kal. 222
Fra : Lars Beck Jensen

Dato : 18-09-03 15:23

Jeg er søgende efter en riffel i kal. 222. ell. 223. Hvad anbefaler I
herinde??? Jeg lader selv, og synes at have læst at 223'eren kan
håndtere tungere kugler end 222'eren. Er 222'eren tilstrækkelig stor til
at sikre momentan drab ved råvildt??. Jeg påtænker at bruge en Nosler
partition kugle.

Er endvidere interesseret i en riffel af mrk. BSA. Er der nogle der har
kendskab til dette mærke (British Small Arms)?? Er de kendt for noget
godt eller skidt. Hvad med præcisionen generelt hos dette mærke??

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 18-09-03 17:15

On Thu, 18 Sep 2003 14:23:10 +0000 (UTC), "Lars Beck Jensen"
<heeman72@hotmail.com> wrote:

> [...]
>håndtere tungere kugler end 222'eren. Er 222'eren tilstrækkelig stor til
>at sikre momentan drab ved råvildt??. Jeg påtænker at bruge en Nosler

Glem det! De fleste rifler i 222 har riflestigning 1:14, og takler
ikke partitionkula. Den vil ikke gi brukbar presisjon. Kjøp deg heller
en 22-250 og bruk samme kule. Da får du jobben gjordt skikkelig uten
problemer.

Brynjar

http://home.no.net/bharsvik/

For å sende post til meg må du fjerne "er" i siste del av adressen

Fra : Lars Beck Jensen

Dato : 19-09-03 07:10

Hvad så med kal. 223 - kan den ikke takle partition kuglen??

lars

Fra : JSC

Dato : 19-09-03 08:47

"Lars Beck Jensen" <heeman72@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> håndtere tungere kugler end 222'eren. Er 222'eren tilstrækkelig stor til
> at sikre momentan drab ved råvildt??. Jeg påtænker at bruge en Nosler

Cal 222 er helt fin til råvildt. Jeg har efterhånden skudt en del råvildt
med 222 og tidligere rensdyr på Grl. med samme kaliber- Skulle jeg skifte i
dag vil det blive 223, da jeg formoder at der kan skaffes billige trænings
ammunition fra militæret-

Mvh.
Jørgen

Fra : Claus Espeholt

Dato : 19-09-03 10:25

"JSC" <JSC@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dag vil det blive 223, da jeg formoder at der kan skaffes billige trænings

Man kan jo bruge en kammerrival så den kan ændres til .223, men
riffelstigningen kan jo ikke ændres. Militæret brugte oprindelig (med .223)
1 : 12 ", nu 1 : 7" men jeg mener at 1 : 9 " er et bedre gennemsnitsvalg.
MvH
Claus

Fra : JSC

Dato : 19-09-03 11:14

"Claus Espeholt" <espeholt@grenaa-kommune.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
..223)
> 1 : 12 ", nu 1 : 7" men jeg mener at 1 : 9 " er et bedre gennemsnitsvalg.

Hej Claus

Hvad er risikoen for at jeg kommer til at stå med en dårligere riffel pga.
en uhensigtsmæssig stigningen i forhold til 223??

Hvad skal jeg spørge bøssemageren om, hvis jeg vil have indgrebet
foretaget??

Mvh.
Jørgen

Fra : Erik Prestmo

Dato : 19-09-03 15:24

JSC <JSC@nospam.dk> skrev i

> [...]
> en uhensigtsmæssig stigningen i forhold til 223??
>
> Hvad skal jeg spørge bøssemageren om, hvis jeg vil have indgrebet

"Kan du bytte pipe"?

"Kan du skaffe pipe med korrekt riflestigning"?

Det finnes dessverre ingen snarveier, det koster å være kar!

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Fra : Claus Espeholt

Dato : 19-09-03 16:46

> [...]
> en uhensigtsmæssig stigningen i forhold til 223??
>
> Hvad skal jeg spørge bøssemageren om, hvis jeg vil have indgrebet

Med min lidt begrænsede viden om emnet vil jeg mene at en riffelstigning på
1 . 14 " ikke dur med .223. Jeg har skudt .223 med 1 : 7 " og 1 : 9" og det
virker rigtig godt med en 62 grains kugle. Oprindelig brugte militæret 55
grains og 1 : 12 ".
Så du / I skal finde ud af hvad stigningen er inden I foretager jer
yderligere. Der findes forøvrigt en formel for sammenhængen mellem kaliber,
kuglevægt og optimal riffelstigning. Jeg har den dog ikke lige her.
MvH
Claus

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 20-09-03 17:24

Jeg kan anbefale en Tikka i 223 Rem, den har stigning 1-12, det vil sige at
den best klarer en kugle på 55 grains, men det gør den også sk... godt. I
den bruger jeg til jagt en Barnes X på 53 grains, og det med gode
resultater. På bane bruger jeg lidt forskelligt, men med en Sierra Match
kugle på 53 grains kan jeg sætte 8 skud i en og samme klisterlap 2x2 cm på
100 meter. Og med indskydning på 100 meter med 2 cm overskud, kan du holde
lige på fra 50 til ca 170 m.
Ladet med 24 grains N133 krudt, har jeg ca 970 m/sek, og dermed rigeligt med
anslagsenergi.
Med venlig hilsen
Bjarne Aakerman

Fra : JSC

Dato : 22-09-03 07:24

> [...]

kaliber,
> kuglevægt og optimal riffelstigning. Jeg har den dog ikke lige her.

Tak til Erik og Claus for de svar jeg har fået - Det er en ret gammel sako
222 jeg har - Den har levet af sine første år hos en grønlands sælfanger, og
det bærer den lidt præg af. Den skyder stadig fint, så jeg tror at jeg
fortsætter med den i cal 222 og skal jeg så en gang skifte så bliver det en
ny i 223..

Mvh.
Jørgen

Fra : Nielsen \( Stensgaar~

Dato : 21-09-03 14:31

Hej med dig...

Jeg har i flere år skudt med en Blaser R93 i kaliber 223 rem , efter at jeg
i faktisk osse en del har haft en Sako vixen 222 rem , det er helt klart 223
rem der er at foretrække normalt når du læser om forskellen i disse to
kalibre siges det er den ene er 10% kraftigere end den anden altså 222 rem
.....jo 223 rem er meget bedre og kraftigere da den kan tage meget tungere
kugler , min 222rem kunne gå til max 60 grains kugler hvor jeg nu med min
blaser 223 rem nemt skyder med 78 grains kugler ( 4,8 gr ) og den er suveræn
til råvildt og som genlader har du alle kort på hånden ,,,jeg får eller
køber billige nato 5,6 ( 223 rem ) patroner , nogle kan jeg styre andre
propper jeg om ....hej hej ..

Fra : Lars Beck Jensen

Dato : 21-09-03 22:08

Jeg tror jeg vil søge efter en riffel i kal. 223 med en stigning på 7#.
Jeg kan lide tanken på, at den kan klare kugler på over 60 grain.

Er der nogle som kan anbefale en speciel riffelmærke - der tænkes på en
brugt riffel (piben skal selvfølgelig undersøges for slid)

mvh.

Fra : Claus Espeholt

Dato : 22-09-03 07:25

> [...]
>
> Er der nogle som kan anbefale en speciel riffelmærke - der tænkes på en
> brugt riffel (piben skal selvfølgelig undersøges for slid)

Jeg tror ikke der findes .223 riflér med en stigning på 1 : 7 - bortset fra
forsvarets. Det kan vist endda blive svært nok at finde noget med 1 : 9.
MvH
Claus

Fra : Mogens Christensen

Dato : 22-09-03 21:02

> [...]
fra
> forsvarets. Det kan vist endda blive svært nok at finde noget med 1 : 9.

Rugers .223R er med 7" stigning, de skyder rigtig godt og så er de billige.
De forhandles af Hunters House.

MVH
Mogens

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 22-09-03 10:21

Må jeg spørge om stigningen på din Blaser, for jeg kunne godt tænke mig at
prøve en tungere kugle end dem jeg hidtil har brugt (55grains). Men jeg er
ikke sikker på at min Tikka kan tumle en 60 grains kugle. Den kan ialt fald
ikke klare Militær ammo, der kentrer kuglerne og egen spredningen er ca 25
cm diameter på 100 meter.
Mvh Bjarne Aa