Tele2 kontra TDC - engang for alle
Fra : Th0m@s

Dato : 14-09-03 10:46

Der er mange der har MEGET stærke følelser både for og imod (o.k. mest imod)
Tele2.
Der er også mange der har stærke følelser både for og imod TDC.

Kan i ikke engang for alle få dem skrevet her. - Meget gerne sagligt
argumenteret.

Jeg vil gerne starte.

Jeg havde TDC før.

Pro: Alt virkede fra dag nummer 1.
De har en god service (hurtig svar tid, generelt kyndige personer (ja jeg
har talt med nogen der ikke var det - men så må man ringe igen og håbe på at
komme til at tale med en anden).
Da lynet slog ned i nærheden og ristede min router (TDC's) sendte de mig en
vendekasse med en router i (så jeg en stund havde to - hvoraf den ene ikke
virkede).

Cons:
Jeg kan ikke lide deres monopol.
Jeg synes det er skræmmende at ALLE andre selskaber sælger gennem dem (det
er deres net) og ikke kan fortælle hvorvidt man kan få en forbindelse på
mindre end et par uger - ved TDC ringer man ind og aftaler tid samme dag.

Jeg har nu Tele2:

Pro:
Det er billigere
Det virker meget professionelt at de sender IP nummer og konverteringsdato
et par uger i forvejen så jeg kan gøre klar til evt. ændringer af DNS

Cons:
De har en for mig TOTALT uacceptabel ventetid. Det er helt klart mit
vigtigste ankepunkt. Det er simpelthen ikke godt nok
De har ikke leveret varen til tiden (det er muligt det er en underleverandør
(TDC) som med eller uden overlæg har gjort dette - det er i princippet
ligegyldigt. Jeg har købt et produkt af Tele2 som de ikke kan levere).

Det var så mine oplevelser. Som sagt - flere oplevelser er meget velkomne i
denne tråd. Især hvis der er lidt argumenter på (som jeg har gjort
ovenfor) - altså ikke bare XXX's kundeservice er elendig. YYY's net er bedre
eller lign.

Fra : Th0m@s

Dato : 14-09-03 10:48

> [...]
> (TDC) som med eller uden overlæg har gjort dette - det er i princippet
> ligegyldigt. Jeg har købt et produkt af Tele2 som de ikke kan levere).
Rettelse: De har faktisk givet mig en rimelig kompensation for dette - jeg
får 3 måneders boost (2 Mbit - eller hvor hurtig min forbindelse nu kan
blive). For mig er det en rimelig kompensation for problemet med
leveringsdatoen. Men det KAN altså IKKE være plaster på såret for en
urimelig lang ventetid.

Fra : Martin Schou

Dato : 14-09-03 11:27

Jeg har lige fået Tele2 og jeg er 100% tilfreds :) Det var oppe at køre 5
dage efter den dato de havde skrevet. Men kun fordi TDC havde glemt at sende
et skillefilter til mig. Så modtog jeg en pakke mere med både skillefilter
og modem. Og nu kører det bare.
Jeg havde Stofanet før så jeg kan kun være tilfreds :)

Men jeg blev nødt til at oprette et fastnet telefon abonnement hos TDC for
overhovedet at få ADSL. Men nu har TDC sådan et ungdoms tilbud på fastnet
oprettelse. Jeg spurgte sælgeren i TDC butikken om jeg så kunne få ADSL hos
en anden udbyder med dette ungdoms abbonnement. Det sagde han ja til. Men da
jeg havde bestilt min forbindelse hos Tele2 sendte de mig et brev hvor der
stod at jeg ikke kunne få ADSL fordi jeg havde TELETID hos TDC. Så ned og gå
amok i den TDC butik der havde påstået at jeg sagtens kunne det. Så det blev
lige dobbelt pris for at få et abbonnement jeg kunne bruge til noget. (1000
kr,- i alt).
Men hvis jeg ikke i forvejen gerne ville have haft et fastnet abonnement,
ville det jo være godt dyrt at få mulighed for at få ADSL.

Martin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-09-03 12:27

"Martin Schou" <mstek@mstek.dk> wrote in message

> [...]
> stod at jeg ikke kunne få ADSL fordi jeg havde TELETID hos TDC. Så ned og

> amok i den TDC butik der havde påstået at jeg sagtens kunne det.

Øhh!

Det mener jeg da bestemt ikke skulle være noget problem at have teletid...
Jeg har da selv haft Teletid og bredbånd i 6 måneder... Har nu kun teletid
og venter på at tele2 installere min ADSL.

Men fandes også...

Der står:

Midlertidig begrænsning:
Ønsker du at oprette bredbåndsløsning hos en anden udbyder end TDC, er det
p.t. ikke muligt at beholde TeleTids abonnementet. I så tilfælde kan vi
tilbyde et ganske almindeligt telefonabonnement eller ISDN hos TDC eller, du
kan vælge at beholde din TeleTid og få TDC Bredbånd.

Mern det er jeg da bestemt ikke blevet informateret om da jeg oprettede for
6 månedere siden.. jeg havde læst betingelser, og der stod intet omkring at
man ikke må have andre udbydere til bredbånd..

Det må være at sige stor udvikling i sagen om min egen ADSL sag med
Tele2.... Gad vide hvad der nu skal ske..

Fra : Martin Schou

Dato : 14-09-03 20:52

> [...]
du
> kan vælge at beholde din TeleTid og få TDC Bredbånd.

Den slags konkurenceforvridende småting er jo rent faktisk noget svineri.
Ikke fordi jeg har noget imod TDC som sådan. Har noget imod at der ikke
reelt er fri konkurence på området endnu.
Så kan der være nok så mange undskylninger/forklaringer.

> [...]
at
> man ikke må have andre udbydere til bredbånd..

Jeg synes også selv jeg var meget klar da jeg spurgte om jeg kunne få ADSL
hos Tele2 da jeg oprettede mit TeleTid ab.
Selv da jeg kom ned og klagede over at de ikke havde sagt det til mig,
påstod de stadig at de ikke vidste noget som helst om problemet. Men jeg
kunne da bare betale de 500 kr. ekstra det var ikke noget problem.

Martin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-09-03 05:37

> du
>
> Den slags konkurenceforvridende småting er jo rent faktisk noget svineri.

Ja, for det kan da umuligt være noget teknisk der sætter begræsningen....
Men det plejer jo at være undskyldningen..

Men hvordan blev du oplyst om at du ikke kunne få bredbånd hos tele2, når du
havde teletid?

Tele2 kan vel ikke "se" at du har teletid

Der er som sagt ikke nogen der har fortalt mig at jeg ikke kan bredbånd hos
tele2 når jeg har teletid, undtaget dig.. Men hvis det skal være på den
måde, må det vel være muligt at flytte abonnementet til tele2 istedet.

> [...]
> påstod de stadig at de ikke vidste noget som helst om problemet. Men jeg
> kunne da bare betale de 500 kr. ekstra det var ikke noget problem.

Så burde du jo få de 500 kroner tibage og evt prisen for oprette af en ny
forbindelse. Da der jo står:

I så tilfælde kan vi tilbyde et ganske almindeligt telefonabonnement eller
ISDN hos TDC eller, du kan vælge at beholde din TeleTid og få TDC Bredbånd.

..
..

Fra : Martin Schou

Dato : 15-09-03 10:34

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

> [...]
du
> havde teletid?
>
> Tele2 kan vel ikke "se" at du har teletid

Jeg fik et brev fra Tele2 hvor der stod at de ikke kunne levere ADSL til mig
pga. jeg havde TeleTid :)

> [...]
> tele2 når jeg har teletid, undtaget dig.. Men hvis det skal være på den
> måde, må det vel være muligt at flytte abonnementet til tele2 istedet.

Det var der heller ingen der havde fortalt mig.
Ja men det eneste problem er bare at jeg er bundet i 6 mdr. til TDC som
fastnetudbyder. Og man kan pt. kun oprette sig hos sonofon og TDC (og måske
en anden også) men ikke direkte hos Tele2.

> [...]
>
> I så tilfælde kan vi tilbyde et ganske almindeligt telefonabonnement eller
> ISDN hos TDC eller, du kan vælge at beholde din TeleTid og få TDC

Hehe ja men jeg var så sur nede i TDC butikken at jeg ikke tænkte klart, mht
at få de TDC til at betale de 500 kr. siden de nu selv havde påstået at der
ingen problemer var.

Martin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-09-03 14:52

> Jeg fik et brev fra Tele2 hvor der stod at de ikke kunne levere ADSL til
mig
> pga. jeg havde TeleTid :)

Hmm okay.... Tror det er et eller andet TDC prøver at fortælle tele2.....
Min linie stryger afsted nu med 220KB/s og har da stadig teletid så vidt
jeg ved.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-09-03 21:11

> Ja, for det kan da umuligt være noget teknisk der sætter begræsningen....

Hvordan definerer du teknisk?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-09-03 00:25

> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse

> Hvordan definerer du teknisk?

Hvis nu fx. de tekniske nutids tekniske løsningere ikke kan løse opgaven...
Og det må ifl. min overbevisning være ligegyldigt om man har teletid, eller
et normalt abonnement.. Det er jo kun afregningen der foretages anderledes.

Desuden har jeg fået mit bredbånd alligevel via Tele2.. og har ikke fået
noget afvide omkring at jeg ikke kan få det fordi jeg har et Teletids
abonnement

Så det må igen være et eller andet løsning for igen at spænde ben for de
andre udbyddere.. Da netop unge i Teletids produktet, er en stor målgruppe
for ADSL forbindelser. og derfor selvfølgelig gerne vil beholde dem..
Desuden fås teletid jo også en en pakke med bredbånd.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-09-03 10:38

> Det er jo kun afregningen der foretages anderledes.

Du kender ikke det tekniske setup, så du kan ikke konkludere at fordi du kun
kan se en forskel, så er det den eneste der er.
Order/management og billing systemer er ikke for børn

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-09-03 17:38

Th0m@s wrote:
> Jeg havde TDC før.

Ditto

For: Det virkede stort set altid ..
Imod: intet ... prisen måske? og at jeg kun havde råd til en
256/128..

> Jeg har nu Tele2:

Ditto.

For: Det virker stort set altid ..
Det er hurtigt, hurtigere end man kan forvente for en 1 Mbit, ca. 5x
så hurtigt som min TDC var.

Imod: Supportopkald ville være umulige, hvis jeg ikke kendte en
supporter privat og derfor kan springe køen over ved at sende ham en
mail eller sms...
De leverede iøvrigt en måned for sent .. men det har kørt 'røvgodt'
lige siden.

Dog har jeg så stort set ikke haft behov for supporten på nogle af
linierne ..

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Henry

Dato : 14-09-03 20:17

Ditto også her

Mit tele2 kom dagen efter den aftalte konverteringsdato.
altså efter de 2-3 mdr. forsinkelse som de fleste nok har været ude for.

Det eneste jeg måtte ringe og bestille og som ikke kom af sig selv var koden
til klik selv service.
Men så kom der til gengæld også 3 stk. breve med koden.

Og så har det ellers kørt 100 % som det skal siden.

Henry

Fra : T|-|0M@$

Dato : 14-09-03 20:56

Hvad er det for nogle klik-selv-services?

Fra : Henry

Dato : 15-09-03 06:23

"T|-|0M@$" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er det for nogle klik-selv-services?

Noget man skal bruge for at bestille mail konto

Henry

Fra : T|-|0M@$

Dato : 15-09-03 07:40

Godt så - jeg kunne ikke drømme om at få en ISP mailkonto alligevel

Fra : Henrik Scheel

Dato : 18-09-03 21:39

Th0m@s wrote:
> [...]
> Der er også mange der har stærke følelser både for og imod TDC.
>
> Kan i ikke engang for alle få dem skrevet her. - Meget gerne sagligt

Fik installeret kabel-tv af TeleDK. De borede telefonledningen over
inden for døren men før skillepunktet. Det tog TeleDK 3 teknikerbesøg og
flere uger at finde og rette fejlen, så min telefon kom til at fungere igen.

Fik installeret ISDN - ISDN til PSTN-converter blev leveret sat op til
britisk ringestandard, hvilket ikke kunne få telefonerne til at ringe og
telefonsvareren til at svare. Måtte selv finde, downloade og opgradere
til dansk firmware.

Bestilte Pro@ccess 256/256 hos TeleDK om sommeren. Efter laaang ventetid
kom brev om installationsdato i efteråret. Tog fri fra arbejde, men
ingen kom. Derefter havde de intet udstyr (Siemens-ADSL-modemmerne var
defekte), og kunne ikke sige hvornår det ville komme. Endelig nyt brev
med installationsdato måneder senere, i december. Blev hjemme, ringede
kl. 13 til teknikerne, de var meget overraskede over at jeg ventede dem,
men kom sent på eftermiddagen. De installerede, og linien fungerede - på
halv upload kapacitet, viste det sig senere. Efter at have ringet til
support en masse gange, lykkedes det vist ved et tilfælde at få en
teknik-kyndig i røret der kunne checke opsætningen hele vejen igennem,
og se at den var gal, og fik det rettet (efter ca. 5 ugers drift).

Forbindelsen gik ned umiddelbart før påske, og kom først op 7 døgn
senere. Senere var der en nedeperiode på 3 døgn. Fik refunderet
abbonnementet for de tidsrum.

Den første Pro@ccess + telefon regning kom 10 måneder efter oprettelsen
(og var derfor ret stor!), regningsperioden startede på den først
angivne installationsdato, og opkrævede prisen for fuld hastighed i hele
perioden.

Da jeg skulle flytte bestilte jeg en flytning af telefonen, inkl.
oprettelse af TDC-bredbåndsabbonnement (var dengang gratis i forbindelse
med flytning). Modtog bekræftelse i brev. På datoen blev telefonlinien
flyttet og pro@ccess forbindelsen nedlagt på den gamle adresse, men den
ny bredbåndsforbindelse kunne først oprettes 3 uger senere, da der var
installeret udstyr på centralen. Jeg fik INGEN besked om dette før jeg
ringede til support på flyttedagen! Jeg har fast IP-nr, med egen
web-server og mail-server, så en uplanlagt nedeperiode på 3 uger er
meget irriterende!

Bestilte TELE2 ADSL, fik brev med information om installationsdato, fik
pakke med nyt filter / router. Forbindelsen blev skiftet fra centralen
på en times tid på den angivne dag, og kører endnu (det er et par dage
siden).

Så min erfaring er at TDC/TeleDK sutter, altid har suttet, og ikke aner
hvad andre dele af organisationen foretager sig. Om Tele2 er bedre eller
dårligere ved jeg ikke endnu, men indtil videre har de gjort hvad de har
sagt de ville gøre, på det planlagte tidspunkt.

Mvh Henrik