Kan I ikke beskrive jeres stalde ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-09-03 07:22

Hej NG.

Som nogle af jer nok har lagt mærke til er jeg i gang med et projekt med at
undersøge økonomien i at bygge en ny stald.
En hurtig (og nem; red.) måde på at undersøge hvordan stalde er indrettet er
at få jer til at agere som testpersoner
Jeg har IKKE tænkt mig at tage stilling til om I har en god eller dårlig
stald, kun det rent objetive med indretning etc.
Indsamlingen vil blive hold 100% anonymt

I må meget undskylde men det er mange spørgsmål

Hvis I vil besvare disse (og måske tilføje oplysninger som jeg har glemt)
spørgsmål:

- Hvor stor er jeres stald (m2) ?
- Hvad er ydermurene lavet af ?
- Er det isolerede mur ?
- Hvilken vægtype er der i indervæggen i boksene ?
- Hvor højt er der til loftet ?
- Hvor mange vinduer er der ?
- Hvor store er de ?
- Ventilation ?
- Hvad slags tag ?
- Hvad slags gulv er der i boksene ?
- Hvad slags gulv er der på staldgangen ?
- Er der afløb i boksene ?
- Er der afløb på staldgangen ?
- Hvor mange bokse har I ?
- Hvor store er boksene (længde x bredde) ?
- Hvad slags boksdøre har I ?
- Hvad er boksene lavet af ?
- Er det halvmure etc. ?
- Hvor bred er staldgangen ?
- Hvor bred er den dør hestene skal ind og ud af ?
- Har I vaskeplads indenfor ?
- Har I aflukkeligt foderrum ?
- find selv på mere..................
- ................

--
mvh/rg. Christian

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 08-09-03 09:09

Christian B. Andresen wrote:
> Hej NG.
>
> Indsamlingen vil blive hold 100% anonymt

Overhovedet ikke nødvendigt :)

> Hvis I vil besvare disse (og måske tilføje oplysninger som jeg har glemt)
> spørgsmål:
>
> - Hvor stor er jeres stald (m2) ?

Aner det ikke :) Jeg har aldrig målt den. Den ene er vel omkring 22x8 eller
sådan noget. Den anden bliver ca. 10x12, så vidt jeg husker.

> - Hvad er ydermurene lavet af ?

Mursten i den ene stald og mursten/gasbeton (leca) i den anden.

> - Er det isolerede mur ?

Nope.

> - Hvilken vægtype er der i indervæggen i boksene ?

Bokse? ;) (I vores bokse er det pudset gasbeton).

> - Hvor højt er der til loftet ?

Omkring 2 meter i den ene (gammel kostald) 3,5 i den anden og endnu mere i
boks-stalden.

> - Hvor mange vinduer er der ?

I den store er der masser måske ca. 15, men de er ikke så store igen. I den
lille bliver der kun to store døre udtil, i bokstalden er der 6-8 stykker.

> - Hvor store er de ?

Ca. 100 x 60 cm.

> - Ventilation ?

Udluftningsrør (fra den gamle kostald).

> - Hvad slags tag ?

Eternit på noget af det, betontag på den lille stald.

> - Hvad slags gulv er der i boksene ?

Støbt.

> - Hvad slags gulv er der på staldgangen ?

Samme (?).

> - Er der afløb i boksene ?

Nej.

> - Er der afløb på staldgangen ?

Nej.

> - Hvor mange bokse har I ?

2 - resten er løsdrift.

> - Hvor store er boksene (længde x bredde) ?

Ca. 3 x 4 meter vil jeg tro.

> - Hvad slags boksdøre har I ?

Hjemmebygget af træ.

> - Hvad er boksene lavet af ?

Også træ.

> - Er det halvmure etc. ?

Ja, og en enkelt planke i 140 cm. højde.

> - Hvor bred er staldgangen ?

Ved boksene er den nok 2-2,5 meter.

> - Hvor bred er den dør hestene skal ind og ud af ?

En god meters penge vil jeg tro.

> - Har I vaskeplads indenfor ?

Hmm. Der er plads til at vaske en hest indenfor, hvis det skulle være.

> - Har I aflukkeligt foderrum ?

Ja. Og det er i laden (med halm/hø), som også er aflukket.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-09-03 09:23

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> wrote in message

> Overhovedet ikke nødvendigt :)

> Aner det ikke :) Jeg har aldrig målt den. Den ene er vel omkring 22x8
eller
> sådan noget. Den anden bliver ca. 10x12, så vidt jeg husker.

Vil det sige at I har fået tilladelse til at nyopføre en bygning ?

> Mursten i den ene stald og mursten/gasbeton (leca) i den anden.

Tykkelse ca. 33 cm ?

> Nope.

Dvs. enkelt stens bredde ?

> Bokse? ;) (I vores bokse er det pudset gasbeton).

Det er fordi Leca skrev at hvis hestene går op ad væggen, skal væggen
beskyttes med en passende stærk overflade ??

> Omkring 2 meter i den ene (gammel kostald) 3,5 i den anden og endnu mere i
> boks-stalden.

Er luftkvaliteten fin ?

> Støbt.

Med svagt fald ud mod staldgangen ?

> Hjemmebygget af træ.

Skydedøre eller hængslede døre ?
Har du nogle tegninger ?

> Også træ.

Der er ikke nogle problemer med at de bider i det ?
Lavet på et skelet at 10x10 cm tolper eller lign ?

> Hmm. Der er plads til at vaske en hest indenfor, hvis det skulle være.

Men ingen vaskeplads med afløb i gulvet ?

> -dennis

Mange tak for dit input.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 08-09-03 10:03

Christian B. Andresen wrote:
> Vil det sige at I har fået tilladelse til at nyopføre en bygning ?

Nej, vi indretter en eksisterende bygning til stald.

> Tykkelse ca. 33 cm ?

Det lyder ikke helt ved siden af.

> Dvs. enkelt stens bredde ?

Njah. Det er nogle ordentlige sten - bygget i 1945. Men det kan godt være, at
det er ca. en alm. stens bredde.

> Det er fordi Leca skrev at hvis hestene går op ad væggen, skal væggen
> beskyttes med en passende stærk overflade ??

Mon ikke et godt pudslag skulle kunne gøre det?

> Er luftkvaliteten fin ?

Ja, der er ingen problemer.

> Med svagt fald ud mod staldgangen ?

Mjah. Men der er en lille kant ud mod staldgangen, så der er ikke egentligt
afløb. På den anden side er der meget lang tid imellem vi bruger vores bokse,
så det er ikke det helt store vi har villet ofre på dem.

> Skydedøre eller hængslede døre ?

Hængslede.

> Har du nogle tegninger ?

Jeg satte bare nogle bredde sammen i en ramme, og et enkelt på kryds til at
holde sammen på det.

> Der er ikke nogle problemer med at de bider i det ?

Det har ikke været slemt endnu - men igen: vores bokse er ikke bygget til at
have heste stående i længere perider. Så ville jeg nok enten bygge i et andet
materiale, eller sætte f.eks. en stålforstærkning på oversiderne.

> Lavet på et skelet at 10x10 cm tolper eller lign ?

Ja, stolper på forsiden - væggen på bagsiden. Stolperne var støbt ned i gulvet
i forvejen.

> Men ingen vaskeplads med afløb i gulvet ?

Nej. Der er i teorien et afløb fra gamle dage. Men så skal vandet rende opad -
det er så besværligt :)

Skulle behovet opstå, tror jeg vi ville trække hesten og en vandslange udenfor.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-09-03 10:14

> Christian B. Andresen wrote:
> -dennis

Tak for dit input, jeg har noteret det.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Anet

Dato : 08-09-03 10:21

> - Hvor stor er jeres stald (m2) ?

(klip)6 x 8 meter
> - Hvad er ydermurene lavet af ?

(klip)
der er indermur og ydermur med hulrum

> - Er det isolerede mur ?

(klip)
nej

> - Hvilken vægtype er der i indervæggen i boksene ?

(klip)
Fundablokke med jern indlagt og så beton i

> - Hvor højt er der til loftet ?

(klip)
2,40 cm

> - Hvor mange vinduer er der ?

(klip)
10 stk

> - Hvor store er de ?

(klip)

50 x 75 cm

> - Ventilation ?

(klip)
Naturligt luft. Vi har altid så længe frosten tillader det åben halvdør. Men
der er små udluftningshuller oppe under taget. Ca. 3 i hver side.

> - Hvad slags tag ?

(klip)
Loftet er brædder. Taget er Eternittag.

> - Hvad slags gulv er der i boksene ?

(klip)
støbt

> - Hvad slags gulv er der på staldgangen ?

(klip)
støbt og i samme plan som boksene

> - Er der afløb i boksene ?

(klip)
nej

> - Er der afløb på staldgangen ?

(klip)
nej

> - Hvor mange bokse har I ?

(klip)
3 stk.

> - Hvor store er boksene (længde x bredde) ?

(klip)

3 x 3 , 3x 2,75 og 3 x 3 meter

> - Hvad slags boksdøre har I ?

(klip)
galvaniserede tremmedøre

> - Hvad er boksene lavet af ?

(klip)
fundablokke der er stavlet oven på hinanden med jern i og beton og pænt
vandskuret/filtset og så kalket til sidst

> - Er det halvmure etc. ?

(klip)
vi har ikke tremmer imellem boksene kun 7 fundablokke hele vejen rundt.

> - Hvor bred er staldgangen ?

(klip)
1,50 meter

> - Hvor bred er den dør hestene skal ind og ud af ?

(klip)

1,10 cm.

ar I vaskeplads indenfor ?

(klip)
ja, vi har vandspiltov indendørs med afløb i

- Har I aflukkeligt foderrum ?

(klip)

nej, men fodertønder med låg
- ................
(klip)
Tja, det var vist det hele.....

hilsen

Annette

ps. billeder af min stald prøver jeg at sende til dig da min egen computer
er i til rep. kan jeg ikke ligge dem på binear.dk

Fra : Lene

Dato : 08-09-03 10:42

Christian B. Andresen skrev i meddelelsen
klip.

>- Hvor stor er jeres stald (m2) ?

knap 300m2

>- Hvad er ydermurene lavet af ?

Mursten.

>- Er det isolerede mur ?

Ja, med glasuld.

>- Hvilken vægtype er der i indervæggen i boksene ?

Mursten.

>- Hvor højt er der til loftet ?

knap 3 meter ( og det synes jeg selv er lidt til den lave side )

>- Hvor mange vinduer er der ?

mindst 1 i hver boks.

>- Hvor store er de ?

ca. 60x80.

>- Ventilation ?

To med hætte i loftet + en alm ventil i hver boks.

>- Hvad slags tag ?

eternit.

>- Hvad slags gulv er der i boksene ?

uglittet beton.

>- Hvad slags gulv er der på staldgangen ?

uglittet beton.

>- Er der afløb i boksene ?

ja.

>- Er der afløb på staldgangen ?

nej.

>- Hvor mange bokse har I ?

12.

>- Hvor store er boksene (længde x bredde) ?

svinger en del, da størrelsen varierer fra 9 til 20 m2.

>- Hvad slags boksdøre har I ?

skydelåger.

>- Hvad er boksene lavet af ?

finske plader med tremmer.

>- Er det halvmure etc. ?

på vaskepladsen er den ene side 3/4, for udsynets skyld.

>- Hvor bred er staldgangen ?

2.5 til 3 meter.

>- Hvor bred er den dør hestene skal ind og ud af ?

vel en halvanden meters penge.

>- Har I vaskeplads indenfor ?

ja, + seperat forspænding / beskæreplads, og afslapningsboks med solarium.

>- Har I aflukkeligt foderrum ?

nej, fodret opbevares i lukket container.

>- find selv på mere..................

Beskærepladsen er et stort hit hos smeden, den sikrer ham god belysning til
arbejdet pga. lysstofrør bagved og på hver side af hesten.

Afslapningsboksen er god til at få nøjagtige målinger af pulsen. Solariet
bruges til varmebehandling af muskulaturen og til afstresning i det hele
taget.

Mvh. Lene