Scalare
Fra : Jens

Dato : 15-09-03 17:29

Er der nogen der ved om scalare yngler ved samme vand kvalitet som Discus
???

Har nemlig en bog om discus og ingen om scalare

Fra : Henrik Rask Petersen

Dato : 15-09-03 19:08

scalare yngler lige meget hvad ;) men gerne ved blødt/surt vand

--
Mvh. Henrik Rask Petersen

Fra : benny ammersbøll

Dato : 02-10-03 08:58

Jens <jens.thrane@hinkel.dk> skrev:
>Er der nogen der ved om scalare
>yngler ved samme vand kvalitet som Discus
>???
>
>Har nemlig en bog om discus og ingen om scalare

hej jens
først vil jeg sigde til dig at scalare yngler best ved lidt
surt /blødt også skal du bruge et akvarium på 250 litter og det må
ikke være mindere men de kan også yngle i et på 200 litter men det
er best med et på 250 litter også skal du tage dine scalare fra i
gen ellers spiser de deres afkom jeg mener at de planter du skal
bruge skal være bred bladet planter.
mvh benny

Fra : Ib Madsen

Dato : 04-10-03 17:01

Hej den bedste måde at lave scalarer på er:
Lad dem lægge æggene på et blad eller en urtepotte. Akvariestørrelsen er
ikke væsentligt, de skal nok lægge æg når de er klar. 63 liters er ok. hvis
det kun er scalarene der går der.
Flydt æggene over i 90 % blødt vand og 10 % akvarievand.
Ikke blødt vand hentet på vaskerierne, det dur ikke.
Akvariet skal være helt rent og gerne kun 12- 20 liter.
Tilsæt svampemiddel men kun halvdelen af doseringen som står på flasken.
Sæt bladet eller potten med æggene over i akvariet, det gør ikke noget at de
kommer over vand i mens du flytter dem.
Sæt en luftsten i akvariet med lidt luft, og ikke direkte på æggene.
For hvis luften er for kraftig kun du skade ungerne når de kommer ud af
æggene.
Når de er klækket er det MEGET vigtigt at du ikke fodre før de svømmer 2-3
dage, de dør hvis der er skidt på bunden de falder ned i.
Foder med nyklækket artemia.
Sæt et filter med en svamp i akvariet i stedet for iltstenen, det skal være
en svamp så ungerne ikke bliver suget ind.
Skift lidt vand hver dag i begyndelsen og rens bunden med et lille stykke
slange.
Jeg har lavet og solgt mange scalarer. og det største kuld var på 1207 stk.
normat er kuld størrelserne på 250 - 600 stk.
Mine avlsfisk lagde æg hver 7. dag, hvis æggene vel og mærke blev flyttet.
Når du fodre scalarer op så husk at give dem plads ellers for de dårlige
ryg- og bugfinner.
Du kan lave rigtig mange scalarer, og pas på ikke at lave for mange, de skal
jo også sælges.
Har du spørgsmål kan du ringe.
hilsen
Ib Madsen Dyrehandler i Odense