Hvilket hest kan bære en voksen på ca 90-1~
Fra : Rasmussen \(7000\)

Dato : 09-09-03 18:33

Jeg er ikke interesseret at ride , - helst med vogn, men jeg vil bare vide
hvilket for en hest der er stærk nok til at bære en voksen på ca 90-100
kg... Men jeg ved godt jeg brude tabe mig, hvilket er jeg det også..
Men det kan også være jeg er interesseret at ride en gang i mellem.... Men
jeg tænker mest på en hyggelig tur med vogn..

Kiki

Fra : Anet

Dato : 09-09-03 19:02

"Rasmussen (7000)" <temka@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Men
> jeg tænker mest på en hyggelig tur med vogn..

Jeg vil foreslå en nordbakke. Den er god til at gå for vogn og kan også bære
voksne mennesker. Den er billig i foder og er sjældent syg.

hilsen

Annette

Fra : Lisbeth Sejberg

Dato : 09-09-03 19:39

Anet <anet49@hotmail.com> skrev:

>"Rasmussen (7000)"
> [...]

-- Som på nudansk hedder en Fjordhest
Lisbeth

Fra : Anet

Dato : 09-09-03 20:17

"Lisbeth Sejberg" <fennec@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> -- Som på nudansk hedder en Fjordhest
> Lisbeth

(klip)

Meget muligt at du kalder den en fjordhest men for mig er det en nordbakke
og du forstod jo udmærket godt hvad jeg mente kan jeg se.

hilsen

Annette

Fra : Tina

Dato : 09-09-03 23:37

Rasmussen (7000) wrote:
> Jeg er ikke interesseret at ride , - helst med vogn, men jeg vil
> bare vide hvilket for en hest der er stærk nok til at bære en voksen
> på ca 90-100 kg...

Koldblod og de fleste koldblodsblandinger kan sagtens bære 90-100 kg uden
problemer. Det kommer helt an på, hvordan de er bygget. Og hvor "solide" de
ser ud

Men jeg ved godt jeg brude tabe mig, hvilket er
> jeg det også..

Vægten er aldrig en hindring for at ride! Selvfølgelig skal en person på 150
kg. ikke ride en spinkel hest, men en tur på en koldblod af passende
størrelse, er der absolut intet i vejen for, såfremt hesten er sund og rask.
Det eneste der er problemet er at få et ordentligt knæslut... Men man vænner
sig til det, og kan sagtens sidde ordentligt fast alligevel.
Tænk på, at heste der går med handicapryttere, ofte har to granvoksne
personer på ryggen. Bare det ikke sker hver dag i flere timer, ligesom med
alle andre heste :)

> Men det kan også være jeg er interesseret at ride en gang i
> mellem.... Men jeg tænker mest på en hyggelig tur med vogn..

Fjordhest! De små gule er perfekte til formålet. De elsker at køre med vogn,
og en enkelt gul kan trække forbavsende meget.

Din vægt er absolut ingen hindring, hverken for at ride eller at køre med
vogn.

Selv hører jeg ikke just til de mindste. Endnu har ingen hest haft problemer
med at bære mig en times tid, eller på en skovtur. Nu holder jeg mig til
fjordheste og islændere, de har sådan en god størrelse, når man er lige så
højdeskræk som jeg er :)

Tina

--
Besøg os på http://wunjo.webbyen.dk

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 10-09-03 05:57

On Tue, 9 Sep 2003 19:32:38 +0200, "Rasmussen \(7000\)"
<temka@tdc-broadband.dk> wrote:

> [...]
>Men det kan også være jeg er interesseret at ride en gang i mellem.... Men
>jeg tænker mest på en hyggelig tur med vogn..

   Fjordhesten springer straks frem på mine læber. Find en der er
stor - altså 145cm eller større. Har en veninde på godt 115kg der har
sådan en og hun både rider dressur, springer og kører med ham. En
virkelig dejlig hest - med masser af personlighed.
Fjordhesteforeningerne i .dk gør i øvrigt utroligt meget for deres
medlemmer - altså udi at holde stævner for fjordhestefolket - og der
er rigtig mange der tager deres fjordheste _så_ seriøst =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Rasmussen

Dato : 10-09-03 15:31

Øhh jeg tænker også straks på Fjordheste , jeg har haft en hoppe for 2 år
siden som er solgt.. Det var en fræk hoppe jeg har haft.. Men jeg
prøver først i begyndelse 2004 finde en stor og rolig fjordhest. Over 145 cm
øhh.. hvorfor skal den være over 145 cm?? den hoppe jeg har haft var 142
cm høj..
Men kan en stor islænder også klart det??

Kiki

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 10-09-03 17:55

On Wed, 10 Sep 2003 16:31:12 +0200, "Rasmussen"
> [...]

>cm høj..
>Men kan en stor islænder også klart det??

   Først og fremmest på grund af vægten - en stor fjordhest har
mere ryg og flere muskler at bære med. Dernæst - man risikerer ikke
nær så nemt at nogen får kvababbelser over at man kan finde på at ride
på sådan en stakkels lille hest når man er så stor ...! (Ja, jeg har
som sagt en ret stor veninde - og hvad hun ikke har måttet høre på
indimellem.... Det er SÅ fedt når hun tæver os andre i dressur og
spring ;)

Fra : Tina

Dato : 10-09-03 19:37

Rasmussen wrote:
> [...]
> hoppe jeg har haft var 142 cm høj..
> Men kan en stor islænder også klart det??

Islændere er generelt ikke gode som trækdyr, og det kan være svært at finde
en islænder, der allerede er tilkørt. Det er bare ikke deres natur, at
skulle trække noget. Så hvis du mest vil køre, må en fjordhest være en
oplagt mulighed. Den elsker det, og har en krop, der er bygget til at
trække.

Islændere kan bære det utroligste, i forhold til deres størrelse. En "lille"
solid islænder bærer snildt en granvoksen mand, som var han en pose fjer. Og
så sidder man altid enormt godt på en islænder

Tina

Fra : Lene

Dato : 12-09-03 12:15

Rasmussen (7000) skrev i meddelelsen
> [...]
>Men det kan også være jeg er interesseret at ride en gang i mellem.... Men
>jeg tænker mest på en hyggelig tur med vogn..

Hej Kiki, hvad med en god stor ren eller 87.5 Oldenborg? De har både
størrelse og styrke til at bære en velvoksen rytter. Deres temperament er
godt, gode bevægelser, har en god alsidighed og " egner sig til lidt af
hvert ". De er kendt som stabile og pålidelige køreheste, der næsten altid
kan rides og køres på alm. trensebid, evt. med parerstænger.
Hvis du er meget kortbenet kan en fjordhest evt. være et godt valg, men
bemærk at der her indenfor de seneste år har været adskillige dødsulykker
med fjordheste, og det er jo ikke ligefrem god reklame for racen! Den
moderne fjordhest er desuden meget let i det, og ikke helt så Bennybomstærk
som den gamle type. Deres mere stejle skulder kombineret med ringe
ganaschefrihed og en kort stejl nærmest trekantet hals, gør dem uhyggeligt
svære at holde, hvis de tager bidet. Du kan med fordel køre med dobbelt
spærregrime, læderbelagt stangbid, evt. tungebånd og panikkæde.

Mvh. Lene

Fra : Rasmussen

Dato : 12-09-03 13:01

Faktisk bryder jeg ikke om Fjordheste da de er sådan en der er meget kræsen,
eller lidt for vild, sådan havde min gamle hest (fjordhesthoppe)... Men jeg
er især syg efter Jysk hest, Frederiksborger, og Islænder....

Men ved ikke om jysk hest er god til at ride med?? for de er mere
"ølheste"... Jeg har selv redet på en frederiksborg som ung men jeg vejede
ikke så meget som nu .. spørgsmål er om en Frederiksborger er god nok? Ja
jeg er en lille kvinde på 166 cm, så det er nok svært for mig at ride på en
meget stor hest.. Så en mellem 140-160 er bedre for mig... Men mange
siger jo at Fjordheste er bedre. da den er en meget stærk hest.

Øhhh Meeeen så ved jeg ikke lige nu hvad for en hest jeg vil gerne købe,
for det er svært for mig at vælge. så jeg lader mig vente lidt endnu mere
før jeg beslutte mig hvad den er for en jeg skal købe

Fra : Pia J

Dato : 12-09-03 13:02

"Rasmussen" <temka@tdc-broadband.dk> wrote in message
> [...]
jeg
> er især syg efter Jysk hest, Frederiksborger, og Islænder....

Jeg synes også Oldenborger kunne være et godt valg for dig. De plejer at
være nemme at omgås og kan bruges til det hele.

Pia

Fra : Lene

Dato : 12-09-03 14:13

Rasmussen skrev i meddelelsen ....

>Men ved ikke om jysk hest er god til at ride med?? for de er mere
>"ølheste"...

Klip.

spørgsmål er om en Frederiksborger er god nok?

Klip.

>jeg er en lille kvinde på 166 cm, så det er nok svært for mig at ride på en
>meget stor hest.. Så en mellem 140-160 er bedre for mig...

Hej Kiki,
mange jyder har faktisk rigtig gode bevægelser, og er meget nemme at sidde
på, da deres rygsving er lille. Lidt malurt i bægeret er dog, at deres led
er knapt holdbare nok til at bære en rytter. Specielt deres haseled er
svage, og kan bryde helt åbne.

Hvis du kan finde en gammeldaws frederiksborg, så vil den også kunne bære
dig, men desværre så er også denne race blevet tunet til i dag at være meget
lettere.

Oldenborgeren findes fra knap 150 til over 180, så du kan nok finde en der
passer dig. Den sidste Oldenborg jeg selv havde var 1.63 som 3 års og 1.72
som 5 års, så pas på med at købe en "lille" unghest, for de vokser længe!

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 12-09-03 19:11

"Rasmussen" <temka@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> er især syg efter Jysk hest, Frederiksborger, og Islænder....

Frederiksborgen har tendens til at blive varm i hovedet. Det er en rimelig
stor hest som kan bære en del men den er også stærk på andre måder. Den har
meget vilje og kræver en fast og kærlig hånd. Men har du først vundet dens
tillid og respekt så har du en skøøønnn hest. Men det er en hest der gerne
vil lave noget og den hader at stå i flere dage i træk. Den vil gerne
bestille noget og kan blive ved i timevis.

hilsen

Annette
der solgte min frederiksborg nr. 3 for et halvt år siden.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-09-03 07:35

On Fri, 12 Sep 2003 13:15:06 +0200, "Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote:

> [...]
>svære at holde, hvis de tager bidet. Du kan med fordel køre med dobbelt
>spærregrime, læderbelagt stangbid, evt. tungebånd og panikkæde.

   Og hvis de er opdraget ordentligt er det slet ikke nødvendigt
med alt den slags ekstraudstyr ;) Som du siger - de _er_ stærke
hvorfor de naturligvis kræve en fast hånd - og de er i hvert fald ikke
børneheste. Men hvis man opdrager dem ordentligt så sker ovenstående
altså ikke. Man skal sætte sig i respekt over for sådan en lille gul -
men når man har gjort det så har man deres kærlighed, respekt og
tillid for evigt =)

Fra : Anet

Dato : 13-09-03 08:10

> [...]
> altså ikke. Man skal sætte sig i respekt over for sådan en lille gul -
> men når man har gjort det så har man deres kærlighed, respekt og

(klip)

Det er nok med "den gule" som det er med schæferhunde. Det er en meget
populær race, den er billig i indkøb, billig i drift men for mange køber en
og har ikke forstand på lige nøjagtig at passe det dyr og så går det galt.
Mange af de ulykker der har været har været med børn involveret i og det kan
ikke siges klart nok at børn skal ikke selv gå og rode med så store dyr
syntes jeg.

hilsen

Annette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 13-09-03 16:33

> [...]

> altså ikke. Man skal sætte sig i respekt over for sådan en lille gul -
> men når man har gjort det så har man deres kærlighed, respekt og

Uha uha, det er lidt svært ikke at blande sig, så det gør jeg.
Jeg fik en Fjordhest da jeg var 12år gammel. De to første dage fik jeg
flækket min læbe -æv ikke så fedt når man lige har fået sin pony
hjem........MEN, hvis jeg havde vidst hvad jeg ved i dag, var det aldrig
sket. Det er måske ikke så mange der ved det eller tænker over det, men hvis
du står lige foran en hest så dominerer du den, dvs at skal du blive gode
venner med en hest må du nærme dig fra siden, hvis du så senere skal være
dens leder, ja så kan begynde på alt det andet. Jeg står generelt aldrig
lige foran en hest!
Det med den flækkede læbe har jo inted at gøre med at det var en Fjorhest!
Jeg arbejder på Marjatta, og der bruger de Fjordheste til terapi ridning, de
har lige pensioneret de to gamle, og de nye er altså også Fjordheste, de vil
ikke have andet! -jeg tror der er en grund til det.........

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-09-03 22:50

On Sat, 13 Sep 2003 17:32:35 +0200, "Nina Svanholm"
<ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

> [...]
>dens leder, ja så kan begynde på alt det andet. Jeg står generelt aldrig

   Uanset hvad så skal man huske at sådan en fjordhest er
hamrende stærk - og så er fjordhesten som type til stadighed den
eneste hesterace jeg kender der bærer nag i længere tid =) De er altså
specielle i temperamentet - til gengæld kan de klare sig inden for
snart sagt en hvilken som helst gren af ridesporten =)

> [...]
>har lige pensioneret de to gamle, og de nye er altså også Fjordheste, de vil
>ikke have andet! -jeg tror der er en grund til det.........

   Jeg ville ikke anbefale fjordheste hvis jeg ikke selv syntes
at der var noget ved dem =) Blot nævner jeg at de altså skal opdrages
- fordi de er så stærke som de nu engang er - og fordi der er lidt om
det Anet nævner omkring "populære" racer. Der er for mange der ikke
aner en dyt om heste der har fx. en fjordhest for den er jo nøjsom og
det.... Og så oplever man som Lene skriver det at folk kommer
alvorligt til skade med deres fjordheste. (Eller nordbagger som jeg
har lært at kalde uopdragede/uplejede fjordheste - det går de fleste
meget seriøse fjordhestefolk _meget_ op i =)

Fra : Nina Svanholm

Dato : 14-09-03 15:20

> [...]

> specielle i temperamentet - til gengæld kan de klare sig inden for
> snart sagt en hvilken som helst gren af ridesporten =)

Ja, de er nok lidt specielle, de har deres helt egen personlighed, og den er
svær at rokke ved, men hvis man for det til at svinge, ja så har man en ven
for livet

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Tina

Dato : 13-09-03 22:57

Nina Svanholm wrote:
> "Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

>klip<

Helt, helt enig. Lige siden jeg begyndte at gå til ridning, har min
kærlighed været kastet på fjordhestene. Den byggelegeplads jeg senere gik på
havde også fjordheste, og rideskolen hvor jeg gik billigt til ridning via
byggelegepladsen, havde en hel stald fuld af de gule i alle størrelser. Jeg
har aldrig nogensinde haft en dårlig oplevelse med en fjordhest. Hverken som
ridedyr eller køredyr. Egen vilje, javist. Dog alligevel altid lydhør. Får
jeg nogensinde råd til at have hest, så er valget ikke ret svært. En gul!

Tina

--
Besøg os på http://wunjo.webbyen.dk

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-09-03 07:23

On Sat, 13 Sep 2003 23:56:58 +0200, "Tina" <misstinadk@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>jeg nogensinde råd til at have hest, så er valget ikke ret svært. En gul!

   Jeg har selv kastet min altoverskyggende kærlighed på
connemaraponyen =) Uden at ha redet connemara nogensinde så står sådan
nogle for mig som værende toppen af toppen når man taler ponyer - og
så fås de af og til over ponymål hvilket jo passer mig perfekt da jeg
jo ikke er ret stor - og derfor leder efter hest i om rådet 145 - 155
ca. =)

Fra : Anet

Dato : 14-09-03 07:56

> [...]
> så fås de af og til over ponymål hvilket jo passer mig perfekt da jeg
> jo ikke er ret stor - og derfor leder efter hest i om rådet 145 - 155

Ja, og da du er ligeglad om den er vokset over ponymålet, så kan du være
heldig, at få den nogle tusind kroner billigere fordi den netop er blevet
for stor. En helt suveræn pony kan jeg sige af erfaring fra min første
ponytid af.

hilsen

Annette

Fra : Lene

Dato : 16-09-03 09:56

Trine Stubbe Teglbjærg skrev i meddelelsen ...
> [...]
>altså ikke. Man skal sætte sig i respekt over for sådan en lille gul -
>men når man har gjort det så har man deres kærlighed, respekt og

Ja, du har helt ret Trine *s*
Når jeg alligevel aldrig ville køre en fjordhest uden "nødbremse", så
skyldes det simpelthen det faktum, at selv rene dydsmønstre kan blive bange
eller tovlige. Hvis det sker, så er selv store stærke mænd chanceløse med
almindelige midler.
For et par år siden lærte en bekendt fra Ulfborg denne lektie på den helt
hårde måde. Han efterlod sig kone og små børn! Han var en dygtig kusk, en
god hestekyndig og en sand kraftkarl. Hestene var rutinerede køreheste, som
var vant til at færdes under mange forhold. Alligevel gik der pludselig et
eller andet helt galt.

Jeg har aldrig selv redet eller kørt en fjordhest, som er gået bersærk. Men
jeg har fået fortalt af folk, der har haft den tvivlsomme fornøjelse, at
hesten nærmest bare går helt død i kæften. Ikke alene kan den ikke bremses,
den kan heller ikke drejes, og den lader sig heller ikke stoppe af fysiske
forhindringer.
Normalt er jeg ellers ikke tilhænger af at belæsse en hest med alverdens
udstyr, men lige fjordheste.......... der vil jeg godt nok hellere være safe
than sorry!

En lille sjov historie om en fjordhest:
Jeg red en stille tur sammen min nabo og hendes fjordhest. Vi kom gennem et
sand-brandbælte og pludselig ligger fjordhesten sig ned.........ikke for at
rulle sig, men for at sove!!!!!!!!!!!!! *gg*

Mvh. Lene

Fra : Nina Svanholm

Dato : 16-09-03 14:53

> [...]

at
> rulle sig, men for at sove!!!!!!!!!!!!! *gg*

*GGG* sidder her og klukker af grin Der er altså bare et eller andet ved
de gule der gør at jeg ikke kan lade være med at holde af dem............

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Marlene

Dato : 16-09-03 15:50

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f671c05$0$97183$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
ved
> de gule der gør at jeg ikke kan lade være med at holde af dem............

Ja, mon ikke! Jeg grinede altså også bare og kunne lige forestille mig min
fjordhest gøre det samme..... )))

Mvh. Marlene.

Fra : mus

Dato : 13-09-03 17:27

> [...]
Men
> jeg tænker mest på en hyggelig tur med vogn..

Hmm.. hvad siger du til en Tinker. De kan variere meget i størrelse og
findes også i mindre størrelser.
Fra hestenettet.dk: Broget ses oftest, men også sort, og fuks ses. Alle
farver, foruden Albino, accepteres dog.
Stg: Section A - hest; 159-170 cm. Section B - lille hest; 148-159 cm.
Section C - pony; 148 cm og derunder.

De skulle have et alletiders temperament.
Og det er en køre-, ride-, og arbejdshest.

Igen fra Hestenettet.dk:
Racen har et utrolig dejligt temperament, og egner sig derfor godt til
familiehest. Den er rolig, tålmodig og lærenem. På grund af dens styrke kan
den både rides af store som små. Den er
nervefast og derfor utrolig god som skovturshest.
Den er intelligent og knytter sig hurtigt til (nye) mennesker.
Den kan bruges til rideskole, western, turridning, og handicap. Og selv om
den
er en kraftig koldblod, kan den sagtens gå lettere dressur. Og så springer
den
utrolig godt i betragtning af dens kraftige, tunge bygning.

http://www.dansktinkerforening.dk/

Laila

Fra : Rasmussen

Dato : 14-09-03 11:27

> Hmm.. hvad siger du til en Tinker. De kan variere meget i størrelse og
> findes også i mindre størrelser.

Tak for den Laila!! det er jo en køn hest, noget rette den type jeg søger..
Jeg mener at da jeg var ung pige gik jeg på rideskole, det havde de en af
den, som hed Gusen.. sådan mener jeg at Gusens race er Tinker....

Men det er jo ingen på den blå avis eller noget, Ved du hvor jeg kan søge
den og evt købe senere...

På forhånd tak Kiki

Fra : Anet

Dato : 14-09-03 13:01

> Men det er jo ingen på den blå avis eller noget, Ved du hvor jeg kan søge
> den og evt købe senere...

(klip)

Prøv at søge på Irish Cob også

hilsen

Annette

Fra : Anet

Dato : 14-09-03 13:07

> Men det er jo ingen på den blå avis eller noget, Ved du hvor jeg kan søge
> den og evt købe senere...

(klip)

Se evt. på nedenstående link hvor du kan læse mere om racen.

hilsen

Annette

http://www.heste-nettet.dk/heste/56/>

Fra : mus

Dato : 15-09-03 17:10

> [...]
> den, som hed Gusen.. sådan mener jeg at Gusens race er Tinker....
>
> Men det er jo ingen på den blå avis eller noget, Ved du hvor jeg kan søge

Ja det er en skøn hest.
En gang i mellem bliver der annonceret på hestenettet.dk

Laila

Fra : mus

Dato : 15-09-03 17:43

> [...]
> den, som hed Gusen.. sådan mener jeg at Gusens race er Tinker....
>
> Men det er jo ingen på den blå avis eller noget, Ved du hvor jeg kan søge

Her er i hvert fald en
http://www.hestenettet.dk/markedspladsen/hest/vis/4115/

Fra : Anet

Dato : 16-09-03 07:49

(klip)

Jeg ved at der er nogle hestehandlere der har importeret dem. Så kommer der
en hel lastbil/hestecontainer hjem med heste og så kommer køberne ud og
vælger hesten ud i flokken. Jeg har hørt priser som omkring små¨20.000
kroner for sådan en hest. Det er vel også en ganske rimelig pris syntes jeg.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : skingur

Dato : 22-09-03 09:16

Tinkerne er herlige, men der er jo også haflingeren, som (ligesom
tinkeren) fås i et utal af størrelser. Kunne forestille mig at det var
rart for dig om den ikke var _alt_ for høj, i fald du alligevel skulle
få lyst til en ridetur!

Og så kan jeg ikke lade være med at komme med et lille øf: INGEN hest er
en maskine og defor kan man ALDRIG stole 100 % på dem, uanset om det er
en lille gul eller en isbasse. Men man kan nå langt ved at sætte sig
godt og grundigt ind i hesteforståelse og opføre sig fornuftigt i
omgangen med de herlige dyr.

mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 22-09-03 10:49

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en lille gul eller en isbasse. Men man kan nå langt ved at sætte sig
> godt og grundigt ind i hesteforståelse og opføre sig fornuftigt i

(klip)

Et godt og fornuftigt øf.

--
~ Hilsen