træer på hestefolden
Fra : chrib

Dato : 19-09-03 06:20

Hej

Vi vil gern eplante nogle træer på folden så der bliver lidt læ og skygge.
De skal vokse hurtigt, skal smage grimt, men må ikke være giftige for
hestene.

Er der nogen der har nogle erfaringer?
Hvad med pil f.eks?

PFT Chris

Fra : Anet

Dato : 19-09-03 06:46

"chrib" <cbdkp@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi vil gern eplante nogle træer på folden så der bliver lidt læ og skygge.
> De skal vokse hurtigt, skal smage grimt, men må ikke være giftige for

(klip)

Jeg har pil stående lige uden for mit foldhegn. Min forrige hest lavede
konstant bonzai ud af dem. Nu har hun været flyttet herfra i ½ år, og nu
skal jeg love for, at de kommer i vejret. Vi har så lige sat yderligere
energipil til læ og skygge for hestene, men de er hegnet ind så de ikke
bliver spist eller trådt på.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 19-09-03 08:26

chrib wrote:
> [...]
>
> Vi vil gern eplante nogle træer på folden så der bliver lidt læ og skygge.
> De skal vokse hurtigt, skal smage grimt, men må ikke være giftige for

Hyldetræer plejer at få lov at blive stående. Men de skal nok have en
hvis størrelse, for at kunne plantes i folden og overleve hestenes
behandling.

Pil skulle også være udemærket - men samme problem med for små træer/ buske.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 20-09-03 11:07

> Hyldetræer plejer at få lov at blive stående. Men de skal nok have en
> hvis størrelse, for at kunne plantes i folden og overleve hestenes
> behandling.

Ja hyldetræer var også det jeg straks tænkte - og hestene har, uanset hvor
små træerne/skuddene har været fra start, aldrig ædt i dem eller noget
andet....

Iben

Fra : Anet

Dato : 19-09-03 19:44

> [...]
>
> Vi vil gern eplante nogle træer på folden så der bliver lidt læ og skygge.
> De skal vokse hurtigt, skal smage grimt, men må ikke være giftige for

(klip)

Noget der også er vildt populært er æble, pærer og blommetræer på folden.
Hestene elsker, at spise frugterne når de falder ned , men om de kan
lade træerne være i fred det ved jeg godt nok ikke. Blommetræerne er rimelig
hurtigte (mirabeller) til at skyde i vejret. Vi har Mirabeller i vores
læhegn på to sider af vores mark.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Liz B.

Dato : 20-09-03 12:16

Prøv med tjørn - det vi har i skelhegnet rør de ikke, bortset fra de helt
nye skude. Der er mange tjørne alle andre steder. Ellers spiser de næsten
alt. I alle tilfælde skal du afskærme din nytilplantet træer de første
mange år, ellers er træerne dødsdømt fra starten af! Plant ikke egetræer,
da de er vist nok giftige for heste.

Hilsen Liz

PS: Spørge ved Hedeselskabet, det ved de sikkert alt om!

Fra : Nina Svanholm

Dato : 21-09-03 10:50

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

Plant ikke egetræer,
> da de er vist nok giftige for heste.

Egetræer ER giftige for hestene!

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 24-10-03 01:21

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f6d77ea$0$54832$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Plant ikke egetræer,
>
> Egetræer ER giftige for hestene!

Gad vide, hvad man gjorde i vikingetiden, hvor man:

1. havde MANGE heste
2. brugte uanede mængder af egetræer (til f.eks. bygning af skibe og huse)

Tror I man bare spiste dem? Hestene, altså. (Oh skræk og gru, hva'!? *GGG*)

mvh
Trond Øyvind Hermansen
- fritidsviking

Fra : Nina Svanholm

Dato : 24-10-03 08:24

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2. brugte uanede mængder af egetræer (til f.eks. bygning af skibe og huse)
>
> Tror I man bare spiste dem? Hestene, altså. (Oh skræk og gru, hva'!?

Jamen hej Trond, godt at høre fra dig igen, har du været på togt, eller
hva´?

Jeg tror med hensyn til egetræerne at hestene vidste instinkttivt hvad der
var giftigt og hvad der ikke var giftigt. I dag hvor de fleste heste går på
begrænsede marker, og derfor har mindre at lave tror jeg at der er en større
tendens til at de får tygget i noget de ikke burde tygge i......... -det var
bare min egen teori.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 24-10-03 23:17

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f98d65f$0$9824$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

[klip]

> Jamen hej Trond, godt at høre fra dig igen, har du været på togt, eller
> hva´?

Hejsa. Ja, sommerens togter er ovre - nu genstår kun julemarkedet inden
skægget ryger. *G*

> [...]

større
> tendens til at de får tygget i noget de ikke burde tygge i......... -det

Jeg tror måske du har ret.

Vi har talt om at få plantet en masse urter osv. på sommerfolden, så hestene
selv kan gå og guffe i sig. Tror også jeg fik nappet en brochure om det til
VM2003 for islændere, men jeg har ikke fået læst den endnu. Det kunne i
hvert fald være spændende.

mvh
Trond Øyvind Hermansen