er ishesten nu en pony?
Fra : Ninett Green

Dato : 07-09-03 08:15

Kære NG.

Som kommende ishesteejer (desværre pga. økonomi og bopæl først om et par
år ) nyder jeg alle debatterne her i NG, og bruger meget tid på nettet
til at se på de dejlige små krikker.
Min far kommer fra Island har altid omtalt ishestene som "rigtige" heste,
men nu læser jeg så på Heste-nettet.dk at islænderen er en pony? Hvornår er
den dog blevet det?

Jeg er overbevist om, at jeg vil bruge rigtig meget tid i denne NG, og jeg
håber at I tilgiver, at der sikkert kommer mange uvidende spørgsmål i
fremtiden. Jeg har aldrig haft hest før, og ikke redet siden jeg var 11 år =
½ menneskealder siden, men nu har jeg lovet mig selv, at jeg, når vi får
vores halmhus færdigt, så skal jeg være nede på min normalvægt = minus 20 kg
endnu, og så er jeg klar til at få min første ishest + en selskabshest, der
skal være ridehest for mit barnebarn på 6 år.

Den fold vi kan lave i forb. med vores hus vil blive 35x75 m, -
læskure/stald ved siden af - vil I synes det er nok til 2 islændere, når de
ikke behøver leve udelukkende af græs om sommeren?

Mange hilsner

Ninett

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-09-03 10:55

In article <3f5adb02$0$54825$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Ninett Green wrote:
> [...]
> men nu læser jeg så på Heste-nettet.dk at islænderen er en pony? Hvornår er

heste-nettet.dk er nok ikke det bedste sted at få faktuelle oplysninger.
islændere har en højde der normalt anses for at være en pony, men jeg
mindes at kropsbygningen er en hests.

> Den fold vi kan lave i forb. med vores hus vil blive 35x75 m, -
> læskure/stald ved siden af - vil I synes det er nok til 2 islændere, når de
> ikke behøver leve udelukkende af græs om sommeren?

Det var ikke meget plads :(

JonB

Fra : Iben Holst

Dato : 07-09-03 15:05

> men nu læser jeg så på Heste-nettet.dk at islænderen er en pony? Hvornår
er
> den dog blevet det?

Det er vel stangmålet på den enkelte der afgør om den er en hest eller en
pony uanset om det er en Islænder eller en anden race?! - eller er jeg helt
galt på den?

Iben

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-09-03 15:38

In article <3f5b3be0$0$13270$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Iben Holst wrote:

> [...]
> pony uanset om det er en Islænder eller en anden race?! - eller er jeg helt

Det kommer an på om du taler om konkurence under DRF, eller om hestens
bygning. Jeg mener at der rent fysologisk er en mindre forskel på pony'er
og heste.

JonB

Fra : JN

Dato : 07-09-03 18:14

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er vel stangmålet på den enkelte der afgør om den er en hest eller en
> pony uanset om det er en Islænder eller en anden race?! - eller er jeg

IMO er stangmålet er kun gældende for "alm. hesteracer".
Islænderen er en lille hest. Ikke en pony.

Lisbeth

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 07-09-03 20:18

On Sun, 7 Sep 2003 19:13:57 +0200, "JN" <poel_noerregade@hotmail.com>
wrote:

>helt

>IMO er stangmålet er kun gældende for "alm. hesteracer".
>Islænderen er en lille hest. Ikke en pony.

   Den caspiske hest er så vidt jeg husker ikke over 1,20m - og
falabellaen som jo er mindre end en shetlænder går også under
betegnelsen "hest" - ikke pony. Det er noget med bygningen blandt
andet.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Iben Holst

Dato : 08-09-03 10:15

> [...]
> falabellaen som jo er mindre end en shetlænder går også under
> betegnelsen "hest" - ikke pony. Det er noget med bygningen blandt

Ok - dvs. at taler vi om alt andet end DRF´s regler mht. konkurrencer, så er
det bygningen der afgør om det er en pony eller en hest?

Iben

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 08-09-03 17:13

On Mon, 8 Sep 2003 11:14:47 +0200, "Iben Holst" <ria@os.dk> wrote:

>Ok - dvs. at taler vi om alt andet end DRF´s regler mht. konkurrencer, så er
>det bygningen der afgør om det er en pony eller en hest?

   Noget i den stil ja =) Jeg tror ikke en falabella ville gøre
sig godt i grand prix dressur ;)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 08-09-03 08:00

Ninett Green wrote:
> [...]
> til at se på de dejlige små krikker.
> Min far kommer fra Island har altid omtalt ishestene som "rigtige" heste,

Dét er også lige hvad den er ;)

> men nu læser jeg så på Heste-nettet.dk at islænderen er en pony? Hvornår er
> den dog blevet det?

Det har den altid været tror jeg - afhængig af hvem man spørger. Det der med
hvad der er ponier, er vist noget der er defineret ved stangmål af nogle
"storheste" folk. Jeg ved ikke helt hvad de mener med det - men det kan nogle
andre sikkert belyse...

> Den fold vi kan lave i forb. med vores hus vil blive 35x75 m, -
> læskure/stald ved siden af - vil I synes det er nok til 2 islændere, når de
> ikke behøver leve udelukkende af græs om sommeren?

Som jordfold lyder det okay.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 08-09-03 08:53

"Ninett Green" <nospam-ninett@greenshus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men nu læser jeg så på Heste-nettet.dk at islænderen er en pony? Hvornår

(klip)
Først velkommen til gruppen her.
En islænder har som hovedregel stangmål der siger at den er en pony. Dog vil
det være en dyb fornærmelse at sige til en islænderhesteejer at han/hun har
en pony. Islænderfolket betegner deres islændere som heste. En islænder har
bygning som en stor hest og den er stærk som en stor hest.

hilsen

Annette