Lene: Hvordan har du trænet Hamadryad?
Fra : Anders Sørensen

Dato : 12-09-03 17:35

Hej Lene,
jeg har fuldt Hamadryad`s starter og er vildt imponeret! Vil du fortælle
lidt om hans træning?

Jeg er ved at komme med i en anpartsstald, og er ivrig for at lære noget.

Hilsen Anders Sørensen

Fra : Lene

Dato : 12-09-03 17:58

Anders Sørensen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>lidt om hans træning?
>
>Jeg er ved at komme med i en anpartsstald, og er ivrig for at lære noget.

Jo da!

Hamadryad blev kørt til som 1 års i maj af Henrik Lønborg. Han blev trænet
stille og roligt i en 5-6 uger inden har gik på sommergræs med en flok
jævnaldrende hingsteplage. I græsningsperioden blev han kørt en gang hver
14dag ca. 25min.
Da jeg tog ham hjem i efteråret kom han for vogn hver anden dag ca. 20 min.
og øgede stille og roligt til 35 min i løbet af vinteren. Ved sommeren i 2
års sæsonen, fik han 2 mdr. sommerferie for at give ham ro til at vokse. Fra
efteråret hvor han var to blev han ført roligt frem til at gå 45 min
langsomt, hvorefter vi begyndte intervaltræningen - først 3 stk og øgende
til 6.
Her i foråret tog vi ham med på banen hver anden lørdag, hvor Henrik kørte
ham længere og længere op i fart. Han har ikke været til afpudsning på
banen, og trænes udelukkende herhjemme. Han går nu fast 6 intervaller hver
anden dag, og 20 min jogging hver anden. Jeg har redet ham et par gange, men
han er ikke moden nok til egentlig ridetræning endnu.

Det er så meget kort et skitse af hans træning, håber du kan bruge det til
noget, ellers er det bare at spørge.

Mvh. Lene

Fra : Anders Sørensen

Dato : 16-09-03 10:38

Lene skrev i meddelelsen
>Det er så meget kort et skitse af hans træning, håber du kan bruge det til
>noget, ellers er det bare at spørge.

Hvad er hemmeligheden bag ham, siden han er så hurtig og muskuløs?

Kan du give et godt råd til køb af unghest? Hvad skal vi gå efter,
afstamning, opvækst, eller???

Jeg har hørt, du har en unghingst under hammeren i Skive, men den bliver jo
nok alt for dyr for os, kan du fortælle lidt om den, og må vi evt. komme og
se den alligevel inden auktionen?

Hilsen Anders Sørensen

Fra : Lene

Dato : 22-09-03 10:55

> [...]

>nok alt for dyr for os, kan du fortælle lidt om den, og må vi evt. komme og

Hej Anders, hemmeligheden bag Hamadryad er, at der ingen hemmelighed findes!
Hvis du studere stammen på Hamadryad, vil du på moders side finde et utal af
amerikanske topheste så som Speedy Crown, Cora T ( som er ud af en af
verdens mest produktive linier med heste som bla.Christoffer T, Linus T,
Timothy T, R Don T, Why Not, Bertie Lobell, og mange mange flere ).
Derudover findes der et svensk islæt i form af Jan Bunter som var sin tids
bedste svensker, og et stort dryp fra Hoot Mon som i sin tid var verdens
hurtigste hest. Længere ude findes en hoppe som Bell Scot, der går tilbage
til Scotland.
Faderen er New Quick ( Derbyvinder ) som over Quick Pay krydser tilbage til
Hoot Mon. Moderen til New Quick er Dilli Hanover som satte verdensrekord for
hopper en kold og blæsende regnvejrsdag på Lunden. Dilli Hanovers` linie er
den ubestidt bedste i dansk travhistorie.
En hest med så mange topnavne i stammen, bør give en hest med et vist
talent.
Talentet ligger altså i generne, og så er det træningen som giver hesten
mulighed for at vise sin styrke og hurtighed.

Når i skal ud og kigge på unghest, så er alt vigtigt......... Stammen skal
helst have vist sig leveringsdygtig i heste af et vist kaliber.
Men............ det er mindst lige så vigtigt at kigge hestens opvækstvilkår
efter i sømmene. Man kan altså ikke forvente at få en tophest, hvis den ikke
helt fra moders liv er blevet tilgodeset med optimal kost. Pasningen er
ligeledes essentiel, og her kan jeg ligesågodt bekende kulør: Jeg regner
ikke heste som er opvokset i løsdrift! Alt for ofte har de nemlig fået lov
til at passe sig selv, både for meget og for længe. Resultatet er ofte en
udresseret abekat som aldrig helt finder sig tilrette i den almindelige
staldpraksis. Så hellere en unghest som har været ude i sommerhalvåret og i
vinterperioden daglig er blevet trukket på fold.
Den bør desuden være velpasset med smed + vænnet til vaskepladsen. Er hesten
kørt til, så skal den også kunne trave i en passende hastighed i forhold til
den træning den har fået. Gå konsekvent udenom en hest som sjosker og
klasker sig hele tiden, ligegyldig hvor meget stamme den har! Mange folk vil
sikkert stå og sige, at det retter sig med tiden, og det gør det også i de
fleste tilfælde, men når nu i er ude og lufte muldvarpeskindet, så forlang
at hesten har et ukompliceret trav. Temperamentet bør i også interessere jer
for, og her undgå ekstremer.

Et par små hint: En 2års unghest efter en hingst i prisklassen 5-10.000 vil
stå opdrætteren i knap mellem 15 - 20.000 kr. Hvis i kan købe hesten for
under denne sum, så kan forklaringen ligge i at hesten er født op på
fodermidler af tvivlsom karakter.
En opdrætters stald bør kunne tåle et kig til hver en tid. Hvis i bliver
mødt af modvilje til besøg, så køb en hest hos en anden opdrætter! Der er
altid en grund til at holde kortene tæt ind til kroppen, og den der intet
har at skjule, vil byde jer velkomne uden en hel masse dikkedarer, hvor alle
kort bliver lagt på bordet.
Alle hestene i stalden bør fremstå velpassede. Den hest i vil købe skal ikke
fremstå som et enkelt glansbillede imellem en flok upassede gedebukke. Er
opdrætteren gennemført omhyggelig, vil alle heste ( og gårdens dyr i
øvrigt ) være i pæn stand.

Joseph Dryad skal fremvises i Billund i morgen for en anpartsstald, og i er
selvfølgelig velkomne til at se ham, enten her på gården eller fremvist på
en bane efter jeres valg, en anden dag når det passer jer. Du kan bare maile
mig *s*
Han kan pt. 1.28 på 2000m med åbent hovedlag og alm. 6 mm sko uden noget
beskyttelse på benene. Han kan gøres klar meget hurtigt, men den vil nok
have bedst af at få lov til at udvikle sig lidt mere, specielt da han er
meldt i alle 3 og 4 års løb. Hvor dyr han ender med at blive er jo svært at
sige, bliver jeg budt godt på ham inden aktionen, så kommer han slet ikke
med!
Upåagtet om i er interesseret i Joseph Dryad eller ej, så er i da altid
velkomne til at kigge forbi.........

Mvh. Lene

Fra : taina

Dato : 22-09-03 15:38

"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fremstå som et enkelt glansbillede imellem en flok upassede gedebukke. Er
> opdrætteren gennemført omhyggelig, vil alle heste ( og gårdens dyr i

Det er faktisk det samme, som jeg kigger efter, når jeg skal have hest
opstaldet. Hvis der står en lille uplejet shetter i et hjørne, der skulle
have haft smed for mange dage siden, så er det ikke et sted for mig. En
stald er aldrig bedre end den ringeste hest!

mvh. tina

Fra : Lene

Dato : 23-09-03 07:39

taina skrev i meddelelsen
> En
>stald er aldrig bedre end den ringeste hest!
>
>mvh. tina

Nemlig! *s*

Mvh. Lene