Ægte lam
Fra : Anet

Dato : 04-09-03 15:26

Min lille hest har fået sig et gjordtryk og det skal jeg altid passe meget
på med hende. Er der nogen der ved hvor man kan købe ægte lam til gjorden.
Yderligere nogen der ved hvordan man rengør det og holder det?

hilsen

Annette

Fra : Musen

Dato : 07-09-03 20:03

Min lille hest har fået sig et gjordtryk og det skal jeg altid passe meget
> på med hende. Er der nogen der ved hvor man kan købe ægte lam til gjorden.
> Yderligere nogen der ved hvordan man rengør det og holder det?
Skal det være en færdigsyet dims til at putte rundt om gjorden, eller et
stykke lammeskind du selv sætter på?

/Musen

Fra : Anet

Dato : 08-09-03 08:56

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Skal det være en færdigsyet dims til at putte rundt om gjorden, eller et
> stykke lammeskind du selv sætter på?

(klip)

Det skal være et færdigsyet ægte lam til at sætte på gjorden.

hilsen

Annette>

Fra : taina

Dato : 08-09-03 23:03

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det skal være et færdigsyet ægte lam til at sætte på gjorden.

Det ville jeg mene, at du kan købe i en rideudstyrsforretning. Jeg købte en
til et hovedtøj - det nåede nu aldrig på hovedtøjet, da det var meget stort,
bredt og tykt. I dag bliver det i stedet brugt på longegjorden, der hvor
spændet sidder. Og jeg ville efterhånden også gerne vide, hvordan man gør
sådan en dims rent

Vasker du i øvrigt hesten af efter ridning? Min erfaring er, at det kan
forebygge gjordsår. Man får nemlig vasket sveden og saltet af huden, så det
ikke sidder og gnaver næste gang, gjorden kommer på. Hvis problemet kun er
ved gjorden, kan man jo nøjes med at vaske der, så hesten ikke bliver helt
kold her til vinter.

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 09-09-03 09:36

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ved gjorden, kan man jo nøjes med at vaske der, så hesten ikke bliver helt

Ja, jeg vasker hende efter at vi har været ude og ride ture. Tænkte nemlig
som du at så sad der ikke gammelt sved og møg til næste gang. Og jeg er
altid meget patentlig med at få hende striglet godt hvor gjorden skal ligge.
Efter striglingen mærker jeg efter med hånden at der er helt rent. Men jeg
er nået så dertil at jeg nok skal have en wintec anatomisk korrekt gjord da
den går ind der hvor forbenene sidder og så er den lavet i sympatec eller
neopren. Måske at de centimeter er nok til at den ikke gnaver hende. Jeg har
prøvet at ligge en halerem på hende og så sidder sadlen hvor den skal og
der er ikke gnav fra gjorden for sadlen kommer ikke så langt frem at gjorden
kan gnave bag forbenene. Men en halerem er jo ikke den bedste løsning.
Freyja har et lidt svært sadelleje og sadelmageren siger at sadlen ikke kan
stoppes anderledes til hende da den er som den skal være. Jeg har ellers en
sadel der kom frem i december måned sidste år. Den er med indbygget
stopgjord i den første gjordstrop. De to bageste gjordstropper går ned og
samles i et V som så er den anden gjordstrop man spænder gjorden i. Den
gjord jeg har nu er en bred neoprengjord og den er måske lige nøjagtig et
par centimeter for bred så måske en smallere gjord vil hjælpe på det. En
stofgjord har jeg også prøvet men det var det samme.

hilsen

Annette

Fra : taina

Dato : 09-09-03 21:33

> [...]

> som du at så sad der ikke gammelt sved og møg til næste gang. Og jeg er
> altid meget patentlig med at få hende striglet godt hvor gjorden skal

Det er jeg slet ikke i tvivl om

> [...]
gjorden
> kan gnave bag forbenene. Men en halerem er jo ikke den bedste løsning.

Hvis jeg var dig, ville jeg forsøge mig med den anden gjord først (relativt
billig løsning) Men når problemet ikke er der, når du rider med halerem,
lyder det som om, at sadlen simpelt hen glider frem. til gjorden rammer
forbenene, og spørgsmålet er, om den så ikke bare vil glide de par
centimeter længere frem. En helt anden ting er, at hvis sadlen ligger hvor
den skal med halerem, så må det jo tyde på, at den ligger for langt fremme
uden halerem. Så selv hvis en ny gjord virker, er spørgsmålet, om sadlen
stadig ligger for langt fremme.
Og jeg ville mene, at en ellers korrekt tilpasset sadel ikke virker efter
hensigten, hvis den ligger det forkerte sted på hesten

> [...]
> stopgjord i den første gjordstrop. De to bageste gjordstropper går ned og
> samles i et V som så er den anden gjordstrop man spænder gjorden i.

klip

Hvad med at få en second opinion hos en anden sadelmager? Man kunne evt.
lave en aftale med dem om, at hvis de kan løse problemet, så får de
betalingen, ellers ikke. Det burde kunne lade sig gøre at udfordre dem på
deres faglighed

Jeg kommer også til at tænke på, om en anden sadel måske kan løse problemet.
(Træls, når man har en ny en, man er glad for, jeg ved det!) For et halvt år
siden var jeg jo på den store sadeljagt, og jeg fandt ud af, at der simpelt
hen var nogle sadler, der gled frem på hesten - selv om de passede i
bomstørrelsen og lå pænt på hesten. Selvfølgelig kunne en omstopning måske
have løst en del af problemet, men jeg valgte en sadel, der ikke gled - og
fik den selvfølgelig tilpasset alligevel. Det skal lige siges, at jeg
faktisk prøvede to brugte sadler af samme mærke, og ingen af dem gled frem,
selv om den ene lå og vippede på ryggen af hesten. Så der må jo være noget,
der bare duede på netop denne sadel.

En god sadelmager burde også kunne komme med et par ideer til, hvilke
sadler, der passer til en hest med et specifikt problem, synes jeg.

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 11-09-03 07:17

> [...]
> Og jeg ville mene, at en ellers korrekt tilpasset sadel ikke virker efter
> hensigten, hvis den ligger det forkerte sted på hesten

Sadlen glider kun frem til et bestemt punkt og det er der den så ligger
bedst ned på ryggen af hesten også og slutter bedst hele vejen rundt, men
desværre virker det som om at lige nøjagtig der er gjorden lidt for bred.
Jeg har kigget på en wintec anatomisk korrekt gjord. Den koster 500 kroner.
Men jeg vil se om jeg kan prøve at låne mig frem til en gjord først for at
prøve.

> [...]
frem,
> selv om den ene lå og vippede på ryggen af hesten. Så der må jo være

Jeg har også lige som du været på sadeljagt i den helt store stil og prøvet
nogle forskellige sadler. Denne her var absolut den der lå bedst på hendes
ryg. Hun har et sjovt sadelleje men har sådan set manke nok til at skulle
kunne få en sadel til at ligge godt. Det er vist nok et problem som mange
islænderfolk har at de har svært ved at få sadler der passer helt fordi
hestens ryg er så kort osv.

> En god sadelmager burde også kunne komme med et par ideer til, hvilke
> sadler, der passer til en hest med et specifikt problem, synes jeg.

(klip)
Har talt med både kloge og tossede *smiler*. Jeg har prøvet en hel masse
sadler også efter alle anvisningerne. Det duede bare ikke helt.

>hilsen

Annette

Fra : taina

Dato : 11-09-03 21:55

> [...]

kroner.
> Men jeg vil se om jeg kan prøve at låne mig frem til en gjord først for at

Jeg synes, at jeg har set en gjord, hvor der er sådan nogle hak ind til
forbenene til 300 kr. hos Steens rideudstyr i Horsens. Den var ikke i
neopren, men i et materiale, der måske var en smule mere gummiagtigt på
overfladen end neopren men virkede lige så tykt og behageligt. Jeg kan
selvfølgelig ikke huske, hvilket mærke. Steen sagde, at de havde solgt mange
af dem.
Hvis du nogensinde kommer i den retning, var det måske værd at overveje.

> [...]
> Har talt med både kloge og tossede *smiler*. Jeg har prøvet en hel masse
> sadler også efter alle anvisningerne. Det duede bare ikke helt.

Okay, det lyder som om du har været hele vejen omkring. Og du trænger vist
ikke til en anden sadel

Faktisk undrer det mig, at der er nogen, der kan tage et gammelt hakkebrædt,
smide det på ryggen af hesten og ride uden problemer. Jeg mener, det ville
da være helt vildt rart, hvis man kunne, for det at finde en sadel der
passer synes jeg er et KÆMPE projekt.
Har du hittet en god sadelmager i nærheden af Århus? I så fald vil en
henvisning blive modtaget med stor tak!

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 09-09-03 09:38

Jeg var i Hubertushuset her den anden dag og da forhørte jeg mig om vask af
ægte lammeprodukter. Man skal bare købe det vaskemiddel som er til uld i
almindelige forretninger og bruge. Det kan sagtens maskinvaskes og slynges.
Man må IKKE tørretumble det fik jeg at vide. Man må IKKE lade det tørre i
solen eller på en radiator eller foran brændeovnen.

hilsen

Annette

Fra : taina

Dato : 09-09-03 21:34

> [...]

> Man må IKKE tørretumble det fik jeg at vide. Man må IKKE lade det tørre i
> solen eller på en radiator eller foran brændeovnen.

Taktak - så kan det lidt nussede underlag vist godt ryge til vask.

mvh. tina