Alfix og saltvand
Fra : Alex W

Dato : 20-09-03 07:14

Kan man bruge Alfix i et saltvandsakvarium eller vil cenmenten og mulige
farve og hjælpestoffer være giftig for saltvandsfisk.
Det høje kalkindhold vil jo være en god buffer til saltvand.

Det er jo ret fikst at kunne bygge kalkklipper og afsatser til koralller mv.

/Alex

Fra : Cichliden

Dato : 20-09-03 08:03

Det er der ingen problemer i. Har en akvarieven der har lavet en baggrund
med klippeformationer og huler i, ud af alfix. Og de er da ikke døde endnu
hans fisk .

Mvh
Morten

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-09-03 10:58

Cichliden <ikola@jubiimail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f6bfb9e$0$13266$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Det er der ingen problemer i. Har en akvarieven der har lavet en baggrund
> med klippeformationer og huler i, ud af alfix. Og de er da ikke døde endnu
> hans fisk .

Og det var til saltvand????

Jeg har snakket med en murer, om sagen, netop fordi jeg ville lave nogle
"sten" til at skjule mine Tunze pumper med.
Han fortalte at Alfix, var giftigt i saltvand, og at det man skulle bruge
var hvis Portland cement.
Mureren har selv saltvand, så jeg formoder at han har sat sig ind i
tingene.

Carsten

Fra : Cichliden

Dato : 20-09-03 11:44

Ja, det er et uopvarmet dansk saltvandsakvarie, med hvirvelløse dyr, fisk og
hele molovitten, han har altså ingen problemer. Men saltholdigheden er jo
også en tredjedel af hvad et tropisk saltvandsakvarie skal indeholde. Jeg
ved dog ikke om varmen, og den større saltholdighed i et tropisk
saltvandsakvarie skulle skabe problemer, men det kunne jo komme an på en
prøve .

Mvh
Morten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-09-03 14:57

Carsten Gall wrote:

> [...]
> skulle bruge var hvis Portland cement.
> Mureren har selv saltvand, så jeg formoder at han har sat sig ind i

Sikkert, men det kunne da være sjovt med lidt facts.
Iflg. databladet for Alfix (Normalfix) skulle der være tale om cementpulver
og islag af kvartsprodukter (filler). Der er ingen andre risikomærkede
stoffer til stede, og cementpulveret er fælles med hvid portland - så her er
der næppe forskel. Kvartsprodukter må anses for totalt uproblematiske med
mindre der er tale om støv (og saltvandsfisk er nok ikke kandidater til
stenlunger ) - så alt i alt, forekommer det mig at pågældende murer nok
ta'r fejl. Men det ville da bestemt være fint, hvis han kunne finde en
underbygning af sin påstand.
Muligvis kunne der være tale om spor af crom - jeg ved at Hvid portland er
cromatreduceret, som vistnok alle danske cementprodukter, men jeg tvivler på
at der er mere crom i Alfix (så ville det have været en skærpelse ifht.
arbejdsmiljøreglerne) og selv om der skulle, anses krom i hærdet beton for
at være immobilt, altså bundet.

vh
Jan