Abit KT7 Raid
Fra : Klaus Jensen

Dato : 13-09-03 23:29

Hejsa!

Jeg har et Abit KT7 Raid bundkort (Socket A) med en 800mhz Athlon
Thunderbird. Og jeg kunne godt bruge lidt mere power, uden jeg gider bruge
en formue på det...

Så ser jeg på Abit's hjemmeside, jeg kan bruge...:
AMD Socket A Athlon (100MHz FSB) up to 1.4GHz

[kilde:
http://www.abit-usa.com/products/mb/techspec.php?categories=1&model=91]

Vil det sige, at det optimale valg af en ny CPU ville være...:

- Athlon Thunderbird 1333MHz Socket A / FSB 266MHz 419 kr.

eller kan jeg godt smække en hurtigere i, f.eks.:

Athlon Thoroughbred XP 2200+ (1800MHz) Socket A / FSB 266MHz 498 kr.
Athlon Palomino XP 1800+ (1533MHz) Socket A / FSB 266MHz 455 kr.

Det kunne jo være Abit bare ikke gider opdatere deres hjemmeside når der
kommer nye CPU'er til, som reelt godt kunne virke med bundkortet.

På forhånd tak. :)

- Klaus

Fra : Devast8or

Dato : 13-09-03 23:42

Klaus Jensen wrote:
> [...]
>
> Det kunne jo være Abit bare ikke gider opdatere deres hjemmeside når
> der kommer nye CPU'er til, som reelt godt kunne virke med bundkortet.

Mit KT7A-RAID havde ingen problemer med at æde en XP2000+, selvom det også
kun skulle kunne klare op til Tbird 1400. Det er dog ikke officielt
understøttet (kun på v 1.3).

Prøv at spørge i alt.comp.periphs.mainboard.abit, der kan du helt sikkert få
svar på hvad der burde virke med dit board, og hvad du skal være opmærksom
på.

Held og lykke med at få det til at køre.

Devast8or

Fra : Klaus Jensen

Dato : 14-09-03 00:30

"Devast8or" <invalid@invalid.invalid> wrote in message
> [...]

> svar på hvad der burde virke med dit board, og hvad du skal være opmærksom

Tak for dit svar. Jeg har været ovre i alt.comp.periphs.mainboard.abit og
læse lidt... Det ser ud som om Athlon Thoroughbred XP 2200+ (1800MHz) Socket
A / FSB 266MHz skulle virke uden videre - dog skal jeg nok lave en
BIOS-opgradering. Så det er jo herligt!

Nu skal jeg så lige ha fundet ud af om jeg blot kan bruge køleren fra min
T-bird 800 til sådan en fuldblods-fætter. :)

- Klaus

Fra : Jens G

Dato : 14-09-03 07:00

On Sun, 14 Sep 2003 01:29:51 +0200, "Klaus Jensen" <no@tospam.com>
wrote:

> [...]
>læse lidt... Det ser ud som om Athlon Thoroughbred XP 2200+ (1800MHz) Socket
>A / FSB 266MHz skulle virke uden videre - dog skal jeg nok lave en

Du skal lige være opmærksom på om dit bundkort er et KT7, med KT133
chipset, eller et KT7A, med KT133A chipset. Hvis det er KT7, kommer
det ikke til at køre, da KT133 chipsettet ikke understøtter 133MHz
FSB, højest 110-112MHz. Selv med KT7A, mener jeg det første par
revisioner havde problemer. Det er ihvertfald sådan som jeg husker
det.

>Nu skal jeg så lige ha fundet ud af om jeg blot kan bruge køleren fra min
>T-bird 800 til sådan en fuldblods-fætter. :)

Jeg vil anbefale dig at købe en ny køler.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Devast8or

Dato : 14-09-03 15:12

Jens G wrote:

> Du skal lige være opmærksom på om dit bundkort er et KT7, med KT133
> chipset, eller et KT7A, med KT133A chipset.

Yep, det er vigtigt at man læser om det rigtige board.

> Hvis det er KT7, kommer
> det ikke til at køre, da KT133 chipsettet ikke understøtter 133MHz
> FSB, højest 110-112MHz.

så kan man underclocke den lidt. Det bliver stadig noget bedre end 800MHz
Tbird.

> Selv med KT7A, mener jeg det første par
> revisioner havde problemer. Det er ihvertfald sådan som jeg husker
> det.

Nopes, KT7A v 1.0 - 1.2 kan netop godt tage en hurtigere CPU end de 1400.
Det understøttes bare ike officielt.

> Jeg vil anbefale dig at købe en ny køler.

Helt sikkert.

Devast8or

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 13-09-03 23:57

On Sun, 14 Sep 2003 00:29:02 +0200, Klaus Jensen wrote:

> [...]
> en formue på det...
>
> Så ser jeg på Abit's hjemmeside, jeg kan bruge...:
> AMD Socket A Athlon (100MHz FSB) up to 1.4GHz

Med en opdatering ser det ud til at du kan komme op på en Athlon med 133MHz
FSB. (Underligt at den ikke kunne klare 133 MHz FSB CPU'er fra starten...)
http://www.abit-usa.com/products/mb/bios_revision.php?categories=1&model=92

> Vil det sige, at det optimale valg af en ny CPU ville være...:
> - Athlon Thunderbird 1333MHz Socket A / FSB 266MHz 419 kr.

Mjoe...

> eller kan jeg godt smække en hurtigere i, f.eks.:

Ja, 1400'eren... og husk du sikkert skal have en noget kraftigere køler. De
gamle Athlon'er smider en del varme af sig.

> Athlon Thoroughbred XP 2200+ (1800MHz) Socket A / FSB 266MHz 498 kr.
> Athlon Palomino XP 1800+ (1533MHz) Socket A / FSB 266MHz 455 kr.

Nej, disse er bygget med andre kerner og skal ikke have samme spænding. De
vil med stor sandsynlighed ikke virke i det bundkort.

> Det kunne jo være Abit bare ikke gider opdatere deres hjemmeside når der
> kommer nye CPU'er til, som reelt godt kunne virke med bundkortet.

Man skal somregel kikke under siderne med opdateringer til BIOS'en.

--
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-03 07:05

Lars Jørgensen wrote:

> [...]
> FSB. (Underligt at den ikke kunne klare 133 MHz FSB CPU'er fra starten...)

Holdt du bare op med at læse, efter du havde set det med Athlon 1.4 133
MHz? - lige bagefter står der;
"(The bios is for both KT7 and KT7A series, but this enhancement is for
KT7A/KT7A-RAID series only)"

KT7(-Raid) er kun til 100 MHz FSB. "FSB 200" hvis man er til
insekt-erotik og vil have det i DDR-tal.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 14-09-03 07:43

On Sun, 14 Sep 2003 08:04:31 +0200, Jens C. Hansen [Odense] wrote:

> Holdt du bare op med at læse, efter du havde set det med Athlon 1.4 133
> MHz? - lige bagefter står der;
> "(The bios is for both KT7 and KT7A series, but this enhancement is for
> KT7A/KT7A-RAID series only)"

Åbenbart... jeg må hellere la' være med at skrive noget efter kl. 00.
Godt der er nogen der er mere vågne.

> KT7(-Raid) er kun til 100 MHz FSB. "FSB 200" hvis man er til
> insekt-erotik og vil have det i DDR-tal.

Nej lad da hellere fluerene være

--
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-03 07:46

Klaus Jensen wrote:

> [...]
> AMD Socket A Athlon (100MHz FSB) up to 1.4GHz
> Vil det sige, at det optimale valg af en ny CPU ville være...:

http://groups.google.com/groups?q=Abit+KT7+XP2400%2B&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=b89rek%24hlb%241%40newsg2.svr.pol.co.uk&rnum=1

Opgradér til nyeste Bios, smid en XP2400+ i, så booter det op ved 20x100
= 2000 MHz, uden nogen form for modifikationer.

Med en _god_ køler kan du måske få den op på 2400 MHz ved at ændre
multiplier i Bios, som i det link ovenfor - men om det nytter ret meget
når FSB kun er på 100 MHz ved jeg ikke.
Jeg vil foreslå en SLK900A (idét dit bundkort vist ikke har de 4 ekstra
huller til store køleprofiler) + en 92 mm Papst blæser.

Waterheads.dk har SLK900A til 375,-
Itbutikken.dk har en 92 mm blæser til 54,-

Det vil også være en god idé at sørge for et godt luft-flow i
kabinettet, og at al den varme luft _ikke_ skal ud gennem PSU'en.

Fra : Klaus Jensen

Dato : 14-09-03 10:50

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion®gmx·net> wrote in message
> Opgradér til nyeste Bios, smid en XP2400+ i, så booter det op ved 20x100
> = 2000 MHz, uden nogen form for modifikationer.

Det endte med jeg købte en XP1800+ in a box (dvs. med køler) for ca. 600kr
inkl. moms. Jeg bedøvende ligeglad med om det er 2000+ eller 1800+ - det
kommer jeg reelt ikke til at mærke alligevel. :)

Jeg takker for rådene. :)

- Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-03 22:13

Klaus Jensen wrote:

> Det endte med jeg købte en XP1800+ in a box (dvs. med køler) for ca. 600kr
> inkl. moms. Jeg bedøvende ligeglad med om det er 2000+ eller 1800+ - det
> kommer jeg reelt ikke til at mærke alligevel. :)

En XP1800+ har en 11,5x multiplier.
Den burde boote op ved kun 1150 MHz.

Det er kun T-Bred processorer med 13x multiplier og opefter, som booter
op ved 20*100 på et KT7, uden modifikationer.

Alt i alt har du givet ca. 600,- for 350 MHz forskel (og en let
forbedret arkitektur).

Fra : Klaus Jensen

Dato : 15-09-03 21:29

"Jens C. Hansen [Odense]" <jch©greylion·dk> wrote in message
> [...]
> op ved 20*100 på et KT7, uden modifikationer.
> Alt i alt har du givet ca. 600,- for 350 MHz forskel (og en let

Pis pis pis pis!

Hmm... Så er det jo godt, der er 14 dages returret, når man dummer sig.

Men godt du skriver det, og ikke bare lader mig lige i stilhed. :D

Så hvis jeg gør som du anbefalede (da havde jeg dog bestilt) og køber en
Athlon Thoroughbred XP 2400+ (2000MHz) og så bruger køleren fra min T-bird
800mhz... Så skulle det være i orden, ikke?

- Klaus

- Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-03 22:06

Klaus Jensen wrote:

> Så hvis jeg gør som du anbefalede (da havde jeg dog bestilt) og køber en
> Athlon Thoroughbred XP 2400+ (2000MHz) og så bruger køleren fra min T-bird
> 800mhz... Så skulle det være i orden, ikke?

Hvis den køler ikke har kobberbund, nej.

Der _skal_ kobber til, da coren på T-Bred er lidt mindre, og afgiver
mere varme end din T-Bird 800.
Aluminium har ikke helt den varmeledningsevne der skal til.

Jeg har prøvet at bruge en alu-køler - temperaturen lå konstant oppe
omkring 60°C (idle), og den crashede hvis man prøvede at køre noget
"tungt" på den (en T-Bred 1700+ @ 2000 MHz).

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-03 22:24

Jens C. Hansen [Odense] wrote:

> Der _skal_ kobber til

Glemte lige:
Vil anbefale Thermalright SLK900A + en 92 mm blæser.
Waterheads.dk har SLK900A til 375,-
Enermax UC9 92 mm blæser til 119,-

Den blæser kan indstilles manuelt, og med 1500-2000 rpm larmer den ikke
voldsomt, men flytter en masse luft.

Forresten, hvilket kabinet har du? - luft-flowet i det skal også være
tilpas stort.
En T-Bred på 2000 MHz fyrer ca. 60-65 Watt af.

Fra : Klaus Jensen

Dato : 15-09-03 23:12

"Jens C. Hansen [Odense]" <jch©greylion·dk> wrote in message

Kan jeg forresten udnytte en Athlon Thoroughbred XP 2200+ (1800MHz)? jeg ved
ikke, hvilken mulitplier den anvender. Der er 100kr at spare nemlig...

- Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-03 07:30

Klaus Jensen wrote:
> "Jens C. Hansen [Odense]" <jch©greylion·dk> wrote in message
>
> Kan jeg forresten udnytte en Athlon Thoroughbred XP 2200+ (1800MHz)? jeg ved
> ikke, hvilken mulitplier den anvender. Der er 100kr at spare nemlig...

Der er åbenbart et lille problem med dens multiplier, siden den ikke
bliver anbefalet. Køb en 2100+ eller en 2400+.

Fra : Klaus Jensen

Dato : 16-09-03 08:20

> Der er åbenbart et lille problem med dens multiplier, siden den ikke
> bliver anbefalet. Køb en 2100+ eller en 2400+.

Okay... Jeg har så bestilt den 2400+ (inkl. køler), som jeg skulle ha
bestilt i første omgang. Og som sædvanligt blev øvelsen dyrere end
forventet! :D

Tak for hjælpen, Jens. :)

- Klaus

Fra : Klaus Jensen

Dato : 15-09-03 23:11

> [...]

> Glemte lige:
> Vil anbefale Thermalright SLK900A + en 92 mm blæser.

Hele ideen med lige at skifte CPU'en var, at jeg for omkring 600kr kunne få
ret meget mere power. Hvis jeg skal bruge 500+ porto på køling også... Så
ryger planen....

Sådan går det ALTID når jeg skal ud og lige ha et eller andet... :D

Jeg har absolut ingen ambitioner om at overclocke. Kan jeg så ikke nøjes med
f.eks. en "in a box"-løsning? Der får jeg køleren med til 150kr mere, og da
den er udvalgt netop til at passe til den tilhørende CPU, må man formode den
kan klare presset. Og jeg har absolut ingen planer om overclocking.

> Forresten, hvilket kabinet har du? - luft-flowet i det skal også være
> tilpas stort.

NogeT no-name halløj. Midi-tower og ikek noget særligt godt flow (masser af
ledninger over det hele).

- Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-03 07:01

Klaus Jensen wrote:

> NogeT no-name halløj. Midi-tower og ikek noget særligt godt flow (masser af
> ledninger over det hele).

Ledningerne er ikke problemet - er der mere end PSU'ens blæser til at
trække luft gennem kabinettet?

Er der plads til at skære et 80 mm hul i bagsiden?
Ellers kan man skære et 80 eller 92 mm hul i kabinetsiden ud for
processoren, og sætte en tilsvarende blæser i hullet.
Blæseren på processoren bør i så fald blæse ud mod det hul.
Det vil hjælpe _meget_ på temperaturen.

Hvis du bor i nærheden af Odense, kan jeg godt hjælpe med at skære sådan
et hul.

Fra : Klaus Jensen

Dato : 19-09-03 20:26

> [...]
> Jeg har prøvet at bruge en alu-køler - temperaturen lå konstant oppe
> omkring 60°C (idle), og den crashede hvis man prøvede at køre noget

Nu har jeg fået 2400+'eren installeret, bios opgraderet etc. Den kører nu
med 2000mhz (iøvrigt uden jeg selv indstillede noget i BIOS).

Den ligger på ~55-56 grader idle/småtterier... Jeg prøvede at sætte den til
at stå og slås lidt med at pakke en røvfuld filer med zip, der kom den op
omkring 59grader efter ca., 10 minutter. Er det acceptabelt?

Den er ikke crashet endnu, men jeg har oplevet at jeg ikke kunne få den til
at reboote. Så skal jeg tage strømmen helt og så sætte den til igen. Så vil
den. Er det varmen, der giver de problemer?`

- Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-03 22:51

Klaus Jensen wrote:

> Nu har jeg fået 2400+'eren installeret, bios opgraderet etc. Den kører nu
> med 2000mhz (iøvrigt uden jeg selv indstillede noget i BIOS).

Jep, det er default.

> Den ligger på ~55-56 grader idle/småtterier... Jeg prøvede at sætte den til
> at stå og slås lidt med at pakke en røvfuld filer med zip, der kom den op
> omkring 59grader efter ca., 10 minutter. Er det acceptabelt?

Det kommer an på om det er en ydre temperaturmåler, eller processorens
indre temperatur.
Indre: ingen problemer.
Ydre: lige i overkanten.

Bruger du alm. kølepasta eller noget Silver-halløj?

> Den er ikke crashet endnu, men jeg har oplevet at jeg ikke kunne få den til
> at reboote. Så skal jeg tage strømmen helt og så sætte den til igen. Så vil
> den. Er det varmen, der giver de problemer?

Nej, nærmere en gammel PSU, som ikke leverer nok lige idét systemet
starter op.

Fra : Klaus Jensen

Dato : 19-09-03 23:21

> Det kommer an på om det er en ydre temperaturmåler, eller processorens
> indre temperatur.
> Indre: ingen problemer.
> Ydre: lige i overkanten.

Det er processorens egen (som jo i sagens natur må være indvendig) - så det
er jo bare alle tiders. :)

> Bruger du alm. kølepasta eller noget Silver-halløj?

Der var noget klister "formonteret" på den køler, der var med. Så den var
lige til at smække på - og den klikkede bare lige på i første hug. Det
plejer ellers at kunne koste et par liter sveden. :D

> Nej, nærmere en gammel PSU, som ikke leverer nok lige idét systemet
> starter op.

Okay... Det er en 300watt, men der er også et GForce4 grafikkort i ud over
det andet løse, så måske er det bare ved at være ved grænsen.