Nedlagt gård med mulighed for hestehold
Fra : Rasmussen

Dato : 17-09-03 12:06

Håber det er ok med indlæg ind da det handler jo om heste

Jeg har kigget på alle boligsider således Edc, Home, Nybolig osv...
Men synes at svært finde en passende gård med hesteboks, for de ligger ofte
for langt fra Fredericia, (men gerne nær i Horsens pga arbejde)
Jeg går og tænke på om hvor meget grunden skal være ?? fra 2000 kvm eller
fra 5000 m2??
Ligemeget om det er kostald eller lign, for man kan jo let lave om til
hestestald ikk *S*

Men DET HANDLER OM GRUND... Hvor mange skal grundes m2 være?? Jeg tror nok
jeg vælger 2 eller 4 pony/hest

Tak på forhånd for svaret

Kiki

Fra : Pia J

Dato : 17-09-03 12:13

> Men DET HANDLER OM GRUND... Hvor mange skal grundes m2 være?? Jeg tror
nok
> jeg vælger 2 eller 4 pony/hest

Det kommer jo an på, hvor meget de skal gå ude, men jeg vil sige minumum 2
tdr. land, dvs. 11.000 m2 - gerne det dobbelte.

:Pia

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-09-03 12:34

"Rasmussen" <temka@tdc-broadband.dk> wrote in message
> [...]
> fra 5000 m2??
> Ligemeget om det er kostald eller lign, for man kan jo let lave om til

Prøv boligsiden.dk , det er alle ejendomsmælgerne i DE som annoncerer der.

> Men DET HANDLER OM GRUND... Hvor mange skal grundes m2 være?? Jeg tror
nok
> jeg vælger 2 eller 4 pony/hest

Jeg har hørt noget om 1 tdr / hest = 2 heste / ha.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Anet

Dato : 17-09-03 13:53

"Rasmussen" <temka@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse
> Men DET HANDLER OM GRUND... Hvor mange skal grundes m2 være?? Jeg tror
nok
> jeg vælger 2 eller 4 pony/hest

(klip)

Man siger som tommelfingerregel at hvis hesten skal kunne leve af græs hele
sommeren så skal en hest have 1 tdr. land fold at gå på.

--
~ Hilsen
Annette ~>

Fra : Rasmussen

Dato : 17-09-03 19:56

> [...]
hele
> sommeren så skal en hest have 1 tdr. land fold at gå på.

Oki.. men grund på 5000 m2 er ikke nok??? for to heste.. De vil nok komme
til gå ude hele sommeren men dog om aften skal de gå ind

Fra : Pia J

Dato : 17-09-03 20:12

> Oki.. men grund på 5000 m2 er ikke nok??? for to heste.. De vil nok komme
> til gå ude hele sommeren men dog om aften skal de gå ind

De vil lynhurtigt få spist hver en stump græs. Og en hel del af de 5000 vil
jo være bygninger, have, vej mm.

5000 m2 er for mig blot en stor have.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 17-09-03 21:07

> Oki.. men grund på 5000 m2 er ikke nok??? for to heste.. De vil nok komme
> til gå ude hele sommeren men dog om aften skal de gå ind

(klip)

5500 kvm er = 1 tdr. land.

Hvis du vil regne om i Ha så skal du gange med 1,8.

nej, 5000 kvm er for lidt til to heste. Du skal også regne med at bygninger
og have fylder noget. Vi bor f.eks her på næsten 1 tdr. land jord.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Rasmussen

Dato : 18-09-03 15:42

TIL ALLE:... Tak for jeres gode og fine svar.. Vi er nu blevet kloge.. Men
vi må se ad om vi er heldig at finde en gård med stor grund mindst 10.000
her i Den gode Jyske (Jylland) *S*

Men vi starter først at søge efter gård eller andet startet i forår 2004..
Til dig som bemærk om boligsiden, det ved jeg godt, der har vi benyttet, det
er alligevel ikke ret så mange, men vi håber da vi kunne finde en som vi kan
falde over..

Kiki

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 18-09-03 18:27

> [...]

>vi må se ad om vi er heldig at finde en gård med stor grund mindst 10.000

Hov, lie en til: Da vi søgte efter et sted og ikke kunne finde noget,
så indrykkede jeg en annonce i den blå avis med "Bondegård købes. Ikke
for lille og ikke for stor". Så ringede en dame og sagde "Sådan en har
jeg". Det er der vi bor nu. Så nemt kan de osse gå!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-09-03 07:15

> [...]
det
> er alligevel ikke ret så mange, men vi håber da vi kunne finde en som vi

Mange bliver solgt inden de bliver annonceret til folk i køberkartoteker.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Line

Dato : 18-09-03 06:58

"Rasmussen" <temka@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse

> Oki.. men grund på 5000 m2 er ikke nok??? for to heste.. De vil nok komme
> til gå ude hele sommeren men dog om aften skal de gå ind

Hej Kiki

Det er nok lige i underkanten vil jeg sige, du skal have mindst det dobbelte
og gerne mere!

Det er nemlig en god ide at have plads nok til to folde en sommerfold og en
vinterfold.... når først to heste har gået på en fold vinter og efterår så
er den ikke meget værd kan jeg betro dig

Vi havde 7tdr land hvoraf de 5 var udlagt til folde (3stk) og en
shetlandspony, en 1 pony og et føl fik i løbet af sommeren gnavet det helt
ned på 2 af dem om vinteren kom de så på den tredje som så stadig havde græs
så der var lidt hen over vinteren også, hvor de gik på fold fra 8-16
hverdag!

Held og lykke med at finde et sted

Mvh Line

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 18-09-03 08:01

"Line" <BlomdkKATTE@BAKKEmsn.com> wrote:

>Det er nemlig en god ide at have plads nok til to folde en sommerfold og en
>vinterfold.... når først to heste har gået på en fold vinter og efterår så
>er den ikke meget værd kan jeg betro dig

Jeg ville nu sige at fire folde er minimum. Foldskift på det rette
tidspunkt holder ormelarver på et minimum og ormekuren undgås.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Musen

Dato : 17-09-03 20:41

klip---
> Men DET HANDLER OM GRUND... Hvor mange skal grundes m2 være?? Jeg tror
nok
> jeg vælger 2 eller 4 pony/hest

Hej
Vi bor selv på en nedlagt ejendom med lige knapt 1½ tdr. land og det er
faktisk alt for lidt. Vi regnede i sin tid med, at med alle de marker der
var heromkring, så ville det ikke være særlig svært at købe/leje lidt ekstra
jord, men vi blev klogere!!! Nu har vi heldigvis fået næsten 3 tdr.land
næsten gratis bare for at græsse det af, men så heldig har man vist ikke lov
at være ret tit
Så sørg ihvertfald for at der er RIGELIGT! Hvis I påtænker at I også skal
have en bane at ride på, så træk den fra det område hestene skal gå på.
Rigtig masser af held og lykke i jagten
Venlig hilsen Musen

Fra : john lundsgaard

Dato : 18-09-03 07:34

> [...]

> fra 5000 m2??
> Ligemeget om det er kostald eller lign, for man kan jo let lave om til

Hej Kiki

Det er et ulykkeligt forhold, som jeg også ser her rundt om hvor jeg bor. En
masse små ejendomme er blevet opkøbt af nabobønderne, og er efterladt med
5000 kvm og en masse dejlige bygninger.

Årsagen er dels den almindelige jordhunger, men også en tåbelig regel der
(for år tilbage) forbød udstykning af større grunde som "nedlagte" landbrug.
Reglen er væk nu, men skaden er sket.

Det vi så har set er, at de er blevet solgt til folk som i starten synes at
5000 kvm er et enormt areal, men som så finder på at have lidt får, eller
geder, eller gæs eller heste, og pludselig er der alt for lidt plads!!.

Mit forslag med 5000 kvm vil være - lave en ridebane (den snupper 800 kvm)
og en vinterfold, og lad forøvrigt vær med at lave et stort haveanlæg - for
så er der ikke plads til resten.

Det betyder flere ting:

Du er nødt til at købe hele vinterforrådet af hø og halm, men det er "kun"
et spørgsmål om at hive pungen op.

Du er nødt til at have krikkerne på sommergræs et andet sted. Det kan være
et problem, som dog "normalt" kan løses med tilstrækkelig mange af de jyske
dollars. En lokal svineavler vil formentlig kunne gøres interesseret i
projektet, når du kan fortælle ham, at der vil være en bedre økonomi i at
leje 3 tdr. græs til dig end det er at dyrke korn i det - altså forudsat, at
du vil acceptere at han stadig kan køre gylle på stykket - for for ham er
det jo det det drejer sig om!! (ifølge dyrlægerne skulle der ikke være
problemer med parasitter eller lignende).

Problemet kan være, at det bliver i et afsides hjørne af marken, hvor der er
langt til vand og strøm, men problemer er til for at løses.

Men som de andre har skrevet til dig, så er 5000 kvm (incl. bygninger, vej,
gårdsplads og have) alt for lidt til at holde andet end en ged i live
;-(((((

Held og lykke med projektet.

Hilsen John

Fra : Liz B.

Dato : 18-09-03 07:44

Heller købe for meget end for lidt. Jord er en god investering hvis I kan
få fat i den! Og heste/ponier har brug for meget mere end man regner med.
Bare en tørre sommer og alt foder skal købes for resten af året!

Hilsen Liz ( med 4 arabere, en ko, en kvie, en kalv og 6,8ha sandet jord og
ikke selvforsynede i halm)