sommereksem på Shetlandsponny (igjen)
Fra : Camilla Carcary

Dato : 05-09-03 19:13

Jeg kjøpte en nydelig Shetlandsvallak før sommerferien. Han er importert fra
Danmark. Etter kort tid begynte han å klø voldsomt ved manen og haleroten.
Veterinæren mente det var sommereksem. Han klør til han får sår, og manen er
slitt helt av.

Jeg ringte til henne jeg hadde kjøpt ham av (en importør fra Norge), hun
visste ingenting om dette. Jeg betalte 9000,- nkr for ham, men føler meg
litt snytt, da jeg skjønner at folk sjelden vil kjøpe hest/ponny med
sommereksem da det er svært vanskelig å gjøre noe med.

Burde jeg be om avslag på pris?

Camilla

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 06-09-03 07:29

On Fri, 5 Sep 2003 20:13:13 +0200, "Camilla Carcary"
<carcar@online.no> wrote:

> [...]
>litt snytt, da jeg skjønner at folk sjelden vil kjøpe hest/ponny med
>sommereksem da det er svært vanskelig å gjøre noe med.

   Er hesten chekke for lus - det er præcis symptomerne på lus
nemlig og det kan man vist dårligt tillade sig at bede om afslag for.
Derimod - hvis den har sommereksem så skal den tidligere ejer inden
for de første 6 måneder kunne bevise at hesten ikke fejlede noget da
hun solgte den - altså at hun solgte den i god tro. Og du kan godt
forlange afslag.....Men prøv lige at forhør hende først omkring det =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Camilla Carcary

Dato : 06-09-03 17:08

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i melding

> Er hesten chekke for lus - det er præcis symptomerne på lus
> nemlig og det kan man vist dårligt tillade sig at bede om afslag for.

Har hatt veterinæren her for å sjekke ham, og det var ikke lus, men han fikk
middel mot det for sikkerhets skyld. Nå har han gått på beite med en annen
ponny i hele sommer og hun har ikke fått lignende symptomer.

Det skal jeg gjøre

Camilla