Så på bagsiden af Landbrugnyt
Fra : Anet

Dato : 17-09-03 08:36

at fjordhesteavlen (den nye type) og den gamle kaldes stadig af dens egne
folk for nordbakken (den gamle tunge type) holder et stort stævne hvor der
aldrig har været tilmeldt så mange ekvipager før. Deres forening satser på
at racen skal meget mere ud og starte til stævner og vise sin alsidighed
meget mere. Som der stod i artiklen så var kommentaren tit til folk der kom
med en nymodens fjordhest at "nåh,,,en af de små gule", men at når stævnet
var ovre så var det rytteren til den lille gule der gik hjem med et smil på
læben.
Jeg var selv dommer i en kørekonkurrence her i sommer og jeg syntes at det
løft som racen har fået er gået over alt forventning og at den nye type er
en rigtig smart og brugbar model. Jeg var lidt overrasket over den gang som
der er avlet frem efterhånden. Selv for vogn i et eller to-spand viste de
fleste af hestene en rigtig fin og fremadgribende trav med godt svæv også.
Det er da positivt for en race at den har så stor fremgang.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 17-09-03 10:31

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> var ovre så var det rytteren til den lille gule der gik hjem med et smil

Hehe, ja jeg har også været en af dem der gik hjem med et smil på læben, og
Trille var ovenikøbet den gamle type. Vi stillede op i spring klasser -og
vandt! Efter det første stævne var det slut med at høre bemærkninger som
"nåh, det er bare en Fjordhest" Pludselig gik jungletrommerne fra de ryttere
der kendte Trille, til dem der ikke gjorde at de lige skulle være klar over
at den hidsige gule der, hun kan altså springe og løbe stærkt.......samtidig

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Margot

Dato : 17-09-03 11:45

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
KLIP
> [...]
> fleste af hestene en rigtig fin og fremadgribende trav med godt svæv også.
> Det er da positivt for en race at den har så stor fremgang.

Hej

Som D-Dommer i dressur har jeg flere gang haft fjordheste placeret foran
såkaldte"alm." ponyer. Og mange gange har de hentet point hjem på deres
gang.

Hilsen Margot