Selvstudie til Lisp-rutiner
Fra : kbs

Dato : 09-04-01 08:17

Hej

Jeg har et ønske om at lære at programmere Lisp-rutiner. Jeg har kigget lidt
på det materiale, som følger med MDT 5. Det synes jeg er besværligt at gå
til. Hvor kan jeg finde noget nemt begyndermateriale ?

MVH

Kim

Fra : P.C.

Dato : 09-04-01 10:32

Hi.

kbs skrev i meddelelsen <9arnla$2kmf$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
>på det materiale, som følger med MDT 5. Det synes jeg er besværligt at gå
>til. Hvor kan jeg finde noget nemt begyndermateriale ?

Der findes textbooks der starter helt fra grunden, men tag ikke fejl af de tynde
bøger ,når det handler om Lisp ; de er næsten de værste :))
Man starter nok typisk i AutoLisp med en overflødig brug Command funktionen
,for at fortsætte med forskellige loops indtil man finder ud af at nu skal man
undgå dem og bruge cond istrdet og pludselig står man med tre liniers svært
forståelige recursive funktioner og ender op i at simpelthen at skrive
svaret. ------- på det tidspunkt er man selv den eneste der kan decifrere koden
;))
Så der er flere "lag" og man er simpelthin nødt til at begynde fra bunden ;
Autodesks "garden patch" er nok det de fleste har haft tilrådighed til
selvstudium ,og når man forstår den ,kan man faktisk accelerere sin autocad med
en faktor ti i mange situasioner. ------- Men det er jo AutoLisp og ikke en
avanceret Lisp som løser dybt komplicerede matematiske problemer på fem
inier, ---- Lisp er desværre et dybt overset sprog ,som kan compiles og er
genialt til bestemte ting ,men i forhold til moderne computersprog så er Lisp
altså en smule primitivt tiltrods for at det til visse ting er mere avanceret.
--------- Lisp er verdens letteste sprog at lære men verdens sværeste sprog at
bruge. Notasionen er forfærdelig fordi den mest kompakte måde at bruge Lisp er
at skrive alting bagfra og helst på hovedet, fordi så evalueres udtrykkene
nemmest og mest "naturligt" for at man yderelige kan komprimere udtrykene .
Nå undskyld jeg taber tråden lidt ; du må nok lede godt og grundigt på div
tekniske biblioteker og forvente at skulle læse engelsk. -------- undgå de
deciderede Guruer til at starte med , ----- dem med recursive funktioner og vers
fra "alice in wonderland" mellem afsnittene :))
Den bedste source er iøvrigt en FAQ der med en måneds mellemrum bliver sendt på
de internasionale CAD lister , og så hedder det forresten VLisp idag ,samt
Vbasic .
P.C.

P.C.