|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Mystisk gearkasse på en MTX125 Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  17-09-03 16:35
 | 
 |  | Hej DFM!
 
 Som nogle af jer nok ved, så har jeg lidt problemer med gearkassen på min
 Honda MTX125R offroad-dims. Det startede med at den pludselig ikke længere
 ville være i gear, ligesom gearskifteren ikke rigtigt 'fik fat i noget'.
 
 Oprindeligt troede jeg, at det var fordi jeg (måske) fik en låsering i
 overskud, da jeg sidst havde motoren adskilt i forb. med nye krumtapslejer
 etc. Da jeg skilte den ad, viste det sig at gearskifterakslen kunne blafre
 1 cm sideværts, hvilket fik en fjederbelastet dims, der holder
 skiftetromlen låst fast i gearene, til at hoppe af. Dvs. at gearkassen har
 kunnet glide ud af gearene (vil jeg tro).
 
 Inde i gearkassen åndede alt desværre ikke fred og idyl - en skiftegaffel
 var bøjet og så ret revet ud og blå ud. Jeg fik den rettet og slebet
 rimeligt glat igen, men hærdningen er vist ret fraværende, da skiftegaflen
 virkede ret blød. Jeg håber dog på at den holder alligevel.
 
 Som det er nu, virker alle gearene, når motoren er flækket - jeg bliver bare
 nødt til at hjælpe tandhjulene sideværts, ligesom de skal roteres lidt, for
 at passe sammen.
 
 Når krumtaphuset er samlet er problemet det samme, bortset fra at det jo er
 umuligt at hjælpe gearskiftet manuelt, og det nytter ikke at rotere
 akslerne.
 
 Det leder til mit store spørgsmål: Har jeg samlet noget forkert, eller skal
 der bare nogle motorvibrationer og -rotationer til, for at få det til at
 fungere?
 --
 mvh Jes Vestervang
 
 
 |  |  | 
  Jes Vestervang (17-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  17-09-03 18:06
 | 
 |  | Jes Vestervang wrote:
 
 > Som det er nu, virker alle gearene, når motoren er flækket - jeg bliver
 > bare nødt til at hjælpe tandhjulene sideværts, ligesom de skal roteres
 > lidt, for at passe sammen.
 
 ....altså i forbindelse med gearskift. Når den først er i gear, fungerer det
 upåklageligt.
 --
 mvh Jes Vestervang
 
 
 |  |  | 
  Martin Sørensen (17-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  17-09-03 19:00
 | 
 |  | >> Som det er nu, virker alle gearene, når motoren er flækket - jeg
 >> bliver bare nødt til at hjælpe tandhjulene sideværts, ligesom de
 >> skal roteres lidt, for at passe sammen.
 > ...altså i forbindelse med gearskift. Når den først er i gear,
 > fungerer det upåklageligt.
 
 Hmm.. Mit gear fungerer da heller ikke, hvis jeg prøver at skifte når cyklen
 er slukket og holder stille. Hvis man triller cyklen lidt frem og tilbage
 eller starter motoren, så kan der skiftes gear. Den ene af siderne skal bare
 rotere.
 
 Det siger jo også lidt sig selv, at tandhjulene ikke nødvendigvis passer
 100% ud for hinanden når der skiftes og de skal falde i indhak.
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Jes Vestervang (17-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  17-09-03 21:59
 | 
 |  | Martin Sørensen wrote:
 
 >>> Som det er nu, virker alle gearene, når motoren er flækket - jeg
 >>> bliver bare nødt til at hjælpe tandhjulene sideværts, ligesom de
 >>> skal roteres lidt, for at passe sammen.
 >> ...altså i forbindelse med gearskift. Når den først er i gear,
 >> fungerer det upåklageligt.
 >
 > Hmm.. Mit gear fungerer da heller ikke, hvis jeg prøver at skifte når
 > cyklen er slukket og holder stille. Hvis man triller cyklen lidt frem og
 > tilbage eller starter motoren, så kan der skiftes gear. Den ene af siderne
 > skal bare rotere.
 
 Jep, det der bekymrer mig er bare, at det ikke er nok at rotere akslerne :-/
 
 > Det siger jo også lidt sig selv, at tandhjulene ikke nødvendigvis passer
 > 100% ud for hinanden når der skiftes og de skal falde i indhak.
 
 Selvfølgelig, det virker bare som om der er mere, der spiller ind. Lidt som
 om at tandhjulene eller skiftegaflerne kiler sig fast på akslerne pga. en
 skæv belastning eller noget i den retning.
 --
 mvh Jes Vestervang
 
 
 |  |  | 
  Armand (18-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  18-09-03 17:27
 | 
 |  | 
 Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> skrev i en
 news:2sgm31-6u.ln1@svedig-gnu.fake...
 > Jes Vestervang wrote:
 >
 > > Som det er nu, virker alle gearene, når motoren er flækket - jeg bliver
 > > bare nødt til at hjælpe tandhjulene sideværts, ligesom de skal roteres
 > > lidt, for at passe sammen.
 >
 > ...altså i forbindelse med gearskift. Når den først er i gear, fungerer
 det
 > upåklageligt.
 
 Lyder som (stadigvæk) bukkede skiftegafler!!
 
 Er det ikke også en RD-alike rep. du har lavet dér??
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Jes Vestervang (18-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  18-09-03 20:51
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 > 
 > Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> skrev:
 >> Jes Vestervang wrote:
 >>
 >> > Som det er nu, virker alle gearene, når motoren er flækket - jeg bliver
 >> > bare nødt til at hjælpe tandhjulene sideværts, ligesom de skal roteres
 >> > lidt, for at passe sammen.
 >>
 >> ...altså i forbindelse med gearskift. Når den først er i gear, fungerer
 >> det upåklageligt.
 > 
 > Lyder som (stadigvæk) bukkede skiftegafler!!
 Hmmmh :-/ Jeg tror kun at det var den ene, der var noget i vejen med.
 Det er lidt af en speget affære    Jeg tror at jeg vil bruge lørdagen på at rumstere lidt mere med det, så kan
 det være at jeg bliver lidt klogere. Den er pt. udenfor rækkevidde, da den
 står hos mine forældre :-/
 > Er det ikke også en RD-alike rep. du har lavet dér??
 Jo, det kommer jeg ikke udenom, men jeg har på fornemmelsen at en
 skiftegaffel er temmeligt pebret :-/ MTX'en er jo også en ret billig cykel,
 så jeg synes at det er dumt at kaste særligt mange kroner efter den, hvis
 man kan lave noget holdbart fusk. Men nu skal jeg lige have det til at
 virke :-/
 -- 
 mvh Jes Vestervang
            
             |  |  | 
    Armand (18-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  18-09-03 21:41
 | 
 |  | 
 Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> skrev i en
 news:guep31-h31.ln1@svedig-gnu.fake...
 > Armand wrote:
 >
 > > Lyder som (stadigvæk) bukkede skiftegafler!!
 >
 > Hmmmh :-/ Jeg tror kun at det var den ene, der var noget i vejen med.
 > Det er lidt af en speget affære    Jup!
 Den var slidt på den ene side, hvorfor du pudsede den pæn og ren - Men
 hvorfor var den slidt? Måske fordi den var blevet bukket ved lejlighed, og
 derfor bliver trykket hårdt imod siden af gearhjulets spor :-/
 Hvis du ikke har rettet den også, så slæber den stadig hårdt på og hæmmer
 alle gearkassens funktioner!!
 > > Er det ikke også en RD-alike rep. du har lavet dér??
 >
 > Jo, det kommer jeg ikke udenom, men jeg har på fornemmelsen at en
 > skiftegaffel er temmeligt pebret :-/ MTX'en er jo også en ret billig
 cykel,
 > så jeg synes at det er dumt at kaste særligt mange kroner efter den, hvis
 > man kan lave noget holdbart fusk.
 = Akkurat terminologien bag RD-voldskruning! :-|
 --
 Armand.
 (nu med anden gearkasse til Lillefrøen)
            
             |  |  | 
     Jes Vestervang (19-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  19-09-03 14:14
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 > Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> skrev:
 >> Armand wrote:
 >>
 >> > Lyder som (stadigvæk) bukkede skiftegafler!!
 >>
 >> Hmmmh :-/ Jeg tror kun at det var den ene, der var noget i vejen med.
 >> Det er lidt af en speget affære    > 
 > Jup!
 > Den var slidt på den ene side, hvorfor du pudsede den pæn og ren - Men
 > hvorfor var den slidt? Måske fordi den var blevet bukket ved lejlighed, og
 > derfor bliver trykket hårdt imod siden af gearhjulets spor :-/
 Jaja, det var skam også hvad jeg konkluderede, og jeg rettede den skam også
 ud. Først lidt rigeligt, da den 'børstede tænder', når den stod i frigear,
 men det fik jeg ordnet.
 > Hvis du ikke har rettet den også, så slæber den stadig hårdt på og hæmmer
 > alle gearkassens funktioner!!
 Gearkassen virker fint i alle gear, det eneste der er galt er at tandhjulene
 eller skiftegaflerne ikke er vilde mig at bevæge sig sideværts - selv under
 rotation.
 
 >> > Er det ikke også en RD-alike rep. du har lavet dér??
 >>
 >> Jo, det kommer jeg ikke udenom, men jeg har på fornemmelsen at en
 >> skiftegaffel er temmeligt pebret :-/ MTX'en er jo også en ret billig
 >> cykel, så jeg synes at det er dumt at kaste særligt mange kroner efter
 >> den, hvis man kan lave noget holdbart fusk.
 > 
 > = Akkurat terminologien bag RD-voldskruning! :-|
 Måske RD-ejerne slet ikke er så dumme    > Armand.
 > (nu med anden gearkasse til Lillefrøen)
 Sig lige til, hvis du falder over en billig mtx-gearkasse    -- 
 mvh Jes Vestervang
            
             |  |  | 
      Hans Joergensen (21-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Joergensen
 | 
 Dato :  21-09-03 22:11
 | 
 |  | 
 
            Jes Vestervang wrote:
 >>> > Er det ikke også en RD-alike rep. du har lavet dér??
 >> = Akkurat terminologien bag RD-voldskruning! :-|
 > Måske RD-ejerne slet ikke er så dumme    Hør hov, kan vi lige få kammertonen!
 // Hans
 -- 
 Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...
            
             |  |  | 
       Jes Vestervang (22-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  22-09-03 18:18
 | 
 |  | 
 
            Hans Joergensen wrote:
 > Jes Vestervang wrote:
 >>>> > Er det ikke også en RD-alike rep. du har lavet dér??
 >>> = Akkurat terminologien bag RD-voldskruning! :-|
 >> Måske RD-ejerne slet ikke er så dumme    > 
 > Hør hov, kan vi lige få kammertonen!
 Næ!
 -- 
 mvh Jes Vestervang
            
             |  |  | 
  Lars T. Thomsen (18-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen
 | 
 Dato :  18-09-03 18:18
 | 
 |  | 
 
            Hej Jes!
 > Oprindeligt troede jeg, at det var fordi jeg (måske) fik en låsering i
 > overskud, da jeg sidst havde motoren adskilt i forb. med nye krumtapslejer
 > etc. Da jeg skilte den ad, viste det sig at gearskifterakslen kunne blafre
 > 1 cm sideværts, hvilket fik en fjederbelastet dims, der holder
 > skiftetromlen låst fast i gearene, til at hoppe af. Dvs. at gearkassen har
 > kunnet glide ud af gearene (vil jeg tro).
 Ja, det lyder (efter min mening) korrekt...
 Men fra gearpedalakslen til geartromlen, sidder der vel også noget
 fjedermekanik, som kan gribe fat og dreje tromlen?
 > Inde i gearkassen åndede alt desværre ikke fred og idyl - en skiftegaffel
 > var bøjet og så ret revet ud og blå ud. Jeg fik den rettet og slebet
 > rimeligt glat igen, men hærdningen er vist ret fraværende, da skiftegaflen
 > virkede ret blød. Jeg håber dog på at den holder alligevel.
 >
 >
 > Når krumtaphuset er samlet er problemet det samme, bortset fra at det jo
 er
 > umuligt at hjælpe gearskiftet manuelt, og det nytter ikke at rotere
 > akslerne.
 > Som det er nu, virker alle gearene, når motoren er flækket - jeg bliver
 bare
 > nødt til at hjælpe tandhjulene sideværts, ligesom de skal roteres lidt,
 for
 > at passe sammen.
 Mmmm! - Leger lige lidt intuition (håber, at det er i orden!)    Under gearskift (f.eks. med stoppet motor), så kan det nemt ske, at tænderne
 kommer til at "stå for tand", så det er normalt, at det tager lidt drejning
 inden, at tandhjulene går ordenligt i hak.
 Men hvis du samtidig er nød til at hjælpe tandhjulene sideværts, så er der
 sgu da noget i vejen! - For så vil skiftegaflerne jo ikke kunne levere et
 ordenligt tryk på tandhjulene.
 Hvis du ikke kan få gearakslen til at dreje tromlen og træderi i gearpedalen
 ikke altid får fat i noget, så ligger problemet måske i en griber eller
 fjeder i mekanikken mellem gearskifteraksel eller tromle?
 Hvis det havde været gaflerne eller tromlen, der havde været problemet, så
 ville pedalen måske sidde fast?
 > Det leder til mit store spørgsmål: Har jeg samlet noget forkert, eller
 skal
 > der bare nogle motorvibrationer og -rotationer til, for at få det til at
 > fungere?
 Du har samlet noget forkert!   ))
 Nå, det er altsammen rent gætværk... Men ku' ik' la' vær!    Hilsen
 Lars
            
             |  |  | 
 |  |