Tak for tilbagemeldinger vedr. ishesten...
Fra : Ninett Green

Dato : 08-09-03 21:33

Det var dejligt at få bekræftet, at min kloge far havde ret (også her .

Det var også rart at få lidt info om, det er ok, at ha 2 isheste gående på
ca. 2500 m2.
Der er masser af muligheder for at få dem på langt større fold lige i
nærheden, sammen med vores nabos heste, som vil blive dem, vi kommer til at
ride langture sammen med, men jeg vil jo helst ha dem gående lige uden for
vinduerne *SS*, og det lader til, at det kan lade sig gøre, så længe jeg er
opmærksom på, at de også får muligheden for virkelig at komme på store
græsfolde også, eller?

Tak for velkomsten

Hilsen Ninett

Fra : Marlene

Dato : 09-09-03 08:50

"Ninett Green" <ninett@greenshus - no spam - .dk> skrev i en meddelelse
> Det var dejligt at få bekræftet, at min kloge far havde ret (også her
.

> Det var også rart at få lidt info om, det er ok, at ha 2 isheste gående på
> ca. 2500 m2.

Hvor har du fået det at vide henne? Ja, jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg
synes, det er alt for småt - og igen vil jeg nævne, at alt for mange heste
går på alt for små folde.

> [...]
at
> ride langture sammen med, men jeg vil jo helst ha dem gående lige uden for

Det kan jeg godt forstå ))) Det vil jeg også og får det meget, meget
snart, når vi flytter til Fyn (nu går de ca. 20 m fra vores hus på den anden
side af vores grusvej, men jeg kan _ikke_ se dem fra vinduet, og det vil jeg
bare, så jeg forstår dig udmærket).

og det lader til, at det kan lade sig gøre, så længe jeg er
> opmærksom på, at de også får muligheden for virkelig at komme på store
> græsfolde også, eller?

Det kommer vel også an på, hvor meget de kommer til at gå på den lille fold?

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 09-09-03 09:17

De fleste islænderfolk lader deres heste gå i små grupper på jordfolde.
Mange steder lever islænderen udendørs på sin jordfold i vinterperioden med
et læskur hvori der er strøet med halm så de kan ligge tørt og godt. Det som
godt om vinteren kan gøre om en fold er for lille er, at når hestene i våde
perioder går rundt og så bliver jorden efterhånden til en del mudder. Det
er jo ikke vildt fedt at ens islændere næsten "svømmer" rundt i folden i
mudder. Jeg syntes personligt ikke, at jeg har sådan set heste der går i for
små folde (snakker generelt alle racer). Men bare det at hesten hver dag
kommer ud på folden syntes jeg er en god ting.

hilsen

Annette

Fra : Marlene

Dato : 09-09-03 12:47

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

Jeg syntes personligt ikke, at jeg har sådan set heste der går i for
> små folde (snakker generelt alle racer).

Jeg ser det meget ofte - og ikke kun i vores eget område; vi kører ofte
flere steder i landet, og jeg bliver virkelig ked af det, når jeg kan se
heste stå på små folde, hvor de slet ikke kan løbe. Vores egne to heste
(fjordhest og shetlænder) har 6000 kvm. nu, men de flytter så ned til 20000
kvm. (kommer dog ikke til at gå på det hele!) - men der har de mulighed for
at løbe rundt, som de vil.

Men bare det at hesten hver dag
> kommer ud på folden syntes jeg er en god ting.

Ja, det er rigtigt, og det har vi også været inde på før. Men det burde være
en selvfølge, at alle heste kom ud på fold hver dag.

Vh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 13-09-03 16:51

Du kan evt. gå dagligt ind på www.joras.dk og følge lidt med i hvad der
rører sig om islændere. Du kan også tilmelde dig et nyhedsbrev derinde som
kommer pr. mail til dig. Det er ihvertilfælde en god start og megen god
information. Der er også en masse islænderarrangementer over hele landet som
du kan tage ud og kigge på.

hilsen

Annette

Fra : Ninett Green

Dato : 17-09-03 22:54

> Du kan evt. gå dagligt ind på www.joras.dk og følge lidt med i hvad der
> rører sig om islændere.

Tusind tak Anet, det har jeg gjort for længst - *SS*
Kærligst Ninett