Haflinger
Fra : Anita

Dato : 08-09-03 09:21

Hej
Min datter har forelsket sig i haflinger hesten. Kan den anbefles til børn?
Jeg ved godt at det er en stærk hest, men hun er ret god til til tumle den
vi har stående nu. (shetlænder/dartmoor blanding). Den er også stærk og har
sin egen vilje...
Kan haflingeren stå ude hele året?(med et isoleret læskur der kan lukkes)
eller skal den på stald. Vi har mulighed for opstalding ikke så langt herfra
hvis det skulle blive en meget kold vinter.

Venlig hilsen
Anita

--
www.kristinafastrup.webbyen.dk

Fra : Anet

Dato : 08-09-03 09:40

"Anita" <anitaosk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
herfra
> hvis det skulle blive en meget kold vinter.

(klip)

Der findes en lov som siger at islændere, shetlændere og et par racer mere
må gå udendørs om vinteren bare med et læskur hvor der er tørt og strøelse
som de kan ligge i. Jeg mener ikke at haflingeren hører ind under disse
racer der må. Prøv evt. at kigge på dansk rideforbunds side om der skulle
stå noget om det der.

hilsen

Annette

Fra : Anet

Dato : 08-09-03 09:55

Hejsa

Prøv at læse her og især i § 26.

http://www.rideforbund.dk/sw390.asp

hilsen

Annette

Fra : Anet

Dato : 08-09-03 10:09

Hej Anita

Jeg fandt det her link hvor der står hvordan forholdene skal være for
udegående dyr i vinterhalvåret og racerne der må gå ude hele døgnet i
vinterperioden.

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/06320cbc5242a758c1256b26003
1d288

hilsen

Annette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 08-09-03 17:12

On Mon, 8 Sep 2003 11:09:05 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

      Hej Anet =)

>Jeg fandt det her link hvor der står hvordan forholdene skal være for
>udegående dyr i vinterhalvåret og racerne der må gå ude hele døgnet i
> [...]

Kravet om læskur eller bygning kan alene under disse forudsætninger
fraviges for dyr af hesteracerne Islandsheste og Shetlandsponyer,
kvægracerne Skotsk Højlandskvæg, Angus, Galloway og Hereford samt alle
fåreracer.

   Dette er sakset fra ovenstående link. ALLE heste må gå ude
hele vinteren - hele døgnet rundt. Men kun de ovenstående må gå ude
uden at der er et læskur til stede. =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Anet

Dato : 09-09-03 09:26

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Dette er sakset fra ovenstående link. ALLE heste må gå ude
> hele vinteren - hele døgnet rundt. Men kun de ovenstående må gå ude
> uden at der er et læskur til stede. =)

(klip)

Men de ekstremt hårde racer er nok dem der kun egner sig til det med læskur
hvor der tit kun er to eller tre sider på. For de andre racer mener jeg at
man skulle spekulere i at bygge noget med 4 sider på og med kun en døråbning
i. Godt nok sætter almindelige heste også vinterpels men ikke alle kan sætte
så meget pels som de ekstremt hårdføre racer.

hilsen

Annette

Fra : Kim

Dato : 08-09-03 20:22

> Min datter har forelsket sig i haflinger hesten. Kan den anbefles til
børn?
Ja da, det er en fin og godmodig hest, men med en del viljestyrke

> Jeg ved godt at det er en stærk hest, men hun er ret god til til tumle den
> vi har stående nu.
Jamen uanset hvor lille en pony i end måte købe, vil hesten ALTID være
stærkere end hesten. Det er en myte, at en pony er nemmere at have
med at gøre end en "rigtig hest". Det er et spørgsmål om at opdrage
hesten, men endnu mere om at opdrage rytteren. Hvis der ikke er tillid
mellem de 2 parter vil det altid gå galt.

> Kan haflingeren stå ude hele året?(med et isoleret læskur der kan lukkes)
Ja, men den skal have et læskur at kunne gå i tørvejr og læ i.
Den er ligeså robust som islænderen.
Du må ikke købe en hest til dit barn, hvis du ikke er parat til at stille op
og hjælpe hende. Altså afhængig af, hvor gammel hun er )

Mvh, Kim
PS: Har selv en Haflinger....

Fra : Anita Rasmussen

Dato : 09-09-03 07:13

> [...]
> hesten, men endnu mere om at opdrage rytteren. Hvis der ikke er tillid
> mellem de 2 parter vil det altid gå galt.

Det er jeg klar over, det har ikke noge tmed størrelsen at gøre

> Ja, men den skal have et læskur at kunne gå i tørvejr og læ i.

Der er et læskur som vores får bruger, det er så meningen vi vil bygge et
større og så få det isoleret. hun skal ikke have hest før til foråret.

> Den er ligeså robust som islænderen.
> Du må ikke købe en hest til dit barn, hvis du ikke er parat til at stille
op
> og hjælpe hende. Altså afhængig af, hvor gammel hun er )

Hun er 12, og vi er med ved pasning. Jeg synes ikke man kan give børn det
fulde ansvar over dyr.

venlig hilsen Anita

Fra : john lundsgaard

Dato : 09-09-03 14:51

Fra : Lene Pedersen

Dato : 16-09-03 20:28

Hejsa.
Nu må jeg lige give mit besyv med. Jeg købte en pony som var en
Dartmoor/Haflinger da den var 15 måneder. Til at begynde med var hun fræk
som bare f...... men efterhånden som hun fandt ud af hvordan "man" bør
opføre sig, blev hun alletiders pony. Jeg stod selv for tilridningen af
hende da hun var 4, og jeg solgte hende som 10-årig. Hun blev i den
mellemliggende tid en pony som jeg kunne sætte ethvert barn op på uden at
frygte et skrig fra ungerne. Hvis såfremt din datter har det tag der skal
til for at omgåes heste, så kan jeg varmt anbefale Haflingeren. Den er lige
så godmodig og venlig som den er stærk. Hvad angår læskur, så vil det da nok
være en god idé at have et skur til den som den kan gå ind i, men vær
alligevel forberedt på at den lægger vinterpels til. Min kom ud HVER dag
hele året rundt, og dens pels kunne nemt komme op i en længde mellem 8-12
cm.
Pøj pøj med hestekøbet

Lene

Fra : Anita Rasmussen

Dato : 17-09-03 13:53

"Lene Pedersen" <Lopa@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hele året rundt, og dens pels kunne nemt komme op i en længde mellem 8-12

Hejsa Lene

Min datter er rigtig god med heste. Hun bruger også en masse tid på
rideskolen med at hjælpe de nye tilrette.
Skuret er ikke noget problem da vi jo har sådan et som vores får bruger af
og til, vi har bare tænkt os at udbygge det så der er plads til dem alle på
en gang. Evt bygge et helt nyt. Hun har en pony på prøve lige nu, som hun
passer til punkt og prikke. Jeg kan næsten ikke få lov til at lave noget med
den. Ham har vi så indtil næste sommer.
Vi sparer videre og håber at finde en ordentlig haflinger inden det bliver
sommer igen.

Hej fra
Anita

Fra : Anet

Dato : 17-09-03 21:00

"Anita Rasmussen" <anitaosk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Skuret er ikke noget problem da vi jo har sådan et som vores får bruger af
> og til, vi har bare tænkt os at udbygge det så der er plads til dem alle

> en gang. Evt bygge et helt nyt

(klip)

Jeg har set hos især flere som har deres heste gående i løsdrift at de har
et langt skur og i det skur er der så 2 eller 3 afdelinger så dem der ligger
nederst i rangordenen også får en chance for at komme indenfor i ly og læ.
Jeg havde selv en hest gående sammen med mine køer for nogle år tilbage. Det
var hesten der bestemte over alle køerne. Så hvis jeg kun havde haft et skur
med et rum i så ville hesten stå derinde alene og alle mine 5-10 køer stå
udenfor i alt slags vejr. Jeg havde ikke mulighed for at bygge skuret større
til ro rum så jeg måtte tage hestene ind når det var dårligt vejr så køerne
fik en chance for at gå ind i skuret i læ og ly.

--
~ Hilsen
Annette ~