Gulv i stald ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-09-03 07:42

Hej NG.

Er der nogle af jer der selv har støbt gulvet i jeres stald ?
Hvordan har I bygget det op ?
Startende nederst:
- jord hvor mulden er skrællet af
- sand ?? (hvor meget ca. i cm) ?
- lecanødder (tykkelse i cm) ?
- flamingoplader (tykkelse i cm) ?
- armeringsnet (tykkelse i mm) ?
- betonlag (tykkelse i cm) ?
- slidlag (hvis nødvendigt, tykkelse i cm) ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Anet

Dato : 14-09-03 23:26

> Hej NG.
(klip)
Først så har jeg haft nogle problemer med min computer og den er røget
afsted på garantien så jeg kan ikke ligge billeder ud til dig af min stald
som lovet på en af binear grupperne, men jeg håber snart at have min egen
computer hjemme igen. Indtil det sker låner jeg en af mine børns computere
for at gå på nettet.

> Er der nogle af jer der selv har støbt gulvet i jeres stald ?

(klip)
Ja, det har vi. Eller halvdelen af stalden har vi støbt. Gulvet var i to
plan og det var ret upraktisk.

> Hvordan har I bygget det op ?
> Startende nederst:

(klip)

Vi har gravet af så der er den rå jord tilbage. Ingen muld og så har vi
rettet godt af så det er helt plant. Så har vi lagt et godt lag grus.
Dernæst har vi lagt lega-ærter. Så har vi lagt flamingo og derovenpå har vi
lagt et støbenet som er 4 mm i tykkelse. Vi har lavet en blanding af 1
kubikmeter støbemix til 240 kg cement. Vi har lagt ca. 12-18 cm og fået det
pænt glattet ud så det er helt jævnt. Vi har ikke lagt et slidlag eller
noget. Gulvet er pænt og holder godt på trods af hestesko osv. Gulvet må
ikke tørre for hurtigt og hvis det er meget tørt i vejret så har vi vandet
gulvet så det har hærdet langsomt. Tørrer det for hurtigt så revner gulvet
bare.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-09-03 07:26

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message

> [...]

> gulvet så det har hærdet langsomt. Tørrer det for hurtigt så revner gulvet

Hvor stort var det ?
Havde I støbeskel ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Anet

Dato : 15-09-03 09:07

> Hvor stort var det ?

(klip)

Min stald er ca. 48 kvm og det var vel lidt over halvdelen som vi støbte i
denne omgang.

> Havde I støbeskel ?

(klip)
nej.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-09-03 09:16

> [...]
>
> (klip)
>
> Min stald er ca. 48 kvm og det var vel lidt over halvdelen som vi støbte i

Den jeg har i tankerne er ca. 96 m2. Jeg har lige fundet et sted somkan
levere færdigblandet beton incl alt til 895 kr / m3.
Selv om det er mange penge (9,6 m3 til gulvet) vælger jeg nok dette. Så kan
jeg få støbt hele gulvet på "ingen" tid.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Anet

Dato : 15-09-03 09:35

> [...]
kan
> jeg få støbt hele gulvet på "ingen" tid.

Vi har også f'ør fået færdigblandet beton da vi støbte garagegulv på 40 kvm
og fyrrumsgulv på 50 kvm. Men en ting som overraskede os en del var at selv
om der var 3 mand på opgaven så var det lige før at vi ikke nåede at få hele
gulvet støbt før end at betonen hærdede. Det går nemlig meget stærkere end
man forventer. Måske du kan bruges vores erfaring så du ikke kommer til at
så med beton som er hårdt som sten samt at du får sat mange mand på opgaven
da det jo er et ret stort gulv at skulle støbe.

hilsen

Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-09-03 09:56

> [...]
opgaven
> da det jo er et ret stort gulv at skulle støbe.

Tak for rådene. Jeg vil forhøre mig lidt omkring, for at høre om det er
realistisk at støbe så stort et gulv i én arbejdsgang.
Blev det ikke gjort som i dette fuldstændig tilfældige billede funde via
google:
http://www.hermanhockerup.dk/sirius-g.htm ?

Vibrerede I det med en stavvibrator (se link for at undgå misforståelser
http://www.tremix.com/minivib.htm
mens det blev hældt ud ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Anet

Dato : 15-09-03 10:47

> Tak for rådene. Jeg vil forhøre mig lidt omkring, for at høre om det er
> realistisk at støbe så stort et gulv i én arbejdsgang.

(klip)
Det kan vel lade sig gøre hvis I er mand nok og hvis du evt. har nogle
kammerater der har prøvet det før. Men det er da noget af en mundfuld at gå
i gang med.

> Blev det ikke gjort som i dette fuldstændig tilfældige billede funde via
> google:
> http://www.hermanhockerup.dk/sirius-g.htm ?

(klip)

Vi støbte først fyrrummet og det blev gjort som på det billede på linket
ovenfor. Og alligevel fik mænderne vildt sved på panden fordi at betonen
hærdede hurtigere end de kunne arbejde. De nåede det dog til sidst fordi
endnu en kammerat kom forbi og var frisk på at give en hånd med i arbejdet.

> Vibrerede I det med en stavvibrator (se link for at undgå misforståelser

> http://www.tremix.com/minivib.htm
> mens det blev hældt ud ?

(klip)

Anden gang var vi blevet lidt klogere og ja, der blev det vibreret mens at
det blev lagt ud. Det gulv blev i øvrigt så flot at der kunne holdes bal på
det bagefter.

Tredje gang vi skulle støbe et større område var så i den omtalte stald og
da blandede vi selv og kørte ind efter behov og lagde ud. Det var nemmere at
styre men jeg kan godt se at til næsten 100 kvm så ville jeg også vælge at
få færdigbeton ud med slidske/bånd til transporten.

~ Hilsen
Annette ~

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-09-03 11:17

> (klip)
> Det kan vel lade sig gøre hvis I er mand nok og hvis du evt. har nogle
> kammerater der har prøvet det før. Men det er da noget af en mundfuld at

> i gang med.

Jo, jeg skal også have snakket med nogle som har prøvet det før for at høre
om de mener det er realistisk.

> [...]
> styre men jeg kan godt se at til næsten 100 kvm så ville jeg også vælge at
> få færdigbeton ud med slidske/bånd til transporten.

Jeg har ikke noget mod at der kommer støbeskel, men det nedsætter vist
holdbarheden af gulvet.

Man kunne dele det om i 4 felter på så hver 8 x 3 m = 24 m2.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-09-03 12:38

> [...]
opgaven
> da det jo er et ret stort gulv at skulle støbe.

Hvordan havde I lavet underlaget, som her set fra oven:
- 10-12 cm beton med armering
- fugtspærre ??
- kapillarbrydende lag (Sundolitt S80 150 mm ??
- stampet og afrettet sand
- fast jord hvor mulden er fjernet.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Anet

Dato : 15-09-03 13:28

> Hvordan havde I lavet underlaget, som her set fra oven:
> - 10-12 cm beton med armering

(klip)
JA

> - fugtspærre ??

(klip)
Nej, det er ikke nødvendigt da det kun er nødvendigt når man skal have et
trægulv oven på inde i f.eks beboelse.

> - kapillarbrydende lag (Sundolitt S80 150 mm ??

(klip)
Ja, vi har lagt 100 mm sondolitt eller flaminco eller hvad man nu kalder
det.

Vi har ca. 20 cm legaærter neden under sondolitten til isolering også og så
ligger sondolitten helt jævnt og der er ikke kuldebroer da lega også
isolerer.

> - stampet og afrettet sand

(klip)
Vi har kommet stampet grus nederst oven på jorden (uden muld)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-09-03 07:13

> [...]
>
> (klip)
> Nej, det er ikke nødvendigt da det kun er nødvendigt når man skal have et

Tak.

> [...]
>
> Vi har ca. 20 cm legaærter neden under sondolitten til isolering også og

> ligger sondolitten helt jævnt og der er ikke kuldebroer da lega også

Det er ellers ikke nødvendigt, og Lecanødder koster en masse.
Man burde kunne afrette sandet godt nok.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Anet

Dato : 16-09-03 07:46

> så
>
> Det er ellers ikke nødvendigt, og Lecanødder koster en masse.
> Man burde kunne afrette sandet godt nok.

(klip)

Du kan sagtens nøjes med sandet men vi ville gerne at det var lidt ekstra så
derfor kom de under også.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anet

Dato : 16-09-03 07:56

Hvordan har du tænkt dig at lave bokse? Hvor mange bokse skal I have? Hvor
store skal de være? Skal I også have plads til et vandspiltov? Skal der være
foderrum eller tønder eller hvad?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-09-03 08:14

> [...]
> store skal de være? Skal I også have plads til et vandspiltov? Skal der

Som udgangspunkt, primært for at holde prisen nede første år laves der kun
de 2 bokse som vi har brug for.
Jeg er lidt i tvivl om hvordan, men det bliver nok (hvis betondækket kan
bære det) fundablokke med beton og armering i.
Disse op i en 1½ meters højde. Derefter måske tremmer op til loftet, det er
jeg ikke helt sikker på endnu.

Stalden er "dimentioneret" til 4 bokse, 3 på 3x3 m og en på 3x4 m.

Der skal laves en vaskeplads med afløb, er det det du mener med vandspiltov
?

Så regner jeg med at lave et aflukkeligt foderrum måske i gipsplader eller
letbeton.
Herinde skal foderet være i en fodervogn vi har, som så skal kunne køres ud.
Desuden skal der være tønder.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Anet

Dato : 16-09-03 08:28

> Jeg er lidt i tvivl om hvordan, men det bliver nok (hvis betondækket kan
> bære det) fundablokke med beton og armering i.

(klip)

Du kan jo bare støbe en sokel neden undergulvet og så bygge op på. Så bliver
hele gulvet heller ikke så stort at støbe af en gang.

> Disse op i en 1½ meters højde. Derefter måske tremmer op til loftet, det
er
> jeg ikke helt sikker på endnu.

(klip)

Vi har ikke tremmer imellem vores bokse og det går fint. Har bare placeret
krybberne så naboen ikke kan stikke hovedet derhen og genere når den anden
hest spiser. yderligere så har vi placeret krybberne så der kan fodres ude
fra staldgangen af så man ikke skal ind i boksene for at fodre.

> Der skal laves en vaskeplads med afløb, er det det du mener med
vandspiltov

Ja, et spiltov med høj kant så hestene også kan få sat deres hove i blød om
sommeren i vand. Det bruger jeg meget. Hver hest står ca. 30 minutter hver
dag når det er meget varmt udenfor. Hovene tørrer ikke ud så. Den ene hest
har ellers tendens til revnede hove men ikke når han får dagligt vandbad.
> ?

(klip)

Ja, det var bare for at høre hvordan du ville lave det. Det er altid sjovt
at høre andres indretninger syntes jeg. God byggelyst.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-09-03 08:38

> [...]
bliver
> hele gulvet heller ikke så stort at støbe af en gang.

Det kræver så til gengæld at jeg kender indretningen 100 % fra start.
Skal en sådan sokkel også ned til frostfri dybde ?

> [...]
> hest spiser. yderligere så har vi placeret krybberne så der kan fodres ude
> fra staldgangen af så man ikke skal ind i boksene for at fodre.

Det var også planen.

> [...]
> har ellers tendens til revnede hove men ikke når han får dagligt vandbad.

God ide, hvordan er afløbet lavet ?

> (klip)
>
> Ja, det var bare for at høre hvordan du ville lave det. Det er altid sjovt
> at høre andres indretninger syntes jeg. God byggelyst.

Enig, desværre er der ikke ret mange der har beskrevet deres stald for mig i
tråden "
Kan I ikke beskrive jeres stalde ?"

--
mvh/rg. Christian

Fra : Pia J

Dato : 16-09-03 09:11

> Enig, desværre er der ikke ret mange der har beskrevet deres stald for mig
> tråden "
> Kan I ikke beskrive jeres stalde ?"

Jeg har ikke selv bygget min stald og har derfor ingen erfaringer, men jeg
ved at boksene er hjemmebygget af tidligere ejer - skal jeg finde et
billede? Selve stalden er en gammel kostald fra 66 på knap 300 m2 og kæmpe
høloft med cementgulv. Da jeg ikke har hest endnu, er jeg ikke begyndt at
tilrette.

:Pia

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-09-03 09:15

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> høloft med cementgulv. Da jeg ikke har hest endnu, er jeg ikke begyndt at

Mange tak, kan du finde et billede af vægge og boksdøre og lægge i dk.binaer
?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Pia J

Dato : 16-09-03 09:31

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> Mange tak, kan du finde et billede af vægge og boksdøre og lægge i
dk.binaer

http://zoo.fantopia.com/images/bokse.jpg

http://zoo.fantopia.com/images/boksdoer.jpg

Her var, hvad jeg lige havde på lager. Væggene er gasbeton, de runde stålrør
i hjørnerne er vistnok støbt ned i gulvet. Døren kører på skinner i toppen
og er bare en krydsfinerplade sat ind over hullet i bunden af døren. Jeg kan
godt gå ud og tage et billede af beslag og den slags.

Jeg tror nok alt er hjemmesvejset. Gitre for vinduerne er et must,
kammeraten til hesten på billedet lykkedes at baldre sit det ene allerede
første nat de var her, det eneste uden gitter.

Hesten på billedet er en araber på godt 1½ meter - der er mao ikke særlig
højt til loftet derude - men køer er jo heller ikke så langhalsede.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 16-09-03 09:38

I øvrigt er der noget afløb i begge sider af stalden, med riste og noget
"kanal" under gulvet. Hesteboksene har med garanti ikke noget fundament
under cementgulvet, de forrige ejere var ikke ude og vifte mere med
tegnebogen end allerhøjst nødvendigt, det "gør" man vist ikke her på
vestsjælland har jeg ladet mig fortælle.

:Pia

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-09-03 09:47

> [...]
kan
> godt gå ud og tage et billede af beslag og den slags.

Gasbeton, har hestene så ikke lavet mærker i dem ?

Hvis du har digitalkamera må du gerne tage billeder af:
- der hvor den store hvide bjælke som dørene kører på er fastgjort i væggen,
- rullebeslaget til skydedøren,
- vinduesgitre.

> Jeg tror nok alt er hjemmesvejset. Gitre for vinduerne er et must,
> kammeraten til hesten på billedet lykkedes at baldre sit det ene allerede
> første nat de var her, det eneste uden gitter.

Jeg er ret god til at svejse, så det skulle ikke blive noget problem.

> Hesten på billedet er en araber på godt 1½ meter - der er mao ikke særlig
> højt til loftet derude - men køer er jo heller ikke så langhalsede.

Jeg havde regnet med at lave 2,5 m høje vægge.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Pia J

Dato : 16-09-03 10:37

> Hvis du har digitalkamera må du gerne tage billeder af:
> - der hvor den store hvide bjælke som dørene kører på er fastgjort i
> [...]

Du har vist ret, det ligner ikke gasbeton, men de der blokke med hul i, så
har de nok stukket rørene igennem og hældt cement i midten.

http://zoo.fantopia.com/images/gitter.jpg

http://zoo.fantopia.com/images/bom.jpg

http://zoo.fantopia.com/images/beslag1.jpg

http://zoo.fantopia.com/images/beslag2.jpg

http://zoo.fantopia.com/images/beslag3.jpg

og for sjov en rest af det gamle:
http://zoo.fantopia.com/images/spiltov.jpg

Høloftet gad jeg ikke lige kravle op og forevige i dag, jeg har svært ved at
nå lemmen. Men her er stalden set udefra: (største bygning)

http://zoo.fantopia.com/images/IMG_2115.JPG

:Pia

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-09-03 11:10

> [...]
at
> nå lemmen. Men her er stalden set udefra: (største bygning)

Imponerende så præcist du har taget lige det jeg gerne ville have. Mange
tak.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Anet

Dato : 16-09-03 11:08

> [...]
> kammeraten til hesten på billedet lykkedes at baldre sit det ene allerede
> første nat de var her, det eneste uden gitter.

ja, gitter for vinduerne er meget vigtigt da heste er nysgerrige og kan
skære sig ganske forfærdeligt på rudeglas. Vi har selv svejset gitre af
støbenet og sat beslag på og så syntes vi selv at det ser pænt ud.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-09-03 11:16

> [...]
> skære sig ganske forfærdeligt på rudeglas. Vi har selv svejset gitre af
> støbenet og sat beslag på og så syntes vi selv at det ser pænt ud.

Det kan jeg også sagtens selv lave, og få galvaniseret ude i byen.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Pia J

Dato : 16-09-03 11:17

> Det kan jeg også sagtens selv lave, og få galvaniseret ude i byen.

Mine er bare et par stænger armeringsjern/tentor, som har fået en gang
maling.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 16-09-03 11:17

> Mine er bare et par stænger armeringsjern/tentor, som har fået en gang
> maling.

Og de koster ca. 30 kr. for 6 meter x 10 mm

:Pia

Fra : Anet

Dato : 16-09-03 11:28

> Og de koster ca. 30 kr. for 6 meter x 10 mm
>
> :Pia

(klip)

Ja, det er bare med at være lidt kreativ så kan man lave mange flotte og
brugbare ting selv hvis man selv eller ens mage er lidt fingernem og god med
en svejser og en murerske og pensel.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Pia J

Dato : 16-09-03 11:31

> Ja, det er bare med at være lidt kreativ så kan man lave mange flotte og
> brugbare ting selv hvis man selv eller ens mage er lidt fingernem og god
med
> en svejser og en murerske og pensel.

Jo, det er da en nydelig stald du har liggende i binær! :)

:Pia

Fra : Anet

Dato : 17-09-03 08:39

> Jo, det er da en nydelig stald du har liggende i binær! :)
>
> :Pia

(klip)
Tak skal du have Vi har bygget stalden ud fra de krav vi syntes den
skulle overholde. Billederne er taget efter højtryksvask og kalkning her i
sommers.

Din stald ser nu også ret dejlig ud. Hvornår regner du med at skulle have
hest? Det var dig der også havde folde, ikke? Som du påtænkte at leje ud i
sommers, ikke?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Pia J

Dato : 17-09-03 08:48

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message news:3f681014$0$97237

> Din stald ser nu også ret dejlig ud. Hvornår regner du med at skulle have
> hest? Det var dig der også havde folde, ikke? Som du påtænkte at leje ud i
> sommers, ikke?

Jo, det var mig - og jeg sidder i dette øjeblik og venter på en landmand som
skal pløje/harve/osv en tønde mark mere, så jeg kan komme over og hente
græsfrø der skal smides på. Så skulle jeg have nok til at producere mit eget
hø til to heste og et godt stort areal at løbe på bagefter. Spørgsmålet er
så, at det nok er ligeså dyrt at få nogen ud og lave høet som at købe det
færdigt, men man kan jo ikke købe alle maskinerne selv bare for det
småtteri.

Jeg havde aldrig bid mht. til sommerheste, og med mindre jeg får rigtig
meget arbejde i løbet af vinteren, så varer det nok også lidt inden jeg får
råd til at købe min egen. Nu må vi se, hvad de nye vinduer i stuehuset
kommer til at koste til foråret, har vist fået en god kontakt gennem en
nabo...

:Pia

Fra : Anet

Dato : 17-09-03 08:55

Spørgsmålet er
> så, at det nok er ligeså dyrt at få nogen ud og lave høet som at købe det
> færdigt, men man kan jo ikke købe alle maskinerne selv bare for det
> småtteri.

(klip)

Jeg har forpagtet det jord ud som vi ikke bruger til fold og så har jeg
valgt at købe det hø som jeg skal bruge. Halmen til strøelsen er med i
forpagtningkontrakten så jeg får det halm jeg skal bruge leveret presset i
småballer ved min stalddør.
Jeg har givet 10 kroner pr. balle hø. Det er rigtig godt hø og vendt og
tørret og har aldrig fået regn eller noget. Mums...sådan rigtig hø det
lugter altså godt.

> [...]
> råd til at købe min egen. Nu må vi se, hvad de nye vinduer i stuehuset
> kommer til at koste til foråret, har vist fået en god kontakt gennem en

(klip)

Kender godt det der med at man bruger mange penge på at sætte i stand på
landstedet. Vi har gjort det i 8 ½ år nu. Men nu kan vi snart se lidt ende
på det. Og så er det jo bare vedligeholdelse.
Vi lånte for lidt over et års tid siden en hest på kontrakt i 10 måneder.
Pigen vi lånte den af skulle læse og havde ikke tid og penge til at holde
ham for. Hun ville lige se om hun kunne undvære ham og derfor var det et
godt afbræk at vi lånte ham i den tid. Vi betalte så smed, mad og akut
dyrlæge til ham. Forsikring og vaccination (den årlige) betalte hun. Vi
lånte ham med sadel og trense og dækken. Måske det var en ide´ for dig og så
evt. finde en opstaldet som den kan stå sammen med hjemme hos dig.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Pia J

Dato : 17-09-03 09:12

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message news:3f6813cc$0$97180

> [...]
> valgt at købe det hø som jeg skal bruge. Halmen til strøelsen er med i
> forpagtningkontrakten så jeg får det halm jeg skal bruge leveret presset i

Hvor meget går dine heste inde, og hvor mange baller halm bruger du ca. pr.
hest pr. år? Jeg vil tro jeg kan få det rimelig gratis (forpagter også selv
4 tdr ud), især hvis jeg hjælper til med at køre.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 17-09-03 09:32

> [...]
selv
> 4 tdr ud), især hvis jeg hjælper til med at køre.

Mine heste går som regel ude fra det bliver lyst morgen til det bliver mørkt
i vinterhalvåret. Fra ca. midt i maj går de ude hele døgnet indtil hen i ca.
midt i oktober. Dog tager jeg hestene ind hvis det regner i stride strømme
så de ikke er gennemvåde. Jeg beregner således at et år har 360 dage og jeg
regner med at have heste inde ca. halvdelen og så runder jeg lidt op af. Så
jeg beregner 200 baller halm pr. hest pr. år og det vil så sige at en balle
halm pr. hest pr. dag i vinterhalvåret hvor hestene står indenfor om natten.
Dette plejer at passe til en stor hest på 165 cm og vores araber på 153 cm.
Men nu er den store hest jo skiftet ud med to ismuler og de bruger ikke halm
og hø som de store heste. Jeg har taget 500 baller halm ind i år + 50 baller
godt hø. Hvis jeg mangler og det regner jeg ikke med at komme til at gøre så
kan jeg hente mere halm hos vores forpagter. Jeg syntes nemlig ikke at jeg
vil have flere år gammelt halm liggende på loftet. Det bliver støvet og gråt
og kedeligt. Så hellere kun have 30 baller i overskud når året er omme.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Pia J

Dato : 17-09-03 09:53

> og hø som de store heste. Jeg har taget 500 baller halm ind i år + 50
baller
> godt hø.

50 baller hø til 3 heste??? Wow, og her sad jeg og regnede med 100 pr. hest
(araberstr.)

:Pia

Fra : john lundsgaard

Dato : 17-09-03 11:59

> baller
>
> 50 baller hø til 3 heste??? Wow, og her sad jeg og regnede med 100 pr.
hest
> (araberstr.)

Hej Pia

Jeg synes godt nok også at Anette har nøjsomme heste *SSS*

Jeg regner som du med ½ balle hø pr. hest pr. dag i 200 dage, så jeg har
kørt 300 baller hø ind.
og derudover 500 baller halm, for der siger erfaringen, at Simone og Indi
kan finde ud af at skide i et hjørne medens Malou hun skider over det hele,
så der ryger i gennemsnit 2 baller halm + det løse pr. dag.

Og prismæssigt, ja i år her jeg måttet købe høet, da vi ikke havde nok selv,
og det blev til 11 kr pr. balle. Og presse prisen pr. balle ligger ellers på
1,50 kr.

hilsen John

Fra : Pia J

Dato : 17-09-03 12:01

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> wrote in message

> og det blev til 11 kr pr. balle. Og presse prisen pr. balle ligger ellers

> 1,50 kr.

Det kan de heller ikke blive enige om her. Maskinstationen siger hans
kostpris er 2,50 pr. balle, den lokale landmand (som forpagter det halve af
min jord), påstod i går: 4,50!! Jeg tror ikke på den, men hvad skal man
gøre?

:Pia

Fra : Anet

Dato : 17-09-03 13:50

> 50 baller hø til 3 heste??? Wow, og her sad jeg og regnede med 100 pr.
hest
> (araberstr.)
>
> (klip)

Måske skal jeg skynde mig at sige at det kun er den ene hest som tåler hø.
Og det er en islænder så den spiser ikke så meget som andre heste der er
større.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : john lundsgaard

Dato : 17-09-03 14:42

"Pia J" <

> [...]
af
> min jord), påstod i går: 4,50!! Jeg tror ikke på den, men hvad skal man

Hej Pia

Jeg tro på at sandheden ligger omkring 1,50 til 2,50, afhængig af deres
beregning af afskrivning på traktor og presser.

Jeg drillede på et tidspunkt min fopagter med, at jeg syntes 1,50 kr var
meget for to stykker snor.

Men så fik jeg at vide, at snoren faktisk kun kostede 10 øre, men at han
skulle have 1,40 kr for at binde de to knuder *SS*, og det er jo netop der
er sagen - investeringen i traktor, slid og diesel skal betales.

Hilsen John

Fra : Pia J

Dato : 17-09-03 14:55

> skulle have 1,40 kr for at binde de to knuder *SS*, og det er jo netop der
> er sagen - investeringen i traktor, slid og diesel skal betales.

min nabo har m.a.o. meget dyre maskiner

Naturligvis skal de også have penge for deres tid. Jeg synes blot det er
lidt surt at betale det samme for mit eget græs, som hvis jeg køber færdige
baller af mit eget.

Så må jeg gemme overskuddet til senvinter, hvor I andre er løbet tør, og
sælge det til overpris, hoho! :)

:Pia

Fra : Anet

Dato : 17-09-03 21:02

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skulle have 1,40 kr for at binde de to knuder *SS*, og det er jo netop der
> er sagen - investeringen i traktor, slid og diesel skal betales.

Ja, prisen bør højst ligge på 2,50 kr. pr. presset balle. Men det kan aldrig
betale sig selv at investere i traktor, rive og presser hvis man kun skal
bruge små f.eks tusind baller om året. Så må man betale og se glad ud

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 17-09-03 21:57

> [...]

>skulle have 1,40 kr for at binde de to knuder *SS*, og det er jo netop der
>er sagen - investeringen i traktor, slid og diesel skal betales.

Engang spurgte en pige mig om hvordan jeg bandt de to knuder på
høballerne. Jeg skulle være vittig og fortalte at der sad to små piger
inde i ballepressen og bandt dem på et signal fra mig. De insistederde
på at jeg skulle vise dem det rum på ballepressen hvor de sad

Nå, men her får de altså kun 40 øre for hver knude de binder hver !

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-09-03 10:29

> [...]
> så, at det nok er ligeså dyrt at få nogen ud og lave høet som at købe det
> færdigt, men man kan jo ikke købe alle maskinerne selv bare for det

Hvad koster det at få gjort en brakmark klar med græs etc ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Anet

Dato : 17-09-03 14:01

> Hvad koster det at få gjort en brakmark klar med græs etc ?
>

> Der skal pløjes, harves og såes og det må du prøve at få en lokal til at
gøre hvis du ikke selv har tingene til det. Men selve græsfrøet koster på
foderstoffen 22-26 kroner pr. kg + moms.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 17-09-03 11:15

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Jo, det var mig - og jeg sidder i dette øjeblik og venter på en landmand som
>skal pløje/harve/osv en tønde mark mere, så jeg kan komme over og hente
>græsfrø der skal smides på.

Pas lige på! Med græs sået på dette tidspunkt har kløveren ikke mange
chancher for at overleve vinteren. Så i stedet gul sennep, der vil
samle en bunke kvælstof. Sennep går nemlig ud i vinterens løb og
frigiver en masse kvælstof til marken næste forår hvor du sår havre
med græsudlæg. Havren behøver du ikke høste, men slå den lige inden
kornet skrider, så har du en masse fint foderhalm.

> [...]
>så, at det nok er ligeså dyrt at få nogen ud og lave høet som at købe det
>færdigt, men man kan jo ikke købe alle maskinerne selv bare for det

Gør som "Keld Skovhest" her i området. Få fat i en slåmaskine og
høvender til hesten. Hesten(e) har du og redskaberne er til "salg" for
næsten ingenting. Høet får du presset gratis hos en venlig landmand i
nærheden. Dem er der nemlig mange af. Jeg presser selv en masse for
andre uden beregning, såfremt ballerne ikke skal køres hjem, men blot
efterlades på marken. Hjemkørslen klarer du osse selv med hesten og
vogn.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 17-09-03 11:43

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

> næsten ingenting. Høet får du presset gratis hos en venlig landmand i
> nærheden.

Så venlige er der vist ikke nogen der er her omkring - de er faktisk
temmelig nærige med at overhovedet afsløre deres pris før arbejdet er gjort!
Maskinstationen vil have 450 i timen for at lave hø. Måske når man har boet
her i 15-20 år....

Bortset fra det, har jeg faktisk fiflet med tanken om at skaffe en gammel
plov, harve osv. - det ville da være en herlig måde at kombinere
"havearbejde" og hestepasning. Men så er det nok ikke en net lille araber
jeg skal købe.

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 17-09-03 21:57

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>Maskinstationen vil have 450 i timen for at lave hø. Måske når man har boet

Jammen, jeg presser mindst 1000 baller årligt, fordelt på omkring 10
steder, uden beregning. Betingelsen er at ballerne efterlades på
marken, altså uden ballevognen. Så går det memligt herrestærkt. Den
lykkelige hø-ejer leverer selv sit bindegarn. Det giver megen
good-will derude når man senere rider rundt under åben himmel.

> [...]
>plov, harve osv. - det ville da være en herlig måde at kombinere
>"havearbejde" og hestepasning. Men så er det nok ikke en net lille araber

Jeg har tilfældigvis en gammel hesteplov som jeg gerne vil af med !!!
Til gengæld her jeg en Belgier stående på "sommergræs" hvor jeg ikke
længere kan finde ejeren...!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 17-09-03 22:04

> [...]

> Jeg har tilfældigvis en gammel hesteplov som jeg gerne vil af med !!!
> Til gengæld her jeg en Belgier stående på "sommergræs" hvor jeg ikke

Hvordan kan man bare glemme sådan en kæmpebamse? Folk er sq da underlige.

Hvad skal du have for din plov? Ikke at jeg ved, om jeg nogensinde får en
hest eller hvad, men jeg har ikke tænkt mig at lade som om jeg ikke gør....

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 17-09-03 22:12

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Hvordan kan man bare glemme sådan en kæmpebamse? Folk er sq da underlige.

Ja, en bamse er han og blid som et lam. Hesten er resultatet af en
opløst familie hvor vi ville hjælpe fruen ud af en knibe her først i
maj måned. Vi har ikke set hende siden og end ikke politiet kan finde
hende. Men det er en god hest

>Hvad skal du have for din plov? Ikke at jeg ved, om jeg nogensinde får en
>hest eller hvad, men jeg har ikke tænkt mig at lade som om jeg ikke gør....

Ploven kan afhentes her ganske gratis. Jeg har selv en stor traktor
med en gigantplov og har ikke selv tænkt at bruge "bamsen" til dette.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 17-09-03 22:14

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

> Ploven kan afhentes her ganske gratis. Jeg har selv en stor traktor
> med en gigantplov og har ikke selv tænkt at bruge "bamsen" til dette.

Den vil jeg da gerne se, om jeg kan overtale gemalen til at hente. Det siges
jo, at man bare skal tro på det hele flasker sig, så hvis jeg nu har en plov
bliver universet da nødt til at sende mig en som kan trække den, ikke?

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 18-09-03 07:59

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>bliver universet da nødt til at sende mig en som kan trække den, ikke?

Og laver du en åre, så har du snart en robåd. Sådan var min filisofi
da jeg var 6 år gammel. Jeg fik aldrig en robåd men har et dejligt
sejlskib i stedet

Du kan se et billede på: www.soholm.com/plov.jpg

Hvis du vil have den er det din. Den skal bare have et par nye håndtag
og pudses lidt af for rust. Så kunne den bruges til dekoration indtil
du får en hest

Få adresse og tlf.nr. på min hjemmeside.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 18-09-03 08:36

> [...]

> Hvis du vil have den er det din. Den skal bare have et par nye håndtag
> og pudses lidt af for rust. Så kunne den bruges til dekoration indtil

Arj, hvor fedt. Jeg spørger lige om lov (det får jeg nok), så vender jeg
tilbage. :)

:Pia

Fra : Nina Svanholm

Dato : 18-09-03 11:48

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> opløst familie hvor vi ville hjælpe fruen ud af en knibe her først i
> maj måned. Vi har ikke set hende siden og end ikke politiet kan finde

Man må da ikke håbe at hun også har sendt eventuelle børn på "sommergræs" et
sted i landet..............

Fra : Nina Svanholm

Dato : 18-09-03 11:50

> [...]
> opløst familie hvor vi ville hjælpe fruen ud af en knibe her først i
> maj måned. Vi har ikke set hende siden og end ikke politiet kan finde

Man må da ikke håbe at hun har sendt eventuelle børn på "sommergræs" et sted
i landet.......................

Fra : Nina Svanholm

Dato : 18-09-03 11:55

> [...]

> Og laver du en åre, så har du snart en robåd. Sådan var min filisofi
> da jeg var 6 år gammel. Jeg fik aldrig en robåd men har et dejligt

Øv hvor blev jeg skuffet, jeg troede at det var dit sejlskib jeg ville få at
se........snydt.........

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 18-09-03 12:02

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse > Man må da ikke håbe at hun har sendt eventuelle børn på
"sommergræs" et sted
> i landet.......................

Ja, så tror jeg vist den er sevet ind.................sorry, men der er bare
alt for mange knapper at trykke på

Fra : john lundsgaard

Dato : 18-09-03 12:29

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f699356$0$24687$edfadb0f@

> Ja, så tror jeg vist den er sevet ind.................sorry, men der er
bare
> alt for mange knapper at trykke på

Hej Nina

Jeg tror vi har en ny kandidat et "Ole tastatur" - du ved det med kun to
knapper *GGG*

Hilsen John

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 18-09-03 18:27

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

>Øv hvor blev jeg skuffet, jeg troede at det var dit sejlskib jeg ville få at
>se........snydt.........

Det var en plov vi snakkede om, men selvfølgelig, skibet der pløjer
sig vej gennem bølgerne med navnet plov.... ....måske

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 18-09-03 18:27

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

>Man må da ikke håbe at hun også har sendt eventuelle børn på "sommergræs" et
>sted i landet..............

Ja, men nogle af de piger vi har på græs her måtte forældrene da gerne
glemme, for min skyld altså. Nu må jeg nøjes med en kæmpehest

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 18-09-03 18:27

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

>Ja, så tror jeg vist den er sevet ind.................sorry, men der er bare
>alt for mange knapper at trykke på

Kender det godt. Jeg døjer også

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Nina Svanholm

Dato : 19-09-03 12:11

> Hej Nina
>
> Jeg tror vi har en ny kandidat et "Ole tastatur" - du ved det med kun to
> knapper *GGG*
>
> Hilsen John

Hehe, ja, det kan være det ville hjælpe lidt på det hvis jeg fik fat i sådan
et. Nogen der ved hvor man kan anskaffe sig sådan et?!

Fra : Anet

Dato : 16-09-03 11:06

> Det kræver så til gengæld at jeg kender indretningen 100 % fra start.
> Skal en sådan sokkel også ned til frostfri dybde ?

(klip)

Ja, det kræver at du ved hvordan du vil have det hele indrettet fra starten
af. Jeg ville ihvertilfælde gå et par fundablokke ned og der starte. Når man
ser huse hvordan de er bygget når man evt. hiver trægulve op så er de ikke
bygget nedefra frostfrit område når vi taler skillerum og indervægge har jeg
set flere steder.

> God ide, hvordan er afløbet lavet ?

(klip)

Sådan som du ville få dit afløb lavet fra dit badeværelse. Prøv at høre en
vvs´er ad om reglerne for der er forskellige regler om man har samletank,
offentlig afløb til kommunalt eller om man har drænsivningsanlæg. Bare så du
ikke laver noget ulovligt.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-09-03 11:15

> [...]
> bygget nedefra frostfrit område når vi taler skillerum og indervægge har

Der er ved at blive bygget nogle huse lidt derfra hvor vi bor. Jeg vil lufte
hunden derovre det næste stykke tid, udstyret med kamera.

> [...]
> offentlig afløb til kommunalt eller om man har drænsivningsanlæg. Bare så

Der er offentlig kloak. Jeg skal også have en aut. kloakmester til at lave
det, men jeg vil gerne have mulighed for at lave et realistisk overslag

Må man bare lede flydende heste affald i kloakken ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Anet

Dato : 16-09-03 11:26

jeg forsøgt at ligge de få billeder jeg kunne finde på min søns computer ind
på dk.binear og håber du kan se lidt på dem. Men ellers må vi vente med
flere billeder til min egen computer kommer hjem fra repation af.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-09-03 11:33

> [...]
> på dk.binear og håber du kan se lidt på dem. Men ellers må vi vente med
> flere billeder til min egen computer kommer hjem fra repation af.

Mange tak.
Når den PC kommer hjem, kunne jeg godt tænke mig lidt billeder af
bokslågerne og deres beslag.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Anet

Dato : 16-09-03 11:44

> Mange tak.
> Når den PC kommer hjem, kunne jeg godt tænke mig lidt billeder af
> bokslågerne og deres beslag.

(klip)

Det skal jeg nok huske og jeg håber at den kommer en af de næste dage.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anet

Dato : 08-10-03 22:26

> [...]
> ind
> >

> Mange tak.
> Når den PC kommer hjem, kunne jeg godt tænke mig lidt billeder af

Nu er computeren kommet hjem. Så du må lige fortælle hvad du specielt gerne
vil se på billederne så skal jeg fluks fare over i stalden og tage billeder
af tingene til dig.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-10-03 07:16

> [...]
gerne
> vil se på billederne så skal jeg fluks fare over i stalden og tage

Det lyder godt. Desværre ser det ud til at købet af ejendommen ikke rigtigt
bliver til noget, men du må gerne atge nogle billeder til mig til senere
brug. Du må gerne tage billeder af:

- Gulvoverflade
- Boksvægge
- Vinduer
- Gitre
- Boksdøre
- Hængsler + låse
- Hvad du ellers synes er vigtigt / interessant.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-09-03 15:39

..---klippet med hård hånd---

Hejsa har fuldt lidt med i jeres tråd her.

Jeg er Elektriker og lidt af en altmulig mand (har da selv bygget de 40
sidste m2 af mit hus), vil bare lige huske jer på at når i laver el i jeres
stalde skal i huske at bruge armeret kabel da i ellers vil rende ind i
problemer med jeres forsikring.

Vil oxo ligfe sige at jeg sybntes at det er en god ide at bruge lecanødder i
gulvet da det virker som kapilærlag (fugtspærrende).

Mvh Martin

-- der gerne svare på spørgsmål hvis det ligger inde for mine evner--

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-09-03 06:57

"Martin Larsen" <martin0larsen@mail.dk> wrote in message
> [...]
jeres
> stalde skal i huske at bruge armeret kabel da i ellers vil rende ind i

Det ved jeg godt. 50 m 5 x 2,5 kvd. koster 898,- i Harald Nyborg

> Vil oxo ligfe sige at jeg sybntes at det er en god ide at bruge lecanødder
> gulvet da det virker som kapilærlag (fugtspærrende).

Tak, men som jeg kan se det er lecanødder en af de dyreste måder at lave et
kapillarbrydende lag på. Ral i samme størrelse eller sågar Sundolitt plader
er billigere.

> Mvh Martin
>
> -- der gerne svare på spørgsmål hvis det ligger inde for mine evner--

Så er her et par andre el-spørgsmål:

Skal et nedgravet kabel også være PAPJ ?
Må man selv grave kablet ned men lade det tilslutte af aut. inst. ?
Skal armeringsjern i sokkel jordes ?
Skal armeringsjern i gulvet jordes ?
Kan man fræse ud til inst. i Lecablokke ?
Må man selv fræse ud og montere flexrør og indmuringsdåser ?
Skal kontakter og lign være af en speciel IP klasse i stalde ?
Må man føre det nedgravede kabel op i en tavle uden måler men med
automatsikringer og HPFI afbryder og videre derfra som PAPJ kabel ?
Skal lamper være at en speciel type i staldbygninger ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-09-03 14:45

> "Martin Larsen" <martin0larsen@mail.dk> wrote in message

> jeres
>
> Det ved jeg godt. 50 m 5 x 2,5 kvd. koster 898,- i Harald Nyborg

Du kan oxo vælge at ligge kablet i stålrør eller bruge dækjern så er du fri
for det dyre PAPJ

> [...]
> er billigere.

> Så er her et par andre el-spørgsmål:
>
> Skal et nedgravet kabel også være PAPJ ?

Nej det behøver det ikke

> Må man selv grave kablet ned men lade det tilslutte af aut. inst. ?

Ja det må du godt.
Er det forsyningen til stalden der skal graves ned ???

> Skal armeringsjern i sokkel jordes ?

For en sikerhedsskyld ja

> Skal armeringsjern i gulvet jordes ?

jeps

> Kan man fræse ud til inst. i Lecablokke ?

Ja det kan man godt

> Må man selv fræse ud og montere flexrør og indmuringsdåser ?

JA det kan du aftale med din installatør. hvis du ligger kabler i væggene
behøver du ikke rør.
Kabler indmuret i væg skal heller ikke være PAPJ

>Skal kontakter og lign være af en speciel IP klasse i stalde ?

Nej men hvis du laver en vaskeplads f.eks skal det materiel være med IP som
stænktæt

> Må man føre det nedgravede kabel op i en tavle uden måler men med
> automatsikringer og HPFI afbryder og videre derfra som PAPJ kabel ?

Det nedgravede kabel skal så komme fra en anden tavle som der er monteret
måler i

> Skal lamper være at en speciel type i staldbygninger ?

nej men det er en god ide at vælge nogle der er med skærm og dermed
"stænktætte" da der oxo gør dem lidt mere holdbare

Håber det kan bruges

Mvh Martin

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-09-03 07:13

> [...]
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Du kan oxo vælge at ligge kablet i stålrør eller bruge dækjern så er du

Ja, men det er jo besværligt, og jeg tror at en rulle på 50 m er nok.

> Ja det må du godt.
> Er det forsyningen til stalden der skal graves ned ???

Ja, jeg er gået fra et 5x2,5 kvd til 5x6 kvd.

> For en sikerhedsskyld ja

Tak.

> jeps

Tak.

> Ja det kan man godt

Men hvis man bruger PAPJ kabel er det vel kun for syns skyld man gør det ?

> JA det kan du aftale med din installatør. hvis du ligger kabler i væggene
> behøver du ikke rør.
> Kabler indmuret i væg skal heller ikke være PAPJ

OK.

> Nej men hvis du laver en vaskeplads f.eks skal det materiel være med IP
som
> stænktæt

Tak.

> Det nedgravede kabel skal så komme fra en anden tavle som der er monteret
> måler i

Yep.

> nej men det er en god ide at vælge nogle der er med skærm og dermed
> "stænktætte" da der oxo gør dem lidt mere holdbare

Tak

--
mvh/rg. Christian

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-09-03 14:40

> som
>
> Tak.

afrydermateriel skal være stænktæt i stald bygning ......sorry

Mvh MArtin

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-09-03 07:23

IP

> afrydermateriel skal være stænktæt i stald bygning ......sorry

Tak.

Det er faktisk heller ikke el og vvs der koster. Det er fundament, vægge,
gulv og tag med henholdvis 15 %, 23 %, 19 % og 21 % af mit overslag, så om
jeg skal købe nogle stænktætte afbrydere vælter vist intet.

--
mvh/rg. Christian