klare 266MHz)

> 2. På http://www6.tomshardware.com/howto/01q1/010115/pcsystem-04.html står
> der, at man skal "lukke" L1-bridges på CPU'en (hvordan helt præcist?).

Der er da en fint billede der viser det.
Blyet i stiften sørger for at der igen er forbindelse på L1 broerne.

> Hvorfor er det lige, at det er nødvendigt?

AMD låser multiplyeren på deres CPU'er. Med blyant-tricket kan man låse den
op og derved er der bedre mulighed for at overclocke den. (dvs. få den til
at køre hurtigere end den er beregnet til)
På den foregående side står der forklaret at en 800MHz sagtens kan klare
1000MHz....derfor

Prøv og kik lidt i news:dk.edb.hardware.overclocking hvis du vil vide mere
om emnet

- Lars

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 10-04-01 14:31

"Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "sunsite.auc.dk" <vesterbaek@mail.tele.dk> wrote in message

> Der er 66MHz til forskel.
> (Jeg er ikke sikker...men det er vist ikke alle socketA bundkortet der kan
> klare 266MHz)

jo jo, det kunne jeg også godt regne ud, men er der nogen mærkbar forskel i
praksis?

-Jeppe